قیمت خودور‌های خارجی ۲ تا ۵۰ میلیون تومان رشد کرد (۲۳ دی ۱۴۰۳) قیمت گوشت مرغ، گوشت قرمز و دام زنده امروز (۲۳ دی ۱۴۰۳) شورا‌های راهگشا یا قفل‌کننده؟ طلای آب شده؛ تله‌ای برای سرمایه‌گذاران بی‌تجربه قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو (۲۳ دی ۱۴۰۳) منتشر شد + جدول قیمت قبر در آرامستان‌های مشهد، چند؟ | از ۴ تا ۱۲۰ میلیون تومان! خروج پول حقیقی از بازار شدت گرفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۳ دی ۱۴۰۳) پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن ۹۰۰ هزارتومانی کارگران | معوقات حق مسکن کارگران در صورت تصویب هیئت وزیران پرداخت می‌شود نرخ امروز طلا و سکه در مشهد (۲۳ دی ۱۴۰۳) بلیت قطار برای بهمن ۱۴۰۳ بدون افزایش قیمت عرضه می‌شود خودرو‌های داخلی گران شدند (۲۳ دی ۱۴۰۳) | رشد ۲۴ میلیونی شاهین GL عوارض ورود گردشگران خارجی به مشهد در مجلس به تصویب رسید (۲۳ دی ماه ۱۴۰۳) مصرف روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز توسط شهروندان مشهدی فروش قسطی ۷۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن  ویدئو | خاندوزی: حذف ارز ۴۲۰۰ تصمیم ستاد اقتصادی دولت بود آغاز فروش بلیت قطار‌های بهمن‌ماه از فردا (دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳) + جزئیات افزایش قیمت روغن در روزهای اخیر | قیمت روغن چرب می‌شود (۲۳ دی ۱۴۰۳) رقم سبد معیشتی کارگران، امسال نباید کمتر از ۲۶ میلیون تومان باشد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۳ دی ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد ۸۲ هزار و ۱۵۰ تومان قیمت هر کیلوگرم قارچ اعلام شد (۲۳ دی ۱۴۰۳) ۴۰ درصد اعتبارات اشتغال مددجویان کمیته امداد خراسان رضوی پرداخت شد چرا بازار بورس در حال حاضر جذاب است؟ (۲۳ دی ۱۴۰۳) قیمت دلار و یورو امروز (یکشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۳) در مرکز مبادله ایران چند؟ بیش از ۶۳۸ میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی از خراسان رضوی صادر شد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۲۳ دی ۱۴۰۳) | تراکنش‌های بیت‌کوین چشمگیر شد پیش بینی قیمت اتریوم | جهش به ۶ هزار دلار یا افت بیشتر؟ (۲۳ دی ۱۴۰۳) شانس برنده شدن در قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی‌ چقدر است؟ دلیل گرانی برنج چیست؟ (۲۳ دی ۱۴۰۳) + جزئیات قیمت تصمیم جدید مجلس درباره توزیع یارانه بنزین بین تمام افراد جامعه
سرخط خبرها

لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی

  • کد خبر: ۳۰۴۸۷۳
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی
سایپا قصد دارد پس از حدود ۴۰ سال، لوگوی خود را که توسط مرحوم استاد مرتضی ممیز طراحی شده بود، تغییر دهد و لوگوی جدیدی را در محصولات آینده خود مثل آریا استفاده کند که طراحی بحث‌برانگیز و پرابهامی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سایپا پس از حدود چهار دهه، دست به تغییر و به‌روزرسانی لوگوی خود زده است. این لوگوی جدید قرار است برای اولین بار در کراس‌اوور آریا استفاده شود تا پاسخی به انتقادات استفاده از لوگوی قدیمی و یکسان با خودرویی مثل پراید در محصولات جدید این شرکت باشد. بااین‌حال، این لوگوی جدید را می‌توان یک عقب‌گرد بزرگ دانست، زیرا طبق گفته‌ها، لوگوی جدید سایپا با الهام از رینگ یکی از خودرو‌های چانگان بنام Nevo E۰۷ طراحی شده است و تصاویر خودروی مذکور نشان می‌دهد که این گفته‌ها به‌احتمال‌زیاد صحت دارد، زیرا طراحی لوگوی جدید سایپا کاملاً شبیه به رینگ‌های چانگان E۰۷ به نظر می‌رسد.

شباهت لوگوی سایپا به خودرو چانگان E۰۷+عکس

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

در لوگوی جدید، همچنان همان طرح سه‌پر قبلی را حفظ شده ولی حالا تا حدودی شبیه برج آزادی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، یک حلقه هم به دور لوگو اضافه شده است که شباهت با رینگ چانگان را برجسته‌تر می‌کند. به‌طورکلی، اوج بی‌سلیقگی در طراحی این لوگو کاملاً به چشم می‌خورد و این سؤال را مطرح می‌کند که در دوره‌ای که تقریباً تمامی شرکت‌های خودروسازی دنیا سعی در ساده‌سازی، دور شدن از پیچیدگی و به‌نوعی یک‌بعدی ساختن لوگو‌های خود دارند، چرا باید طراحان سایپا از چنین طرح شلوغ و عجیبی استفاده کنند؟ البته چنین موضوعی در شرکت‌های خودروسازی ایرانی چیز عجیبی نیست و سال‌ها است که همین رویه را در طراحی خودرو‌های داخلی هم دیده‌ایم که کاملاً از ترند‌های جهانی فاصله دارند و مسیر بیراههٔ خود را پیش می‌روند.

لوگوی سابق سایپا با الهام از کاشی‌کاری‌های سنتی 

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

این در حالی است که لوگوی قبلی سایپا توسط مرتضی ممیز طراحی شد. استاد ممیز یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشان‌های زیادی مثل نشان ملی استاندارد، سازمان آتش‌نشانی و… را در کارنامهٔ خود دارد. وی لوگوی سایپا را در اواسط دههٔ ۶۰ شمسی با الهام از معماری ایرانی و به‌طور خاص کاشی‌کاری‌های بنای تاریخی گنبد سرخ در مراغه طراحی کرده بود. این لوگو در نگاه اول، چرخ‌دنده را به یاد می‌آورد که یکی از نماد‌های صنعت است. اینکه سایپا از چنین لوگوی زیبا و پرمفهومی به یک طرح شلوغ و کپی‌شده رسیده، به‌خوبی شرایط صنعت خودروسازی کشورمان را نشان می‌دهد.

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لازم به یادآوری است، گروه خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تأسیس و با تولید انواع مدل‌های ژیان، رسماً از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد. همچنین تا قبل از سال ۱۳۶۴، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاست‌‌های مطرح شده ضروری بود که سایپا از نشانی کاملاً مستقل و فارغ از نشان دیگر برند‌ها بهره ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->