رهایی دختربچه ۷ ساله مشهدی از چنگال آدم ربایان پیش‌فروش عجیب بلیت‌های قطار برای زائران اربعین | هیچ بلیتی در دسترس نیست! قطع برق، عامل قطعی سامانه خدمات الکترونیک قضایی (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) فرمانده مرزبانی خراسان‌رضوی: از ابتدای امسال تاکنون، ۲ تُن موادمخدر کشف شده است | ساخت دیوار مرزی با افغانستان درحال اجراست آتش سوزی دوغارون آسیبی به امکانات میزبانی از زائران اربعین نرسانده است لباس، بهترین مانع در برابر نور خورشید است اهمیت حفظ بقای شهر‌ها با ایجاد برند شهری پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۳) | آغاز روند کاهش دما از جمعه جزئیات شرایط سفر اربعین برای اتباع خارجی مقیم ایران دستاورد‌های ایران در مقابله با مسئله موادمخدر، انکارنشدنی است برای کاهش فشار خون چه بخوریم؟ موادغذایی معجزه‌گر برای تنظیم و کاهش فشار خون پرواز‌های اربعین با حضور بیش از ۲۴ ایرلاین داخلی و خارجی انجام می‌شود سازمان بهداشت عمومی یونان درباره ویروس «نیل غربی» هشدار داد راه‌اندازی دانشکده پزشکی قانونی با موافقت وزارت بهداشت هشدار وزارت بهداشت در خصوص دارو‌های سقط جنین موجود در بازار آیا نصف‌کردن قرص عوارض دارد؟ مصرف شیر مادر می‌تواند تا ۲۳ درصد، میزان مرگ و میر نوزادان زیر ۶ ماه را کاهش دهد تمدید مهلت زمانی مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی پشیمانی ناپدری سنگدل پس از قتل کودک پنج‌ساله در تهران ابلاغ دستورالعمل تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مراسم اربعین کاهش نرخ بازگشت به زندان بعد از آزادی با اشتغال زندانیان
سرخط خبرها

مصرف شیر مادر می‌تواند تا ۲۳ درصد، میزان مرگ و میر نوزادان زیر ۶ ماه را کاهش دهد

  • کد خبر: ۲۴۳۵۰۵
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
مصرف شیر مادر می‌تواند تا ۲۳ درصد، میزان مرگ و میر نوزادان زیر ۶ ماه را کاهش دهد
استاد گروه نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مطالعات ثابت کرده که مصرف شیر مادر می‌تواند تا ۲۳ درصد مرگ و میر نوزادان زیر ۶ ماه را کاهش دهد، حال آن که با دستگاه گرانقیمت ونتیتلاتور، تنها تا دو درصد می‌توان از مرگ و میر نوزادان پیشگیری کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر حسن بسکابادی در مراسم هفته حمایت از تغذیه با شیر مادر در زایشگاه بیمارستان قائم (عج) پیرامون اهمیت شیر مادر گفت: شیر مادر که از آن به سلاح خون سفید، طلا و نفت سفید تعبیر می‌شود، یک فرآورده کاملا طبیعی، در دسترس، بی نظیر و زنده است؛ یعنی سلول‌هایی دارد که سیستم دفاعی کودک را تقویت می‌کند و این ویژگی مهم در شیر خشک وجود ندارد.

 وی ادامه داد: شیرمادر می‌تواند تمام نیاز‌های نوزاد را طی ۶ ماه اول عمر تأمین کند و مادر و نوزاد را از بیماری‌های زیادی مصون نگه دارد. همچنین مصرف شیر مادر باعث کاهش بیماری‌های اگزما، آسم، آلرژی‌های پوستی و گوارشی از جمله، نفخ، یبوست، رفلاکس و بیقراری و نیز باعث افزایش بهره هوشی نوزادان در سنین بعدی می‌شود.

دکتر بسکابادی خاطرنشان کرد: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، خواب آرام‌تر و بهتری دارند و احتمال دیده شدن مشکلات اجتماعی و بزهکاری اجتماعی در آنها کمتر است. سلامت کودکان با مصرف شیر مادر در مقابل عفونت‌ها تضمین می‌شود، که مهم‌ترین آنها اسهال و عفونت‌های تنفسی است، همچنین خطر ابتلا به عفونت‌های گوش میانی و عفونت مغز در آنها کمتر دیده می‌شود.

وی در ادامه، پیرامون مزایای شیر دهی در سلامت مادر و نوزاد هم گفت: نوزادانی که شیر را مادر مصرف می‌کنند، کمتر به سرطان خون و دستگاه لنفاوی و مادران شیرده کمتر به سرطان پستان و رحم مبتلا می‌شوند همچنین، مادرانی که شیر ندارند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها نسبت به مادرانی که شیردارند، بیشتر است.

دکتر بسکابادی همچنین گفت: شیر مادر از نظر طعم و مزه به بدن خیلی نزدیک‌تر است و بی مزه ماندن آن باعث می‌شود ذائقه نوزاد به طعم‌های دیگر تمایل پیدا نکند، این در حالی است که مصرف شیر خشک باعث می‌شود نوزاد به سمت شیرینی جات سوق داده شود.

استاد گروه نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره اثرات مثبت تغذیه با شیر مادر بر روابط عاطفی نوزاد هم بیان داشت: روابط عاطفی فرزند و مادر نیز در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، به طور محسوسی واضح‌تر است، یعنی علاوه بر اینکه ارتباط اجتماعی بهتری با خانواده دارند، کمتر اتفاق می‌افتد که از خانواده خود جدا شوند. شیر مادر در دمای هوای ۲۵ درجه بین شش تا هشت ساعت و در هوای سرد زمستان تا ۲۴ ساعت قابل نگهداری است در حالی که، شیرخشک بیشتر از یک تا دو ساعت نمی‌توان آن را نگهداری کرد، به عبارتی دیگر شیر خشک یک بار مصرف است.

دکتر بسکابادی مهم‌ترین فاکتور‌های افزایش شیر مادر را شامل؛ افزایش تعداد دفعات شیر دهی، دوشیدن زیاد شیر در صورت عدم افزایش تعداد دفعات شیردهی، وضعیت شیردهی و اعتماد به نفس مادر بر شمرد و گفت: بهتر است، شیردهی در ساعات اولیه بدو تولد آغاز شود. در چند روز اول تولد بین ده تا دوازه بار در ۲۴ ساعت فرآیند شیردهی برای نوزاد باید انجام شود.

وی با تأکید بر این که در ماه اول باید شیردهی در شب‌ها نیز ادامه یابد افزود: هفته اول بعد از تولد باید تعداد دفعات شیردهی زیاد باشد و این فرآیند را با در آغوش کشیدن نوازش و صحبت کردن تقویت کرد چرا که می‌تواند، باعث افزایش شیر مادر می‌شود. همچنین مادرانی که هفته اول را با شیردهی موفق می‌گذرانند، اغلب در فرآیند شیردهی مشکلی نخواهند داشت.

دکتر بسکابادی اضافه کرد: چهار روش ارزیابی درست از وضعیت شیردهی شامل تغییرات وزن نوزاد، وضعیت ادرار و مدفوع نوزاد، دفعات و طول مدت شیر خوردن نوزاد است که از طریق آنها می‌توان متوجه کافی بودن شیر مادر در هفته اول شد. وزن نوزاد در سه روز اول یک یا دو درصد کاهش می‌یابد و سه روز بعدی به اندازه وزن قبلی بر می‌گردد و آخر هفته اول، نوزاد وزن هنگام تولد را به دست می‌آورد و چنانچه نوزادی ۵ تا ۷ روزگی وزن تولد را بدست آورد یعنی شیر مادرکافی است.

وی میزان تخلیه و رنگ مدفوع را نشان دهنده کافی بودن شیر مادر ذکر کرد و افزود: تخلیه ادرار در دو یا سه روز اول بعد از تولد دو تا سه بار، سپس ۵ تا ۶ بار و بعد از هفته اول ۶ تا ۸ بار باید انجام شود. معمولا مدفوع بعد از سه روزگی نباید به رنگ سیاه باشد و بعد از ۵ روزگی باید به رنگ زرد تغییر یابد. از نشانه‌های دیگر کافی بودن شیر مادر، مصرف آن بین ۱۰ تا ۱۲ نوبت در شبانه روز و به طول انجامیدن هر نوبت زمان شیردهی از ۱۰ تا ۴۰ دقیقه است.

دکتر بسکابادی تاکید کرد: نرسیدن نوزاد به وزن مطلوب و ادرار کمتر به دلیل کاهش شیر مادر در دو درصد موارد اتفاق می‌افتد، اما در ۹۸ درصد موارد برای کاهش شیر مادر باید به دنبال علت‌های دیگری بود. دلیل اصلی قطع شیر مادر در بیمارستان ها، شیر ندادن نوزاد می‌باشد که با دوشیدن آن از کاهش شیر می‌توان جلوگیری کرد. در بیمارستان‌ها علت کاهش تدریجی شیر مادر، به دلایلی از جمله شیر ندادن، بستری بودن نوزاد در بخش نوزادان، زخم نوک پستان، پر شدن پستان بستگی دارد.

وی همچنین گفت: نارس بودن نوزاد و عدم توان خارج کردن شیر مادر، بزرگی نوک پستان و قرار نگرفتن آن در دهان نوزاد، سزارین مادر و تولد نوزاد بی رمق و نیز چاق بودن نوزاد که تلاشی برای خروج شیر نمی‌کند، از دیگر علت‌های کاهش تدریجی شیر مادر است.

دکتر بسکابادی بر آموزش‌های بهنگام دختران در خصوص نقش مادری ایشان در آینده هم تاکید کرد و گفت: بهتر است، توصیه‌های لازم از دوره مقطع دبیرستان به نوجوان ها، آغاز شود تا از اهمیت و نقش شیر مادر در سلامت بچه‌ها آگاهی پیدا کنند؛ همچنین باید از دوران حاملگی آموزش نحوه شیر دادن و اداره شیردهی شروع شود و به مادر‌ها آموزش‌های لازم درجهت نحوه تغذیه فرزند، اهمیت شیردهی را بدانند و چنانچه مشکلی از جمله صافی نوک پستان و یا فرو رفتگی و یا داشتن ذهنیت در فرآیند شیردهی برای آنها به وجود آید درهمان دوران حاملگی رفع گردد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->