رضاامیرخانی: فهم صنعت نشر شرط لازم برای موفقیت نویسنده است صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳ نقش آفرینی حسین مهری در فیلم کال مارجین ماجرای دستمزدهای میلیاردی بازیگران برنامه مافیا سارا بهرامی با فیلم خاتی در راه جشنواره فیلم فجر + پوستر درگذشت برتران بلیه، کارگردان پیشروی سینمای فرانسه معرفی نامزد‌های تمشک طلایی + اسامی استقلالی‌ها در برنامه ۱۰۰۱ محسن کیایی (۳ بهمن ۱۴۰۳) آزادی ۳۰ زندانی در کرمانشاه با حمایت محسن چاوشی دلیل زخم‌های روی صورت پارسا پیروزفر چیست؟ + عکس رایان گاسلینگ بازیگر قسمت جدید جنگ ستارگان شد رونمایی از کتاب «بسازنفروش‌ها» محمد خسروی‌راد در مشهد + فیلم انتشار نماهنگی دوزبانه به یاد سید حسن نصرالله + فیلم آغاز چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر با یادمان زنده‌یاد آتیلا پسیانی دبیرعلمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد: تنوع آثار ادبی در این دوره نسبت به قبل بیشتر است فیلم کوتاه مورچه نامزد جشنواره پریدریشیا هندوستان شد سریال حضرت اجل، اثر جدید سعید سلطانی هدایت هاشمی با فصل دوم سریال فراری روی آنتن تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو

  • کد خبر: ۳۰۴۶۶
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو
شاید محمدعلی کشاورز در ذهن خیلی‌ها با بازی‌هایش در مجموعه‌های تلویزیونی و نقش‌هایش در سینما ماندگار شده باشد اما اولین نقش‌آفرینی سینمایی او در فیلم «شب قوزی» (۱۳۴۳) فرخ غفاری و در نقش مسئول آرایشگاه بود؛ فیلمی که خود غفاری در کنار کشاورز نقش شاگرد آریشگاه را بازی می‌کرد و آن‌ها کنار هم ترکیب جالبی ساخته بودند.

کاظم کلانتری/ شهرآرانیوز؛ «شب قوزی» (۱۳۴۳) را کنار فیلم‌های «خشت و آینه» ابراهیم گلستان و «سیاوش در تخت‌جمشید» فریدون رهنما نجات‌دهنده سینمای ایران، پایان‌دهنده به سینمای ساده‌انگار و مبتذل فیلمفارسی و ابتدای جریان سینمای نوین ایران می‌دانند اما واکنش به این سه فیلم در زمان اکرانشان به‌قول خود غفاری چیزی غیر از این نبوده است:

 

در ایران صفر، واقعا صفر، اندوه، حتی اندوه هم نه، بُهت.

 

درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو

 

درواقع غفاری به‌نوعی از سینمای تلفیقی معتقد بود، سینمایی که هم مایه‌های روشنفکری داشت و هم به فروش اهمیت می‌داد. آنچه که از آن سخن می‌گوییم شکل‌گیری سینمایی است که جریان پیش و مقابل خودش را به قول هوشنگ کاووسی «فیلم‌سازی» یا «فیلمفارسی» یا مبتذل می‌دانست، سینمایی که به دغدغه‌هایی جدی‌تر از کلاه شاپو و رقص و آواز کاباره‌ای می‌پرداخت.

 

غفاری این فیلم را با کمک جلال مقدم و با الهام از حکایت «خیاط و احدب و یهودی و مباشر و نصرانی» کتاب هزار و یک شب ساخته است.

کارگردان «شب قوزی» درباره این فیلم گفته است:

 

راجع به شب قوزی مدتی بود که می‌خواستم موضوع ترس را نه در ایران بلکه در روحیه شرقی به نحوی بیان کنم، ترس بدون آنکه بدانیم از چه چیزی… به این دلیل آن داستان به‌خصوص را از هزار و یک شب گرفتم و سه سال روی آن کار کردم. چرا این داستان از مردم دور بود؟ چون برای بیان ترس قشرهای مردم مجبور بودم از مقداری موارد استثنایی استفاده کنم. این موارد برای مردم ملموس نبود به‌خصوص که مردم از اینکه نعش مرده‌ای را این طرف و آن طرف بکشانند خوششان نمی‌آید..

 

غفاری در مصاحبه ای که در کتاب «روزگار فرخ» آمده، درباره آشنایی با محمدعلی کشاورز -که آن زمان بازیگر تئاتر بود- و بازی‌اش در فیلم گفت است:

با محمدعلی کشاورز در ایران آشنا شدم. او تیپی بود که به خاطر شوخی‌هایش خیلی زود با هم آشنا و نزدیک شدیم. بازیگر جالب و توانایی بود و احساس کردم حتما باید از او بازی بگیرم. 

 

بخش‌هایی از بازی محمدعلی کشاورز در فیلم «شب قوزی» را میتوانید در ادامه ببینید: 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->