حمایت ترامپ قمارباز از مصرف مواد مخدر کنعانی: تاریخ دوباره شاهد ظهور یک هیتلر دیگر است روسیه ۲ منطقه دیگر در شرق اوکراین را تصرف کرد (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) صهیونیست‌ها به جان هم افتادند (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) حمله راکتی حزب‌الله به یک خودروی گشتی ارتش رژیم صهیونیستی (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) پزشکیان: هرچه زودترمجموعه تکالیف دستگاه‌های اجرایی تدوین شود حضور مقتدی صدر با ظاهری متفاوت در مسیر پیاده‌روی به سوی حرم امام علی(ع) + فیلم لاوروف: آمریکا مشغول غارت ثروت سوریه است لهستان اجازه پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را ‎نمی‌دهد ماکرون استیضاح می‌شود؟ بایدن مدعی نزدیک بودن توافق آتش بس غزه شد محمد گلزاری به عنوان دبیر شورای اطلاع رسانی دولت منصوب شد آغاز اعتصابات سراسری در تل آویو (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) اردوغان و بن سلمان درباره غزه گفتگو کردند گزارش نهایی علت سقوط بالگرد شهید رئیسی منتشر شد هواپیمای هندی به دلیل تهدید بمب‌گذاری تغییر مسیر داد (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) انتصاب رئیس بنیاد ملی نخبگان با حکم پزشکیان پیام سیدحسن نصرالله تقدیم عراقچی شد آیت‌الله علم‌الهدی: پدافند هوایی در تامین امنیت کشور نقش حیاتی دارد مدیرکل جدید زندان‌های استان خراسان رضوی معرفی شد اعلام تاریخ اعزام جدید برای مشمولان اعزامی اول شهریور ۱۴۰۳
سرخط خبرها

گزارش نهایی علت سقوط بالگرد شهید رئیسی منتشر شد

  • کد خبر: ۲۴۸۶۰۸
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
گزارش نهایی علت سقوط بالگرد شهید رئیسی منتشر شد
ستاد کل نیرو‌های مسلح، گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور را منتشر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، متن اطلاعیه به شرح زیر است:

پیرو دو گزارش قبلی مرکز ارتباطات ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان بدینوسیله گزارش نهایی هیأت عالی ستادکل نیرو‌های مسلح برای استحضار ملت شریف ایران اعلام می‌گردد.

با تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱. کلیه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم مورد بررسی قرار گرفت که تمام اقدامات برابر استاندارد‌های تعریف شده صورت گرفته است.

۲. اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیر بالگرد یاد شده که در شرکت پن‌ها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هواپیمایی ایران) موجود می‌باشد نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نگردید.

۳. گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به انجام مأموریت از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری از آشیانه جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌‎گیری، مراقبت از بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل‌های تعیین شده دریافت گردید که با دستورالعمل ها، ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استاندارد‌های لازم انطباق داشته است.

۴. نقشه‌های پروازی از تبریز به پل آغبند، سد قیزقلعه‌سی و از آنجا به سمت پالایشگاه تبریز مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص گردید که بالگرد در مسیر پیش‌بینی‌شده بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است.

۵. رایانه دستی همراه خلبان بالگرد سانحه دیده (آی ـ پد) از طریق کارشناسان متخصص و خبره احیاء گردید که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد از ابتدای شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعه‌سی و از آن نقطه به هنگام برگشت تا زمان وقوع سانحه منطبق با مسیر از قبل تعیین شده بوده است.

۶. قطعات و سامانه‌های باقیمانده از بالگرد سانحه دیده (موتورها، سامانه‌های انتقال قدرت و سوخت‌رسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترواویونیکی) توسط کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد آزمایش قرار گرفته و هیچ گونه عیوبی مبنی بر دخالت در سقوط بالگرد وجود نداشته است.

۷. گزارش‌های سازمان هواشناسی (هوای حاضر، پیش‌بینی و اخطار‌های وضعیت‌های جوی ناپایدار) از روز قبل و روز حادثه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.

۸. اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل ۱۷۱) پیاده‌سازی و مورد بررسی قرار گرفته که در سامانه یاد شده هیچ‌گونه پیام و اعلام وضعیت اضطراری از سوی خلبان بالگرد سانحه دیده اعلام نگردیده است.

۹. برابر گزارش بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایشات سم‌شناسی و آسیب شناسی روی پیکر مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی اعلام نگردیده است.

۱۰. قطعات و سامانه‌های بالگرد مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها وجود نداشته است.

۱۱. احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه‌های آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفته که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام می‌گردد.

نتیجه نهایی:

با عنایت به موارد ۱۱ گانه پیش‌گفته و بررسی‌های دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشات متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیأت عالی کارشناسی ستاد کل نیرو‌های مسلح به شرح زیر بیان می‌گردد:

علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بوجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->