تصادف در جاده قوچان با چهار کشته و مجروح (۲۴ مهر ۱۴۰۳) یک مرد روس، پس از دوماه سرگردانی در سردترین دریای شرق آسیا، زنده پیدا شد دستگیری ۱۱ سرشاخه یک شرکت هرمی در مشهد (۲۴ مهرماه ۱۴۰۳) کدام شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت قرمز از نظر نرخ جمعیت قرار دارند؟ کلاهبرداری به بهانه فروش خودرو و دریافت بیعانه فوت ۲ دانش‌آموز به دلیل تصادف کامیون با تاکسی در کرج + عکس و فیلم اعلام زمان ثبت‌نام آزمون ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۴ کشف مواد مخدر از رادیاتور خودرو در گمرک بندرعباس (۲۴ مهر ۱۴۰۳) اجرای مانور امنیتی در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۳) لزوم توجه به ارتقای سطح سواد ایمنی مواد غذایی و تغذیه جامعه دستگیری مرد خارجی که در نقش مامور از مردم اخاذی می‌کرد + عکس بیمه زنان روستایی و عشایری تا چه میزان توسط مسئولان جدی گرفته شده است؟ اعتبار خرید تا ۵ میلیون تومان به بازنشستگان کشوری تعلق گرفت (۲۴ مهر ۱۴۰۳) تا پایان برنامه هفتم توسعه، تعداد هنرستان‌ها در خراسان رضوی باید ۵۵ درصد افزایش یابد ثبت‌نام بیش از ۵۰ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۴ خراسان رضوی نیازمند هزار و ۵۰۰ معلم تربیت بدنی اعتراضات به نتایج آزمون استخدامی کیفیت‌بخشی بررسی می‌شود ۸۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی و ۱۵ درصد در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند بسیاری از باغ‌وحش‌های کشور فاقد استاندارد‌های لازم هستند | پایان رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها در سال ۱۴۰۳ از ۸۰درصد نابینایی ها می­ توان پیشگیری یا آن­ ها را درمان کرد | مراقبت از نور دیده حدود ۹۰ درصد کمردرد‌ها منشأ مکانیکال دارند و با تقویت عضلات بهبود می‌یابند  ترک سیگار حتی در ۷۵ سالگی می‌تواند امید به زندگی را افزایش دهد شهریه مدارس هیئت‌امنایی چگونه تعیین می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ۲۴ مهر ۱۴۰۳) | دمای مشهد به ۳۰ درجه می‌رسد
سرخط خبرها

لزوم توجه به ارتقای سطح سواد ایمنی مواد غذایی و تغذیه جامعه

  • کد خبر: ۲۹۴۶۲۹
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
لزوم توجه به ارتقای سطح سواد ایمنی مواد غذایی و تغذیه جامعه
مدیر امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ارگان‌های مرتبط، ارتقای سطح سواد ایمنی مواد غذایی و تغذیه جامعه است؛ ازین‌رو نقش گروه علوم تغذیه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر میترا رضایی با بیان اینکه روز جهانی غذا ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) هر سال از سوی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) برگزار می‌شود تا توجه جهانیان را به مسائل مرتبط با نظام غذا و تغذیه جلب کند، خاطر نشان کرد: شعار امسال «حق غذا برای داشتن زندگی و آینده‌ بهتر» است. این امر بر اهمیت دسترسی به غذا به عنوان یک حق اساسی بشر تاکید می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲.۸ میلیارد نفر توانایی پرداخت هزینه‌های یک رژیم غذایی سالم را ندارند، گفت: به بیان ساده، تقریبا نیمی از جمعیت جهان امروز مواد مغذی مورد نیاز خود را برای رشد و در برخی موارد زنده ماندن دریافت نمی‌کنند. بر طبق مطالعات انجام شده هر ساله، از هر ده نفر در جهان یک نفر به دلیل مسمومیت با مواد غذایی آلوده بیمار می‌شود. این بدان معناست که تقریبا نیمی از جهان احتمال بیشتری دارد که به طور مداوم به بیماری‌های مزمن مبتلا گردند یا توان لازم برای برخورداری از یک زندگی فعال را نداشته باشند.

دکتر رضایی افزود: در طول دهه گذشته وقوع بیماری‌های میکروبی ناشی از مواد غذایی نه تنها در کشور‌های در حال توسعه بلکه در کشور‌های توسعه یافته نیز روند افزایشی داشته است که عدم دسترسی به غذای کافی علت این اتفاق است. 

وی با اشاره به اینکه ما به تجربه می‌دانیم که تولید غذای بیشتر به تنهایی راه حل نیست و هر فرد باید قادر باشد غذا‌هایی را که از نظر فرهنگی و اجتماعی با آن سازگار است، مصرف کند، گفت: این امر به حفظ تنوع غذایی و فرهنگی کمک می‌کند و برخورداری از حق غذا به توسعه‌ی اقتصادی نیز کمک می‌کند. 

دکتر رضایی با بیان اینکه افراد سالم قادر به کار مؤثرتر و تولید بیشتر هستند که در نهایت به رشد اقتصادی و کاهش فقر منجر می‌شود ابراز کرد: در زمینه تامین حق غذا برای همه دولت‌ها، بخش خصوصی، کشاورزان، دانشگاه‌ها، جامعه‌ی مدنی و افراد باید با یکدیگر همکاری کنند تا تنوع بیشتری از غذا‌های مغذی، مقرون‌به‌صرفه، در دسترس، ایمن و پایدار برای جامعه فراهم شود. 

وی گفت: گروه علوم تغذیه هم اکنون با ۷ عضو هیئت علمی افتخار تعلیم و تربیت در دو مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های "بهداشت و ایمنی مواد غذایی" و "تغذیه جامعه" را دارد. رسالت این گروه تربیت نیرو‌های متخصص در حوزه علوم تغذیه و ایمنی غذا است که با وجدان و تعهد اخلاقی، اعتقاد به اصول اخلاقی قادر باشند نقش خود را در سطوح اجرایی، آموزشی و پژوهشی به منظور حل مشکلات نظام بهداشتی و نهایتا تولید علم و ارتقا سطح دانش در جامعه امروزی و فردای ایران اسلامی در بالاترین سطح ایفا نماید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->