علت آتش‌سوزی امشب و مشاهده دود در شرق تهران(خیابان دماوند) چه بود؟ (۱۸ مهر ۱۴۰۴) تعطیلی ۲۴ درمانگاه خصوصی مشهد در پنج سال اخیر | بدقولی بیمه‌ها، بلای جان مراکز درمان سرپایی + فیلم دستگیری عامل اسیدپاشی به رییس شورای شهر «درود» خراسان رضوی زندگی سالم با سلامت روان | گذری کوتاه بر مفهوم سلامت روان از منظر روان‌شناختی، جامعه‌شناسی، پزشکی و دینی آیا میزان مهریه کاهش می‌یابد؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۱۸ مهرماه ۱۴۰۴) | دمای مشهد امروز به ۳۱ درجه می‌رسد پیش‌بینی بارش باران و رعد و برق در برخی مناطق (۱۸ مهر ۱۴۰۴) شیدایی: آمادگی برای بحران ها، هدف مسابقات عملیاتی دوام ثامن نخستین شاخص توسعه کشور، آموزش و پرورش است | سخت‌ترین دوره تحصیلی، دوره ابتدایی است زمان پرداخت معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد (مهرماه ۱۴۰۴) پایان مأموریت دزد «ضبط و آچار» در خیابان‌های مشهد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) کاظمی عنوان کرد: افزایش ۶۷ درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ خبر جدید در خصوص واریز معوقات حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان بازنشستگان تأمین اجتماعی (۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش شدت وزش باد (پنجشنبه، ۱۷ مهر ۱۴۰۴) شرایط بهره‌برداری مادران شاغل از کاهش سن بازنشستگی چگونه است؟ ناگفته‌های رئیس سازمان بهزیستی از جنگ ۱۲ روزه | روایت اعلام آمادگی ۲۲ هزار پزشک متخصص برای خدمت رایگان در عرض ۲۴ ساعت! درباره مجله «پست و تلگراف» که توسط اداره پست ایران منتشر شده است | اولین نشریه اداراتی ایران مددجویان در راه خانه بخت | آیین اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه به زوجین تحت پوشش بهزیستی در خراسان رضوی برگزار شد آیا کودک بدغذا به مکمل نیاز دارد؟ چرا نباید چایی را دوباره گرم کرد؟ شهادت مأمور پلیس مواد مخدر در جاده زاهدان _ نهبندان + (۱۷ مهر ۱۴۰۴) معوقات بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی چه‌زمانی پرداخت می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) | فعلاً خبری از بارش باران نیست نقش کلیدی ژنتیک در درمان کودکان ناکامی در استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در ناوگان پستی خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی کشور (۱۷ مهر ۱۴۰۴) | ورود سامانه بارشی به کشور در اوایل هفته آینده مشهد ۱۰۰۰ پرستار کم دارد | کمبود ۴۰ درصدی پرستار در مراکز درمانی شهر رئیس سازمان بهزیستی کشور: مدارس، کانون جدید فرهنگی و اجتماعی محلات می‌شوند | طرح «سلام»، مقدمه خدمات جدید به اقشار مختلف مردم تشریح اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی | طرح‌هایی برای عبور از ناترازی و توازن مالی در حال اجراست
سرخط خبرها

تأکید مجدد وزارت آموزش و پرورش بر عدم خودداری مدارس از ثبت‌نام به بهانه داشتن نمرات ضعیف

  • کد خبر: ۲۹۰۵۱۴
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
تأکید مجدد وزارت آموزش و پرورش بر عدم خودداری مدارس از ثبت‌نام به بهانه داشتن نمرات ضعیف
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی گفت: حذف دانش‌آموزان هیچ‌زمانی مورد تأیید سیستم آموزشی نیست؛ مدارس نباید از ثبت‌نام دانش‌آموزان دارای نمرات ضعیف خودداری کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس طی دو سال گذشته با مشکلاتی از جمله پرشدن ظرفیت مدارس و ثبت‌نام کردن سلیقه‌ای دانش‌آموزان توسط مدیران مواجه بوده‌اند.

بسیاری از خانواده‌ها اعلام کردند که مدیران مدارس دانش‌آموزان با نمرات ضعیف یا نمره انضباط پایین را ثبت‌نام نمی‌کنند و فرزندان آنها بلاتکلیف مانده‌اند و این در حالی است که عدالت آموزشی به معنای فراهم کردن آموزش برای همه دانش‌آموزان و در مرحله دوم ارتقای کیفیت آموزشی است.

در این راستا، علیرضا کمرئی در خصوص اینکه برخی از مدارس دولتی دانش‌آموزان با نمره ضعیف را ثبت‌نام نمی‌کنند، اظهار کرد: بدیهی است که خانواده به دنبال ثبت‌نام فرزندان در مدارسی هستند که از کیفیت لازم برخوردار باشد، چراکه فرزندان سرمایه‌های خانواده هستند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها تمایل دارند تا فرزندان از یک وضعیت آموزشی خوب بهره‌مند شوند، عنوان کرد: شاید همین یکی از دلایل مهمی است که سبب شده تا بر بهبود کیفیت مدارس دولتی تمرکز کنیم. در واقع مدرسه‌های دولتی که امروز گاه با نقد‌هایی روبه‌رو می‌شوند، باید به چنان شایستگی و قابلیتی برسند که خانواده‌ها بدون هیچ تردیدی فرزند خود را در نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت ثبت‌نام کنند. همان عارضه ضعف کیفیت مدارس دولتی از جمله کیفیت پایین در اداره مدرسه، عملکرد منجر به یادگیری و آموزش و علائم از خروجی ناکارآمد مدرسه بر فکر و روح خانواده اثر گذاشته است.

کمرئی در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس می‌توانند دانش‌آموزان با نمره ضعیف را ثبت‌نام نکنند، بیان کرد: مکانیزم ثبت‌نام ممکن است که از یک محدوده‌بندی ثبت‌نام تبعیت کند، اما حذف دانش‌آموز در هیچ جا و هیچ وقت مورد حمایت سیستم آموزشی نبوده و نیست. اساس وجود مدرسه جذب و حمایت دانش‌آموزان است، اما محدوده‌بندی در شهر‌های بزرگ اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا با انباشتی از دانش‌آموزان روبه‌رو خواهد شد که هم کیفیت و هم کمیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است که جامعه هم با محدوده‌بندی همراهی کند، حق ثبت‌نام دانش‌آموز در نزدیک‌ترین مدرسه به او داده شود و دغدغه خانواده کاهش یابد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در خصوص راهکار‌ها برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی گفت: موضوع کیفیت آموزشی در مدارس دولتی دغدغه نظام است که در جستجوی راه‌هایی برای بهبود این موضوع هستیم. مباحث تئوریک برای بهبود وضعیت مدارس دولتی و موانع اجرایی فراوان برای این موضوع وجود دارد، سیستم آموزشی فعالیت می‌کند، اما مورد نقد است که چرا خروجی‌ها قابلیت لازم را ندارد.

وی ادامه داد: سند تحول تراز مدرسه به گونه‌ای تعریف شده که با وضعیت فعلی ما به نوعی تطابق ندارد. وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید تصمیم دارد که به دنبال برنامه‌های پیشین کیفیت‌بخشی، یک اقدام ناظر به کیفیت مدرسه را در پیش گیرد. این موضوع از نظر تئوریک هم وحدت نظری در آن وجود ندارد، ابتدا باید در حوزه نخبگانی به یک انسجام فکری در مقوله کیفیت مدارس دولتی در سطح مدرسه برسد، سپس با راهکار‌های اجرایی به سمت عملیاتی شدن ببرد. بهبود مدارس دولتی بدون توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و معلمان امکان‌پذیر نیست، بنابراین احتمال اینکه نظام آموزشی بر بهبود مدیران و توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان متمرکز شود، بیشتر است.

کمرئی با اشاره به اینکه بهبود شایستگی مدیران کانونی‌ترین مساله در بهبود مدرسه است، تصریح کرد: مدیران هستند که همه طراحی‌های آموزشی را انجام می‌دهند و معلمان را در جهت بهبود هدایت می‌کنند. اینکه امروز مدارس این قابلیت را دارند یا خیر، قابل نقد است. اگر مدیران در این جهت آموزش داده شوند، قادر هستیم که توجه بیشتری به امکانات مدرسه کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برنامه‌های آموزشی باید بهبود یابد. در زمینه خروجی و عملکرد مدارس باید شاهد وضعیت بهتری از نظر پیامد‌های تربیتی یعنی بهبود شاخص‌هایی باشیم که به ارزیابی شایستگی‌های دانش‌آموزان به عنوان خروجی معطوف می‌شود. همچنین بهبود عملکرد یعنی شاخص‌هایی که به نتایج عملکردی مدرسه از بهبود نمره تا شاخص‌های کمی و نظایر مربوط می‌شود. اکنون در مرحله طراحی هستیم و همچنین اینکه این طراحی باید از طریق حوزه نخبگانی محک زده شود تا این سیاست‌ها به یک برنامه عملیاتی در سطح مدرسه تبدیل شود.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص راهکار بهبود کیفیت مدارس دولتی گفته بود: معلمان مدارس دولتی به لحاظ انگیزه و کیفیت در ارائه آموزش بهتر هستند، بنابراین باید روی مهارت‌های سواد پایه تأکید کنیم. این اشتباه است که گمان کنیم مشکل یادگیری دانش‌آموزان از معلم است، حال آنکه تراکم بالای کلاس‌های درس باعث یادگرفتن دانش آموزان می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون ۷ هزار و ۷۰۰ کلاس درس با جمعیت بالای ۴۰ نفر داریم و برای رسیدن به عدالت آموزشی باید تراکم بالای کلاس‌های درس را کاهش داد.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش ۱۶ میلیون و ۶۱۵ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید در ۱۱۷ هزار ۱۴۰ مدرسه ثبت‌نام و سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->