به گزارش شهرآرانیوز، بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت خودرو در شرایطی به میزبانی سالنهای فردوسی، عطار و مفاخر در فضایی به وسعت ۱۳ هزار مترمربع آغاز به کار کرد که بیش از ۳۰ شرکت مطرح تولیدکننده از هشت استان کشور، آخرین دستاوردهای خود در حوزه تخصصی خودرو را به نمایش گذاشتند.
طبق ارزیابی رسمی نمایشگاه بینالمللی مشهد، بیش از ۱۰۰ هزارنفر از این نمایشگاه چهارروزه بازدید کردند و رکورد استقبال مردمی در روز نخست برگزاری رویداد با ثبت حضور ۱۲ هزار بازدیدکننده شکسته شد.
با پایان برگزاری این نمایشگاه جذاب، شهرآرا از نقاط ضعف و قوت آن گزارش میدهد. صرفنظر از حضور ناامیدکننده یکی از خودروسازان داخلی (سایپا)، در نمایشگاه امسال خودرو در مشهد، نامهای تجاری سرشناس در کنار شرکتهای نوظهور این عرصه هرکدام حرفهای تازهای برای گفتن داشتند و از خودروهای جدیدی رونمایی کردند که امید مردم برای شکستن انحصار بازار خودرو در کشور را بیشازپیش زنده کرد.
فرشاد رضوانی، مدیر فروش یک شرکت واردکننده خودرو در حاشیه نمایشگاه امسال مشهد، به شهرآرا گفت: خودروهای ما به طور خاص متمرکز بر نام تجاری اشکودا محصول کشور جمهوری چک است که به دلیل انحصار حاکم بر بازار خودرو ایران در سالهای اخیر، کمتر در بین مردم شناخته شدهاست، اما دیگر میتوان گفت که اکنون فرصت معرفی محصولات این شرکت خودروسازی به بازار ایران دردسترس است.
روزبه منفرد، مدیر فروش یکی دیگر از شرکتهای حاضر (کرمان موتور - KMC) در نمایشگاه امسال بود که نام تجاری شناختهشدهای در بازار ایران دارد. وی با تأکید بر اینکه واردات خودرو حتی بیش از آنکه بازار را تحتتأثیر قرار دهد، میتواند دلیل پیشرفت صنعت و تولیدملی باشد، تصریح کرد: واردات همیشه چیز بدی نیست. وقتی صنعت ملی اصرار به درجازدن دارد، واردات همان جرقهای است که میتواند همه چیز را برای همه بهتر کند.
مثال میزنم؛ در بحث واردات، آن چیزی که پیش روی مردم است، همین خودروهایی است که اکثرا با ظاهر زیبا و مزیتهای ذاتی بسیار بهتر نسبت به محصولات ایرانی، حتی با قیمتی کمتر روانه بازار میشوند. این خیلی خوب است، اما یک جنبه بسیار مهمتر از آزادسازی واردات، تحول سریع صنعت قطعهسازی است که باعث میشود موضوعاتی مثل ایربگ یا چراغهای سه وضعیتی در ردیف مزیت کاربری (آپشن) محسوب نشوند.
غلامرضا امانی، مدیر فروش یک شرکت دیگر واردکننده خودرو (آذریوردسال – هوندا) نیز در حاشیه این نمایشگاه به شهرآرا گفت: امروزه در بازار امارات، نسخه جدید خودرو فیدلیتی با یک میلیون کیلومتر با ۱۰ سال ضمانت عرضه میشود. کدام خودروساز داخلی میتواند چنین تضمینی برای محصول خود ارائه دهد؟ اینجاست که میگوییم با آزادسازی واردات، تولید ملی متحول خواهد شد.
مهرداد خسروی، مدیرکل خودرو وزارت صمت، در حاشیه بازدید دوساعته خود از این رویداد تأکید کرد که نمایشگاه خودرو در مشهد، گامی رو به جلو در معرفی محصولات جدید و حتی شناختهنشده خودرویی به بازار ایران بود. وی افزود: صنعت خودرو ایران، بزرگترین حلقه و پیشران صنعت کشور است به طوری که بیش از ۶۰ حوزه فعالیت صنعتی از فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی گرفته تا صنعت شیشه، رنگ و حتی نساجی بهطور مستقیم با این حوزه در ارتباط هستند و اگر خودرو رشد کند، به طور مختصر و مفید میتوان گفت که صنعت کشور رشد کرده است.
مدیرکل خودرو وزارت صمت بیان کرد: چالش بزرگ صنعت خودرو در حال حاضر آن است که جامعه مخاطب آن با کاهش مستمر قدرت خرید مردم و مشکلات اقتصادی، روزبهروز محدودتر میشود. به همین دلیل، راهبرد جدید نهادهای متولی دراینرابطه آن است که تولید خودروهای اقتصادی در دستورکار قرار بگیرد؛ همانطور که امروزه نامهای تجاری بزرگ دنیا در صنعت خودروسازی باوجوداینکه در ایران با نسخههای لوکس و بسیار گرانقیمت مشهور هستند، اما بخش اصلی فاینانس و گردش مالی خود را با خودروهایی با آپشنهای محدود، اما قیمت مناسب تأمین میکنند تا بهاینترتیب، بهجای یک قشر خاص، طبقه اکثریت در بازارهای هدف بتوانند محصول آنها را خریداری کنند.