قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی چه تغییری کرد؟ (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) چرا سکه گران شد؟ (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ اعلام شد | گوشت خورشتی در مشهد کیلویی چند؟ (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) + جدول برنامه زمان‌بندی فروش بلیت‌های استردادشده قطار چگونه است؟ وضعیت ۵ بازار مالی در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی عملکرد بازار‌ها در سال ۱۴۰۴ | بازار‌های بی‌قرار فاصله دستمزد با سبد معیشت کارگران به ۱۳ میلیون تومان رسید (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) زنگنه در گفت‌وگو با شهرآرانیوز پاسخ داد: پس از استیضاح چرا روند گرانی ادامه دارد؟ | نباید همتیِ در سایه داشته باشیم دوام کوتاه‌مدت بورس در محدوده مثبت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) زمان ثبت سفارش خرید عرضه‌اولیه «کانسار» مشخص شد | ۲ ساعت برای شرکت در عرضه‌اولیه امروز (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) فرصت دارید طلا در مشهد به چه رقمی رسید؟ (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) | ورود سکه به کانال ۸۷ میلیون تومان! قیمت بلیت هواپیما تهران به مشهد در آستانه نوروز ۱۴۰۴ (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) چگونه از تاریخچه دریافت سود سهام عدالت خود مطلع شویم؟ ورود دلار به کانال ۹۴ هزار تومان | صعود خیره‌کننده قیمت طلا و سکه (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) + جدول مشهد، قطب آجیل و خشکبار ایران | پیش‌بینی تبدیل‌شدن خراسان به بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته در کشور رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ماهه نخست ۱۴۰۳ رئیس کمیسیون عمران مجلس: کمیته‌ای برای تعیین قیمت بلیت هواپیما تشکیل شد نقل و انتقال اسناد سبزرنگ با قولنامه قابل پذیرش نیست قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) | پیاز و سیب زمینی را چند بخریم؟ چرا سود سهام عدالت برخی افراد هنوز واریز نشده است؟ (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) مسکن در انتظار گرانی است؟ قدرت خرید حداقل دستمزد کارگری در عرض ۱۶ ساعت، ۷ درصد افت کرد سود بازرگانی واردات خودروی کارکرده اعلام شد پیش بینی بورس (دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۳)| صعود آهسته و پیوسته پیش‌بینی اتاق اصناف، افزایش قیمت طلا تا انتهای فروردین ۱۴۰۴ فعالیت ۹۸۱ مشاور املاک غیرمجاز در مشهد | ۱۳۰۰ واحد مسکونی خالی در سطح شهر، مشمول مالیات ویژه شدند بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ اسفند ۱۴۰۳) | افزایش ۱۷ تا ۵۰ میلیونی قیمت‌ها
سرخط خبرها

لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی

  • کد خبر: ۳۰۴۸۷۳
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی
سایپا قصد دارد پس از حدود ۴۰ سال، لوگوی خود را که توسط مرحوم استاد مرتضی ممیز طراحی شده بود، تغییر دهد و لوگوی جدیدی را در محصولات آینده خود مثل آریا استفاده کند که طراحی بحث‌برانگیز و پرابهامی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سایپا پس از حدود چهار دهه، دست به تغییر و به‌روزرسانی لوگوی خود زده است. این لوگوی جدید قرار است برای اولین بار در کراس‌اوور آریا استفاده شود تا پاسخی به انتقادات استفاده از لوگوی قدیمی و یکسان با خودرویی مثل پراید در محصولات جدید این شرکت باشد. بااین‌حال، این لوگوی جدید را می‌توان یک عقب‌گرد بزرگ دانست، زیرا طبق گفته‌ها، لوگوی جدید سایپا با الهام از رینگ یکی از خودرو‌های چانگان بنام Nevo E۰۷ طراحی شده است و تصاویر خودروی مذکور نشان می‌دهد که این گفته‌ها به‌احتمال‌زیاد صحت دارد، زیرا طراحی لوگوی جدید سایپا کاملاً شبیه به رینگ‌های چانگان E۰۷ به نظر می‌رسد.

شباهت لوگوی سایپا به خودرو چانگان E۰۷+عکس

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

در لوگوی جدید، همچنان همان طرح سه‌پر قبلی را حفظ شده ولی حالا تا حدودی شبیه برج آزادی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، یک حلقه هم به دور لوگو اضافه شده است که شباهت با رینگ چانگان را برجسته‌تر می‌کند. به‌طورکلی، اوج بی‌سلیقگی در طراحی این لوگو کاملاً به چشم می‌خورد و این سؤال را مطرح می‌کند که در دوره‌ای که تقریباً تمامی شرکت‌های خودروسازی دنیا سعی در ساده‌سازی، دور شدن از پیچیدگی و به‌نوعی یک‌بعدی ساختن لوگو‌های خود دارند، چرا باید طراحان سایپا از چنین طرح شلوغ و عجیبی استفاده کنند؟ البته چنین موضوعی در شرکت‌های خودروسازی ایرانی چیز عجیبی نیست و سال‌ها است که همین رویه را در طراحی خودرو‌های داخلی هم دیده‌ایم که کاملاً از ترند‌های جهانی فاصله دارند و مسیر بیراههٔ خود را پیش می‌روند.

لوگوی سابق سایپا با الهام از کاشی‌کاری‌های سنتی 

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

این در حالی است که لوگوی قبلی سایپا توسط مرتضی ممیز طراحی شد. استاد ممیز یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشان‌های زیادی مثل نشان ملی استاندارد، سازمان آتش‌نشانی و… را در کارنامهٔ خود دارد. وی لوگوی سایپا را در اواسط دههٔ ۶۰ شمسی با الهام از معماری ایرانی و به‌طور خاص کاشی‌کاری‌های بنای تاریخی گنبد سرخ در مراغه طراحی کرده بود. این لوگو در نگاه اول، چرخ‌دنده را به یاد می‌آورد که یکی از نماد‌های صنعت است. اینکه سایپا از چنین لوگوی زیبا و پرمفهومی به یک طرح شلوغ و کپی‌شده رسیده، به‌خوبی شرایط صنعت خودروسازی کشورمان را نشان می‌دهد.

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لازم به یادآوری است، گروه خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تأسیس و با تولید انواع مدل‌های ژیان، رسماً از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد. همچنین تا قبل از سال ۱۳۶۴، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاست‌‌های مطرح شده ضروری بود که سایپا از نشانی کاملاً مستقل و فارغ از نشان دیگر برند‌ها بهره ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->