بازداشت شهردار سابق بندر امام (۱۰ مهر ۱۴۰۳) رتبه اول مشهد در سفر با سواری شخصی | مشهد زیر پای شخصی سوار‌ها آمار جمعیت ایران در سال ۱۴۰۳ اعلام شد ۲۰ درصد افراد تجربه کهیر حاد را دارند روند پرداخت یک‌میلیون تومان به بازنشستگان در قالب همسان‌سازی حقوق فعلا ادامه دارد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) خودرو‌های توقیفی از شنبه (۱۴ مهر ۱۴۰۳) آزاد خواهند شد + فیلم خراسان رضوی پیشتاز راه‌اندازی و فعالیت خانه‌های گروهی سالمندان در کشور است نماینده مجلس: مطالبات فرهنگیان بازنشسته سریعاً پرداخت شود اقدامات مرکز کنترل ترافیک شهرداری مشهد در آغاز سال تحصیلی  در نیمه دوم سال نگذارید ویتامین D خونتان کم شود ترافیک نیمه‌سنگین در بلوار سجاد، میدان شریعتی و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۱۰ مهر ۱۴۰۳) موبایل و تبلت را نامحدود دست بچه ندهید | شیوع اختلال نزدیک بینی در کودکان ایرانی اعمال‌قانون ۲۱۱۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۰ مهر ۱۴۰۳) حادثه تروریستی در سیستان و بلوچستان | فرمانده سپاه بنت و رئیس شورای این شهر ترور شدند (۱۰ مهر ۱۴۰۳) + تصاویر شهدا پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ۱۰ مهر ۱۴۰۳) | مشهد گرم می‌شود آخرین جزئیات از طغیان هلیل‌رود جیرفت | ١۵ نفر جان خود را از دست دادند (۱۰ مهر ۱۴۰۳) ارائه آموزش‌های تخصصی به دانش‌آموزان المپیادی برای ورود به بازار کار | دادن پاسخ اشتباه به یک سؤال در المپیاد‌های جهانی، مدال طلا را به نقره تبدیل می‌کند سهم سالمندان تحت پوشش بهزیستی کشور از دریافت خدمات این سازمان چقدر است؟ جامعه سالم، در گرو سلامت دانش‌آموزان است تصادف خودروی قاچاق انسان در جاده‌های سیستان و بلوچستان ۲۵ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۱۰ مهر ۱۴۰۳) حفظ و ارتقای سلامت سالمندان در کلیه ابعاد باید در اولویت قرار گیرد آغاز بیستمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین (۱۰ مهر ۱۴۰۳) مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد: سرویس مدرسه به ۹۵‌‌درصد از متقاضیان تخصیص یافت
سرخط خبرها

خراسان رضوی پیشتاز راه‌اندازی و فعالیت خانه‌های گروهی سالمندان در کشور است

  • کد خبر: ۲۹۱۷۹۶
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
خراسان رضوی پیشتاز راه‌اندازی و فعالیت خانه‌های گروهی سالمندان در کشور است
معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نسبت به افزایش ۳۰ درصدی جامعه سالمندی در کشور تا سال ۱۴۳۰ هشدار داد و بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه از افزایش میزان سالمندی در ایران تأکید کرد.

مهدیه قمری| شهرآرانیوز؛ مرکز آمار کشور به مناسبت روز سالمند آماری از تعداد سالمندان تحت پوشش سازمان بهزیستی اعلام کرده است، اما قبل از آن، گریزی به مجموع مددجویان بهزیستی در کشور داشته که براساس این آمارها، ۲ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۷۲۰ نفر مجموع این مددجویان را تشکیل می‌دهند. در این میان، ۳۳.۱ درصد از جمعیت مددجویان را سالمندان تحت پوشش سازمان بهزیستی در کشور تشکیل می‌دهند.

آن طور که آمار‌ها نشان می‌دهد مجموع مددجویان تحت پوشش اداره کل بهزیستی خراسان رضوی ۷۰۰ هزار نفر است که ۱۰ درصد از این تعداد به سالمندان تحت پوشش بهزیستی این استان اختصاص دارد. به همین مناسبت با حمیدرضا علیزاده‌رضایی، معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید: 

خراسان رضوی پیشتاز راه‌اندازی و فعالیت خانه‌های گروهی سالمندان 

علیزاده رضایی در ابتدای این گفتگو، با اشاره به اینکه سالمندانی که سالمندی‌شان باعث ایجاد معلولیت شده باشد تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند، آمار ۱۰ درصدی تعداد سالمندان زیرپوشش این اداره کل از مجموع تعداد مددجویان را تأیید کرد.

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص تعداد مراکز نگهداری سالمندان در این استان نیز می‌گوید: حدود ۴۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان در خراسان رضوی فعال هستند که از این تعداد ۲۰ مرکز در مشهد وجود دارند. علاوه بر این، هزار و ۷۰۰ نفر از سالمندان استان در این مراکز نگهداری می‌شوند.

او با تأکید بر اینکه خراسان رضوی پیشتاز راه‌اندازی و فعالیت خانه‌های گروهی سالمندان در کشور است، متذکر می‌شود: خانه‌های گروهی یا حمایتی که با ارائه مجوز و نظارت‌های مستمر توسط سازمان بهزیستی در کشور فعالیت دارد، ایده‌ای است که طی سال‌های اخیر عملیاتی شده و در آن‌ها حداکثر ۱۰ سالمند نگهداری می‌شوند.

به گفته علیزاده‌رضایی، سالمندانی که اصطلاحاً وابسته به تخت نباشند ولی نتوانند تنها زندگی کنند، همچنین از شرایط روحی خوبی برخوردار باشند، در خانه‌های گروهی یا حمایتی نگهداری می‌شوند.


نحوه نظارت‌ها از مراکز نگهداری سالمندی چگونه است؟ 

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی می‌گوید: این اداره کل در بحث نظارت از مراکز نگهداری سالمندان، هم مجوز ارائه می‌دهد و هم افرادی را که می‌شناسد، به عنوان مدیر این مراکز به بخش‌های مختلف نظارتی معرفی می‌کند.

«با توجه به اهمیت توجه به حفظ کرامت سالمندان در جامعه، خط قرمز اداره کل بهزیستی خراسان رضوی تخلف مراکز نگهداری از این اقشار در حفظ کرامت سالمندان است»؛ این نکته را علیزاده رضایی در حالی عنوان می‌کند که در ادامه از اقدامات نظارتی بهزیستی استان در قالب بازرسی‌های شهرستان و استان خبر می‌دهد.

او در خصوص یارانه‌ای که به سالمندان تحت پوشش بهزیستی اختصاص می‌یابد، عنوان می‌کند: این یارانه امسال با افزایش ۴۰ درصدی همراه است و به افرادی تعلق می‌گیرد که شرایط خاصی دارند.

براساس اعلام این مسئول، سالمندان مجهول‌الهویه که از سوی دستگاه قضایی به بهزیستی معرفی می‌شوند، سالمندانی که خانواده‌‌هایشان تملک مالی ندارند و سالمندانی که خانواده‌هایشان از بهزیستی درخواست‌های حمایتی دارند از جمله افرادی هستند که دریافت یارانه به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

به گفته این مقام مسئول، در خراسان رضوی هیچ گونه مرکز نگهداری سالمندی دولتی وجود ندارد و این مراکز یا به صورت خیریه‌ای یا به صورت غیرانتفاعی اداره می‌شوند.

علیزاده‌رضایی نسبت به افزایش ۳۰ درصدی جامعه سالمندی در کشور تا سال ۱۴۳۰ هشدار داد و بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه از افزایش میزان سالمندی در ایران تأکید کرد.

موضوع زمانی بغرنج‌تر می‌شود که ۷۰ درصد سالمندان تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی با یک نوع بیماری، ۷۰ درصد با دو نوع بیماری و ۵۰ درصد با سه نوع بیماری روبه‌رو هستند و معاون امور توان‌بخشی این اداره کل نسبت بر لزوم حمایت در قالب استفاده از بیمه‌های درمانی توسط این گروه از سالمندان از سوی دستگاه‌های مرتبط تأکید کرد.

او همچنین یکی از عوارض پیرشدن جامعه را نبود نیروی کار و ایجاد مشکلات اقتصادی می‌داند و بیان می‌کند: سند ملی سالمندان با ابعاد مختلف در سال ۹۹ تصویب شد، اما اقدام خاصی برای اجرای این سند انجام نشد که لازم است دستگاه‌های مرتبط در این خصوص برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->