نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورای ششم با شعار توجه به حاشیه شهر، از مردم رأی گرفت بازدید شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهدمقدس از پروژه‌های منطقه ۵ | بازگشایی بولوار کرامت مشهد ظرف یک ماه آینده رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: ایران ۳۰ سال دیگر کشور سالمند است | از سیاست‌های جوانی جمعیت حمایت می‌کنیم ثبت نام ۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر برای استفاده از خدمات شهرداری در حوزه سرویس مدارس در مشهد هزینه نگهداری معابر شهر مشهد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال درباره کوچه «مهرافروز»، یکی از فرعی‌های محله سرشور مشهد | میان «چهنو» و «آرام» باغ بی‌برگی است اعمال‌قانون ۱۷۹۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی و اطراف حرم امام‌رضا(ع) (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در مشهد ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بسیاری از چالش‌های محلات با پروژه‌های زودبازده برطرف شد مدیریت شهری مشهد به استقبال مهر می‌رود | سرویس‌دهی ویژه حمل و نقل عمومی به دانش‌آموزان مشهدی آماده باش کامل خدمات شهری مشهد در پی بارش باران (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) استقرار تانکر‌های جمع آوری آب در مشهدمقدس درپی اعلام هشدار نارنجی سازمان هواشناسی (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) آمادگی کامل نیرو‌ها و تجهیزات مدیریت شهری مشهدمقدس درپی هشدار هواشناسی (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) افسانه «پلیس مصنوعی» در باغ ملی مشهد ویدئو | بارش باران در مشهد امروز یکشنبه (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) تغییر شرایط پرداخت و تسویه بدهی با شهرداری مشهد در سه‌‌ماهه سوم سال ۱۴۰۳ | فرصت محدود استفاده از بهترین شرایط تخفیف و تقسیط در تابستان تولید بیش از ۱۲ هزار مترمکعب بتن و ۱۷۸۴ قطعه بتنی از سوی سازمان عمران شهرداری مشهد برگزاری ششمین دوره مسابقات عملیاتی دوام ثامن در بوستان وکیل‌آباد مشهد تولید روزانه ۲۵۰۰ تن آسفالت در کارخانه شهید مجیدی مشهد ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید سلیمانی، پل انقلاب و محدودیت ترافیکی در خیابان آیت‌الله طبرسی (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۲۹۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۶ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۵ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بسیاری از چالش‌های محلات با پروژه‌های زودبازده برطرف شد

  • کد خبر: ۲۵۱۰۶۰
  • ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بسیاری از چالش‌های محلات با پروژه‌های زودبازده برطرف شد
نشست صمیمانه مهدی ناصحی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، با اهالی محله عصمتیه در مسجد فاطمه الزهرا (س) برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شاید از نظر بسیاری از مشهدی‌ها، حاشیه شهر به معنای محلات کم برخوردار آن محدود به مناطق شرقی و شمالی مشهدالرضا (ع) باشد و خیلی‌ها محلات غربی در محدوده الهیه را در زمره مناطق موردنیاز حمایت و رسیدگی ندانند، اما براساس واقعیت موجود، سال‌هاست که مدیریت شهری به موازات دنبال کردن راهبرد توسعه به شرق و رسیدگی به چالش محلات مختلف در مناطق ۳، ۲ و ۶، نگاه ویژه‌ای هم به تثبیت زیرساخت مناطق غربی و ارتقای کیفیت زیست شهری در این محلات داشته است.

نشست صمیمانه مهدی ناصحی، رئیس شورای اسلامی شهر، با اهالی محله عصمتیه که در مسجد فاطمه الزهرا (س) برگزار شد، نشانه صادقی از همین توجه مستمر بود تا اهالی بتوانند بدون واسطه با رئیس شورای اسلامی شهر بنشینند و از دغدغه‌هایشان بگویند.

مطالبات اهالی محله عصمتیه را می‌توان در دو دسته طبقه‌بندی کرد؛ یک دسته همان چالش‌های مرسوم شهری همچون کمبود سرانه فضای سبز، سرانه آموزشی، مشکل روشنایی معابر و بوی نامطبوع حاصل از تجمع زباله‌ها و دسته دیگر ناظر بر معضلات کلان شهری همچون دسترسی قطار شهری و اصلاح خطوط اتوبوس‌رانی.

تغییر درخواست‌های مردمی

رئیس شورای اسلامی شهر در پاسخ به مطالبات اهالی محله عصمتیه تصریح کرد که پروژه‌های زودبازده در محلات هدف منطقه با سرعت خوبی درحال پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فعالیت دوره ششم مدیریت شهری، بخش عمده‌ای از چالش‌های موجود برطرف شود.

ناصحی افزود: سه سال قبل، پروژه‌های زودبازده در این منطقه متمرکز بر بازگشایی خیابان‌ها، سامان‌دهی آب‌های سطحی و توسعه بوستان‌ها و فضای سبز بود و اکنون کار به نقاشی‌های دیواری و زیباسازی معابر رسیده است. مبنای همیشگی پروژه‌های زودبازده این است که براساس خواست و اراده اهالی باشد و به همین دلیل، روند تغییر این پروژه‌ها نشان می‌دهد که خدمات مدیریت شهری به ارتقای کیفیت زیست شهری منجر شده است.

به گفته وی، در حوزه قطار شهری، مردم باید آگاه باشند که در سه سال گذشته چه خدماتی انجام شده و این پروژه راهبردی شهر تا چه حد پیشرفت داشته است. ناصحی بیان کرد: اکنون به موازات خدمات‌دهی مطلوب خطوط ۱ و ۲، پروژه احداث خط ۲ قطار شهری هم به پیشرفت ۹۶ درصدی رسیده، اما برای تکمیل آن به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

امروزه هر کیلومتر قطار شهری از آغاز عملیات احداث تا راه‌اندازی واگن‌ها بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، درحالی که زمان آغاز به کار شورای ششم، این رقم هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان بود. به همین دلیل، این یک ضرورت است که در پروژه‌های راهبردی سریع عمل کنیم، چون حقیقت عمران شهر آن است که تورم همیشه از اعتبارات عمرانی شهر جلوتر است.

رئیس شورای اسلامی شهر در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که از جمله تکالیف مهم شورا‌های اجتماعی محلات این است که روند تملک‌ها را تسریع کنند، زیرا شورا‌های اجتماعی محلات بدنه مردمی دارند، از اهالی محله جدا نیستند و این ظرفیت بزرگی است که تاکنون در بسیاری از مواقع نیز به کمک پروژه‌های مهم آمده است.

هموارسازی مسیر پروژه‌ها توسط شورای اجتماعی محلات

وی ادامه داد: اگر قرار باشد صبر کنیم تا بودجه و اعتبار برسد تا زمینی را برای بازگشایی معبر تملک کنیم، هیچ وقت هیچ پروژه‌ای به سرانجام نمی‌رسد، زیرا در حال حاضر، مدیریت شهری از نظر اعتبار و نقدینگی به شدت با مشکل روبه‌رو است و اگر هم بودجه‌ای در کار باشد، این قدر در این شهر منطقه و محله پرتراکم و پرمشکل وجود دارد که اعتباری به مناطق برخوردار همچون الهیه و محلات غربی نمی‌رسد. اینجاست که شورای اجتماعی محله باید پای کار بیاید و با مذاکرات محلی، مسیر اجرای پروژه‌ها را هموار کند.

ناصحی با اشاره به گلایه مردم در حوزه کمبود سرانه آموزشی تأکید کرد که اگرچه این حوزه در تکالیف قانونی مدیریت شهری قرار ندارد، اما شورای ششم در جریان مذاکرات فشرده با آموزش و پرورش استان، طرح احداث ۲ هزارو ۵۰۰ کلاس در مشهد را به سرانجام رسانده است تا بر این اساس، در دو سال آینده با اولویت مناطق کم‌برخوردار از نظر فضا‌های آموزشی همچون محلات امیریه، صادقیه، عصمتیه و الهیه، سرانه آموزشی در این موقعیت‌ها بهبود پیدا کند.

در پاسخ به مطالبه فراگیر اهالی درباره فضای سبز منطقه ۱۲، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد که امروز مخالفت‌های گسترده چه در سطح ملی و چه در سطح محلی نسبت به گسترش فضای سبز در کلان‌شهر‌ها وجود دارد، اما باور نمایندگان مردم در شورای شهر آن است که زیباسازی معابر و محلات هرگز نباید از دستورکار خارج شود.

ناصحی افزود: با وجود تنش‌های شدید دمایی و بحران مستمر آب در مشهد، مدیریت شهری از ابتدای امسال تاکنون نه فقط چمن و پوشش گیاهی خرد بلکه حتی بوته‌های گل در معابر را هم حفظ کرد. این راهبردی است که هرگز در آن کوتاهی نخواهد شد و مقرر شده تا مطالبه مردم برای تجهیز بوستان‌ها و احداث فضای سبز جدید به زودی پاسخ داده شود.

بهسازی نیمی از معابر منطقه ۱۲

شهردار منطقه ۱۲ نیز در این دیدار به هزینه‌کرد بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی از ابتدای امسال در این منطقه اشاره و تصریح کرد: پروژه بزرگ دهکده ورزشی در محله الهیه در همین منطقه واقع شده و به موازات پیشرفت چشمگیر این طرح زیرساختی، تاکنون افزون بر ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای دوربرگردان منطقه علویه هزینه شده است تا به موازات بزرگراه پیامبر اعظم (ص) بتواند گره بزرگی از ترافیک معابر این محله را باز کند.

مهدی خداشناس افزود: هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد از معابر خاکی منطقه در جریان اجرای نهضت آسفالت درحال بهسازی است. سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان برای تجهیز فضای ورزشی مسجد هزینه شده و با تکمیل پروژه، به کمک هیئت امنا قرار است امسال ۲ میلیارد تومان دیگر به پروژه تکمیل مسجد محله اختصاص پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->