یک مسئول بهداشتی: پایش بیماری‌ها در ایام اربعین اهمیت بسیاری دارد افزایش ۶۰ درصدی جمع‌آوری و درمان معتادان متجاهر اعلام نتایج نهایی شرکت‌کنندگان در آزمون‌های پایه یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۳ ثبت نام یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر زائر اربعین جزئیاتی از زمان برگزاری انتشار دفترچه ثبت نام آزمون وکالت کمک‌هزینه شهریه دانشجویی زنان سرپرست‌خانوار افزایش یافت پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۳) | آسمان خراسان‌رضوی غبارآلود می‌شود سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق زورگیری ۲ موتورسوار در پوشش یگان امداد پلیس در مشهد + عکس هشدار سازمان غذا و دارو؛ مراقب تزریق ژل و فیلر‌های تقلبی و قاچاق باشید علائم ابتلا به ویروسی که این روز‌ها خیلی‌ها را گرفتار می‌کند، چیست؟ توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران پیاده اربعین علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کیست؟ + بیوگرافی و سوابق مشاهده یوزپلنگ «هَرَب» با دو توله تغییرات محتوایی کدام کتب درسی اجرای آزمایشی می‌شود؟ رئیس کل سازمان نظام پرستاری: به اندازه نیمی از نیاز کشور پرستار داریم حسین سیمایی‌صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری کیست؟ + بیوگرافی و سوابق خراسان رضوی، رتبه اول حمل و نقل مسافر در کشور | ۴۵۰ ناوگان اتوبوسی در دهه پایانی صفر کسری داریم مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌رضوی: بیش از ۱۱ هزار تشکل در مجموعه استان ایفای نقش می‌کنند
سرخط خبرها

اچ‌آی‌وی دیگر بیماری غیرقابل‌درمان نیست

  • کد خبر: ۲۴۴۴۰۳
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
اچ‌آی‌وی دیگر بیماری غیرقابل‌درمان نیست
کارشناس‌مسئول بیماری‌های آمیزشی و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ایران در زمینه اچ‌آی‌وی بسیار خوب عمل کرده است، گفت: اچ‌آی‌وی در دنیا دیگر بیماری غیرقابل‌درمان نیست و به‌راحتی به کمک دارو‌ها کنترل می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علی حسین پور در حاشیه دومین کنگره سالانه پزشکان عمومی شرق و شمال‌شرق کشور که با حضور بیش از ۷۰۰ نفر از پزشکان عمومی و متخصص برگزار شد، اظهار کرد: اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی قابل‌کنترل است، اما ایدز آخرین مراحل عفونت اچ‌آی‌وی است و در صورتی که فرد تحت مراقبت و درمان باشد، هرگز اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه دانشگاه مشهد تا سه سال قبل به نسبت جمعیت، کمترین موارد اچ‌آی‌وی را در کشور داشته ولی در چند سال اخیر با آمار افزایشی این بیماری مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: راهکار‌های کنترل و دسترسی به آمار بیماری‌های آمیزشی سخت است و با پنهان‌شدن بیماری، درصورتی که اقدامات مؤثر درخصوص جلوگیری و کنترل آن‌ها صورت نگیرد، بیماری‌های آمیزشی، یکی از معضلات مهم در بیماری‌های آینده ایران خواهد بود.

 کارشناس‌مسئول بیماری‌های آمیزشی و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عوامل اجتماعی، اقتصادی، رفتاری و دانشی را ازجمله دلایل گسترش این بیماری‌ها دانست و تصریح کرد: انتقال اچ‌آی‌وی در مشهد طی سال ۱۴۰۲ در موارد شناسایی‌شده، ۸ درصد از طریق اعتیاد تزریقی، ۶۰ درصد از طریق روابط جنسی و مابقی از منبع نامشخص است و این آمار در سطح کشور ۱۳ درصد از راه اعتیاد تزریقی، ۵۴ درصد از طریق روابط جنسی و ۳۴ درصد منبع نامشخص بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل در کنترل بیماری شناسایی افراد و مراقبت و درمان مبتلایان است و این مهم با کاستن از انگ بیماری حاصل خواهد شد؛ لذا سیاست دانشگاه بر افزایش دسترسی به انجام تست در جهت شناسایی افراد مبتلا و درمان موثر و اطلاع‌رسانی گسترده مراکز انجام تست سریع و رایگان اچ آی وی به‌ویژه در جمعیت‌های کلیدی است، زیرا در صورت درمان مناسب و کاهش سطح ویروس نزدیک به صفر، احتمال انتقال اچ‌آی‌وی به دیگران نزدیک به صفر می‌شود.

شایان ذکر است فهرست مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری که آزمایش رایگان و سریع اچ‌آی‌وی را فقط با یک قطره خون و حتی بدون ثبت مشخصات هویتی انجام می‌دهند، در آدرس https://aids.mums.ac.ir/ قابل‌دسترسی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->