تداوم محدودیت ترافیکی اطراف حرم امام‌رضا(ع) تا روز جمعه (۱۶ شهریور ۱۴۰۳) دپوی بیش از ۸۰۰ ناوگان اضافه در پایانه مسافربری مشهد برای خروج زائران استامینوفن، پرمصرف‌ترین مسکن ایرانی‌ها و عوارض آن آزادی ۵۴ زندانی در خراسان‌رضوی با اهدای هزینه مراسم ترحیم چند توصیه برای خانواده‌هایی که فرزندانشان سیگار الکترونیکی می‌کشند کشف بیش از ۱۵۱ کیلوگرم شیشه در هنگ تایباد خراسان رضوی متناسب‌سازی حقوق را زودتر برای بازنشستگان اجرا کنید | جدول میانگین دریافتی حقوق‌بگیران منتشر شد (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) بطری پت چیست؟ چرا نباید بطری پت یخ بزند؟ پسری که پدرش را در حمایت از مادرش به قتل رسانده بود، از قصاص نجات یافت کدام منابع آبی در خطر هستند؟ نسل z چه نسلی است؟ فیش حقوقی شهریور ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی صادر شد | باز هم خبری از متناسب‌سازی نیست تا اطلاع ثانوی، تردد در مسیر تهران - شمال ممنوع شد (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) یک نماینده مجلس: معلمان خریدخدمات از ابتدای مهر ۱۴۰۳، با قرارداد «کار معین» مشغول به فعالیت می‌شوند آئین‌نامه اجرایی مدارس در اولین فرصت ابلاغ می‌شود برای انتخاب رشته دانشگاهی چه راهکاری دارید؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ١۵ شهریور ١۴٠٣) | هوای خنک در راه مشهد راهکار‌های موثر برای مقابله با قلدری در مدارس چیست؟ افسردگی عامل اصلی شروع به مصرف سیگار الکترونیکی در نوجوانان است ۹ مدیر متخلف مدرسه در خراسان‌رضوی لغو ابلاغ و از مدیریت برکنار شدند پروتئین؛ یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی بدن | چرا پروتئین ماده‌ای ضروری برای بدن است؟ «گره عضلانی» چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟ ریشه اصلی آسیب‌پذیری نوجوانان، تعارض در کانون خانواده است
سرخط خبرها

کدام منابع آبی در خطر هستند؟

  • کد خبر: ۲۴۹۲۹۵
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کدام منابع آبی در خطر هستند؟
چشمه‌ها، زیستگاه‌های حیاتی هستند که در تلاش‌های حفاظتی نادیده گرفته می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هنگامی که مناظر زیبای طبیعت را تصور می‌کنید، ممکن است چشمه‌ها اولین چیزی نباشند که در زمینه حفاظت جهانی به ذهنتان خطور کند، با این حال، این منابع آبی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اطلاعات بسیار کمی در مورد محل وقوع چشمه‌ها و گونه‌های آنها وجود دارد.

ارث گزارش کرد، چشمه‌ها نقش مهمی در زندگی انسان و تنوع زیستی دارند و آب‌های زیرزمینی را به دنیای نور خورشید متصل می‌کنند. بدون اتصال مداوم به آب‌های زیرزمینی که رودخانه‌ها را نیز تغذیه می‌کنند، بسیاری از مناظر به سرعت خشک و داغ‌تر می‌شوند.

چشمه‌ها هم‌چنین به‌عنوان زیستگاه گونه‌های بسیار تخصصی عمل می‌کنند که برخی از آنها در طول روز به‌طور متناوب بین زندگی شبانه در فضای باز و قلمرو تاریک آب‌های زیرزمینی قرار می‌گیرند.

علیرغم اهمیت، چشمه‌ها به ندرت در راهبرد‌های حفاظتی جهانی مورد توجه قرار می‌گیرند که در سایه اکوسیستم‌های برجسته‌تری مانند رودخانه‌ها، باتلاق‌ها و صخره‌های مرجانی قرار دارند، با این حال، این منابع آبی کوچک و به ظاهر نامحسوس بیش از ۱۰ درصد از گونه‌های در معرض خطر انقراض ایالات‌متحده را پشتیبانی می‌کنند.

چشمه‌ها اغلب از نظر جغرافیایی از یکدیگر جدا شده‌اند و آنها را به کانون‌هایی برای ظهور گونه‌های جدید و پناهگاه‌هایی برای گونه‌هایی تبدیل می‌کند که زیستگاه خود را در جا‌های دیگر از دست داده‌اند.

علیرغم اهمیت آنها، چشمه‌ها اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند، زیرا مردم دیگر برای آب به آنها اعتماد نمی‌کنند و در عوض به منابع شهری روی می‌آورند. این امر منجر به لوله‌کشی، ساخت‌وساز و آلوده شدن چشمه‌ها شده است.

روند نگران‌کننده‌ای که برجسته شده است، کاهش سریع سطح آب‌های زیرزمینی در سطح جهان است. نتایج تحقیقی نشان داد که سطح آب‌های زیرزمینی در برخی مناطق تا ۵۰ سانتی‌متر در سال کاهش می‌یابد.

در آلمان نیز علی‌رغم دوره‌های بارندگی شدید، کمبود آب ناشی از سال‌ها خشکسالی همچنان ادامه دارد که بر نیاز به اقدامات پیشگیرانه حفاظتی تاکید می‌کند.

در مناطق مختلف کشور ما از گذشته تا به امروز چشمه‌های فراوانی وجود داشته است و استان خراسان رضوی نیز دارای یکی از چشمه‌های کهن و تاریخی ایران به نام «چشمه گیلاس» است متاسفانه در حال حاضر آب این چشمه در مشهد جاری نیست، اما شهرت تاریخی و دیرینه آن هنوز هم نام خوش و سابقه این چشمه تاریخی را در خاطرات مردم توس و مشهد حفظ کرده است.

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->