سرخط خبرها

در روزهای کرونایی مفید باشیم

  • کد خبر: ۲۴۷۱۸
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
در روزهای کرونایی مفید باشیم
فرشته استیری مدیر مرکز سلامت روان
وجود ویروس کرونا باعث تغییرات اساسی در سبک زندگی همه شهروندان شده است. این جریان را می‌توان به ۳ برهه زمانی تقسیم‌بندی کرد، اول دوران پیشگیری از بیماری کرونا، دوم روز‌هایی که مردم با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و سوم دوران پساکرونا که بیماری دچار سیر نزولی می‌شود.
در دوران پیشگیری از بیماری کرونا، اشخاص براساس مسائل شخصیتی سبک‌های زندگی متفاوتی دارند، گروهی افراد مضطربی هستند که دائم دست و صورت خود را شست‌وشو و منزل و محل کار خود را ضدعفونی و گندزدایی می‌کنند و با اضطراب اینکه به بیماری مبتلا می‌شوند یا خیر، خود را به‌سمت وسواس یا افسردگی سوق می‌دهند، عده زیادی از مراجعانی که در روز‌های اخیر به مرکز سلامت روان ما مراجعه کرد‌ه‌اند، این‌گونه افراد بوده‌اند.
دومین گروه اشخاصی هستند که به هیچ عنوان به هشدار‌های سازمان بهداشت جهانی، پزشکان و متخصصان امر توجه ندارند، در نوروز به مسافرت رفتند، دید و بازدید عید را بدون رعایت موازین بهداشتی به‌جا آوردند و باوجود محدودیت‌های وضع شده مدام در کوچه و خیابان پرسه می‌زنند. این دسته بیشترین آسیب را به خود و به جامعه پزشکی وارد کرده و بیشتر مبتلا‌های ویروس کرونا هم از بین این دسته از شهروندان بوده است.
دسته سوم گروهی از شهروندان هستند که سعی کردند باتوجه به تخصص و توان اجرایی خود در حل معضل کرونا اقدامات مفیدی انجام دهند، پزشکان، پرستاران و کادر درمان کشور که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا بودند، از جمله این طیف جامعه هستند. همچنین گروه دیگری از شهروندان باعنوان گروه‌های جهادی با ضدعفونی و گندزدایی مکان‌های پرخطر، تهیه بسته‌های بهداشتی شامل صابون، ماسک و ژل ضدعفونی، تهیه بسته‌های معیشتی شامل مواد غذایی، نان، مرغ و گوشت و توزیع آن در بین اقشار آسیب‌پذیر حاشیه شهر سعی کردند گامی درراستای کنترل بیماری و کمک به کادر درمان کشور بردارند.
در این بین گروه اول بابت اضطراب بیش از حد و به‌تبع آن نقص در سیستم ایمنی بدن و همچنین گروه دوم به‌دلیل رعایت‌نکردن موازین بهداشتی بیشتر از بقیه درخطر ابتلا به بیماری کرونا هستند، اما گروه سوم به‌واسطه فعالیت‌های سازنده، عام‌المنفعه و در کنار آن رعایت اصول بهداشتی کمتر دچار بیماری می‌شوند، زیرا با وجود فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، امکان مثبت بودن را در خود احساس می‌کنند، اعتماد به نفسشان بالا رفته و کمتر دچار اضطراب می‌شوند، این شرایط باعث تقویت سیتم ایمنی و قوی‌تر شدن افراد می‌شود. شهروندان گروه سوم در منطقه ۱۲ فعالیت گسترده‌ای دارند، حداقل ۱۰۰ نفر از شهروندان در قالب ۱۰ گروه جهادی در نواحی سه‌گانه شهرداری منطقه به ارائه خدمات به شهروندان در روز‌های کرونایی پرداخته‌اند.
در دوران قرنطینه خانگی مشکلات عدیده‌ای گریبان خانواده‌ها را می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به تنش بین زوجین، نبود تاب‌آوری جوانان برای ایستادن در منزل و سرباز زدن دانش‌آموزان از انجام تکالیف مدرسه اشاره کرد که هر کدام راهکار‌های خود را دارد، اما مهم آن است که از بین گروه‌های شهروندی یادشده مفیدترین آن‌ها باشیم و به سلامت جامعه خود کمک کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->