رکوردشکنی در پرداخت سود سهام: واریز بیش از ۵۰ همت به ۲۲ میلیون سهامدار در ۵ ماه نخست ۱۴۰۴ وام خودروی جانبازان کاهش یافت پیش‌‎‎بینی قیمت دلار در روز سه‌شنبه (۴ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۴ ) | سکه امامی ۸۷ میلیونی شد افشای تفاوت قیمت فاحش تویوتا کرولا در تهران و دبی | شعبده‌بازی واردکنندگان خودرو ! اختلال در سامانه «برق من» | اختلال فنی بزودی رفع خواهد شد (۳ شهریور ۱۴۰۴) عودت وجه ۳۵ میلیارد ریالی به زائران و مجاوران در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ | پلمب ۲ واحد صنفی متخلف وزیر راه و شهرسازی: تسهیلات جدید برای تحویل واحدهای مهرگان مشهد تامین می‌شود ثبت‌نام ۲۴ ساعته برای حراج و پیش‌فروش سکه در مرکز مبادله ایران دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ با امکان پرداخت اقساطی مالیات برای مودیان صادر شد (۳ شهریور ۱۴۰۴) از تشویق بخش خصوصی تا تنبیه بانک‌های استان| روایت نشست پرحاشیه وزیر راه با مجمع نمایندگان خراسان رضوی (۳ شهریور ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۳ شهریور ۱۴۰۴) | افزایش‌قیمت شدید آریزو ۵ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۳ شهریور ۱۴۰۴) | بازار خودرو تکان خورد تلاش بابک زنجانی برای ری‌برند خبری با شمش‌های طلا | رمزگشایی از بازی رسانه‌ای «ب. ز» معروف توزیع بنزین روزانه رکورد زد ۲۳ هزار و ۵۵۷ نفر متقاضی نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی طی یک سال اخیر زمستان امسال قطعی گاز داریم؟ حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن ۲۲ درصد افزایش یافت (۳ شهریور ۱۴۰۴) بورس ۳۳ هزار واحد ریزش کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ شهریور ۱۴۰۴) طرح مرکز آمار ایران برای پایش اطلاعات زائران مشهد مقدس کلید خورد همزمان با هفته دولت از ۸ پروژه بزرگ برق رسانی شهری و روستایی خراسان رضوی بهره‌برداری می‌شود حذف یارانه ۱۵ درصد افراد مشمول حذف در مرداد | ۱۵ میلیون نفر در ماه‌های آینده تعیین تکلیف می‌شوند نگاهی تحلیلی به ورود نخستین محموله ریلی از چین به سرخس | خراسان رضوی دروازه‌ای برای اقتصاد ایران قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ شهریور ۱۴۰۴) | عبور دلار از مرز ۹۵ هزار تومان طلا در مشهد کانال عوض کرد (۳ شهریور ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: برای ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان باید گام‌های جدی و اساسی برداریم لزوم بازنگری حداقل دستمزد جامعه کارگری در سال ۱۴۰۴ چالش تعطیلی صنایع در پی خاموشی‌ها | بیم موج تازه بیکاری کارگران چالش جدی برای بازار تعمیرات غیررسمی تلفن همراه | آیفون ۱۷ تنها با قطعات اصل کار می‌کند
سرخط خبرها

پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان

  • کد خبر: ۲۸۹۶۰
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان
در اوضاع این روز‌های بازار خودرو و حواشی آن اعلام خبری مبنی بر اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به خودروسازان موجب گمانه‌هایی شد از جمله اینکه این رقم سنگین به شرکت‌های بزرگ خودروسازی اختصاص اختصاص یافته،در حالی که این‌گونه نیست!
به گزارش شهرآرانیوز، روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد، خبری به نقل از شهیدزاده -رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی- منتشر شد که وی اعلام کرده بود " یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به صنعت خودروسازی اختصاص یافته تا بتواند تولید داخلی را رونق و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان قطعات را در داخل کشور تولید کند. "

بازتاب این خبر قابل توجه بود چرا که این روز‌ها صنعت خودروسازی و بازار خودرو در مرکز توجه قرار داشته و مخاطبان آن رضایت چندانی ندارند، به طوری که رشد قیمت‌ها موجب تصمیم گیری‌های تازه‌ای درباره فروش محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی شده است، بر این اساس اعلام تسهیلات یک میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت.

این‌که ماجرای یک میلیارد دلار صندوق توسعه برای این صنعت چیست و آیا این رقم به تازگی و در اختیار کدام شرکت‌ها قرار گرفته است، موضوعی است که پیگیری ایسنا از صندوق توسعه ملی با توضیحاتی همراه شد که گمانه اختصاص وام یک میلیارد دلاری به شرکت‌های بزرگ خودروسازی را رد می‌کند.

اماجریان یک میلیارد دلار، به اوایل سال ۱۳۹۷ و در زمان شدت گرفتن تحریم‌ها و به تبع آن مشکلات ایجاد شده در تامین قطعات خودرو بر می‌گردد. در آن زمان پیشنهاداتی در رابطه با اختصاص منابع برای تقویت حوزه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری مطرح می‌شود که در نهایت هیات امنای صندوق توسعه ملی با توجه به اهمیت حمل و نقل و ترانزیت در خردادماه همان سال مصوبه‌ای داشته که مبلغی بیش از یک میلیارد دلار را در اولویت تسهیلات ارزی خود جهت تقویت ناوگان عمومی قرار دهد که کمکی به افزایش ظرفیت ناوگان و همچنین جایگزینی خودرو‌های فرسوده باشد. براین اساس حتی پیش‌بینی می‌شود که بازپرداخت این تسهیلات نیز از محل صرفه‌جویی‌هایی صورت بگیرد.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، این طرح شامل شرکت‌های دولتی نیست و از سویی تولید خودرو‌های سبک سواری را در بر نمی‌گیرد بلکه برای شرکت‌های خصوصی و به طور خاص تولید خودرو‌های سنگین است.

ظاهرا این رقم بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار بوده که باید با عاملیت بانک‌ها از محل صندوق توسعه ملی به متقاضیان و در واقع شرکت‌هایی که از سوی دستگاه‌های ذیربط مورد تایید قرار می‌گیرند، اختصاص پیدا کنند.

تاکنون این بررسی‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه ادامه داشته و لیست شرکت‌ها در حال بررسی است، اما مبلغ تعیین شده در بانک مرکزی مسدود شده و به عبارتی رقم برای اختصاص پیدا کردن به چنین پروژه‌ای کنار گذاشته شده است که به تدریج و با تکمیل پرونده‌ها و طی فرآیند در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که حمل و نقل در بین مصارف منابع صندوق توسعه ملی جای خود را داشته و طبق آخرین گزارش عملکرد صندوق تا پایان شهریورماه سال گذشته، ۱.۴ میلیارد دلار تقاضا اعلام وصول و به دنبال آن منابع مسدود شده است که از این رقم برای ۹۷۷ میلیون دلار گشایش اعتبار انجام شده که ۸۶۱ میلیون دلار پرداختی داشته است.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->