رضا ایرانمنش از بیمارستان مرخص شد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان‌رضوی در هفته‌ای که گذشت (۲۳ تیر) جزئیات هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند اعلام شد نمایش مستند‌های مربوط به ماه محرم در «اکران حقیقت» «هزاردستان» برای نابینایان توضیح‌دار شد آغاز اکران آنلاین «آخرین دفاع» ضرورت سیاست‌گذاری فرهنگی به‌کارگیری شیوه‌های علمی است استفاده از رهیافت‌های پژوهش «سبک زندگی ایرانیان» برای مدیران فرهنگی برنامه‌های رادیو برای تاسوعا و عاشورا + زمان پخش نوای نینوایِ آوازخوانان پاپ | نگاهی به قطعات موسیقی که برای عرض ارادت به امام حسین (ع) ساخته شده اند گامی به پیش و دو گام به پس حدیث شهید جاوید | نگاهی گذرا به ۶ کتاب تازه درباره قیام امام حسین (ع) و حوادث کربلا «آلک بالدوین» تبرئه شد کتاب «لویناس، مکتب فرانکفورت و روانکاوی» منتشر شد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ «آخر تابستان من» جشنواره سارایوو ۲۰۲۴ را افتتاح می کند ماجرای آهنگ جدید «امیرتتلو» برای امام حسین (ع) چیست؟ الهام چرخنده با سریال «بزم آخر» در شبکه دو + زمان پخش
سرخط خبرها

برنامه‌های رادیو برای تاسوعا و عاشورا + زمان پخش

  • کد خبر: ۲۳۸۹۲۱
  • ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
برنامه‌های رادیو برای تاسوعا و عاشورا + زمان پخش
شبکه‌های رادیویی طبق سنن هر سال ویژه‌برنامه‌های متعددی را برای روز‌های تاسوعا و عاشورا آماده کردند تا به سمع شنوندگان برسانند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نوا‌های عاشورایی، تعزیه‌خوانی‌ها، برگزاری آیین‌های عزاداری، مقتل‌خوانی‌ها و ... بخشی از برنامه‌های شبکه‌های مختلف رادیویی را شامل می‌شود. 

رادیو ایران؛ نوا‌های عاشورایی

شبکه رادیویی ایران برنامه «نوبت نوا» را در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت ۵:۳۰ پخش می‌کند. «روایت سرخ» پژوهشی در حوزه تاریخ عاشوراست که ساعت ۶ روانه آنتن می‌شود. «جام جم» محفلی برای شعر عاشورایی است که از ساعت ۸:۲۵ و «اینجا کربلاست» با تدارک بخش‌های مختلف از ساعت ۹:۳۰ تقدیم عزاداران می‌شود.

از دیگر برنامه‌های رادیو ایران به مناسبت تاسوعا و عاشورا می‌توان به «تاوادی طف» با موضوع نقش تاثیرگذار حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در واقع کربلا، برنامه «ماه به ماه روایت آه» با محوریت بررسی روایت اتفاقات و حوادث تاثیرگذار زندگی حضرت ابوالفضل (ع) و «دیباج» در قالب مشاعره عاشورایی اشاره کرد.

رادیو جوان؛ خانه پدری

شبکه رادیویی جوان برنامه «هیئت حضرت علی اکبر» (ع) را با اجرای جواد تشکری بامداد دوشنبه و سه‌شنبه پخش خواهد شد. همچنین ویژه‌برنامه‌های «واژه‌های آسمانی» «مداحان جوان»، «تکیه رادیو»، «خانه پدری»، «اتفاق»، «چند میزان عشق»، «مقتل خوانی»، «سقاخونه»، «زیر دستان بارانیت»، «سر دلبران»، «عاشورا حماسه مکرر»، «شعر عاشورا»، «سوگنامه» و «ویژه برنامه به عشق حسین (ع)» روی موج این شبکه می‌روند. ویژه برنامه «به عشق حسین (ع) از محل قطعه شهدای بهشت زهرای تهران در کنار مزار شهدا اجرا خواهد شد و این برنامه رادیویی با حضور خانواده شهدا به صورت زنده تقدیم شنوندگان می‌شود.

رادیو فرهنگ؛ از تعزیه‌خوانی تا روایت شاعران

برنامه «سلیمان کربلا» با موضوع آیین‌های عزاداری در محرم به کارشناسی و مقتل‌خوانی می‌پردازد که ساعت هشت از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. برنامه «کاروان عاشقی» با معرفی شهدای کربلا و بررسی اهمیت نهضت حسینی ساعت ۱۰ و برنامه «حماسه اشک» با موضوع شعر حسینی ساعت ۱۵ پخش می‌شوند. در این برنامه‌ها مخاطب با شاعرانی که درخصوص نهضت حسینی شعر سروده‌اند، آشنا می‌شوند و درباره زیباترین مرثیه‌های تاریخ که در سوگ حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) سروده شده، صحبت می‌شود.

رادیو تهران؛ در امامزادگان عینعلی و زینعلی

شبکه رادیویی تهران مراسم‌های عزاداری در شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران را پوشش می‌دهد. برنامه «حسینیه رادیو تهران» ساعت ۱۰ از امامزادگان عینعلی و زینعلی مراسم عزاداری سوگواران را با اجرای سید جواد تشکری روانه آنتن خواهد شد. گفتگو با کارشناسان مذهبی درباره واقعه تاسوعا و عاشورا، پخش مداحی‌های مناسبتی، ارتباط با کربلا و ... از دیگر بخش‌های برنامه است. برنامه «یاران» با بازخوانی مقاتل یاران امام حسین (ع) به روز واقعه می‌پردازد. آشنایی با یاران حضرت و تبیین وظیفه احیا دین بر دوش نسل امروز و تبیین مصداق‌های امروزی زندگی مکتبی همراه با دغدغه‌های زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت (عج) از اهداف این برنامه است.

رادیو نمایش؛ و او عاشق بود

«روشنا» با گویندگی نرجس فروغی، ساعت ۸:۳۰، «و او عاشق بود» با گویندگی معصومه عزیزمحمدی و پیمان قریب پناه، ساعت ۱۶:۳۰ از رادیو نمایش پخش می‌شوند.

رادیو پیام و آوا؛ آوای تاسوعا و عاشورا

«پیام آزادگی» با موضوع معرفی یاران امام حسین (ع) و تبیین ویژگی‌های شخصیتی آنها از رادیو پیام پخش می‌شود. «پیام عاشورا» نیز روایتی است از پاسداشت عاشورا از ارزش‌های عمیق و ماندگار مکتب حسین (ع). «حسینیه پیام» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) و پخش تعزیه و روضه مربوط به روز تاسوعا و عاشورا به سوگ می‌نشیند. مخاطبان این شبکه می‌توانند روضه‌خوانی و مداحی را با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) از «پیام تاسوعا» و «پیام عاشورا» رادیو پیام و «آوای تاسوعا» و «آوای عاشورا» را از رادیو آوا بشنوند. از دیگر برنامه‌ها می‌توان به «پیام حسینی»، «پیام زندگی» و «پیام محرم» اشاره کرد.

رادیو سلامت؛ زائر افلاک

برنامه «زائر افلاک» از شبکه رادیو سلامت روانه آنتن می‌شود که به موضوع امانت‌داری و وفای به عهد و خیرخواهی و ایثار برای رضای الهی اختصاص دارد. این برنامه با اجرای محمد مطلب و فرشته قربانی روی آنتن می‌رود و شامل بخش‌های متنوع همچون بهداشت نذورات، اهدای خون، روز شمار کربلا، پزشکان جهادی و ... است.

رادیو ورزش؛ با ریحانه‌های عاشورا

«داغ ماندگار» با حضور کارشناس مذهبی به بررسی فرهنگ عاشورایی و نقش روحیه شهادت طلبی و وطن دوستی ورزشکارن می‌پردازد و از رادیو ورزش پخش می‌شود. مرشدخوانی، معرفی شهدای ورزشکار و مصاحبه با خانواده آنها و ... بخش‌های مختلف برنامه را شامل می‌شود.

رادیو ورزش بانوان در این روز‌ها برنامه «ریحانه‌های عاشورا» را که به بررسی زندگی زنان واقعه کربلا می‌پردازد ساعت ۸ پخش می‌کند. برنامه «هیئت ورزشکاران» درباره هیئت‌های مذهبی است که در این دو روز از ساعت ۸:۳۰ روی آنتن می‌رود.

رادیو قرآن؛ پوشش مراسم عزاداری سراسر کشور

برنامه «عرشیان» در قالب بخش‌های گفتگو با پیرغلامان، پوشش مراسم عزاداری سراسر کشور و معرفی شخصیت‌های کربلا و سبک زندگی حسینی ساعت ۹:۳۰ تقدیم عزاداران شبکه رادیویی قرآن می‌شود. برنامه «اشراق»، هرشب یک آیه مرتبط با حرکت و حماسه امام حسین (ع) را بررسی خواهد کرد. مقتل خوانی ساعت ۱۳ از رادیو قرآن پخش می‌شود. «همه جا کربلاست»، «کلام خوبان» و «یک آیه یک قصه» از دیگر برنامه‌های شبکه رادیویی قرآن هستند که در فواصل مختلف جدول پخش تقدیم شنوندگان خواهد شد.

رادیو معارف؛ مرثیه

برنامه «مرثیه» یک مجله رادیویی است که با محوریت سوگواری و زیارت ناحیه مقدسه با بخش‌های مناجات خوانی، شعرخوانی، مرثیه و تلاوت مخصوص سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی تدارک دیده شده و ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو معارف پخش می‌شود. «خورشید بر نی» نام دومین ویژه برنامه تاسوعا و عاشورای حسینی این شبکه است که با ایجاد فضای سوگ و کارشناسی حجت الاسلام ضیایی و روایتگری رضا هدایت فر و محبوبه شیرعلی ساعت ۱۷ به روی آنتن می‌رود.

رادیو اقتصاد؛ با روایتی از یک بیعت

برنامه «تکیه بازار» با محوریت نقش مشاغل فرهنگی، هنری و صنایع خلاق در احیا و ترویج فرهنگ عاشورایی و آموزه‌های مذهبی ساعت ۱۶ از شبکه رادیویی اقتصاد پخش می‌شود. مجله صبحگاهی «روزیِ نو» با موضوع نقش اعتقادات و باور‌های معنوی در جهش اقتصادی پخش می‌شود. برنامه «قیام ماندگار» اختصاص به مبحث جنگ نرم در کربلا دارد که ساعت ۸ پخش خواهد شد. برنامه «نوآوران» با موضوع تولید محصولات مذهبی ـ فرهنگی مرتبط با محرم، برنامه «اشک روان» با محوریت بررسی علل شکل‌گیری نهضت عاشورا، مستند داستانی «روایتی از یک بیعت» با معرفی آثار فرهنگ عاشورا در زندگی محبان امام حسین (ع)، «چای نذری» با پرداختن به شرایط و تاثیرات فردی، اجتماعی و اقتصادی سنت حسنه نذر و برنامه «کار و نوا» دراین روز‌ها روانه آنتن می‌شود.

رادیو صبا؛ مثل آب در سوگ خورشید

برنامه «تا سوی سوگ» با موضوع ویژگی‌های اخلاقی حضرت عباس (ع) با اجرای هادی خادم حسینی ساعت ۶:۳۰ پخش می‌شود. برنامه «مثل آب» در قالب بخش‌های مداحی، شعرخوانی و ... ساعت ۹ روانه آنتن می‌شود. این شبکه رادیویی برنامه‌های «روایت آه و سوگ خورشید»، «روایت اه» با محوریت مقتل خوانی امیر حسین مدرس، «سوگ خورشید» با موضوع گرامیداشت مقام حضرت امام حسین (ع) تدارک دیده که راهی آنتن می‌شوند. آیتم‌هایی با محوریت نشان امام حسین (ع) در هنر، ادبیات، ترانه‌ها و آثار سینمایی از بخش‌های این برنامه است.

منبع: ایسنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->