۳ همت سود سهام عدالت هنوز وصول نشده است رئیس اتاق بازرگانی مشهد: چرا صنایع ما ناگزیرند بار قطعی انرژی را بر دوش بکشند؟ آخرین قیمت گوشی‌های پرچم‌دار اپل و سامسونگ (۸ شهریور ۱۴۰۳) سوخت اصلی نیروگاه برق توس گاز است  رئیس بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی: سهمیه گاز استان کمتر از میزان مصرف است اختصاص سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان‌رضوی: ناچار به استفاده از سوخت مازوت هستیم بررسی قیمت امروز محصولات ایران خودرو (۸ شهریور ۱۴۰۳) | قیمت خودرو‌ها افزایش یافت قیمت طلا و سکه در مشهد افزایش یافت (۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت روز فراورده‌های گوشتی (پنجشنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۳) + جدول بازار داغ خرافات اقتصادی قیمت محصولات سایپا امروز (پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۸ شهریور ۱۴۰۳) تمهیدات ویژه برای آبرسانی به موکب‌ها در مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ قاچاق سوخت به صورت روزانه ادامه دارد | قاچاق، بلای جان تولیدات داخلی تفاوت قیمت گوشت گوسفندی و شتر چقدر است؟ | استفاده از فراورده‌های شتر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد دستور وزیر اقتصاد برای پرداخت وام ازدواج به متقاضیان ۱۵۰۰ تن سهمیه ویژه آرد به نانوایی‌های اطراف حرم امام‌رضا(ع) تخصیص یافت لزوم مانع‌زدایی برای فعالان اقتصادی خراسان رضوی در مسیر تجارت وزیر جهاد کشاورزی وارد مشهد شد (۸ شهریور ۱۴۰۳) تجهیزات فرسوده، مصرف برق صنایع را افزایش داده است | آیا برق خورشیدی می‌تواند کمبود برق واحدهای صنعتی را جبران کند؟ قیمت انواع میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد | سیب زمینی و پیاز را امروز چند بخریم؟ (۸ شهریور ۱۴۰۳) بورس در هفته‌ای که گذشت | رشد ۳۹ هزار پله‌ای شاخص آیا کاهش قیمت طلا ادامه دارد؟ | پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه (۸ شهریور ۱۴۰۳) آغاز به کار معاملات خودرو در سکو‌های بخش خصوصی (۷ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رئیس اتاق بازرگانی مشهد: چرا صنایع ما ناگزیرند بار قطعی انرژی را بر دوش بکشند؟

  • کد خبر: ۲۴۸۰۷۱
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
رئیس اتاق بازرگانی مشهد: چرا صنایع ما ناگزیرند بار قطعی انرژی را بر دوش بکشند؟
رئیس اتاق بازرگانی مشهد گفت : در حالی‌که عنوان می‎‌شود تولید برق استان پنج هزار مگاوات است اما مصرف ما حدود چهار هزار مگاوات برآورد می‎‌شود، چرا صنایع ما ناگزیرند بار قطعی انرژی را بر دوش بکشند؟

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا توکلی زاده اظهار داشت: همه بر این مساله واقفیم که موضوع ناترازی انرژی، ناشی از ضعف در توسعه زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی است؛ چنانکه فراتر رفتن حجم مصرف انرژی در کشور از میزان تولید آن، اثراتش را در قالب نوبت‌بندی و قطعی برق نشان می‌دهد. با این وجود، نقد اصلی بخش خصوصی خراسان رضوی، به موضوع مدیریت بحران ناترازی است و مطالبه شاخص این بخش نیز، شفاف‌سازی در این حوزه می‌باشد.

وی ادامه داد: ابهامی که امروز با آن مواجهیم مربوط به چگونگی تعیین سهمیه‌ انرژی استان‌ها و مشمول و غیرمشمول شدن بخش‌های مختلف اقتصادی از قطعی برق است. در حالی‌که عنوان می‎‌شود تولید برق استان پنج هزار مگاوات است اما مصرف ما حدود چهار هزار مگاوات برآورد می‎‌شود، چرا صنایع ما ناگزیرند بار قطعی انرژی را بر دوش بکشند. چه اساس و مبنایی تعیین کرده که سهم استانمان از مجموع انرژی تولیدی در کشور به مقداری باشد که بار بیشتری را در بحث قطعی برق صنایع بر دوش بکشیم، آن هم در شرایطی که تولید برق استان ما مازاد بر نیاز آن است.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: در قبال این جنس تصمیمات که درسطح ملی اخذ می‌شوند، چه کسی پاسخگو است چون مطالبه ما شفافیت سهمیه برق تخصیصی به استان‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم در حالی که صنایع خراسان رضوی با کمبود جدی برق دست به گریبانند و ناگزیر از تعطیلی خط تولید خود می‌شوند، بنگاه های صنعتی مشابه در استان‌های دیگر فعال بوده و محصولاتشان روانه بازار می‎‌شود. در چنین بزنگاهی، آیا توان رقابت برای بخش تولید استان ما باقی خواهد ماند؟ سرنوشت بازارهای صادراتی بنگاه‌های اقتصادی ما چه خواهد شد؟ ضرر و زیان ناشی از این شرایط را آیا آن مراجع تصمیم‌ساز جبران خواهند کرد؟

توکلی‌زاده، تبعات این اقدام را گریز سرمایه از بخش مولد استانمان عنوان و خاطرنشان کرد: عدم شفافیت مدیران و سیاست‌گذاران در اعمال سهمیه‌بندی انرژی در کشور، موجب القای حس بی‌عدالتی در صاحبان صنعت در موضوع قطعی برق می‌گردد و این رویه بایستی اصلاح شود.

وی تصریح کرد: موضوع قطعی برق صنایع چندین سال است که تکرار می‌شود اما مسئله اینجاست که بیشترین بار این ناترازی تا به امروز بر دوش بخش صنعت بوده ولی تدبیری برای جبران خسارات آن صورت نپذیرفته است.

توکلی زاده یادآور شد: در حال حاضر برخی از واحدهای صنعتی با وجود بیش از هزار نیروی کار، به دلیل قطعی برق فعالیت ندارند اما همچنان ملزم هستند تا در ایام تعطیلی اجباری، علاوه بر پرداخت حقوق نیروی کار، مطالبات دولتی اعم از مالیات، تامین اجتماعی و… را نیز بپردازند و دولت در این حوزه هیچ مساعدتی با بخش خصوصی به عمل نیاورده است.

وی متذکر شد: بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار بخش صنعت نباید در اولویت قطع برق در هنگام بروز ناترازی انرژی باشد؛ اما متاسفانه رویه‌ها خلاف این وضعیت پیش می رود.

رئیس اتاق مشهد افزود: درخواست داریم متولیان تصمیم‌ساز این حوزه در ابتدای فصول پیک مصرف، سهمیه برق استان را مشخص کرده و سپس اعلام نمایند که این سهمیه در بخش‌های مختلف اقتصادی به چه شیوه‌ای تقسیم می‌شود؟ در این صورت قطعا مردم نیز به ‌این مساله واقف خواهند بود که نحوه مصرف انرژی در زندگی شخصی‌شان، چه تاثیری بر اقتصاد و اشتغال، باقی می‎‌گذارد و چه بسا همین روند به اصلاح الگوی مصرف منجر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->