معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

جدال داخلی بر سر قیمت گذاری خودرو

  • کد خبر: ۲۷۵۱۱
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
  • ۱
جدال داخلی بر سر قیمت گذاری خودرو
انتشار فهرست جدید قیمت خودروها انکار می‌شود و حالا هیچ یک از سازمان‌های تصمیم گیرنده مسئولیت انتشار این لیست را نمی‌پذیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، روز گذشته در خبری تایید نشده فهرست قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی در فضای رسانه‌ای منتشر شد؛ خبری با منبع نامعلوم که به شورای رقابت نسبت داده شد. اما انتشار این فهرست و نسبت دادن آن به شورای رقابت  چندان طبیعی به نظر نمی‌‌رسید. فهرستی که حالا نه توسط ستاد تنطیم بازار، نه توسط شورای رقابت و نه توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارائه شده است و منبع مشخصی ندارد.

ماجرای قیمت گذاری برای بازار خودرو به برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار در هفته قبل برمی‌گردد که در آن فرمول افزایش قیمت خودرو‌های داخلی اعلام شد. در جلسه هفته قبل ستاد تنظیم بازار رضا شیوا دبیر ستاد تنظیم بازار متوسط نرخ افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو را ۱۰ درصد و متوسط نرخ افزایش قیمت محصولات سایپا را ۲۳ درصد اعلام کرد و وعده ارائه لیست قیمتی تا یک یا دو هفته بعد از  برگزاری این جلسه را به مردم داد.

آغاز پیش فروش خودروسازی‌ها، فروش‌های خودرو‌های جدید، کنترل قیمت در بازار و موارد بسیاری در انتظار ارائه این فهرست قیمتی است و همین موضوع باعث شده تا با نزدیک شدن به سررسید مهلت مقرر یک هفته‌ای شورای رقابت، نتیجه نهایی قیمت‌گذاری خودروها را از رئیس این شورا پیگیری کنیم، اما او انجام محاسبات را وظیفه سازمان شورای رقابت نمی‌دانست.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در روز ۲۹ اردیبهشت، درباره زمان تعیین تکلیف قیمت گذاری خودرو و عرضه فهرست نهایی قیمت‌ها بیان کرد: فرمول محاسبه قیمت گذاری خودرو برای خودرو‌هایی مثل خانواده پراید و پژو که معدود خودرو‌های انحصاری تولیدی در کشور بودند تعیین شد و در نهایت به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش قیمت برای محصولات ایران‌خودرو و ۲۳ درصد افزایش قیمت برای محصولات سایپا را به همراه داشت.

او درباره زمان ارائه لیست قیمتی تصریح کرد: بنا بر ابلاغیه سران قوا ما موظف به ارائه دستورالعمل به ستاد تنظیم بازار هستیم؛ در گذشته شرایط متفاوت بود، اما امروز ستاد تنظیم بازار موظف انجام این کار است؛ ما شیوه محاسبه و دستورالعمل را به این ستاد ارسال کرده‌ایم و جاگذاری متغیر‌ها و انجام محاسبات با ستاد تنظیم بازار خواهد بود.

اگر چه با توجه به آنچه در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد ما انتظار داشتیم که فهرست نهایی توسط شورای رقابت به دست ما برسد، اما حال رئیس این شورا انجام این کار را وظیفه خود نمی‌داند. پس از آن برای ارائه فهرست قیمت‌ها به سراغ ستاد تنظیم بازار رفتیم و از آنان این موضوع را پیگیری کردیم اما آنان هم اعلام کردند که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنند‌گان مسئول رسیدگی به این حوزه است و اگر خبری هم در این خصوص منتشر شود توسط این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با بیان این که هیچ فهرست قیمتی توسط این سازمان منتشر نشده است تصریح کرد: موضوع ارائه فهرست قیمت خودروها را باید از شورای رقابت پیگیری کنید، چرا که همین شورا فرمول محاسبه قیمت را اعلام کرده و خودش قیمت‌ها را ارائه خوهد کرد.

مراجعه ما به سایت رسمی مرکز ملی رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان هم نشان داد که خبری با عنوان فهرست جدید قیمت خودروها بدر این سایت‌ها بارگذاری نشده است. این در حالی است که بنا بود با انتشار فهرست جدید قیمتی تمام مراجع دخیل از جمله سازمان حمایت، شورای رقابت، شرکت‌های خودروسازی و تمام رسانه‌های معتبر و رسمی آن را منتشر کنند، اما تاکنون این فهرست در هیچ یک از سازمان‌ها با عنوان فهرست قیمتی ارائه نشده است.

شنیده‌ها از منابع آگاه حاکی از آن است که محاسبات لازم برای ارائه فهرست قیمتی هنوز انجام نشده است. به تازگی فهرست قیمتی در حالی منتشر شده است که هیچ یک از مراکز مسئول در این حوزه پاسخگو نبوده‎‌اند و البته فهرست منتشر شده را هم تایید نکردند. نکته جالب‌تر آنجاست که هیچ یک این نهاد‌ها مسئولیت این کار را هم گردن نمی‌کیرند؛ گویی قانون جدید قیمت گذاری خودرو روی یخ نوشته شده و مشخص نیست مسئولیت آن بر عهده چه کسی است!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
2
این همه سازمان و شورای یدرد بخور داریم خدارو شکر!!!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->