نرخ دولتی بلیت پرواز مشهد-تهران چقدر است؟ (۹ شهریور۱۴۰۳) پلمب ۲ سوپرمارکت و یک کافی‌شاپ در مشهد (۹ شهریور ۱۴۰۳) ۵ مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی کدام کشورها هستند؟ توضیحات وزیر اقتصاد درباره پیشنهادش برای وام ازدواج (۹ شهریور ۱۴۰۳) قیمت پسته در بازار داخلی از شهریورماه سال گذشته تا به امروز بیشترین فروش خودرو در بازار‌های جهانی مربوط به کدام خودروساز است؟ پیگیری اعتراض کارگران مجتمع فولاد خراسان برای قرارداد‌های کارگری در مجلس شورای اسلامی کارشناس حوزه کار: ماده ۴۱ قانون کار در راستای تعیین دستمزد کارگران به درستی اجرا شود پرواز‌های فوق العاده ایران ایر در مسیر تهران_ مشهد از هفته آینده آغاز می‌شود (۹ شهریور ۱۴۰۳) امروز جمعه (۹ شهریور ۱۴۰۳)؛ پایان مهلت ۶ روزه برای تعیین روش فروش و تغییر اولویت محصولات ایران خودرو ۳ همت سود سهام عدالت هنوز وصول نشده است رئیس اتاق بازرگانی مشهد: چرا صنایع ما ناگزیرند بار قطعی انرژی را بر دوش بکشند؟ آخرین قیمت گوشی‌های پرچم‌دار اپل و سامسونگ (۸ شهریور ۱۴۰۳) سوخت اصلی نیروگاه برق توس گاز است  رئیس بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی: سهمیه گاز استان کمتر از میزان مصرف است اختصاص سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان‌رضوی: ناچار به استفاده از سوخت مازوت هستیم بررسی قیمت امروز محصولات ایران خودرو (۸ شهریور ۱۴۰۳) | قیمت خودرو‌ها افزایش یافت قیمت طلا و سکه در مشهد افزایش یافت (۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت روز فراورده‌های گوشتی (پنجشنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۳) + جدول بازار داغ خرافات اقتصادی قیمت محصولات سایپا امروز (پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۸ شهریور ۱۴۰۳) تمهیدات ویژه برای آبرسانی به موکب‌ها در مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ قاچاق سوخت به صورت روزانه ادامه دارد | قاچاق، بلای جان تولیدات داخلی
سرخط خبرها

قیمت پسته در بازار داخلی از شهریورماه سال گذشته تا به امروز

  • کد خبر: ۲۴۸۱۵۰
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
قیمت پسته در بازار داخلی از شهریورماه سال گذشته تا به امروز
از آنجایی که پسته یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و صادراتی ایران است، قیمت آن هم در بازار داخل و هم در بازار‌های بین‌‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش شهرآرانیوز، قیمت انواع مختلف پسته طی یک سال اخیر به قدری افزایش یافته که غیرقابل دسترس‌تر از هر زمان دیگری شود. اما چه عواملی بر افزایش قیمت این محصول در بازار‌های داخلی و خارجی و کاهش تولید آن نقش داشته‌اند؟

پسته به‌عنوان یکی از محصولات ارزشمند بخش کشاورزی،  نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد. این محصول نه‌تنها منبع درآمد مهمی برای کشاورزان است، بلکه ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه دارد. قیمت پسته به عوامل مختلفی همچون شرایط آب‌وهوا، میزان برداشت سالانه، تقاضای جهانی و حتی تحریم و تخصیص‌های ارزی و ... وابسته است. حال باید دید قیمت پسته از سال گذشته تا به امروز چقدر تغییر کرده و چه عواملی در این تغییرات نقش داشته‌اند؟

قیمت پسته در بازار داخلی از شهریورماه سال گذشته تا به امروز

از آنجایی که پسته یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و صادراتی ایران است، قیمت آن هم در بازار داخل و هم در بازار‌های بین‌‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انواع مختلفی از پسته‌های ایرانی در بازار‌های داخلی و جهانی عرضه می‌شود که از جمله آن می‌توان به پسته احمدآقایی، پسته اکبری و پسته فندقی اشاره کرد.

بررسی فروشگاه‌های اینترنتی نشان می‌دهد که پسته احمد آقایی در شهریور سال ۱۴۰۲ با قیمت ۵۴۹ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم به فروش می‌رسید. این محصول در شهریور سال جاری به بهای ۷۱۰ هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. بنابراین این نوع از پسته ۳۱ درصد طی یک‌سال گذشته افزایش داشته است.

پسته اکبری هم به‌عنوان یکی از انواع پرطرفدار پسته، سال گذشته با قیمت ۷۲۰ هزار توان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گرفت. ولی در شهریور سال جاری، این محصول با قیمت ۸۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری شده که نشان‌دهنده ۱۴ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گدشته است.

پسته فندقی هم جزء انواع محبوب پسته در بازار است که در شهریور ۱۴۰۲ با قیمت ۴۵۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود که امسال با رشد ۲۳ درصدی قیمت آن به ۵۶۰ هزار تومان رسیده است.

عوامل تأثیر‌گذار بر تولید و قیمت پسته

تحریم‌ها و تعهدات ارزی دو عامل تأثیر‌گذار بر قیمت پسته در بازار‌های جهانی هستند. چراکه مسائل ارزی چالش‌های زیادی را برای تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان ایجاد کرده است.  

طبق اظهارات اخیر محمد صالحی، رئیس هیئت مدیره انجمن پسته، کشاورزان از ارز آزاد برای تولید پسته استفاده می‌کنند. از سوی دیگر دولت انتظار دارد صادر‌کنده ارز را با نرخ نیمایی در اختیار وارد‌کنندگان قرار دهد که این اتفاق به نفع وارد‎کنندگان است.  به گفته این فعال بخش خصوصی اگر تحریم و تعهدات ارزی نبود، قطعا  درآمد ایران در بخش صادرات پسته به یک تا دو میلیارد دلار می‌رسید.

یکی مواردی که بر کاهش تولید پسته تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار شود، مشکل قطعی برق است. محمد صالحی، رئیس هیأت مدیره انجمن پسته، در گفت‌وگویی توضیح داد که قطعی برق بر کاهش تولید تأثیر‌گذار است. چراکه محصول پسته به آب نیاز دارد. قطعی برق پنج تا شش ساعت به صورت روزانه، باعث خراب شدن  و سوختن موتور پمپ‌ها شده است. محصول پسته در بازه زمانی تعمیر این  موتور‌ها از بین می‌رود.

به گفته این فعال بخش خصوصی سال گذشته قطعی برق منجر به از بین رفتن ۴۰ هزار تن پسته شد. در صورت ادامه این روند، این مقدار تکرار می‌شود و یا حتی افزایش می‌یابد.

بنابراین مواردی نظیر تحریم، تخصیص ارز و حتی قطعی برق می‌تواند در تولید و صادرات پسته ایران نقش داشته باشد. چراکه در صورت کاهش تولید و افزایش تقاضا از سوی بازار‌های جهانی و بین‌المللی، قطعا قیمت‌ها افزایش می‌یابد. چه بسا در حال حاضر هم قیمت پسته به دلایل مختلف نظیر تورم و ... افزایش داشته است. افزایش قیمت این محصول باعث کاهش رتبه ایران در صادرات پسته و حتی غیرقابل  دسترس شدن این کالا برای اقشار کم درآمد جامعه می‌شود.

براساس این گزارش، پسته یک محصول استراتژیک برای صادرات و حتی یکی از انواع محبوب آجیل در بازار ایران محسوب می‌شود. کاهش تولید این محصول قطعا در افزایش قیمت آن در آینده نقش دارد. بنابراین دولت باید در راستای حذف عواملی که بر کاهش تولید این محصول تأثیر گذار است تلاش کند تا همه اقشار جامعه بتوانند از این محصول استفاده کنند.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->