دستگیری ۶ نفر از عاملان شهادت محمد بایر در نهاوند (۲۵ تیر ۱۴۰۴) آیا سؤالات آزمون سمپاد لو رفته است؟ | پیگیری شکایات والدین توسط وزارت آموزش و پرورش معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: در دنیای مدرن امروز شهرداران معماران آینده‌نگر شهر هستند بخشش قاتل پای چوبه دار به احترام امام حسین(ع) معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: با حل مشکل روستا‌ها می‌توانستیم مانع حاشیه‌نشینی در مشهد شویم پایش آنلاین پارک سرخه حصار با ۴۴ دوربین نظارتی دبیر ستاد حقوق بشر: با رویکردی فعال حقوق قربانیان ایرانی را در مجامع بین‌المللی و داخلی پیگیری می‌کنیم خوردن میوه و سبزیجات چه تاثیری در بهتر خوابیدن دارد؟ نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ در موعد مقرر برگزار خواهد شد کووید ۱۹، شایع‌ترین ویروس بیماری‌های تنفسی در خرداد ۱۴۰۴ ارائه بیش از ۱۸ هزار خدمت سلامت به اتباع افغانستانی در مرز دوغارون تایباد استاندار ایلام خبر داد: تردد سالانه ۸ میلیون زائر از مرز مهران «احیای شورای‌عالی تأمین اجتماعی» راهی برای بهبود وضعیت کارگران و بازنشستگان مبلغ شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ تعیین شد پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۴ و ارتقای خدمات درمانی، دو مطالبه مهم بازنشستگان تأمین اجتماعی هشدار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی: خرید، فروش و حمل آرد خارج از فرایند‌های تعریف‌شده، جرم و مشمول قانون قاچاق است نکات مهم برای رزرو بلیت هواپیما به نجف در ایام اربعین ۱۴۰۴ – فلای سپهران روایت میلاد حاتمی از حمله اسرائیل به زندان اوین + فایل صوتی «روز تأمین اجتماعی» و راهکار‌های مؤثر برای رفع مشکل ناترازی هزینه و درآمد قتل در شهرستان فیروزه خراسان رضوی؛ دستگیری قاتل فراری در پارک لاله تهران آغاز پروژه مرمت بخشی از گنبد سلطانیه (۲۵ تیر ۱۴۰۴) انهدام باند جابه‌جایی موادمخدر در مشهد (۲۵ تیر ۱۴۰۴) ۲۰ کانال متخلف کنکور به مقامات قضایی ارجاع شدند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۲۵ تیر ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما تا جمعه طرح جدید آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری | تولید اسباب‌بازی برای آموزش تاب‌آوری در شرایط بحران رئیس سازمان استعدادهای درخشان: والدین نگران تخلفات احتمالی آزمون تیزهوشان نباشند، پیگیری می‌کنیم باز هم حفر چاه‌های جدید در دشت مشهد برای عبور از بحران آبی صاعقه جان ۲۱ نفر را در هند گرفت چگونه استرس خود را در زمان کنکور مدیریت کنیم؟
سرخط خبرها

تاکید وزیر جدید آموزش و پرورش بر پرهیز از نگرش های سیاسی در حوزه تعلیم و تربیت

  • کد خبر: ۲۴۷۰۱۸
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
تاکید وزیر جدید آموزش و پرورش بر پرهیز از نگرش های سیاسی در حوزه تعلیم و تربیت
وزیر آموزش و پرورش گفت: نگاه سیاسی و سیاست‌زدگی در آموزش و پرورش ممنوع است و باید مدیریت در سطوح مختلف از یک نظام شایسته‌سالار مبتنی بر توانمندی‌های حرفه‌ای و ثبات برخوردار باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد، با تسلیت ایام اربعین حسینی و آرزوی سلامتی‌ زوّار امام حسین علیه السلام، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که قرآن کریم به آن پرداخته و لازم است ما معلمان که الگوهای تعلیم و تربیت هستیم به آن توجه ویژه کنیم، این موضوع است که ریشه همه گرفتاری‌ها در غفلت عنوان شده است.

وی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم، افزود: از مصادیق این موضوع، غفلت از خودشناسی، غفلت از فلسفه نظام هستی و غفلت از مسئولیت و امانتی است که امروز در دست ما است.

کاظمی تصریح کرد: ریشه این غفلت‌ها در هوای نفس، خودخواهی و دنیا پرستی و غلبه آن بر وجود انسان است؛ از اینرو بریدن از علقه‌های دنیوی اولین شرط خدمت در مسیر سعادت است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این مسئولیت هم نعمت است و هم نقمت، هم فرصت است و هم تهدید؛ اگر به عمق این مسئله نگاه کنیم لحظه‌ای از تلاش و کوشش دست بر نمی‌داریم و از پای نمی‌ایستیم.

وی، از تعقل و تفکر و ذکر را ۲ راهبرد کلان قرآن کریم برای رهایی از غفلت یاد کرد و افزود: تعقل و تفکر برای اندیشیدن، تصمیم گرفتن و حرکت کردن و ذکر و یاد خدا چاره رهایی بشر از غفلت است.

راهبردهای کلان آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت داشتن انسجام فکری، راهبردهای کلان آموزش و پرورش را در این دوره بیان کرد و افزود: اولین راهبرد کلان؛ حاکمیت گفتمان تربیت و دغدغه تربیت در تمامی ارکان و فضای تعلیم و تربیت کشور است؛ بدانیم اگر دغدغه ای جز این داریم در فضای تعلیم و تربیت حرکت نمی‌کنیم و در مقدمات متوقف مانده‌ایم.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین ماموریت آموزش و پرورش انتقال ارزش‌ها، باورها، اعتقادات، آداب، رسوم، سننن، مهارت ها و سبک زندگی به جامعه مخاطب و ایجاد بسترهای لازم برای شکوفایی استعدادها و انتقال علوم و دانش لازم جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: راهبرد دوم که بسیار مهم است، کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت است.

کاظمی راهبرد سوم را توسعه عدالت آموزشی عنوان کرد و افزود: مهم ترین ماموریت حاکمیت و نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، ایجاد زمینه برخورداری از عدالت تربیتی در همه ابعاد و مؤلفه های آن برای تمامی فرزندان‌ این مرز و بوم است.

وی با اشاره به راهبرد بعدی، گفت: ارتقا رضایت‌مندی ذی نفعان اصلی نظام تعلیم و تربیت یعنی معلمان، مدیران، دانش آموزان و اولیا راهبرد مهمی است چرا که اگر تصمیمی گرفته می شود باید ذی نفعان اقناع شوند و رضایت آنها را داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلم اساسی‌ترین و بالاترین رکن نظام تعلیم و تربیت و محور تحول است، گفت: خدمتگزار معلمان هستیم؛ آنان که با شرایط سخت در حال راهبری نظام تعلیم و تربیت هستند و در میدان و خط مقدم، راهبری آموزشی می‌کنند.

کاظمی خاطر نشان کرد: ارتقای کیفیت، عدالت آموزشی و ایجاد و تقویت هویت اسلامی ایرانی، مجموعه ماموریت‌های مهم و اولویت‌دار نظام آموزش و پرورش هستند.

وی با بیان اینکه نصیب برابر آموزشی و عدالت آموزشی در ابعاد کمی و کیفی باید به طور ویژه مدنظر باشد، گفت: ارتقای کیفیت آموزشی با بهبود استاندارها، برنامه درسی، روش های تدریس و توانمندسازی دانش آموزان شکل می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مخاطب اصلی ما دانش آموزان هستند که در کانون توجه قرار دارند، اظهار داشت: توانمندسازی و رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان بسیار مهم است و امروز یکی از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت که باید به آن توجه ویژه شود، شناسایی درست استعدادهای دانش آموزان و شکوفایی آنها در حوزه های مختلف علمی فرهنگی، اجتماعی و... است.

کاظمی با تاکید بر پاسخگویی به تنوع نیازها، گفت: باید به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه و نیازهای آنان برطرف شود همچنین شنیدن صدای دانش آموزان بسیار مهم است‌ و باید آنان را در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مشارکت دهیم تا نقش پذیری و کنشگری آنان نهادینه شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توجه به مدیران و معلمان به عنوان ارکان اصلی، گفت: این عزیزان بار اصلی نظام تعلیم و تربیت را به دوش می‌کشند و هرچه بیشتر به این ۲ قشر توجه شود، موفقیت بیشتری خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: کرامت، تفویض اختیار،حمایت و توسعه حرفه ای از اقداماتی است که باید برای آنان داشته باشیم.

کاظمی تصریح کرد: چهار حلقه مدیریتی داریم که حلقه اول حلقه ستادی سیاست گذار است، حلقه بعدی مدیران کل و معاونان در سطح ادارت کل هستند که ناظر و انتقال دهنده سیاست‌ها است،حلقه سوم روسا و معاونان ادارات هستند که بخش مهمی از اجرا بر عهده آنان است و حلقه مهم چهارم هم مدیران مدارس هستند.

نگاه سیاسی و سیاست‌زدگی در آموزش و پرورش ممنوع است

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید حلقه‌های سیاست گذار و مدیران مدارس در ارتباط باشند، گفت: نگاه سیاسی و سیاست‌زدگی در آموزش و پرورش ممنوع است و باید مدیریت در این سطوح از یک نظام شایسته‌سالار مبتنی بر توانمندی های حرفه‌ای و ثبات در مدیریت برخوردار باشد. باید کاری کنیم که تغییر یک مدیر مدرسه از تغییر یک وزیر سخت تر شود چرا که مدیر راهبر آموزشی است، مشکل تربیتی مدرسه را می شناسد با والدین در ارتباط است؛ بنابراین مدیر مدرسه بسیار مهم است.

کاظمی با اشاره به مشارکت خانواده‌ها در اداره مدارس، اظهار داشت: مدیری موفق است که مشارکت را به صورت همه جانبه در نظام تعلیم و تربیت ساری و جاری کند و البته نه تنها مشارکت در اخذ پول بلکه در تصمیم گیری ها و امور آموزشی و تربیتی مدرسه.

وی با بیان اینکه بدون مشارکت ذی نفعان اصلی نظام هرگز موفق نخواهیم شد، گفت: حمایت، همکاری و نقش پذیری خانواده ها در مدرسه بسیار مهم است و باید قبل از اقناع دانش آموزان به اقناع خانواده ها بپردازیم چرا که خانواده ها شریک اصلی ما هستند و باید مدیریت تعارض ها بین مدرسه و خانواده را به طور جدی و موثر مورد توجه قرار دهیم در نظر داشته باشیم؛ بنابراین ارتباط و مشارکت انجمن های اولیا و مربیان در مدرسه یکی از عوامل مهم موفقیت ما در نظام تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: دانش آموزان را باید برای فردا آماده کنیم؛ برای آینده ای که تفاوت های زیادی با حال دارد. باید به ذائقه دانش آموزان توجه شود زیرا امروز آموزش‌ها و مهارت هایی که لازم دارند و نیازهای آموزشی و پرورشی آنان تغییر کرده است.

وی با اشاره به خلاقیت و نوآوری دانش آموزان اظهار داشت: به یک برنامه درسی خلاق پرور نیاز داریم چرا که این برنامه درسی است که می تواند زمینه خلاقیت در دانش آموزان را فراهم کند.

کاظمی با تاکید بر بازگشایی امن و موفق مدارس در مهرماه، خاطرنشان کرد: امروز نگاه به بازگشایی مدارس صرفا سخت افزاری است اما باید از جنبه نرم افزاری نیز به بازگشایی بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست بازگشایی امن و کم دغدغه را برای نظام تعلیم و تربیت اجرا می کنیم، تصریح کرد: در این بازگشایی بهبود همه جانبه محیط مدرسه در تمامی ابعاد علمی، فرهنگی، عاطفی و فیزیکی و ایجاد جو مثبت برای دانش آموزان و معلمان مورد نظر است.

وزیر آموزش و پرورش مهم ترین مسئله برای بازگشایی امن و موفق مدارس را ایجاد امنیت روانی برای همکاران دانست.

برای تامین نیروی انسانی هیچ مشکلی وجود ندارد

وی ادامه داد: در حال حاضر برای تامین نیروی انسانی هیچ مشکلی وجود ندارد و برای بازگشایی موفق با همت مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان و مدیران ادارات کمترین دغدغه وجود داشته خواهد داشت.

کاظمی با بیان اینکه ایمان، وحدت، انسجام، جهاد و تلاش ما را موفق می‌کند، تاکید کرد: توانمندی معلمان و مدیران را کوچک نشماریم و ضرورت دارد تلاش کنیم تا حلال مسائل باشیم.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->