احداث بزرگترین باغراه مشهد به طول ۸ کیلومتر در محور شاهنامه  برداشت محصول پیاز از مزارع شهرستان مشهد آغاز شد انفجار گاز شهری در منزل مسکونی در مشهد با یک مصدوم (۲۸ مهر ۱۴۰۳) + عکس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: شورا‌های اجتماعی محلات کمک‌رسان مدیریت شهری هستند فوت یک کارگر در عملیات ساخت ایستگاه میدان شهدای مشهد در پروژه خط ۳ قطارشهری آتش‌سوزی منزل مسکونی در بولوار صارمی مشهد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه در بولوار پیامبر اعظم(ص) مشهد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد، آلوده و ناسالم (۲۸ مهر ۱۴۰۳) شهادت سرگرد مشهدی برای پس گرفتن جزایر سه‌گانه ایرانی در سال ۱۳۵۰ گلایه‌های مردمی از مشکلات ترافیکی حوالی تقاطع شارستان - طبرسی مشهد آخرین وضعیت انتقال پرنده‌فروشی‌های راسته خیابان توحید مشهد | کوچ به سمت بازار تخصصی پرندگان هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد آلوده است (۲۷ مهر ۱۴۰۳) سامان‌دهی پهنه آهن‌فروش‌های مشهد تا ۲ سال دیگر مشهد؛ بزرگ‌ترین شهر وقفی کشور | ۱۴ هزار روایت در خصوص تاریخ معاصر داریم ترافیک سنگین در بولوار کوثر، میدان قائم(عج) و مسیر‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۲۶ مهر ۱۴۰۳) وجود دو هزار و ۶۶۷ هکتار بافت تاریخی در مشهد نصب دوربین نظارت ترافیکی جدید در مشهد اعمال‌قانون ۲۱۷۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۸۱ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۶ مهر ۱۴۰۳) هوای هفت منطقه کلانشهر مشهد در وضعیت هشدار قرار دارد (۲۶ مهر ۱۴۰۳) طهوریان‌عسگری: هر خانواده مشهدی می‌تواند یک گروه دوام ثامن باشد + فیلم پایش محلی با هدف تهیه نقشه خطرپذیری محلات مشهد در هفته پدافند غیرعامل آغاز خواهد شد توانمندسازی مردم از رسالت‌های اصلی سازمان بازآفرینی شهری است
سرخط خبرها

آخرین وضعیت انتقال پرنده‌فروشی‌های راسته خیابان توحید مشهد | کوچ به سمت بازار تخصصی پرندگان

  • کد خبر: ۲۹۵۲۰۶
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
آخرین وضعیت انتقال پرنده‌فروشی‌های راسته خیابان توحید مشهد | کوچ به سمت بازار تخصصی پرندگان
مسئول امور کمیسیون بند‌۲۰‌: شورای شهر مشهد به صاحبان پرنده‌فروشی‌های راسته خیابان توحید فرصت یک‌ماهه داد تا این محدوده سامان‌دهی شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نام خیابان توحید یا همان دروازه قوچان با پرنده‌فروشی‌هایش گره خورده است. انواع پرنده‌های رنگارنگ، قفس‌هایی از پرندگان زینتی متفاوت، حیوانات کمیابی که گاه صدایشان تا چند کوچه آن طرف‌تر می‌رود و گاه رنگ رخساره و ادا و اطوارشان به مغازه‌ها رنگ و جلا می‌دهد، اما روی دیگر زیست این زبان‌بسته‌ها در این راسته بوی بد، مزاحمت، آلودگی و سدمعبر است.

موضوعی که گلایه و انتقاد شهروندان را به همراه داشته است. علاوه بر آن نزدیکی این راسته بازار به حرم مطهر رضوی نیز از موارد انتقادی شهروندان است. به گفته برخی قدیمی‌های این محدوده، تعدادی از صاحبان این کسب‌و‌کار پا را فراتر گذاشته و خیابان اسم و رسم‌دار مشهد را به محلی برای ذبح غیربهداشتی مرغ و خروس و نگهداری سایر حیوانات خاص مثل خرگوش و پرنده‌های شکاری یا خطرناک تبدیل کرده‌اند.

همه اینها دست‌به‌دست هم داد تا مدیریت شهری به فکر جای جدیدی برای این شغل و حاشیه‌هایش باشد، جایی در میان خیابان توس‌۹۷ که کلنگ مجتمع پرندگان مشهد به زمین خورد و فاز یک آن به بهره‌برداری رسید. فاز دوم نیز مراحل تکمیل خود را می‌گذراند.
اتفاقی که خوشایند پرنده‌فروش‌های خیابان توحید نیست و نمی‌خواهند به تعبیر خودشان به مکان دوردستی بروند که هیچ امکانات و امنیتی ندارد و حتی از حداقل‌های یک محیط تجاری برخوردار نیست. با حضور در خیابان توحید، صدای آن‌‎ها می‌شویم.

کجا برویم؟

اطلاعات شسته‌رفته‌ای از این راسته پرنده‌فروشی‌ها دارد. موسوی حداقل بیش از بیست سال است در همین خیابان فقط پرنده زینتی به دست علاقه‌مندان می‌دهد. با سروصدای زیاد پرنده‌های داخل مغازه به زحمت صدایش شنیده می‌شود.‌
می‌گوید: قدیمی‌تر‌ها می‌گویند این راسته و این شغل جرقه‌اش نیم قرن پیش خورده، آن هم برای خانواده‌هایی که دستشان به دهنشان می‌رسید تا صدای مرغ عشق و قناری در خانه‌شان بپیچد و زینت خانه آنها باشد.

این فروشنده پرندگان زینتی می‌افزاید: فقط عشق و علاقه، یک پرنده‌فروش را به سمت این شغل پرزحمت سوق می‌دهد. حالا که سال‌‎هاست اینجا شناخته شده‌ایم و از همه جای شهر مشتری داریم می‌گویند بساط کارتان را جمع کنید. کجا برویم؟
موسوی ادامه می‌دهد: می‌دانم برخی همکاران ما ممکن است، بهداشت محیط و مغازه را رعایت نکنند یا حتی پرنده نفروشند و حیوانات دیگری خرید و فروش کنند، اما چرا چوب تعدادی از افراد متخلف را ما باید بخوریم؟ همان‌ها را اخطار بدهید یا اگر ترتیب اثر ندادند ملزم کنید به جای دیگر بروند.

پول‌تراشی بهانه انتقال به مجموعه سامان‌دهی پرندگان

همکارش که می‌خواهد هیچ نام‌و‌نشانی از او نباشد، صحبتش را با یک پرسش بیان می‌کند: بروید مجتمع پرندگان مشهد در توس‌۹۷ را ببینید تا این جمله را متوجه شود که آیا آنجا کسی می‌آید نه؟ حالاحالا‌ها کار دارد که مثل این راسته‌بازار میان مردم جای خود را باز کند.
او با ناراحتی ادامه می‌دهد: جاده خراب و مکان بدون امکانات به چه کار ما می‌آید؟ آن هم مکانی که مدام برایش پول‌تراشی می‌کنند. یک بار چند سال پیش ۱۰۰ میلیون تومان پول از ما گرفتند حالا به بهانه‌ای دیگر پول می‌خواهند. دستگاه اسکناس چاپ‌کنی که نداریم.

کاسب دیگری نیز می‌گوید: بهانه زائران آقا را آورده‌اند که کنار حرم نباید بساط پرنده‌فروشی باشد. مگر زائر امام هشتم (ع) دل ندارد. بسیاری از همین زائران عشق پرنده‌اند و پرنده موردنظرشان را خریداری می‌کنند. اگر کسی کار خلاف انجام می‌دهد گوش مسئول همان واحد صنفی را بپیچانید، بقیه چه گناهی کرده‌اند؟! با خودتان فکر نمی‌کنید با این جابه‌جایی بسیاری امثال ما از نان‌خوردن می‌افتند؟

توحید راسته‌بازاری برای محصولات آیینی باشد

شهروندانی که از مسیر میدان توحید عبور می‌کنند از روی دیگر ماجرای حضور پرنده‌فروشی‌ها می‌گویند. یکی از شهروندان می‌گوید: در تمام کشور‌های دنیا فضا‌های اطراف بنا‌های تاریخی و مذهبی فضایی برگرفته از نماد‌ها و المان‌های شاخص است. برای بافت خیابان توحید نیز چنین توقعی وجود دارد و بهتر است شهرداری برای سامان‌دهی این صنف تدبیری کند.

این شهروند در ادامه می‌افزاید: بخشی از زائران پیاده امام رضا (ع) از این مسیر راهی حرم مطهر رضوی می‌شوند. با این شرایط حضور این پرنده‌فروشی‌ها هیچ هم‌خوانی با حال‌و‌هوای یکی از مهم‌ترین خیابان‌های زائرپذیر مشهد ندارد. در این باره به اعتقاد من ظاهر و نمای اصناف خیابان توحید و کسب‌وکار آنها باید نماد‌های فرهنگی برای حوزه زائر و زیارت باشد. به عنوان مثال این خیابان می‌تواند راسته‌بازاری برای محصولات آیینی باشد.

شهروند دیگری نیز فروش انواع حیوانات در قالب پرنده فروشی را دیگر دغدغه این خیابان می‌داند. به گفته او، برخی از مغازه‌های این محدوده همستر، خرگوش و دیگر حیوانات را در پوشش پرنده‌فروشی‌ها عرضه می‌کنند..

انتقال به هر مکانی غیر از خیابان توحید

مسعود نوری، مسئول امور کمیسیون بند‌۲۰ سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد به شهرآرا درباره مجتمع پرندگان مشهد می‌گوید: این مجتمع تازه‌ساز است و مشکلات داخلی‌اش مربوط به شهرداری نمی‌شود.

نوری تأکید می‌کند: مبالغ دریافتی از طرف شهرداری نبوده و از سوی شرکت تعاونی مربوط به صنف خودشان این مبالغ دریافت شده است.
مسئول امور کمیسیون بند‌۲۰ سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد اظهار می‌کند: هرشکایتی درمورد مسائل مالی این مجتمع سامان‌دهی پرندگان پیش آورده‌اند به اداره کار و امور اجتماعی و سازمان تعاون ارتباط دارد و شهرداری فرد متقاضی را که ممکن است بنا به مستندات در مسائل مالی ذی‌حق باشد، به سازمان‌های ذی‌ربط ارجاع می‌دهد.

نوری تأکید می‌کند: طبق رأی شورای اسلامی شهرمشهد، وظیفه ما جمع‌آوری پرنده‌فروش‌های خیابان توحید و پاک‌سازی این راسته از این شغل است و به هیچ وجه اصراری نداریم که حتما تمام این واحد‌ها به مجتمع سامان‌دهی پرندگان در خیابان توس‌۹۷ منتقل شوند، بلکه هر جایی غیر از خیابان توحید و اطراف حرم مطهر رضوی می‌توانند مشغول به همین کار شوند.

پرنده‌فروشی مناسب خیابان‌های منتهی به حرم مطهر نیست

او درباره چرایی این تصمیم‌گیری نیز توضیح می‌دهد: برای اینکه خدمات بهتری به زائران امام هشتم (ع) ارائه شود، تصمیم مدیریت شهری این بود برخی مشاغل از اطراف حرم جمع‌آوری شود.
مسئول امور کمیسیون بند‌۲۰ ابراز می‌کند: شغل پرنده فروشی مناسب خیابان‌های نزدیک حرم امام رضا (ع) نیست؛ بنابراین مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر در این دوره تصمیم گرفت که مکان این مشاغل تغییر کند.
نوری بیان می‌کند: خیابان توحید باید طبق رأی موردنظر از شغل پرنده‌فروشی، خالی و جایگزین آن مشاغلی شود که خدمت به زائر امام رضا (ع) باشد.

این مسئول به اخطار‌های مکرر برای جمع‌آوری شغل و تعیین تکلیف واحد صنفی اشاره می‌کند: این موضوع را بیش از ۹‌ماه اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و به طور مداوم اخطار جمع‌آوری داده‌ایم. بار دیگر نیز شورا در فرصتی نهایی، مهلتی یک‌ماهه به صاحبان این شغل داده که بساط این کار از این گذر قدیمی شهر جمع شود.
نوری تصریح می‌کند: دارندگان این پیشه، بیشترشان اعضای پروژه شرکت تعاونی پرنده‌فروش‌ها هستند و بهتر است در همان مجتمع مستقر شوند. ما نیز شرایط را برای انتقالشان تسهیل می‌کنیم، زیرا مجری مصوبه شورای اسلامی شهر هستیم.

شهرداری منطقه ۲؛ مجری مصوبه شورای شهر

سیدعلی حسین‌پور، شهردار منطقه‌۲ در توضیح این مسئله می‌گوید: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر، پرنده‌فروشی‌های خیابان توحید همانند دیگر مشاغل مزاحم باید سامان‌دهی و به خارج شهر یا دیگر مکان‌ها منتقل شوند.

وضعیت نخستین مجتمع پرنده‌فروش‌ها

حسین‌پور درمورد مجتمع پرندگان مشهد می‌افزاید: بنا بر کمیسیون بند‌۲۰ و مصوبه شورای اسلامی شهر، سال‌۱۳۹۷ احداث نخستین مجتمع سامان‌دهی صنفی پرنده‌فروش‌های مشهد در توس‌۹۷ آغاز شد. این مجتمع صنفی در فضایی به وسعت بیش از یک‌و‌نیم هکتار در قالب شرکت تعاونی ایجاد شد. در این مجتمع غرفه‌های خدماتی و بیش از ۷۰ غرفه عرضه و فروش پرنده لحاظ شده است.

شهردار منطقه‌۲ توضیح می‌دهد: نشست‌های متعددی برای انتقال این واحد‌ها به محیطی دیگر در سنوات گذشته با پرنده‌فروش‌ها برای انتقال واحدهایشان برگزار شد و توافق‌هایی به دست آمد.

حسین‌پور تأکید می‌کند: شهرداری منطقه مجری مصوبه موردنظر است و در مهلت مقرر به طور قاطع با دارندگان این صنف برخورد می‌کند.
او با بیان اینکه حضور این نوع مشاغل در محل‌های پر آمد‌و‌شد و بافت مسکونی، در کنار فروشگاه‌های موادغذایی مخاطرات زیادی دارد، بیان می‌کند: آلودگی پیرامونی و زیست محیطی و انتقال بیماری‌ها از مخاطرات این مشاغل در میان بافت مسکونی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->