مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

«وحید» درگیر ترافیک شدید

  • کد خبر: ۲۷۳۶
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱
«وحید» درگیر ترافیک شدید
خيابان وحيد مشهد با مشكلات متعددی از جمله نبود پاركينگ روبه‌رو است

لیلی رحمانی - «وحید» خیابانی کم عرض است که 2 طرفش را فروشگاه های پر رفت و آمد کیف گرفته است و اگر شهرداری در چند سال اخیر بخشی از آن را یک طرفه نمی کرد، الان غیر از پارک دوبله خودرو ها و موتورهایی که در پیاده رو ها پارک شده اند، شاهد شاخ به شاخ شدن خودروها نیز بودیم. با این حال این خیابان یکی از پرترافیک ترین محدوده های طلاب است. کمی بالاتر از ابتدای خیابان، بیمارستان، درمانگاه و اورژانس امام حسین(ع) قرار دارد. بیمارستان دولتی هاشمی نژاد نیز در خیابان روبه روی آن واقع شده است. در حقیقت این 2بیمارستان عامل اصلی شلوغی و ترافیک در این محدوده هستند، چرا که درمانگاه ها، آزمایشگاه ها، داروخانه ها و مغازه های مرتبط نیز در نزدیکی این 2مرکز مهم درمانی شکل گرفته و وضعیت را آشفته تر کرده اند.
در کوچه پشتی بیمارستان شهید هاشمی نژاد به سراغ 2 مغازه خیاطی بسیار قدیمی می رویم تا در گفت وگو با کاسبان بیشتر درباره محل بدانیم. غلامرضا اسلامی، از قدیمی های محل، می گوید: آسایش ما در این محل به دلیل وجود همین 2 بیمارستان سلب شده است. مراجعان یا کارکنان بیمارستان ها صبح ها پیش از آمدن ما به محل کارمان، ماشین هایشان را پارک می کنند و تا بعد از رفتن ما هم همین جا هستند.
به گفته اوخودرو ها گاه آن قدر با فاصله کم از هم پارک می شوند که مشتری ها نمی توانند از میان آن ها عبور کنند و خود را به مغازه برسانند. از این رو او این معضل را یک جور مزاحمت برای صنف شان می‌داند. کاسب همسایه هم وارد بحث می شود و می گوید: خواهش می کنم یک روز بعد از ظهر به این کوچه بیایید و ببینید که چطور خیابان به خاطر توقف و تردد تعداد بسیار زیاد خودروها بسته می شود، مشکل هم تنها بیمارستان ها نیستند. این ترافیک به دلیل مراجعان فیزیوتراپی و آزمایشگاه ها و... نیز به وجود می آید.
عباسی، از دیگر اهالی محل، گله کنان به جمع ما اضافه می شود و می گوید: مگر می شود 2 بیمارستان با این بزرگی ساخته شود اما حتی یک پارکینگ برای آن ها در نظر گرفته نشود! حتی کارکنان این بیمارستان ها ناچارند خودروهایشان را مقابل مغازه های ما پارک کنند.
آن طور که عباسی می گوید به دلیل نبود جای پارک نمی تواند با خودرو به محل کارش بیاید و هر روز ناچار است مسافت زیادی را پیاده برای رسیدن به محل کار طی کند.


راه بندان بارگیری ها و تخلیه بارها
حسینی، از دیگر کسبه این محدوده، نیز صحبتش را درباره ترافیک از زاویه ای دیگر یعنی حضور عمده فروشان آغاز می کند و می گوید: تعداد زیادی از مغازه های این محدوده عمده فروشی ها هستند، بنابراین خیلی وقت ها ترافیک به دلیل تخلیه بار طولانی مدت آن ها ایجاد می شود، چرا که عمده فروشی ها محل مناسب و اختصاصی برای تخلیه بار ندارند.
تبدیل شدن املاک به انبار فروشگاه ها و تولیدی ها معضل دیگری است که به گفته او به ترافیک این محدوده دامن می زند، چرا که همیشه وانت هایی برای بارگیری از این انبارها حضور دارند و راه بندان ایجاد می کنند.


راه گشایی با اجرای طرح الیت
یکی از افرادی که در حال عبور است و گویا نبودن جای پارک کلافه اش کرده حرف هایمان را می شنود و با ما هم کلام می شود. به باور اسحاقی یکی از دلایل ترافیک در این محدوده اجرا نشدن طرح الیت است. او می گوید: حالا که حتی یک پارکینگ عمومی در این محدوده احداث نشده است، مسئولان دست کم طرح پارک هوشمند الیت را اینجا اجرا کنند تا راننده ها خودرو خود را با خیال راحت و برای مدت طولانی در این اطراف پارک نکنند.
او ادامه می دهد: من بعد از ظهر و شب هم که به اینجا آمده ام اوضاع همین بوده است.
در ادامه مسیرمان به سمت انتهای خیابان وحید می رویم، محلی که تاکسی های خطی برای رساندن مسافران به بولوار شهید مفتح به ردیف ایستاده اند. یکی از رانندگان تاکسی می گوید: کار کردن برای ما راننده ها در این خیابان خیلی سخت است، چرا که خودروها بیشتر دوبله و سوبله پارک می کنند. از آنجا که تنها بخشی از این خیابان یک طرفه شده و از میانه تا انتهای خیابان وحید دوطرفه است، این کم عرض بودن در مواقع بسیاری سبب حرکت خلاف خودروها و ایجاد گره ترافیکی می شود.


پیاده روهای کم عرض و ناهموار
کم عرض و ناهموار بودن معابر از دیگر معضلاتی است که در سرتاسر خیابان وحید به چشم می خورد. یکی از اهالی در این باره می گوید: پیاده رو های این محله قدیمی دیگر گنجایش رفت و آمد جمعیت کنونی را ندارد، به ویژه که پای زائران و گردشگران خارجی که برخی شان مشتریان ما هستند هم به این محل باز شده است و این وضعیت صورت مناسبی ندارد. می گوید: بهتر است شهرداری با پوشاندن جوی های آب به عرض پیاده رو اضافه کند.
عابری که در همین لحظه به جمع ما می‌پیوندد پس از در جریان موضوع بحث قرار گرفتن، به موضوع ناهمواری و آسیب دیدگی پیاده روها اشاره می کند که رفت و آمد را سخت کرده است. به گفته او کودکان و سالمندان بسیاری به دلیل این ناهمواری آسیب می بینند.


راکد ماندن آب و بوی تعفن
هنگام بازگشت در یکی از کوچه های فرعی با 2 جوان وارد صحبت می شویم. مهشاد درحالی که از ما می خواهد از جوی های آب عکس بگیریم از پیگیری های فراوانش برای اصلاح این جوی ها سخن می گوید.
به گفته او برخی جوی ها مشکل آب گرفتگی دارند و همین مسئله سبب راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن در محل می شود. یکی دیگر از اهالی محل نیز که به جمع ما پیوسته است از ما می خواهد درخواست آن ها را مبنی بر حل مشکل راکد ماندن آب در جوی ها به گوش مسئولان برسانیم.

اهالی خون گرم «وحید» با وجود مشکلات فراوان، عرق زیادی به محله شان دارند و به هویت آن می بالند. آن ها لا به لای مشکلاتشان از صفا و صمیمیت بین اهالی می گویند و حتی به ما توصیه می کنند سری به بستنی «دقت طلاب» بزنیم که از نماد های هویتی این محل محسوب می شود. آن ها معتقدند در صورتی که مسئولان این ظرفیت ها را در توسعه محله در نظر بگیرند، این محدوده نزدیک به حرم مطهر و پررفت وآمد به یکی از نقاط گردشگری مشهد بدل می شود.

 

نمای نزدیک

طلاب یکی از قدیمی ترین محله های مشهد است که در4‌کیلومتری حرم مطهر قرار دارد. سراسر این محدوده 50 سال پیش زمین های زراعی بود که «آیت ا... حاج میرزا حسین فقیه سبزواری» در رایزنی با مسئولان موقوفات آستان قدس رضوی آن را به طلبه ها اختصاص می دهد و طلبه های در حال تحصیل را صاحب قطعات مسکونی سیصدمتری می کند.
گرچه در آن زمان برخی از آن ها با فروختن این زمین ها در نقطه ای دیگر از شهر زندگی خود را سامان می دهند، تعداد زیادی از طلاب ساکن این محدوده می شوند تا محله نام «طلاب» به خود بگیرد. با گذشت سال ها کم کم تعدادی از طلبه ها از این محل می روند و ساکنان دیگری جای آن ها را می گیرند. همچنین با گسترش شهرنشینی و به دلیل نزدیک بودن محله به حرم مطهر، اقشار مختلفی ساکن اینجا می شوند.
امروز محله طلاب در شریان های اصلی ساخت و سازهای جدیدی دارد و 2 مجتمع تجاری یعنی بازارهای
فردوسی یک و 2 که در سال های اخیر احداث شده، این محدوده را به سمت توسعه پیش برده است؛ با این حال بافت منطقه همچنان قدیمی است.
این محله شامل خیابان‌های اصلی «میثم»، «نبوت»، «وحید» و بولوارهای «ابوریحان»، «شهید مفتح»، «امت» و ... است که همگی با معضل ترافیک و نبود پارکینگ روبه‌رو هستند. این مسئله در خیابان وحید، حد فاصل خیابان وحید و بولوار ابوریحان که محل اسقرار 2 بیمارستان امام حسین و هاشمی نژاد است ، شدت بیشتری دارد و گاه اوضاع را بحرانی می کند. از این رو می توان گفت نبود پارکینگ از مهم ترین مسائل ساکنان این محدوده است. در «تریبون مردمی» این هفته سراغ ساکنان خیابان وحید می‌رویم و دغدغه‌هایشان را انعکاس می‌دهیم.

 

مهم ترین دغدغه ها

نبود پارکینگ عمومی مناسب
توقف طولانی مدت خودروها در حاشیه خیابان
کم عرض و ناهموار بودن پیاده روها
راکد ماندن آب در جوی های آب

 

وعده ها

آغاز عملیات اجرایی تعریض پیاده روهای خیابان وحید از یک ماه آینده
احداث پارکینک بیمارستان امام حسین(ع)
احداث پارکینگ برای محدوده بازار مانتو ایثار

 

احداث پارکینگ در آینده ای نزدیک

مسئول روابط عمومی شهرداری منطقه 4 مشهد در پاسخ به مهم ترین دغدغه اهالی مبنی بر ایجاد ترافیک شدید در محل، از آغاز اقدامات اجرایی برای احداث پارکینگ خبر می دهد.
محمود تجرگی در این باره می گوید: 2 بیمارستان امام حسین(ع) و شهید هاشمی نژاد بار ترافیکی زیادی را در این محدوده ایجاد کرده اند که شهرداری منطقه۴ برای رفع این مشکل قرار است پارکینگ احداث کند. به گفته او اکنون زمینی برای احداث پارکینگ بیمارستان امام حسین(ع) خریداری شده است و دیگر اقدامات مربوط به آن هم به زودی انجام خواهد شد.
او در ادامه به پروژه پارکینگ دیگری که به منظور رفع ترافیک بازار مانتو خیابان ایثار، بولوار شهید مفتح و خیابان وحید در حال احداث است اشاره می کند و می گوید: این طرح در قالب یک پروژه سرمایه گذاری تعریف شده است و اکنون در مرحله مطالعاتی قرار داد که در صورت رفع موانع، مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.
او در پاسخ به دیگر دغدغه اهالی مبنی بر طرح بهسازی پیاده روهای خیابان وحید نیز اظهار می کند: این پروژه با بودجه ای بالغ بر 5 میلیارد ریال از یک ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد. بر اساس این پروژه شهرداری قرار است جوی های آب را بپوشاند و به عرض خیابان بیفزاید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->