ساخت و ساز‌های بی کیفیت و مسئولیت کیفری! | چه کسی باید پاسخگوی خسارت در ساخت و ساز‌ها باشد؟ درباره سرطان پروستات شایع‌ترین و مرگ‌بار‌ترین سرطان در بین مردان | غده‌ای خارج از مدار سلامت وزارت آموزش‌وپرورش: تشکیل سازمان خدمات رفاهی فرهنگیان در حال بررسی است چگونگی حذف تأثیر معدل در پایه دهم به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شد حناچی: محله «بستکی» دبی را معماران هرمزگانی ساخته‌اند ثبت تصویر یک قلاده پلنگ در پارک ملی کرمان + فیلم پشت نوبت دریافت جهیزیه در خراسان رضوی صفر است غریب‌آبادی: جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای خود را در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد کرد نوشیدنی‌های شیرین، ناسالم‌ترین خوراکی‌ها هستند خسارت دو میلیاردی درپی آتش‌زدن بنای تاریخی در گیلان | خاطی با وثیقه فعلاً آزاد شد با فواید و مضرات سیاه‌دانه آشنا شوید هشدار درخصوص محتویات دارو‌های کاهش وزن کشف بیش از ۲ هزار قلم محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در نیشابور کدام دارو‌ها مشمول افزایش قیمت شدند؟ کشف بیش از ۲۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی ۱۲۰ هزار بیمار «ام‌اس» در کشور وجود دارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۳) | هوای مشهد گرم می‌شود آخرین وضعیت و محدودیت ترافیکی در جاده‌های کشور (۴ بهمن ۱۴۰۳) معاون رئیس کل دادگستری: فروش زمین به نفع شکات پرونده کثیرالشاکی کینگ مانی زلزله ۴.۶ ریشتری جم را لرزاند (۴ بهمن ۱۴۰۳) ویتامین D چگونه ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟ درباره سرطان چشم بیشتر بدانید فقط ۲ درصد ایرانی‌ها خون اهدا می‌کنند بررسی وضعیت عدالت آموزشی در جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی | فاصله ۸ هزار کلاسی تا نقطه مطلوب ۴۷۰ بیمار مبتلا به سل در خراسان رضوی تحت درمان هستند علت ارتکاب قتل، همسرم قربان‌صدقه‌ام نمی‌رفت و طلاق می‌خواست! هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۴ بهمن ۱۴۰۳) فوت دختر ۱۷ ساله در انفجار خانه در روستایی حوالی مشهد
سرخط خبرها

بدنه خودروهای ایرانی هیچ شاخص استانداردی ندارند

  • کد خبر: ۲۹۷۳۴۲
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲
بدنه خودروهای ایرانی هیچ شاخص استانداردی ندارند
بررسی های تسنیم حاکی است، هر چند در هر بخش از بدنه خودرو باید ورق و آلیاژ مخصوصی به کار گرفته شود، اما تا به امروز استاندارد مشخصی برای اجزای بکار رفته در بدنه خودرو در سازمان ملی استاندارد ایران تعریف نشده، بنابراین نظارتی هم در این بخش نمی شود.

به گزارش شهرآرانیوز، پیشتر در گزارشی در خصوص کیفیت بدنه خودروی ایرانی ۱۴ سوال چالشی از دستگاه‌های مرتبط شامل فولاد مبارکه، خودروسازان، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد پرسیده شد تا در این خصوص شفاف سازی کنند و مشخص شود که آیا ادعای پلیس درباره اینکه بی‌کیفیت و غیراستاندارد بودن بدنه خودروی ایرانی مهمترین عامل آمار بالای مرگ در تصادفات است، ادعای درستی است یا نه؟

یکی از دستگاه‌های مهم در این مورد سازمان ملی استاندارد است که باید به این سوالات پاسخ می‌داد که؛ اولاً، آیا نظارت دقیقی بر رعایت همه استاندارد‌های اجباری در تولید خودرو دارند یا خیر؟ و ثانیاً، آیا استاندارد‌های ایمنی تولید خودرو در ایران به استاندارد‌های جهانی نزدیک است یا خیر؟ و اگر پاسخ منفی است، چرا؟

بررسی‌های خبرنگار در این زمینه حاکی است، طبق ارزیابی‌های انجام شده، هر چند در هر بخش از بدنه خودرو باید ورق و آلیاژ مخصوصی به کار گرفته شود، اما تا به امروز استاندارد مشخصی برای بدنه خودرو در سازمان ملی استاندارد ایران تعریف نشده است. با این حساب خودروسازان ایرانی براساس کدام شاخص استاندارد بدنه خودرو را تولید می‌کند؟

به اعتقاد کارشناسان خودرو تولید بدنه خودرو براساس استاندارد‌های کارخانه‌ای تولید کننده و منطبق بر طراحی خودرو انجام می‌شود و در طراحی خودرو استفاده از ورق‌های فولادی و جانمایی آنها تعریف شده است.

در این بخش وظیفه سازمان ملی استاندارد چیست؟ در نبود یک استاندارد مشخص برای بدنه خودرو نظارت سازمان استاندارد در تولید خودرو چگونه انجام می‌شود؟

پیگیری‌ها حاکی است، به صورت کلی در تولید ورق و انواع فولاد استاندارد‌های اجباری تعریف شده است، اما اینکه خودروساز باید از کدام ورق در خودرو استفاده کند الزامی از سوی سازمان استاندارد تعریف نشده و خودروساز براساس طراحی خود از ورق‌ها در تولید محصولات استفاده می‌کند.

در واقع خودروساز براساس شاخص‌های خود ورق‌های فولادی را در محصولات استفاده می‌کند و بعد از ۱۰۳ سال از سابقه تشکیل سازمان ملی استاندارد در کشور ما هنوز برای مواد اولیه بکار رفته در بدنه خودرو استاندارد مشخصی نداریم.

لازم به ذکر است، استاندارد ۸۵ گانه ربطی به بدنه خودرو ندارد و دو موضوع مجزا هستند. در عین حال تولید بدنه خودرو رها هم نیست به این صورت که سازمان ملی استاندارد از همان مرحله نخست طراحی خودرو تا اجزا تشکیل دهنده محصولات نظارت لازم را دارد. به این صورت که خودروساز جزئیات طراحی خودرو و تأمین کنندگان قطعات خودرو را به سازمان ملی استاندارد معرفی می‌کند و اگر طرح و تأمین کننده قطعات مورد تایید سازمان استاندارد بود روند تولید خودرو انجام می‌شود.

حال اگر خودروساز در روند تولید محصول تغییراتی را در تأمین کنندگان قطعه انجام دهد باید با اطلاع و تایید سازمان ملی استاندارد باشد در غیر این صورت با خودروساز برخورد خواهد شد.

همچنین در مورد تامین کنندگان و استاندارد‌هایی که باید رعایت کنند نکات مهمی را باید مورد توجه قرار داد. در این بخش ممکن است برخی از قطعات مشمول استاندارد اجباری و برخی مشمول استاندارد‌های تشویقی باشند. در قطعاتی که باید استاندارد اجباری داشته باشند سازمان استاندارد نظارت می‌کند که آیا قطعه تولیدشده استاندارد لازم را دارد یا خیر! اگر نداشت خودروساز مجاز به استفاده از آن در تولید خودرو نیست.

اما قطعاتی که استاندارد تشویقی دارند ممنوعیتی در استفاده از آنها نیست و سازمان ملی استاندارد هم حساسیتی در مورد این قطعات و کیفیت آنها ندارد.

در این میان برخی از قطعات مانند تعدادی از ورق‌های فولادی به صورت سفارشی تولید می‌شوند که در این بخش سازمان ملی استاندارد ممانعتی ندارد و تأمین کننده و خودروساز با هم تعامل دارند.

برای فهم بهتر موضوع چراغ خودرو را مثال می‌زنیم. این قطعه مشمول استاندارد اجباری است و حتی نصب آن نیز باید با رعایت استاندارد‌های اجباری باشد و اگر در هر مرحله از تولید، خودروساز استاندارد‌های چراغ را رعایت نکند مورد تایید سازمان استاندارد قرار نمی‌گیرد.

در ورق‌های فولادی و نبشی‌های مورد استفاده در خودرو هم استاندارد‌هایی تعریف شده، اما ربطی به استاندارد بدنه خودرو ندارد. به عنوان نمونه اگر خودروساز بخواهد از ورق فولادی که مشمول استاندارد تشویقی است استفاده کند منعی ندارد، اما اگر ورق مشمول استاندارد اجباری باشد باید فولادمبارکه نخست تایید سازمان ملی استاندارد را دریافت و سپس ورق را به خودروساز بدهد.

شاید برای شما این سوال مطرح شود که آیا خودروساز در روند تولید درگیر چارچوب‌های سازمان استاندارد برای استفاده از ورق‌های مشخص است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت اینکه خودروساز از چه ورقی یا الیاژی برای محصولات خود استفاده کند به طراحی محصول ارتباط دارد و استاندارد به این موضوع ورود پیدا نکرده است.

البته وقتی محصول نهایی تولید می‌شود یکسری آزمون‌های مشخص برای ارزیابی کیفیت محصول توسط سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود. به عنوان نمونه تست تصادف خودرو با نظارت سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.

در مجموع با این وضعیت، به نظر می‌رسد سازمان ملی استاندارد ایران نظارت دقیقی بر اساس معیار‌های جهانی بر کیفیت بدنه خودروی ایرانی ندارد و فرایند نظارت سازمان ملی استاندارد باید دچار تغییرات اساسی شود.

خبرگزاری تسنیم در انتها اعلام کرد که آماده انتشار پاسخ رسمی مسئولان سازمان ملی استاندارد در خصوص نواقص و کمبودها در فرایند نظارت بر کیفیت بدنه خودروهای ایرانی هست تا حقایق برای افکار عمومی مشخص شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->