به گزارش شهرآرانیوز؛ خانوادهها برای ثبتنام دانشآموزان در مدارس طی دو سال گذشته با مشکلاتی از جمله پرشدن ظرفیت مدارس و ثبتنام کردن سلیقهای دانشآموزان توسط مدیران مواجه بودهاند.
بسیاری از خانوادهها اعلام کردند که مدیران مدارس دانشآموزان با نمرات ضعیف یا نمره انضباط پایین را ثبتنام نمیکنند و فرزندان آنها بلاتکلیف ماندهاند و این در حالی است که عدالت آموزشی به معنای فراهم کردن آموزش برای همه دانشآموزان و در مرحله دوم ارتقای کیفیت آموزشی است.
در این راستا، علیرضا کمرئی در خصوص اینکه برخی از مدارس دولتی دانشآموزان با نمره ضعیف را ثبتنام نمیکنند، اظهار کرد: بدیهی است که خانواده به دنبال ثبتنام فرزندان در مدارسی هستند که از کیفیت لازم برخوردار باشد، چراکه فرزندان سرمایههای خانواده هستند.
وی با بیان اینکه خانوادهها تمایل دارند تا فرزندان از یک وضعیت آموزشی خوب بهرهمند شوند، عنوان کرد: شاید همین یکی از دلایل مهمی است که سبب شده تا بر بهبود کیفیت مدارس دولتی تمرکز کنیم. در واقع مدرسههای دولتی که امروز گاه با نقدهایی روبهرو میشوند، باید به چنان شایستگی و قابلیتی برسند که خانوادهها بدون هیچ تردیدی فرزند خود را در نزدیکترین مدرسه محل سکونت ثبتنام کنند. همان عارضه ضعف کیفیت مدارس دولتی از جمله کیفیت پایین در اداره مدرسه، عملکرد منجر به یادگیری و آموزش و علائم از خروجی ناکارآمد مدرسه بر فکر و روح خانواده اثر گذاشته است.
کمرئی در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس میتوانند دانشآموزان با نمره ضعیف را ثبتنام نکنند، بیان کرد: مکانیزم ثبتنام ممکن است که از یک محدودهبندی ثبتنام تبعیت کند، اما حذف دانشآموز در هیچ جا و هیچ وقت مورد حمایت سیستم آموزشی نبوده و نیست. اساس وجود مدرسه جذب و حمایت دانشآموزان است، اما محدودهبندی در شهرهای بزرگ اجتنابناپذیر است؛ زیرا با انباشتی از دانشآموزان روبهرو خواهد شد که هم کیفیت و هم کمیت را تحت تاثیر قرار میدهد. بهتر است که جامعه هم با محدودهبندی همراهی کند، حق ثبتنام دانشآموز در نزدیکترین مدرسه به او داده شود و دغدغه خانواده کاهش یابد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در خصوص راهکارها برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی گفت: موضوع کیفیت آموزشی در مدارس دولتی دغدغه نظام است که در جستجوی راههایی برای بهبود این موضوع هستیم. مباحث تئوریک برای بهبود وضعیت مدارس دولتی و موانع اجرایی فراوان برای این موضوع وجود دارد، سیستم آموزشی فعالیت میکند، اما مورد نقد است که چرا خروجیها قابلیت لازم را ندارد.
وی ادامه داد: سند تحول تراز مدرسه به گونهای تعریف شده که با وضعیت فعلی ما به نوعی تطابق ندارد. وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید تصمیم دارد که به دنبال برنامههای پیشین کیفیتبخشی، یک اقدام ناظر به کیفیت مدرسه را در پیش گیرد. این موضوع از نظر تئوریک هم وحدت نظری در آن وجود ندارد، ابتدا باید در حوزه نخبگانی به یک انسجام فکری در مقوله کیفیت مدارس دولتی در سطح مدرسه برسد، سپس با راهکارهای اجرایی به سمت عملیاتی شدن ببرد. بهبود مدارس دولتی بدون توسعه شایستگیهای حرفهای مدیران و معلمان امکانپذیر نیست، بنابراین احتمال اینکه نظام آموزشی بر بهبود مدیران و توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان متمرکز شود، بیشتر است.
کمرئی با اشاره به اینکه بهبود شایستگی مدیران کانونیترین مساله در بهبود مدرسه است، تصریح کرد: مدیران هستند که همه طراحیهای آموزشی را انجام میدهند و معلمان را در جهت بهبود هدایت میکنند. اینکه امروز مدارس این قابلیت را دارند یا خیر، قابل نقد است. اگر مدیران در این جهت آموزش داده شوند، قادر هستیم که توجه بیشتری به امکانات مدرسه کنیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برنامههای آموزشی باید بهبود یابد. در زمینه خروجی و عملکرد مدارس باید شاهد وضعیت بهتری از نظر پیامدهای تربیتی یعنی بهبود شاخصهایی باشیم که به ارزیابی شایستگیهای دانشآموزان به عنوان خروجی معطوف میشود. همچنین بهبود عملکرد یعنی شاخصهایی که به نتایج عملکردی مدرسه از بهبود نمره تا شاخصهای کمی و نظایر مربوط میشود. اکنون در مرحله طراحی هستیم و همچنین اینکه این طراحی باید از طریق حوزه نخبگانی محک زده شود تا این سیاستها به یک برنامه عملیاتی در سطح مدرسه تبدیل شود.
رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص راهکار بهبود کیفیت مدارس دولتی گفته بود: معلمان مدارس دولتی به لحاظ انگیزه و کیفیت در ارائه آموزش بهتر هستند، بنابراین باید روی مهارتهای سواد پایه تأکید کنیم. این اشتباه است که گمان کنیم مشکل یادگیری دانشآموزان از معلم است، حال آنکه تراکم بالای کلاسهای درس باعث یادگرفتن دانش آموزان میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون ۷ هزار و ۷۰۰ کلاس درس با جمعیت بالای ۴۰ نفر داریم و برای رسیدن به عدالت آموزشی باید تراکم بالای کلاسهای درس را کاهش داد.
طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش ۱۶ میلیون و ۶۱۵ هزار دانشآموز در سال تحصیلی جدید در ۱۱۷ هزار ۱۴۰ مدرسه ثبتنام و سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.
منبع: ایرنا