تداوم محدودیت ترافیکی اطراف حرم امام‌رضا(ع) تا روز جمعه (۱۶ شهریور ۱۴۰۳) دپوی بیش از ۸۰۰ ناوگان اضافه در پایانه مسافربری مشهد برای خروج زائران استامینوفن، پرمصرف‌ترین مسکن ایرانی‌ها و عوارض آن آزادی ۵۴ زندانی در خراسان‌رضوی با اهدای هزینه مراسم ترحیم چند توصیه برای خانواده‌هایی که فرزندانشان سیگار الکترونیکی می‌کشند کشف بیش از ۱۵۱ کیلوگرم شیشه در هنگ تایباد خراسان رضوی متناسب‌سازی حقوق را زودتر برای بازنشستگان اجرا کنید | جدول میانگین دریافتی حقوق‌بگیران منتشر شد (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) بطری پت چیست؟ چرا نباید بطری پت یخ بزند؟ پسری که پدرش را در حمایت از مادرش به قتل رسانده بود، از قصاص نجات یافت کدام منابع آبی در خطر هستند؟ نسل z چه نسلی است؟ فیش حقوقی شهریور ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی صادر شد | باز هم خبری از متناسب‌سازی نیست تا اطلاع ثانوی، تردد در مسیر تهران - شمال ممنوع شد (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) یک نماینده مجلس: معلمان خریدخدمات از ابتدای مهر ۱۴۰۳، با قرارداد «کار معین» مشغول به فعالیت می‌شوند آئین‌نامه اجرایی مدارس در اولین فرصت ابلاغ می‌شود برای انتخاب رشته دانشگاهی چه راهکاری دارید؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ١۵ شهریور ١۴٠٣) | هوای خنک در راه مشهد راهکار‌های موثر برای مقابله با قلدری در مدارس چیست؟ افسردگی عامل اصلی شروع به مصرف سیگار الکترونیکی در نوجوانان است ۹ مدیر متخلف مدرسه در خراسان‌رضوی لغو ابلاغ و از مدیریت برکنار شدند پروتئین؛ یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی بدن | چرا پروتئین ماده‌ای ضروری برای بدن است؟ «گره عضلانی» چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟ ریشه اصلی آسیب‌پذیری نوجوانان، تعارض در کانون خانواده است
سرخط خبرها

بطری پت چیست؟ چرا نباید بطری پت یخ بزند؟

  • کد خبر: ۲۴۹۳۰۳
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
بطری پت چیست؟ چرا نباید بطری پت یخ بزند؟
بطری‌های پلاستیکی آب معدنی که به «پت» معروف هستند به دلیل وزن سبک، حجم زیاد و قابلیت نگهداری مطلوب طرفداران زیادی دارند. اما همیشه نگرانی مهاجرت یونی و انتقال مواد سمی از این بطری‌ها به محتوای نوشیدنی وجود داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر پیمان آریایی، متخصص علوم و صنایع غذایی و دانشیار دانشگاه آزاد آیت الله آملی و رئیس مرکز رشد می‌گوید: بطری‌های پلاستیکی مورد استفاده برای آب‌های معدنی و آشامیدنی از ترکیبات خام مواد نفتی مشتق شده و به دلیل اینکه از نوعی ماده به نام پلی اتیلن ترفتالات (PET) ساخته شده اند، پت نامگذاری شده اند. پت‌ها ظاهر و شکلی شفاف، پلاستیکی و نیمه کریستالی دارند. بیشتر برای آب معدنی یا نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و تفاوت آن‌ها با سایر مواد پلاستیکی، سازگار بودن با بدن انسان است و لمس کردن و بوییدن وسایل تولید شده با این مواد برای انسان ضرری ندارد.

کم تحمل در برابر گرما و یخ زدگی

از معایب پت‌ها این است که نباید دچار نوسانات دمایی شوند یعنی یخ زدن این بطری‌ها در فریزر یا مجاورت با نور مستقیم خورشید و داغ شدن می‌تواند ساختار شیمیایی این بطری‌ها را آزاد و سبب مهاجرت مواد سمی به نوشیدنی و سرطانزایی شود. دکتر اریایی می‌افزاید: در اثر یخ زدگی، احتمال شکستگی بطری و انتشار مواد شیمیایی در آب زیاد است. همچنین استفاده طولانی مدت و نگهداری سرکه، خیارشور، ترشی و آبغوره در این بطری‌ها به دلیل خاصیت اسیدی، سبب ایجاد واکنش‌های ناسالم در ماده خوراکی می‌شود. در میان ظروف پلاستیکی و بطری ها، نوعی از ظروف پلاستیکی در بازار موجود هستند که عبارت "فود گرید" بر روی آن‌ها درج شده که برای نگهداری انواع مواد خوراکی ایمن و در برابر دمای پایین مقاومت دارند.

جنس مناسب قمقمه

یکی از پرسش‌های رایج خانواده‌ها این است که بهترین جنس قمقمه برای نگهداری آب یخ یا نوشیدنی‌های گرم چیست. دکتر آریایی با اشاره به اینکه قمقمه‌های پلاستیکی را نمی‌توان به طور مداوم در فریز گذاشت، زیرا انجماد ممکن است آنها را منفجر کند می‌گوید: قمقمه‌های فلزی به راحتی قابل قرار دادن در فریزر و دما‌های پایین هستند. جنس این قمقمه‌ها از فلزاتی مثل استیل ضد زنگ یا آلومینیوم است یعنی طی گذر زمان دچار آسیب و زنگ زدگی نمی‌شوند و برای نگهداری آب یخ یا مایعات گرم بسیار مقاوم و شستشوی آسانی دارند و بهترین نوع قمقمه برای حمل آب و مدارس دانش اموزان هستند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->