قضاوت قربانی در آسیا تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس و پاختاکور در لیگ نخبگان | تیم گاریدو به دنبال اولین برد آسیایی قضاوت فغانی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ وحشت مونیخی‌ها از مصدومیت کین گواردیولا روی ستاره بارسا دست گذاشت مثلث تیلور، سعدالله‌یف و کامران در جهانی آلبانی لوکاس در ترکیب ثابت پرسپولیس لابی اطرافیان نکونام برای جانشینی مورایس! جباری: دلال‌ها باشگاه استقلال را دوره کرده‌اند| حقدوست تیم را به هم ریخت و رفت ویدئو گل مردود مهدی طارمی به اودینزه (۷ مهر ۱۴۰۳) | ستاره ایرانی اینتر کماکان ناکام در گلزنی واکنش جامعه ورزش به شهادت سید حسن نصرالله ورزشگاه تختی تهران، میزبان بازی استقلال - تراکتور شد تیغ تیز انتقادات روی گردن «اصولی» علی معلومات: برای امثال من هزینه شده است، نباید رهایمان کنند دورهمی یاران دهداری نحوه خرید بلیت بازی پرسپولیس و پاختاکور + لینک و قیمت تاریخ و ساعت دیدار منچستریونایتد و تاتنهام | فرناندز، مشکل تازه تن هاخ نتیجه و ویدئو خلاصه بازی منچسترسیتی و نیوکاسل (۷ مهر ۱۴۰۳) | توقف بد موقع سربازان پپ تاریخ و ساعت دربی اتلتیکومادرید و رئال مادرید | امباپه، غایب بزرگ شهرآورد مادرید پیام تسلیت وزیر ورزش در پی شهادت سید حسن نصرالله
سرخط خبرها

علی معلومات: برای امثال من هزینه شده است، نباید رهایمان کنند

  • کد خبر: ۲۹۱۱۵۳
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
علی معلومات: برای امثال من هزینه شده است، نباید رهایمان کنند
قهرمان جودوی سال‌های نه چندان دور ایران، این روز‌ها در قامت مربی فعالیت می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، وقتی در المپیک‌۲۰۰۸ پکن به مقام پنجم رسید و دستش از مدال کوتاه ماند، بسیار بر این باور بودند که او شایستگی تاریخی شدن را داشت. علی معلومات، پیشکسوت جودو خراسان‌رضوی که سال‌ها با پیراهن جودو روی تاتامی قدرت‌نمایی می‌کرد، سال‌ها در مقام سرمربی هم شاگردان زیادی را پرورش داد و حتی در برهه‌ای در کادر تیم ملی بزرگ‌سالان هم حضور داشت. معلومات در کارنامه کاری‌اش یک طلای بازی‌های آسیایی را دارد و یک عنوان پنجمی المپیکی که شیرینی و حلاوتش دست‌کمی از قهرمانی آسیا نداشت. اما با تعلیق فدراسیون جودو رفته‌رفته معلومات هم مثل جودو استان و کشور از نظر‌ها دور ماند تا اینکه حالا خبر‌های جدیدی از حضور او به عنوان نایب‌رئیس هیئت‌جودو خراسان‌رضوی به گوش می‌رسد. او با تأیید این خبر به شهرآراورزشی می‌گوید آمده تا آنچه را بلد است، به جوان‌تر‌ها آموزش بدهد به بهانه این اتفاق به سراغ علی معلومات رفته ایم که در گفتگو با شهرآراورزشی از درددل‌ها و گلایه‌هایش گفته است.

بازگشت علی معلومات به جودو. از اینجا شروع کنیم.

خب البته چندان هم از جودو دور نبودم. تا همین یکسال پیش هدایت تیم جوانان «صبای شاندیز» را به عهده داشتم.

پس دلیل دوری‌تان این چند‌وقت چه بود؟

نمی‌دانم. متأسفانه می‌خواهم یک چیزی بگویم که بیشتر درددل است. گاهی اوقات کم‌لطفی‌هایی از سوی مسئولان می‌شود که دل آدم را به درد می‌آورد. من علی معلومات قهرمان آسیا و پنجم المپیک شدم. شاید صد‌ها میلیون برای من هزینه شده است و نباید اشخاصی مثل من را ول کنند. از پول بیت‌المال برای ما هزینه شده است و امثال من باید زکات ورزششان را بدهند. این دلیل خوبی است برای اینکه به‌این‌راحتی قهرمانان و پیشکسوتان خودمان را فراموش نکنیم و بعد از پایان دوران ورزش حرفه‌ای از آنها کار بخواهیم تا دانششان را به نسل بعدی منتقل کنند.

باید دینشان را به ورزش ادا کنند.

دقیقا. باید سالن در اختیار ما قرار بدهند و از ما بخواهند آنچه را که آموختیم به جوان‌تر‌ها انتقال بدهیم. اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و ما را رها کردند و کسی سراغی از قهرمانان جودو که امروز بازنشسته و خانه‌نشین شدند، نمی‌گیرد.

شما به عنوان نایب‌رئیس جدید هیئت جودو استان، حالا خودتان از همین قهرمانان در کار‌ها استفاده می‌کنید؟

صد‌در‌صد. من معتقدم هر‌کسی زحمت کشیده است باید امروز به جودو کمک کند. هر‌کسی یک چیزی ممکن است بلد باشد که دیگری بلد نباشد. هر‌کس یک ایده و برنامه‌ای دارد که می‌تواند به جودو استان کمک کند.

وضعیت جودو استان الان چطور است؟

واقعیت آن است که جودو ایران الان پنجاه سال از دنیا عقب است. به‌تبع آن جودو خراسان هم وضعیت خوبی ندارد. تعلیق چهارساله، جودو ایران را خیلی عقب انداخت.

فکر می‌کنم اصلا خیلی از جودوکاران قید این ورزش را زده‌اند. این‌طور نیست؟

ورزشکاران ما انگیزه شان را از دست داده‌اند. دو نسل ما سوخت. خیلی‌ها از این رشته رفتند و دیگر‌کلاس‌ها هم رونق گذشته را ندارد. جودو از تعلیق آسیب جدی دید و ما هم مثل کشور بی‌تأثیر از این اتفاق نبودیم. فکر می‌کنم جودوی خراسان حتی از جودو کشور بیشتر آسیب دید. جودوکارانی که می‌توانستند در مملکت خودمان بمانند و برای پرچم کشور خودمان بجنگند، متاسفانه رفتند و برای کشور‌های دیگر مبارزه کردند.

امروز جودو خراسان در بخش بزرگ‌سالان می‌تواند ملی‌پوش داشته باشد؟

ما جودو بزرگ‌سالان الان نداریم و باید به‌همین پایه‌ها بسنده کنیم. ما باید جوانانمان را پرورش بدهیم تا یک‌سال دیگر جودوکاران خوبی در سطح بزرگ‌سالان و تیم ملی داشته باشیم. البته همین‌حالا هم جوانان ما در تیم‌های ملی هستند، اما خب ستاره‌های بزرگی که در دهه‌های گذشته جودو استان داشت، دیگر تکرار نشدند.

البته به نظر خراسان در رده سنی نوجوانان و جوانان وضعیت خوبی دارد.

همین‌طور است. نوجوانان و جوانان ما در بازی‌های آسیایی نتایج خوبی گرفتند و همین شاید عاملی باشد که دوباره رفته‌رفته کلاس‌های جودو در سطح مشهد رونق بگیرند و ستارگان آینده روی تاتامی پرورش یابند.

آیا امسال هم در لیگ برتر خواهید بود؟

مشهد همیشه در این سال‌ها با پاس خوشگوار در لیگ برتر بوده است و باز هم خواهد بود. بسیاری از جوانان خراسانی در تیم‌های مختلف لیگ برتر حضور دارند و در مسابقات نتایج خوبی هم می‌گیرند. اما فکر می‌کنم اگر قرار است پیشرفت بیشتری در جودو استان ببینیم، باید اسپانسر‌های بیشتر و قوی‌تری را پای کار جودو بیاوریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->