پیش‌فروش محصولات سایپا از امروز دوشنبه (۱۷ دی ۱۴۰۳) آغاز شد+ جزئیات قیمت میوه‌ در تره بار مشهد چقدر است؟ (۱۷ دی ۱۴۰۳) + جدول آیا تامین اجتماعی فرمول‌های پیشنهادی برای شناسایی کارگر ساختمانی را اجرا می‌کند؟ توزیع بنزین سوپر فقط در این جایگاه‌های سوخت تهران (۱۷ دی ۱۴۰۳) + آدرس شرایط دریافت دسته چک تغییر می‌کند چرا کمیسیون اقتصادی مجلس در برابر اوضاع بازار ارز سکوت کرده است؟ پیش فروش ۶ محصول محبوب ایران خودرو + جزئیات (۱۷ دی ۱۴۰۳) بلاتکلیفی متقاضیان خودرو‌های وارداتی| ثبت‌نام هنوز آغاز نشده است (۱۶ دی ۱۴۰۳) ۱۲۲ کیلوگرم شمش طلا در حراج امروز (۱۶ دی ۱۴۰۳) معامله شد خروج صافولای عربستان از ایران؛ مشکلی ایجاد نمی‌کند| ذخایر روغن کافی است افزایش ۸ درصدی قیمت لاستیک خودروی سواری در مشهد طرح اصلاح سیستم روشنایی معابر در کشور، از خراسان رضوی کلید خورد ویدئو | وزیر نیرو: خودمان را برای تابستان سخت آماده می‌کنیم | پیش‌بینی می‌شود ناترازی به ۲۵ هزار مگاوات برسد؛ خدا کند نرسد پژمان‌فر: اعمال مجازات در انتظار بانک‌هایی که قانون را اجرا نمی‌کنند اگر قصد خرید یا فروش خودرو دارید، این هشدار را جدی بگیرید موبایل‌های آیفون چند؟ (۱۶ دی ۱۴۰۳) واگذاری مشروط زمین‌های ۹۹ساله به کارگران افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی تا دوسه ماه آینده مرغ در مشهد ارزان شد | رشد ۱۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در استان + جزئیات قیمت (۱۶ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۶ دی ۱۴۰۳) | قیمت تیگو ۷ پرومکس ۹۰ میلیون تومان ریزش کرد به‌روزترین لیست شرکت‌های پرداخت یار پای عرضه‌کنندگان به بورس باز شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ دی ۱۴۰۳) ۱۶ هزار و ۵۰۲ تن کالای اساسی در خراسان رضوی تأمین و توزیع شد قیمت امروز خودرو‌های داخلی کاهشی شد (۱۶ دی ۱۴۰۳) | افت ۸ میلیونی تارا گلایه‌های مردم از نبود نرخ‌نامه در تعمیرگاه‌های خودرو | وقتی هزینه تعمیرات سر به فلک می‌کشد رشد قیمت طلا در مشهد (۱۶ دی ۱۴۰۳) فرود اضطراری پرواز جده به تهران هواپیمایی هما به علت نقص فنی (۱۵ دی ۱۴۰۳) زمان شرکت در عرضه اولیه «نبابک» مشخص شد معدوم‌سازی ۳۹۶ لیتر رنگ زعفران تقلبی در مشهد (۱۶ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان

  • کد خبر: ۲۸۹۶۰
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
پشت پرده اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی به خودروسازان
در اوضاع این روز‌های بازار خودرو و حواشی آن اعلام خبری مبنی بر اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به خودروسازان موجب گمانه‌هایی شد از جمله اینکه این رقم سنگین به شرکت‌های بزرگ خودروسازی اختصاص اختصاص یافته،در حالی که این‌گونه نیست!
به گزارش شهرآرانیوز، روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد، خبری به نقل از شهیدزاده -رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی- منتشر شد که وی اعلام کرده بود " یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به صنعت خودروسازی اختصاص یافته تا بتواند تولید داخلی را رونق و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان قطعات را در داخل کشور تولید کند. "

بازتاب این خبر قابل توجه بود چرا که این روز‌ها صنعت خودروسازی و بازار خودرو در مرکز توجه قرار داشته و مخاطبان آن رضایت چندانی ندارند، به طوری که رشد قیمت‌ها موجب تصمیم گیری‌های تازه‌ای درباره فروش محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی شده است، بر این اساس اعلام تسهیلات یک میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت.

این‌که ماجرای یک میلیارد دلار صندوق توسعه برای این صنعت چیست و آیا این رقم به تازگی و در اختیار کدام شرکت‌ها قرار گرفته است، موضوعی است که پیگیری ایسنا از صندوق توسعه ملی با توضیحاتی همراه شد که گمانه اختصاص وام یک میلیارد دلاری به شرکت‌های بزرگ خودروسازی را رد می‌کند.

اماجریان یک میلیارد دلار، به اوایل سال ۱۳۹۷ و در زمان شدت گرفتن تحریم‌ها و به تبع آن مشکلات ایجاد شده در تامین قطعات خودرو بر می‌گردد. در آن زمان پیشنهاداتی در رابطه با اختصاص منابع برای تقویت حوزه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری مطرح می‌شود که در نهایت هیات امنای صندوق توسعه ملی با توجه به اهمیت حمل و نقل و ترانزیت در خردادماه همان سال مصوبه‌ای داشته که مبلغی بیش از یک میلیارد دلار را در اولویت تسهیلات ارزی خود جهت تقویت ناوگان عمومی قرار دهد که کمکی به افزایش ظرفیت ناوگان و همچنین جایگزینی خودرو‌های فرسوده باشد. براین اساس حتی پیش‌بینی می‌شود که بازپرداخت این تسهیلات نیز از محل صرفه‌جویی‌هایی صورت بگیرد.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، این طرح شامل شرکت‌های دولتی نیست و از سویی تولید خودرو‌های سبک سواری را در بر نمی‌گیرد بلکه برای شرکت‌های خصوصی و به طور خاص تولید خودرو‌های سنگین است.

ظاهرا این رقم بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار بوده که باید با عاملیت بانک‌ها از محل صندوق توسعه ملی به متقاضیان و در واقع شرکت‌هایی که از سوی دستگاه‌های ذیربط مورد تایید قرار می‌گیرند، اختصاص پیدا کنند.

تاکنون این بررسی‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه ادامه داشته و لیست شرکت‌ها در حال بررسی است، اما مبلغ تعیین شده در بانک مرکزی مسدود شده و به عبارتی رقم برای اختصاص پیدا کردن به چنین پروژه‌ای کنار گذاشته شده است که به تدریج و با تکمیل پرونده‌ها و طی فرآیند در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که حمل و نقل در بین مصارف منابع صندوق توسعه ملی جای خود را داشته و طبق آخرین گزارش عملکرد صندوق تا پایان شهریورماه سال گذشته، ۱.۴ میلیارد دلار تقاضا اعلام وصول و به دنبال آن منابع مسدود شده است که از این رقم برای ۹۷۷ میلیون دلار گشایش اعتبار انجام شده که ۸۶۱ میلیون دلار پرداختی داشته است.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->