اختصاص تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی به درخواست‌های بهره‌برداری تجاری خدمات شهرداری مشهدمقدس در نجف اشرف ستودنی است + فیلم استقرار آتش‌نشانان در خیابان‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع)، هم‌زمان با روز اربعین ۱۴۰۳ اعمال‌قانون ۳۵۳۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۸ خودروی متخلف توقیف شدند (۳ شهریور ۱۴۰۳) فعالیت گشت‌های جمع‌آوری متکدیان مشهد، تا پایان ماه صفر، در سه شیفت خواهد بود حمل‌ونقل عمومی مشهد در روز اربعین (۴ شهریور ۱۴۰۳) رایگان شد ترافیک سنگین در میدان جمهوری، بولوارهای ملک‌آباد و امام‌خمینی(ره) مشهد (۳ شهریور ۱۴۰۳) فعالیت چهار پایگاه نظارتی ویژه ایام پایانی ماه صفر در حومه حرم امام‌رضا(ع) تلاش پاکبانان برای نظافت خیابان های اطراف حرم مطهر علوی ستودنی است ورود ۳ هزار و ۴۰۰ زائر افغانستانی اربعین به مرز دوغارون خراسان رضوی مشهد میزبان موکب‌های خدمت رسان از سایر کشور‌های اسلامی آماده‌سازی خیابان امام رضا (ع) مشهد برای برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین مدیریت شهری مشهد از ایده‌های نوجوانان در برپایی مراسم دهه آخر صفر استفاده می‌کند نجات دو محبوس تصادف در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مشهد (یکم شهریور ۱۴۰۳) سرویس‌دهی رایگان مترو مشهد در روز اربعین و سه روز پایانی صفر ۱۴۰۳ بدایعِ «بدایع‌نگار» در عرصه روزنامه‌نگاری | ۱۰۴ سال پیش اولین نشریه دینی خراسان به همت میرزا فضل‌الله آل‌داوود منتشر شد فرماندار مشهد: مصوبات مرتبط با سامان‌دهی کشف‌رود به صورت مستمر پیگیری می‌شود ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی، میدان فلسطین و پیرامون حرم مطهر رضوی (یکم شهریورماه ۱۴۰۳) سرویس‌دهی صلواتی ۴۱۰ دستگاه اتوبوس در مشهد، همزمان با اربعین حسینی تقدیر فرمانده قرارگاه اربعین در مرز چذابه از خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد
سرخط خبرها

از حرف‌وحدیث‌های منتقدان به کمربندجنوبی تا خدمتگزاری شهرداری مشهد به مردم

  • کد خبر: ۲۷۱۲۷
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
از حرف‌وحدیث‌های منتقدان به کمربندجنوبی تا خدمتگزاری شهرداری مشهد به مردم
مدیر پروژه کمربند جنوبی می‌گوید شهرداری در ساخت این تفرجگاه به‌دنبال درآمدزایی نیست.
امیررضا وثوقی /شهرآرانیوز- پس از گذشت ۲ سال از توقف عملیات اجرایی پروژه احداث کمربند جنوبی مشهد و پیشرفت ۸۲ درصدی آن، حالا اجرای پروژه جایگزین در کمربند جنوبی به شکلی کاملا متفاوت و در راستای افزایش پهنه‌های سبز در شهر با هدف ایجاد بزرگ‌ترین تفرجگاه شهروندان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.
 
شهرداری مشهد در پنجمین دوره کاری خود درصدد است یک پروژه آسیب زا را به طرح دوستدار طبیعت تبدیل کند. این مجموعه با کاشت بیش از ۳ هزار هکتار درخت در این منطقه تاکنون، مسیر حرکت به سمت اصلاح آسیب‌های واردشده در تخریب‌های ۱۲ سال گذشته و حفظ تعادل اکوسیستم ارتفاعات جنوبی شهر مشهد را با عزمی جدی می‌پیماید. با اینکه با تغییر رویکرد شهرداری و شورای پنجم و با نگاه ویژه این نهاد به حفظ سرمایه‌های طبیعی شهر، احداث بزرگ‌ترین تفرجگاه مشهد با سرعت در حال اجراست تا در حداقل زمان ممکن، شهروندان بتوانند از طبیعت بکر این منطقه استفاده کنند، هنوز ابهاماتی درباره برخی اقدامات شهرداری در این منطقه وجود دارد.
 
هفته گذشته، خبر احداث و تکمیل پارکینگ ۵ کیلومتری در حاشیه این تفرجگاه با ظرفیت ۲ هزار جای پارک، حواشی متفاوتی به همراه داشت. عده‌ای توجه شهرداری برای احداث پارکینگ با ظرفیت زیاد در این منطقه و پیش بینی مشکلات ترافیکی آینده را ارج نهادند و درمقابل، برخی گروه‌ها این اقدام را آسیب زننده به محیط زیست دانستند و هدف از اجرای آن را کسب درآمد برای شهرداری اعلام کردند.

مدیر پروژه کمربند جنوبی در گفت‌وگو با شهرآرا در واکنش به حرف‌وحدیث‌ها درباره تغییر کاربری این منطقه به پارکینگ عمومی گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد عملیات آسفالت در طول این ۵ کیلومتر از گذشته اجرایی و عملیات زیرساختی آن نیز با پیشرفت ۸۰ درصدی نیمه کاره رها شده است. مدیریت یا باید پس از ۲ سال از رهایی این پروژه با تغییر در کاربری آن به پارکینگ عملیات اجرایی، آن را به پایان می‌بُرد یا عملیات پارکینگ در این منطقه را بدون کف سازی مناسب به بهره برداری می‌رساند.
 
امیر رمضانی افزود: در این صورت گرد و خاک و ریزگرد‌های ناشی از رهاسازی عملیات کف سازی در این پروژه، آسیب‌ها و تخریب‌های زیست محیطی دیگری به وجود می‌آورد.
 
وی با بیان اینکه مدیریت شهری تصمیم گرفت با آسفالت پارکینگ از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری کند، افزود: اگر از ابتدا قرار بود این منطقه را برای اجرای پارکینگ آماده کنیم، بی شک بهترین گزینه آسفالت ریزی نبود؛ این قسمت محل تردد پروژه کمربند جنوبی بوده است که شهرداری می‌خواهد با تغییر کاربری آن، بهترین بهره را از عملیات‌های عمرانی این منطقه ببرد. به گفته رمضانی، شهرداری قصد دارد یک پروژه نیمه تمام کمربندی را به پارکینگ تبدیل کند و به همین دلیل ناچار است عملیات‌های صورت گرفته را ترمیم و تکمیل کند.
 
اگر بازه زمانی بیشتری برای بهره برداری از این پروژه در اختیار بود، شاید می‌شد تغییراتی در کف سازی این منطقه ایجاد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که پروژه در تابستان امسال به بهره برداری برسد و شهروندان از امکانات این تفرجگاه بهره ببرند.

هدف ما ارائه خدمت است؛ نه کسب درآمد
با اینکه برخی افراد، احداث و تغییرکاربری پروژه کمربند جنوبی را ایجاد منطقه‌ای همانند طرقبه و شاندیز با هدف کسب درآمد برای شهرداری مطرح می‌کنند، مدیر پروژه کمربند جنوبی، هدف شهرداری در تکمیل این پروژه را صرفا ارائه خدمات به شهروندان بیان و هرگونه اقدام در راستای کسب درآمد مازاد برای شهرداری را تکذیب می‌کند.
 
رمضانی با اشاره به این صحبت شهردار مشهد که «در اجرای این پارکینگ‌ها بنا به درآمدزایی نبوده و قرار نیست مبلغی برای عوارض از شهروندان دریافت شود» گفت: اگر در آینده، شرکتی مسئولیت نگهداری و ارائه خدمات در این حوزه را داشته باشد و تصمیم به دریافت مبالغی برای حفاظت از خودرو‌ها گرفته شود، این مبالغ دریافتی رقم چندانی نخواهد شد که برخی شائبه درآمدزایی از احداث پارکینگ را مطرح می‌کنند! به گفته او ضلع جنوبی این منطقه به ارتفاعات ختم می‌شود و فاصله بین پارکینگ و ارتفاعات در بعضی قسمت‌ها کمتر از ۲ متر است؛ به معنای دیگر بلافاصله شیب کوهستان شروع می‌شود و خطر ریزش تراشه‌ها و سنگ ریزه اجازه ایجاد مکان اضافه را نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر قسمت‌ها در ضلع شمالی این تفرجگاه، مشابه ارتفاعات ضلع جنوبی است، گفت: این موضوع امکان تعبیه و ایجاد فضای جدید در این منطقه را با محدودیت مواجه می‌کند؛ البته تعدادی پهنه ۲ هزار متری در این ضلع وجود دارد که قرار است برای ارائه خدمات رفاهی از جمله ایجاد دستشویی، نمازخانه و خدمات ورزشی و فرهنگی و نیز مکان ارائه بروشور‌ها و اجرای رویداد‌های مختلف از آن‌ها استفاده شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->