رئیس پلیس راهور فراجا: وضعیت تردد زائران اربعین مطلوب است | افزایش ۲۲ درصدی مراجعه به مرز‌ها ۶۴ مصدوم و یک فوتی در تصادف اتوبوس زائران ایرانی با کامیون قیر در عراق (۲۶ مرداد ۱۴۰۳) صدور هشدار فوری سطح نارنجی هواشناسی خراسان رضوی (۲۶ مرداد ۱۴۰۳) رئیس ستاد اربعین کشور: با توجه به وضعیت پارکینگ‌ها زائران می‌توانند با وسیله شخصی سفر کنند واژگونی خودرو در نیشابور ۵ نفر را روانه بیمارستان کرد (۲۶ مرداد ۱۴۰۳) کاهش نسبی دمای هوا در مناطق نیمه شمالی کشور (۲۶ مرداد ۱۴۰۳) جزئیات سانحه تصادف اتوبوس با کامیون با ۲۸ مصدوم در محور مشهد-مُلک‌آباد جمع‌آوری ۵۷۰ معتاد و خرده‌فروش مواد در مشهد (۲۶ مرداد ۱۴۰۳) اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در سوئد مشاهده شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۳) آتش سوزی هتل بشیر در محله سراب مشهد (۲۵ مرداد۱۴۰۳) فعالیت اداره گذرنامه خراسان رضوی در روز جمعه (۲۶مرداد۱۴۰۳) صدور بیش از ۸۲ هزار گذرنامه زیارت در خراسان رضوی (۲۵مرداد۱۴۰۳) ویدئو | ماجرای درگیری یک راننده با مأمور پلیس راه چه بود؟ (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون زائر ایرانی به عراق وارد شدند فرهنگستان علوم پزشکی از گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت حمایت و برای همکاری اعلام آمادگی کرد خراسان رضوی دارنده رتبه اول کشور در بیمه مادران دارای بیشتر از سه فرزند است آغاز به کار دادگاه‌های صلح در خراسان رضوی (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) انحراف اتوبوس مشهد - شلمچه، ۴۷ مصدوم برجای گذاشت (۲۵ مرداد ۱۴۰۳)+فیلم ساواک علیه ساواک | درباره تیمور بختیار، از بنیان‌گذاران ساواک که ۵۴ سال پیش توسط ساواک کشته شد پیش‌بینی‌ها از موفقیت سیمایی‌صراف در وزارت علوم خواب بعدازظهر برای بدن مفید است یا مضر؟ تصادف مرگبار تریلر با ۱۱ خودرو در خیابان استخر تهران (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) + عکس
سرخط خبرها

اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در سوئد مشاهده شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۴۵۴۷۹
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در سوئد مشاهده شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۳)
سازمان بهداشت عمومی سوئد اولین مورد از ابتلا به گونه خطرناک بیماری «ام پاکس» را که پیش از این به «آبله میمونی» معروف بود، در خارج از قاره آفریقا ثبت کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مقامات سوئدی گفته‌اند این فرد در بخشی از آفریقا که شاهد شیوع گسترده این بیماری است، به «ام پاکس» آلوده شده است.

انتظار می‌رود که در روز‌های آینده موارد بیشتری از ابتلا به این بیماری در اروپا گزارش شود.

این خبر تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که سازمان جهانی بهداشت شیوع «ام پاکس» را در بخش‌هایی از آفریقا «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی» اعلام کرد.

این بیماری که از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود، می‌تواند کشنده باشد.

«اولیویا ویگزل»، مسئول سازمان بهداشت عمومی سوئد گفته است فرد مبتلا در استکهلم، پایتخت این کشور تحت درمان است.

ظهور سویه کشنده‌تر «آبله میمونی» در آفریقا؛ تغییر نحوه انتقال ویروس و افزایش مبتلایانِ بدون علامت
او گفت این واقعیت که این فرد در حال حاضر تحت درمان قرار دارد به این معنی نیست که برای جمعیتی گسترده‌تر خطر وجود دارد.

با این حال در قاره آفریقا این بیماری به سرعت در حال گسترش است به ویژه در جمهوری کنگو.

وزیر بهداشت جمهوری دموکراتیک کنگو نیز خاطر نشان کرد از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۵۵۰ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بنابر این گزارش، کودکان قربانیان اصلی این بیماری در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده اند که ۶۷ درصد موارد ابتلا و ۷۸ درصد از مرگ و میر‌های گزارش شده را متحمل شده اند.

در کشور‌های کنیا، اوگاندا، رواندا، بوروندی و جمهوری آفریقای مرکزی هم مواردی از ابتلا به این بیماری شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت امیدوار است که اعلام وضعیت اضطراری در مورد شیوع این بیماری بتواند باعث حمایت بیشتر از مناطق آسیب دیده شود.

همچنین بنابر گزارش بی‌بی‌سی، واکسن برای کسانی که در معرض بیشتر ابتلا به این بیماری قرار دارند یا در تماس نزدیک با یک فرد آلوده بوده‌اند در دسترس است، اما بسیاری از کارشناسان نگران آن هستند که واکسن‌ها با بودجه کافی برای رساندن آنها به افرادی که بیشتر به واکسیناسیون نیاز دارند، وجود نداشته باشد.

کارشناسان سلامت چندی پیش هشدار دادند یک سویه جدید و کشنده از بیماری «ام پاکس» در آفریقا در حال گسترش است.

در حالی که سویه سال ۲۰۲۲ عمدتاً توسط تماس جنسی مرد با مرد منتقل می‌شد، اما به نظر می‌رسد نوع «Clade Ib» از طریق هرگونه تماس فیزیکی گسترش می‌یابد/ منبع: اکونومیست

متخصصان می‌گویند این بیماری که بدون کنترل منتشر می‌شود می‌تواند تهدیدی جدی برای صد‌ها هزار نفر باشد چراکه ارائه دهندگان بهداشتی و متخصصان در حال حاضر منابع لازم برای مهار این سویه و جلوگیری از گسترش آن را در اختیار ندارند.

متخصصان هشدار می‌دهند که سویه جدید «Clade Ib» این بیماری قبلاً توانسته از مرز‌های جمهوری دموکراتیک کنگو عبور کند و باعث مرگ ده‌ها نفر در هفته‌های اخیر بین بوروندی، آفریقای جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو شده است.

آبله میمونی یک عفونت ویروسی نادر است که بیشتر در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا شایع است. این بیماری که ابتدا در میمون‌ها یافت شد به آسانی بین افراد گسترش پیدا نمی‌کند، اما می‌تواند از طریق تماس فیزیکی نزدیک منتقل شود.

علائم این بیماری شامل تب بالا، درد و بثورات پوستی است که بعدا به تاول تبدیل می‌شود. همچنین علائم بیماری معمولا خفیف هستند و برای اکثر افراد در مدت دو تا چهار هفته از بین می‌روند.

افزایش موارد ابتلا به ام پاکس در ۲۰۲۲ در اروپا و ایالات متحده و خارج از مناطقی که این بیماری در آنها بومی است، سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشت تا در ژوئیه ۲۰۲۲ یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را با نگرانی بین‌المللی اعلام کند؛ بالاترین زنگ خطری که می‌تواند به صدا درآید. با این حال، این هشدار در ماه مه ۲۰۲۳ به پایان رسید، اما این سازمان به مردم توصیه کرد که همچنان مراقب باشند. به نظر می‌رسد که این روز‌ها گسترش این بیماری در آفریقا و مشاهده برخی موارد ابتلا در خارج از این قاره بار دیگر این سازمان را نگران کرده و بر هشدار‌ها در این زمینه افزوده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->