سرخط خبرها

فرصت تحکیم خانواده

  • کد خبر: ۲۵۴۲۴
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
فرصت تحکیم خانواده
سید مصطفی بهشتی - دبیر شهر آرا محله

چند ساعت از روز خود را با خانواده ‌می‌گذرانید؟ چند ساعت از روز خود را به صورت مفید با خانواده می‌گذرانید؟ این سؤال تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. سؤال اول شامل ساعت‌هایی است که شما در خانه، خودرو، بازار و... با خانواده می‌گذرانید و سؤال دوم شامل زمان‌هایی است که با خانواده به صورت گفت‌وگو، هم‌فکری یا یک فعالیت اجتماعی مشترک می‌گذرانید. هدف از مطرح کردن این سؤالات و موضوع‌ها چیست؟ طبق آماری که از سوی نهادهای رسمی اعلام شده در دوران قرنطینه اختلاف زوجین افزایش داشته است، اما چه اتفاقی افتاده که خانه‌نشینی ناشی از قرنطینه به جای اینکه ارتباطات درون خانوادگی را بسط بیشتر و قوی‌تری بدهد، معضل ایجاد کرده است؟


به طور مشخص اتفاقی این چنین ریشه در سابقه رفتاری اعضای خانواده با یکدیگر دارد، اینکه چند روز قرنطینه باعث می‌شود نوار صبوری اعضای خانواده در قبال یکدیگر پاره شود ناشی از بنیان خانواده است که به خوبی شکل نگرفته است.


فضای مجازی متهم ردیف اول است، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تربیتی و خانوادگی، فضای مجازی و سرگرم شدن به آن باعث می‌شود که اعضای خانواده نسبت به یکدیگر کم توجه شوند. در این روزها همین فضای مجازی و سرگرمی‌های آن است که سبب می‌شود زمانی که اعضای خانواده در کنار یکدیگر هستند زمان مفید و غیرمفید را تعیین کند. در این حالت بیشتر افراد خانواده در کنار یکدیگر هستند ولی با یکدیگر ارتباطی ندارند و در عمل یک زمان غیرمفید را با یکدیگر می‌گذرانند.


نکته دیگر که باید اشاره کرد تأثیر شرایط اقتصادی و دغدغه‌های مالی بر زندگی و روابط خانواده است. کشور ما در سال‌های اخیر به واسطه تحریم‌ها و البته سوءمدیریت اقتصادی با مشکلات اقتصادی متعددی از جمله بیکاری روبه‌رو بوده است. این اتفاقات سبب شده که دغدغه بسیاری از خانواده‌ها معیشت و دوندگی برای پر کردن گودال‌های اقتصادی زندگی باشد. معطوف بودن نگاه به بخش اقتصادی در بلند مدت سبب این می‌شود که دغدغه‌های خانوادگی کمتر شود و در نتیجه از اصل موضوع که خانواده است، غفلت شود.


در کنار مسائل فوق باید به این نکته اشاره کنیم که متأسفانه آموزش‌هایی با موضوع خانواده در کشور ما برای قبل و بعد از ازدواج به خوبی فراهم نیست مگر در زمانی که خانواده‌ها با یکدیگر به مشکل بخورند که دیگر دیر شده است. همین موضوع دلیلی بر این است که باید اطلاعات زوجین درباره مهارت‌های خانواده بیشتر شود.
زمان برای رصد فضای مجازی و همچنین توجه به کسب و کار همیشه وجود دارد و البته که نباید هم زمان زیادی برای رصد فضای مجازی گذاشت، اما فرصت بودن در کنار خانواده و سپری کردن اوقات مفید همیشه مهیا نیست، بنابراین ضروری است که در این ایام خودقرنطینگی فرصت مفید در کنار خانواده بودن را فراهم کنیم. به این معنی که در کنار یکدیگر فیلم ببینیم، کتاب بخوانیم، برای آینده زندگی هم‌فکری کنیم و در نهایت در موارد جزو زندگی شخصی با نزدیک‌ترین افراد خود مشورت و هم‌فکری کنیم، بنابراین باید به این دوران به عنوان یک فرصت برای تحکیم بنیان خانواده بنگریم تا در سختی‌های این روزها مشکلی بر آنچه هست، افزوده نشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->