آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۲۸ مهر ۱۴۰۳) افتخارآفرینی مشهدی‌ها در ششمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» درباره کتاب «پاییز آمد» گلستان جعفریان که قرار است از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر آن، رونمایی شود‌ داوران بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران را بشناسید «لاک‌پشت» در راه هندوستان دعوتی برای درک عمیق‌تر از انسانیت | نگاهی به نمایشگاه نقاشی «بخش یک» در نگارخانه آسمان پخش فینال «قهرمان» در تلویزیون «حدادعادل» به مجری‌های تلویزیون چه توصیه‌ای کرد؟ افتتاح اتاق ایران‌شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان زمان اکران «نهنگ‌ها» مشخص شد فراخوان بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر منتشر شد + جزئیات اولین واکنش‌ها به اکران «گلادیاتور ۲» در رسانه‌های اجتماعی درباره سرود «ای ایران» که هشتادساله شد «این جمعیت قابل کنترل» در راه بلغارستان رقابت «النگو» در جشنواره ازمیر ترکیه هر تکه از خودمان را نزد کسانی جا می‌گذاریم | نگاهی به نخستین فیلم بلند «سلین سانگ» با نام «زندگی‌های پیشین» «بُت» حمید نعمت‌الله با بازی لیلا حاتمی در مسیر تولید
سرخط خبرها

افتتاح اتاق ایران‌شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان

  • کد خبر: ۲۹۵۳۰۴
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
افتتاح اتاق ایران‌شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان
با مشارکت مؤسسه تاریخ و مطالعات منطقه‌ای دانشگاه ملی قرقیزستان (KNU)، اتاق ایران‌شناسی و زبان فارسی در این دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مراسم گشایش اتاق ایران‌شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان با حضور ابوذر طوقانی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در قرقیزستان، نظرقول ایشِکِه‌یِف، معاون زبان دولتی و مسائل اجتماعی دانشگاه ملی قرقیزستان و رئیس سابق کمیسیون ملی زبان دولتی قرقیزستان، توکتوبک سیردیبایف، مدیر مؤسسه تاریخ و مطالعات منطقه‌ای دانشگاه ملی قرقیزستان و گاپیر مادامینوف معلم خلق جمهوری قرقیزستان برگزار شد.

نماینده بنیاد سعدی در این مراسم در سخنانی با ابراز خرسندی از ایجاد اتاق ایران‌شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان اظهار کرد: برای اینکه بهتر با یکدیگر آشنا شویم، باید با فرهنگ مردم آشنا شویم و برای درک فرهنگ باید زبان را بدانیم تا اطلاعات را از منابع اولیه به دست آوریم. به همین دلیل، امروز اتاقی را برای آموزش زبان فارسی در موسسه تاریخ و مطالعات منطقه‌ای دانشگاه ملی قرقیزستان افتتاح می‌کنیم.

طوقانی ادامه داد: مردم ایران و قرقیزستان سابقه طولانی فرهنگ و زندگی مشترک دارند، اما متأسفانه امروزه شناخت آن‌ها از یکدیگر کاهش یافته است، از این رو وظیفه فعلی ما تقویت و توسعه روابط فرهنگی برای شناخت و نزدیکی بیشتر دو ملت و توسعه و رفاه مشترک است.

او افزود: تجهیز و آماده‌سازی این اتاق با حمایت بنیاد سعدی و همکاری موسسه تاریخ و مطالعات منطقه‌ای دانشگاه ملی قرقیزستان انجام گرفته است.

رایزن فرهنگی ایران سپس بیان کرد: ملاحت مامدوا، استاد با سابقه زبان فارسی و مدیر مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه اسلاوی وظیفه تدریس زبان فارسی را بر عهده خواهد داشت و در آینده نزدیک از زلیخا ثقفی، استاد ایرانی مقیم که در دانشگاه دولتی بیشکک تدریس می‌کنند نیز استفاده خواهیم کرد.

نظرقول ایشِکِه‌یِف، معاون زبان دولتی و مسائل اجتماعی دانشگاه ملی قرقیزستان نیز در سخنانی گفت: ما در دوره اتحادیه شوروی ادبیات شرق را خوانده بودیم و دانشمندان و شاعران مشهور مانند عمر خیام و فردوسی بر ما بسیار تأثیرگذار بوده‌اند و در دوره‌ای که ایرانیان دین اسلام را قبول کردند، زبان مردم در مرحله عربی شدن بود اما دانشمندان ایرانی توانستند دین و فرهنگ خودشان را حفظ کنند.

او همچنین افزود: امیدوارم این اتاق زبان فارسی که امروز افتتاح شد برای جوانان ما تأثیرگذار باشدچون عصر حاضر دوره جهانی شدن است، انسان نیاز به یادگیری زبان‌های مختلف دارد و دانشجویان دانشگاه ما زبان‌های مختلف دنیا را یاد می‌گیرند که بین آنها زبان فارسی هم هست. امیدوارم دانشجویانی که زبان فارسی یاد می‌گیرند با فرهنگ و تمدن ایران نزدیکتر آشنا شوند و زبان فارسی را به خوبی یاد گرفته و در آینده پنجره ای برای توسعه روابط دو کشور باشند.

توکتوبک سیردیبایف؛ مدیر مؤسسه تاریخ و مطالعات منطقه‌ای دانشگاه ملی قرقیزستان، نیز در سخنانی با بیان اینکه در قرقیزستان امروز کمتر مورخی وجود دارد که بتواند آثار و منابع را به زبان فارسی مطالعه کند گفت: افتتاح اتاق ایران‌شناسی و زبان فارسی برای مؤسسه و دانشگاه، گام مهمی در جهت نزدیک‌تر کردن مردم دو کشور در پیوندهای فرهنگی و علمی است.

اتاق ایران شناسی و زبان فارسی دانشگاه ملی قرقیزستان در تابستان سال جاری با حمایت بنیاد سعدی برای برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی و ایران شناسی تجهیز و آماده بهره‌برداری شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->