پایان قهر سه ساله پدر و دختر در برنامه تلویزیونی دمتون گرم «لاک‌پشت و حلزون» از چهارشنبه (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) روی پرده می‌رود+ پوستر نظر کاربران درباره فصل اول سریال وحشی چیست؟ فیلم سینمایی «تکاب» تابستان ۱۴۰۴ اکران می‌شود زهره حاتمی، داستان‌نویس پیشکسوت، درگذشت + علت فوت نمایش ۴ فیلم کمدی در شبکه نمایش + زمان پخش سریال خارجی «باج» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش نرگس آبیار رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم‌های بشردوستانه TRT شد صدور پروانه ساخت برای سام قریبیان و سعید سهیلی اولین اطلاعات از فصل دوم سریال «وحشی» + تعداد قسمت‌های فصل جدید درباره «شاپور قریب»؛ کارگردان جریان‌ساز سینمای اجتماعی ایران هم‌زمان با سالروز درگذشتش تغییر شکل عجیب کریستین بیل برای فیلم «مدِن»+ عکس خودنمایی مدیران، آفت برگزاری جشنواره‌های هنری است نگاهی به بازار نشر در هفته گذشته (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | «صاد»، حرف تازه سعید تشکری «پدر، مادر، خواهر، برادر» جیم جارموش در راه جشنواره ونیز اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنری زنان و خانواده را بشناسید فیلم کوتاه راننده تاکسی در راه بلغارستان آمار فروش سینما‌های کشور در هفته گذشته (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | گیشه در تسخیر «صددام»
سرخط خبرها

درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو

  • کد خبر: ۳۰۴۶۶
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو
شاید محمدعلی کشاورز در ذهن خیلی‌ها با بازی‌هایش در مجموعه‌های تلویزیونی و نقش‌هایش در سینما ماندگار شده باشد اما اولین نقش‌آفرینی سینمایی او در فیلم «شب قوزی» (۱۳۴۳) فرخ غفاری و در نقش مسئول آرایشگاه بود؛ فیلمی که خود غفاری در کنار کشاورز نقش شاگرد آریشگاه را بازی می‌کرد و آن‌ها کنار هم ترکیب جالبی ساخته بودند.

کاظم کلانتری/ شهرآرانیوز؛ «شب قوزی» (۱۳۴۳) را کنار فیلم‌های «خشت و آینه» ابراهیم گلستان و «سیاوش در تخت‌جمشید» فریدون رهنما نجات‌دهنده سینمای ایران، پایان‌دهنده به سینمای ساده‌انگار و مبتذل فیلمفارسی و ابتدای جریان سینمای نوین ایران می‌دانند اما واکنش به این سه فیلم در زمان اکرانشان به‌قول خود غفاری چیزی غیر از این نبوده است:

 

در ایران صفر، واقعا صفر، اندوه، حتی اندوه هم نه، بُهت.

 

درباره اولین نقش‌آفرینی محمدعلی کشاورز در سینما (شب قوزی) + ویدئو

 

درواقع غفاری به‌نوعی از سینمای تلفیقی معتقد بود، سینمایی که هم مایه‌های روشنفکری داشت و هم به فروش اهمیت می‌داد. آنچه که از آن سخن می‌گوییم شکل‌گیری سینمایی است که جریان پیش و مقابل خودش را به قول هوشنگ کاووسی «فیلم‌سازی» یا «فیلمفارسی» یا مبتذل می‌دانست، سینمایی که به دغدغه‌هایی جدی‌تر از کلاه شاپو و رقص و آواز کاباره‌ای می‌پرداخت.

 

غفاری این فیلم را با کمک جلال مقدم و با الهام از حکایت «خیاط و احدب و یهودی و مباشر و نصرانی» کتاب هزار و یک شب ساخته است.

کارگردان «شب قوزی» درباره این فیلم گفته است:

 

راجع به شب قوزی مدتی بود که می‌خواستم موضوع ترس را نه در ایران بلکه در روحیه شرقی به نحوی بیان کنم، ترس بدون آنکه بدانیم از چه چیزی… به این دلیل آن داستان به‌خصوص را از هزار و یک شب گرفتم و سه سال روی آن کار کردم. چرا این داستان از مردم دور بود؟ چون برای بیان ترس قشرهای مردم مجبور بودم از مقداری موارد استثنایی استفاده کنم. این موارد برای مردم ملموس نبود به‌خصوص که مردم از اینکه نعش مرده‌ای را این طرف و آن طرف بکشانند خوششان نمی‌آید..

 

غفاری در مصاحبه ای که در کتاب «روزگار فرخ» آمده، درباره آشنایی با محمدعلی کشاورز -که آن زمان بازیگر تئاتر بود- و بازی‌اش در فیلم گفت است:

با محمدعلی کشاورز در ایران آشنا شدم. او تیپی بود که به خاطر شوخی‌هایش خیلی زود با هم آشنا و نزدیک شدیم. بازیگر جالب و توانایی بود و احساس کردم حتما باید از او بازی بگیرم. 

 

بخش‌هایی از بازی محمدعلی کشاورز در فیلم «شب قوزی» را میتوانید در ادامه ببینید: 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->