نامه‌ای برای امروز منت‌دار دستگاه اهل بیت (ع) هستم ودیعه الهی برای حرکت از معاش به معاد بررسی فضایل امیرالمؤمنین (ع) از ورای لیله‌المبیت همت هیئات مذهبی در شهادت امام رضا (ع) ویدئو| تعویض پرچم گنبد حرم امام حسین علیه السلام با حلول ماه ربیع الاول مسن‌ترین و کوچک‌ترین زائر پیاده امام رضا(ع) چند ساله بودند؟ اعمال مخصوص ماه ربیع الاول و اعمال شب اول ماه | دعای اول ماه ربیع‌الاول ویدئو| مراسم شمع گردانی خدام حرم رضوی در شام شهادت امام رضا(ع) ویدئو | آیین چهارپایه خوانی روز شهادت امام رضا علیه‌السلام در حرم مطهر رضوی مشهدالرضا، کانون دل‌های ارادتمندان به آل‌الله + فیلم ویدئو | برپایی موکب امام‌رضا(ع)؛ موقعیت شهید رئیسی + فیلم حضور آیت‌الله حاج شیخ مهدی مروارید در موکب خدمت‌رسانی جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی + فیلم من آمدم به سویِ حریمت، سلام شاه! | روایت حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز شهادت امام رضا(ع) + فیلم بازگشت کاروان انصارالحسین(ع) از کربلا به مشهد؛ پس از ۷۲ روز پیاده‌روی «سلطانی»؛ موکبی در شأن سلطان سریر ارتضا آیت‌الله علم‌الهدی: طولانی‌ترین شهادت در بین ائمه(ع)، شهادت امام‌رضا(ع) است | امام‌رضا(ع) نقشه مأمون در «ادغام جریان خلافت و امامت» را باطل کرد حفظ روحیه مردمی، عدالتخواهی و ولایتمداری رئیس جمهور می‌‎تواند بسیاری از امور ملت را حل کند تولیت آستان قدس رضوی: اجرای عدالت، در همه سطوح، اولویت کار دولت چهاردهم باشد
سرخط خبرها

همت هیئات مذهبی در شهادت امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۲۴۹۲۱۳
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
همت هیئات مذهبی در شهادت امام رضا (ع)
مسیر بهشت در خیابان امام‌رضا (ع) مهم‌ترین محور استقرار مواکب در داخل شهر مشهد بود و این مسیر از پایانه مسافربری آغاز و تا حرم مطهر رضوی ادامه داشت و سیصد موکب پذیرایی در این محور میزبان زائران امام‌رضا (ع) بودند.

محمدرضا صفایی | شهرآرانیوز، صحبت‌های رئیس شورای هیئات مذهبی مشهد را درباره همت هیئت‌های مذهبی در ایام دهه پایانی صفر بخوانید.

 هیئات مذهبی از قدیمی‌ترین نهاد‌های مردمی و اجتماعی با محور اهل بیت (ع) و با هدف تعظیم شعائر دینی است. در واقع هیئات مذهبی را می‌توان پس از مسجد، قدیمی‌ترین تشکل دینی و سیاسی در جامعه ایران دانست. اساس این تشکل‌ها مبتنی بر دین، اخلاقیات و معنویات است؛ بنابراین آنها را می‌توان به‌عنوان یک الگوی هویت‌ساز مورد‌توجه قرار داد.

با توجه به شعائر و اهداف عالی و بلند حاکم بر فرهنگ عاشورا، هیئت‌های مذهبی نیز ضمن اقامه عزاداری و سوگواری و بزرگداشت مناسبت‌های اسلامی در دیگرشئون اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، انسانی و... که در شرع مقدس اسلام و احادیث معصومین (ع) آمده است، وارد شده و نسبت به اجرای آن با جدیت فراوان می‌کوشند.

امسال دهه آخر صفر مواکب نیز بسیار مطلوب پای‌کار آمده بودند و نقد‌ها و مشکلاتی که داشتند با همراهی فرمانداری مشهد تا حد زیادی حل شده بود. مهم‌ترین نیاز‌های مواکب شامل آب شرب، آب غیرشرب سرویس‌های بهداشتی، پتو و... بود که امسال برطرف شده بود. 

مسیر بهشت در خیابان امام‌رضا (ع) مهم‌ترین محور استقرار مواکب در داخل شهر مشهد بود و این مسیر از پایانه مسافربری آغاز و تا حرم مطهر رضوی ادامه داشت و سیصد موکب پذیرایی در این محور میزبان زائران امام‌رضا (ع) بودند. بیشتر خدمه این مواکب نیز مشهدی‎ها بودند و البته از دیگراستان‌ها و حتی کشور‌هایی مانند هند، لبنان، پاکستان، عراق و افغانستان نیز امسال با برپایی مواکب در مسیر بهشت، میزبانی زائران را با نوشیدنی‌ها و غذا‌های کشور خودشان برعهده گرفتند. 

در بحث اسکان نیز خدمات خوبی توسط هیئات مذهبی، به‌ویژه در سه شب پایانی صفر، ارائه شد. یکی از کار‌های خوبی که امسال برای تسهیل کار مواکب انجام شد، توزیع اقلام مصرفی مانند برنج، گوشت، شکر و... به قیمت تنظیم بازار بین هیئات و مواکب بود. در‌همین‌راستا تا یک روز مانده به شهادت امام رضا (ع) حدود ۲۰۰ تن گوشت، ۳۵۰ تن برنج، ۲۰۰ تن شکر و ۱۵۰ تن مرغ بین مواکب توزیع شد. درخصوص خدمات فرهنگی مواکب هم امسال سازمان تبلیغات و حوزه علمیه پای کار آمد. 

مواکب در تمام مسیر جاده‌ای و محور‌های منتهی به حرم زیر‌نظر تیم فرهنگی فعالیت کردند و در مشهد هم ایستگاه‌های فرهنگی به‌صورت ۲۴‌ساعته فعالیت و خدمات ارائه می‌کردند و با برپایی غرفه عفاف و حجاب، غرفه کودک و نوجوان و غرفه پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی توسط روحانیون و کارشناسان دینی، اقدامات خوبی را رقم زدند.

یکی دیگر از اقداماتی که امسال انجام شد، دریافت مجوز‌های حضور مواکب و حرکت دسته‌ها در مشهد بود تا هم حضور دسته‌های مشهدی و هم دسته‌های عزاداری و مواکب غیرمشهدی تسهیل و تقویت شود که خوشبختانه اثر خوبی داشت. امسال ۱۸۰ بازرس در شهر مشهد و خیابان امام رضا (ع) بر توزیع غذا و پذیرایی‌ها نظارت کردند و پس از پایان صفر این گزارش‌ها به بازرسی جهاد کشاورزی و فرمانداری تحویل داده خواهد شد.

امسال مسئولیت انتظامی تمام هیئات و دسته‌روی‌های پایان صفر را برای کمک به عوامل انتظامی در خیابان‌های منتهی به حرم را هم برعهده گرفتیم تا مشکلاتی که سال‌های گذشته در بحث ترافیک داشتیم، برطرف شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->