سرخط خبرها

ماجرای عکس‌های «بازار سرشور مشهد» که از صفحه اینستاگرام «اپل» سردرآورد

  • کد خبر: ۲۴۷۹۹۱
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
ماجرای عکس‌های «بازار سرشور مشهد» که از صفحه اینستاگرام «اپل» سردرآورد
 گفتگو با «سجاد بنازاده»، عکاس مشهدی را که عکس‌هایش از بازار سرشور مشهد، در صفحه اینستاگرام «اپل» منتشر شد، اینجا بخوانید.

به گزارش شهرآرانیوز، خبر انتشار تصاویر بازار سرشور در صفحه رسمی شرکت اپل در اینستاگرام، موضوعی بود که در چند روز اخیر، توجه مخاطبان را به خودش جلب کرد.

ثبت‌کننده این تصاویر یک عکاس جوان مشهدی است که به‌تازگی وارد عرصه عکاسی حرفه‌ای شده است. سجاد بنازاده ۱۰ سال به شکل نیمه‌حرفه‌ای و به‌گفته خودش به صورت پاره‌وقت، در حوزه تصویربرداری و عکاسی فعالیت کرده و حدود یک سال است که فعالیتش را به صورت حرفه‌ای ادامه می‌دهد.

این عکاس جوان در ابتدای صحبت‌هایش، به انگیزه خود از ثبت تصاویر از بازار سرشور اشاره می‌کند و می‌گوید: در تمام این سال‌هایی که گا‌ه‌و‌بیگاه عکاسی و تصویربرداری می‌کردم، حوزه‌های مختلفی را تجربه کردم و درنهایت به عکاسی شهری رسیدم؛ حس می‌کنم عکاسی از فضا‌های شهری را بیشتر دوست دارم و احساس خوبی به من می‌دهد. 

ماجرای عکس‌های «بازار سرشور مشهد» که از صفحه اینستاگرام «اپل» سردرآورد

فضا‌هایی زیبا که به چشم نمی‌آیند

بنازاده در ادامه، صحبت‌هایش را به سمت اهمیت توجه به فضا‌های شهری می‌برد و بیان می‌کند: من می‌بینم که خیلی‌ها مدام در حال مقایسه فضا‌های شهر و حتی کشور خودمان با مکان‌ها و فضا‌های دیگر کشور‌ها هستند. جالب‌اینکه چشم‌ها به فضا‌های خاص خودمان آن‌قدر عادت کرده است که خاص‌بودن آن‌ها را از یاد برده‌ایم. گاهی اصلاً فضا‌هایی زیبا که نمایان‌کننده فرهنگ و تمدنمان نیز هستند، به چشم نمی‌آیند؛ اما کافی است از یک زاویه خاص به همین فضا‌ها نگاه کرد، آن وقت مردم روی همین فضا‌ها درنگ می‌کنند.

ماجرای عکس‌های «بازار سرشور مشهد» که از صفحه اینستاگرام «اپل» سردرآورد

ماجرای انتشار عکس‌های بازار سرشور در صفحه رسمی شرکت «اپل»

بنازاده براساس مسیری که برایش مشخص شده، تصاویری از فضا‌های مشهد ازجمله راه‌آهن، میدان آزادی و بازار سرشور را در صفحه‌ای که به همین منظور در اینستاگرام ایجاد کرده است، بارگذاری می‌کند.

او که به‌گفته خودش، با چهارچوب‌های فعالیت در اینستاگرام آشنایی خوبی دارد و می‌داند این شبکه اجتماعی، صفحات هدفمند را دنبال می‌کند، این تصاویر را پست می‌کند و پس از آنکه یکی از پست‌هایش به اکسپلور می‌رود، از سوی شرکت اپل با او ارتباط برقرار می‌کنند.

بنازاده در این‌باره توضیح می‌دهد: شرکت اپل افرادی را در سرتاسر جهان از جمله در خاورمیانه دارد که هنرمندان را رصد می‌کنند و دوست دارند از فرهنگ‌های مختلف مطالب و عکس‌هایی را منتشر کرده و به تعامل فرهنگی کمک کنند. وقتی به صورت اتفاقی یک از پست‌هایم وارد اکسپلور شد، توسط یک ناظر در خاورمیانه دیده شد.

پس از ارتباطی که با هم برقرار کردیم، چند تا از مجموعه‌تصاویر مرا انتخاب کردند که شامل تصاویری از راه‌آهن و میدان آزادی و بازار سرشور مشهد بود. طبق مکالمات و مکاتبات، به جمع‌بندی رسیدیم که تصاویر سرشور را به‌خاطر رنگ‌هایش منتشر کنند. حتی وقتی متوجه ایرانی‌بودنم شدند، نظرشان این بود که تصاویری از ایران می‌تواند از نظر فرهنگ و تمدن تأثیرگذار باشد. همین الان هم اگر به صفحه اینستاگرام اپل نگاه کنید، می‌بینید این عکس‌ها نسبتاً بازدید بهتری داشته است.

ماجرای عکس‌های «بازار سرشور مشهد» که از صفحه اینستاگرام «اپل» سردرآورد

مراحل پیچیده انتشار عکس در «اپل»

بنازاده در ادامه، به فرایند انتشار تصاویر اشاره می‌کند که نزدیک به ۳ ماه طول کشید. در ابتدا، بررسی کردند تا متوجه شوند عکس‌ها را خودم گرفتم یا نه. برای همین، عکس‌های خام را از من خواستند. در مرحله ادیت هم نظر دادند و بالاخره با نظر هم به خروجی نهایی رسیدیم و قرار شد ۵ عکس منتشر شود.

نکته دیگر مسئله رعایت حریم شخصی بود و آن‌ها تأکید کردند باید همه افرادی که در عکس‌های من حضور دارند از انتشار این عکس‌ها رضایت داشته باشند. بر همین اساس، رضایت‌نامه‌ای برایم فرستادند و من توانستم از بعضی از این افراد رضایت بگیرم. اصلاً به همین خاطر بود که ۲ تا از عکس‌هایم منتشر نشد؛ چون نتوانستم آن آدم‌ها را پیدا کنم.

جشنواره عکاسی موبایلی در مشهد داشته باشیم

بنازاده در پایان، از بازخورد‌های متفاوتی که پس از انتشار عکس‌های بازار سرشور در صفحه اینستاگرام اپل گرفته و این اتفاق می‌تواند نقطه عطفی در ادامه مسیر حرفه‌ای‌اش باشد، می‌گوید: این تجربه خوب باعث شد به این فکر کنم که کاش خودمان جشنواره‌ای از عکس‌های موبایلی در مشهد داشته باشیم و از این طریق بتوانیم فرهنگ و تمدنمان را به دنیا معرفی کنیم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->