سرخط خبرها

بزرگداشت روز شعر و ادبیات فارسی با «مستر کلاس تخیل خلاق» در مشهد

  • کد خبر: ۲۵۱۲۱۵
  • ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶
بزرگداشت روز شعر و ادبیات فارسی با «مستر کلاس تخیل خلاق» در مشهد
«مستر کلاس تخیل خلاق» به مناسبت بزرگداشت روز شعر و ادبیات فارسی در مشهد با حضور نویسنده و شاعر مطرح کشوری برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در تقویم تاریخ ایران،  روز ۲۷ شهریور ماه با عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی به تصویب شورای عالی انقلاب رسیده است تا سالروز درگذشت شاعر گرانقدر، محمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار، شاعر معاصر ایرانی را به ما یادآوری کند و دست اندرکاران و دغدغه‌مندان حوزه ادبیات، این روز را بهانه‌ای قرار دهند تا گرد هم آیند و درباب این فرهنگ دیرینه به گفتگو بنشینند.

برگزاری کارگاه «تخیل خلاق» توسط موسسه آفرینش‌های هنری نیز از همین جنس است و مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری در گفتگو با شهرآرانیوز در این خصوص گفت: پاسداشت روز شعر و ادب فارسی بهانه‌ای بود تا کارگاهی ادبی با موضوع "تخیّل خلّاق" با حضور اساتید برجسته کشوری و استانی حوزه ادبیات برگزار شود.

امیرمهدی حکیمی در خصوص اهمیت پرداختن به چنین موضوعی بیان کرد: موضوع محوری تخیل و خلاقیت، به ادبیات گره خورده است. چند نویسنده ممکن است یک موضوع واحد را از زاویه دید‌های مختلفی بررسی کنند و در پرداخت خلاقانه خود سوژه‌ها را متفاوت و با نگاهی جدید به مخاطب نشان دهند.

حکیمی افزود: آنچه که هنر و ادبیات را می‌سازد تخیل خلاق است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم؛ لذا مصطفی مستور، نویسنده گرانقدر کشورمان به مبحث ایده‌پردازی خلاقانه در داستان پرداخت. دکتر فرزاد قائمی، استاد و پژوهشگر ادبیات، صور خیال در ادب فارسی و محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی نیز ظرفیت‌های زبان در شعر را مورد بررسی قرار داد.

وی تخیل را بخش مهم و جریان‌ساز در هنر دانست و ادامه داد: تخیل و خیال‌پردازی، بیش از همه در ادبیات رخ می‌دهد. ادبیات مادر بسیاری از هنرهاست همچون که می‌گویند دو و میدانی، مادر ورزش‌هاست.

وی با بیان این مطلب که حدود ۱۰۰ نفر از علاقه‌مندان به شعر و نویسندگی در این کارگاه ثبت نام کردند، تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در موسسه آفرینش‌های هنری، پرداختن به حوزه ادبیات است. به ویژه آنکه یکی از مفاهیم و مباحث مهم جریان‌ساز و مکتب‌ساز در مکتب هنر رضوی، ادبیات است که در تاریخ زبان فارسی و تاریخ کشور ما نقش مهمی داشته است.

حکیمی افزود: جریان انجمن ادبی رضوی نیز در موسسه بیش از سه دهه در این حوزه فعالیت کرده است. در سال‌های اخیر نیز انجمن عصر داستان و انجمن عصر طنز به عنوان چند وجه مهم در حوزه ادبیات است که به صورت تخصصی به آن می‌پردازیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->