اختصاص یک‌درصد از درآمد مالیات بر ارزش‌افزوده به بخش سلامت آیا قیمت روغن نباتی افزایش می‌یابد؟ | امسال ارز به روغن نباتی اختصاص نیافته است واکنش منفی بورس‌بازان به کابینه پیشنهادی دولت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) تصویب نخستین کارگروه تخصصی فرش در اتاق اصناف ایران | بی‌گره‌بافی و رباط‌بافی از معضلات هنرصنعت فرش قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش ایران خودرویی‌ها و کاهش سایپایی‌ها نایب‌رئیس شورای ملی زعفران: مشکلات صادرات زعفران کماکان پابرجاست با ۷۰۰ میلیون تومان، خودروی خارجی بخرید + جدول قیمت آیا به تمام متقاضیان ثبت‌نام ایران خودرو، خودرو تعلق می‌گیرد؟ زمان واریز و برداشت یارانه نقدی مرداد ۱۴۰۳ ویژه دهک‌های اول تا سوم مشخص شد تسهیلات پرداختی بانک‌ها از ابتدای سال تاکنون چقدر بوده است؟ + جدول (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) نحوه استرداد بلیت پرواز‌های اربعین چگونه است؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه، ارز دیجیتال (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) | توقف دلار در کانال ۵۹ هزار تومان طرح تعطیلی چهارساعته واحد‌های صنفی مشهد در راستای صرفه‌جویی انرژی ادامه دارد (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس امروز (۲۳ مرداد) برگزار می‌شود رئیس نظام مهندسی معدن خراسان رضوی: ظاهراً معدن از اولویت‌های حمایتی مسئولان خارج شده است قیمت شاهین پلاس اتوماتیک سایپا اعلام شد (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) آزادسازی هزار و ۶۰۰ متر از اراضی کشاورزی شهرستان مشهد گلایه فعالان کارگری از رعایت‌نشدن رأی دیوان عدالت توسط سازمان مالیات | اداره مالیات خراسان‌رضوی: رأی دیوان عدالت لازم‌الاجراست محکومیت بیش‌از ۱۵ میلیارد ریالی ۲ آرایشگاه زنانه در مشهد مهلت وکالتی‌کردن حساب بانکی برای ثبت‌نام ایران‌خودرو تمدید شد | فعال‌سازی بیش‌از ۲۰ بانک عامل برای افتتاح حساب وکالتی قیمت کدام میوه‌ها امروز در مشهد کاهش یافت؟ (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) ارزش ذاتی دلار چقدر است؟ (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) مهارت آموزی، پیش شرط قطعی اشتغال بر باد رفتن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سود شرکت‌های بورسی طی ۲ سال گذشته ثابت ماندن نرخ دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ایران (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) رئیس خانه معدن خراسان‌رضوی: بالغ بر ۹۰ میلیون تن ذخیره متنوع در حوزه سنگ ساختمانی و تزئینی در خراسان‌رضوی وجود دارد
سرخط خبرها

ارزش ذاتی دلار چقدر است؟ (۲۳ مرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۴۴۸۳۶
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹
ارزش ذاتی دلار چقدر است؟ (۲۳ مرداد ۱۴۰۳)
بازار ارز و سکه با افزایش از مرز‌های پایینی حمایت شد و بعد از دو روز ریزش، قیمت‌ها در روز دوشنبه پولبک به مرز حمایت از دست رفته زدند. قیمت دلار تهران با افزایش به کانال ۶۰ هزار تومان برگشت و قیمت سکه هم با یک روند صعودی وارد کانال ۴۲ میلیون شد.

به گزارش شهرآرانیوز، از منظر تحلیلگران بازار به چهار دلیل برگشته: دلیل اول تکنیکالی بوده و در کف بازار یکشنبه هم به اون اشاره شد که اگر بازار بخواهد تکنیکالی رفتار کند در مرز حمایت اشباع فروش شکل گرفته و این نشانه برگشت قیمت است. وقتی بازار دچار چنین وضعیتی در مرز حمایت می‌شود برای تخلیه اشباع فروش باید قیمت برگردد. این موضوع اصلی‌ترین دلیل پولبک قیمت بود.

دلیل دوم به انتخاب کابینه دولت پزشکیان برمی‌گردد. از روز یکشنبه که کابینه معرفی شد موجی از انتقاد‌ها درمورد کابینه در بازار شنیده می‌شود. برخی مدعی‌اند ناامیدی از کابینه موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

دلیل دیگر استعفای ظریف بود که این موضوع حتی نگاه به کابینه را هم بدبین‌تر کرد. حتی در روز دوشنبه شایعه استعفای طیب‌نیا هم در بازار دست به دست می‌شد. قبل از انتخابات، خبر همراهی طیب‌نیا با دولت پزشکیان، انتظارات را در معامله‌گران بهبود داد و قیمت دلار و سکه را به سمت نزول برده بود.

دلیل این تلقی مثبت درباره طیب‌نیا هم به این برمی‌گردد که یکسری‌ها عملکرد مثبت دولت اول روحانی را که تحت تاثیر برجام بوده به نام او که آن زمان وزیر اقتصاد بود زدند.

دلیل چهارم هم اخبار تنش در منطقه است. در روز دوشنبه حجم اخبار درمورد پاسخگویی ایران به اسرائیل در بازار زیاد بود و حتی گمانه‌زنی‌هایی می‌شد که چه زمانی ایران واکنش خواهد داشت.

در مجموع این عوامل موجب افزایش بازار ارز و سکه شد. البته افزایش قیمت سکه در روز دوشنبه بیشتر از سایر بازار‌ها بود و دلیلش افزایش همزمان دو متغیر سکه یعنی قیمت دلار و قیمت انس طلای جهانی بود.

قیمت انس طلای جهانی با بازگشایی بازار جهانی تا ۲۴۶۰ دلار بالا رفت که تا لحظه نگارش این مطلب روند صعود داشت.

قیمت دلار هرات دوشنبه را در ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان شروع کرد که بالا‌تر از نرخ بسته شده در پشت خط بود و از ابتدا گارد صعود داشت. قیمت دلار هرات در نهایت در ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد. البته قیمت فردایی دلار هرات با قیمت نقدی شکاف داشت و در معاملات روزانه تا ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت که نشان از وضعیت بلوکه در این بازار بود. در معاملات پشت خطی هم قیمت دلار فردایی به افزایش خودش ادامه داد و برای ورود به کانال ۶۰ هزار تومان تلاش داشت که نتوانست.

قیمت درهم در ۱۶ هزار و ۲۸۰ تومان آغاز به کار کرد و با افزایش ۸۰ تومانی به ۱۶ هزار و ۳۶۰ تومان رسید. مرز حمایت درهم در حوالی ۱۶ هزار و ۲۳۰ تومان بود که در روز یکشنبه با برخورد به آن واکنش داشت و افزایشی شد.

قیمت سکه در ۴۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شروع به کار کرد وبا افزایش وارد کانال ۴۲ میلیون شد. قیمت سکه در نهایت در ۴۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت طلای آبشده که در معاملات پشت خطی یکشنبه شب تا ۱۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان پایین رفته بود، دوشنبه را با گپ مثبت و در کانال ۱۵ میلیون بازگشایی کرد. قیمت طلای آبشده در نهایت به سمت پله سوم کانال ۱۵ میلیون حرکت کرد و در همان حوالی نوسان داد.

بحث داغ بازار محاسبه ارزش ذاتی قیمت دلار بود. گروهی با نرخ تورم این ارزش‌گذاری را انجام می‌دادند و گروهی با نرخ سود بانکی. در محاسبه این دو دسته نرخ به دست آمده فاصله زیادی با قیمت فعلی بازار داشت و دلیل آن این بود که آنها نرخ تورم و نرخ سود را به قیمت پایانی ۶۰ هزار تومان در سال قبل اضافه کرده‌اند. البته مورد دیگری که وجود داشت این بود که این مدل محاسبه نه برای پیش‌بینی، اما برای اینکه روند قیمت در بلندمدت مشخص شود، استفاده می‌شود. نکته‌ای که وجود داشت با هر ارزش‌گذاری قیمت دلار با قیمت فعلی همخوانی ندارد. کمترین نرخ به دست آمده برای دلار هم تقریبا ۱۰ درصد بالاتر از نرخ فعلی بازار بود.

به عقیده معامله‌گران فنی فعلا این برگشت قیمت به معنای برگشت روند نیست و پولبک به مرز از دست رفته است. زمانی می‌شود گفت برگشت روند است که قیمت طلای آبشده به بالای محدوده ۱۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان برود.

منبع: اکوایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->