تعرفه واردات گوشی همراه در ۱۴۰۴ اعلام شد (۲۵ بهمن ۱۴۰۳) پروژه ۱۷ میلیارد دلاری وزارت نفت برای فشارافزایی پارس جنوبی پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۳)| ریزش ادامه دارد؟ ورود اولین محموله ۵۵۰ تنی سیب زمینی به کشور از مرز میرجاوه (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) روش استعلام دهک‌بندی یارانه و اعتراض به دهک خانوار + آموزش سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: مشکلی در تامین مایحتاج مردم در قالب کالابرگ الکترونیک در استان نداریم + فیلم جلسه اعضای شورای عالی کار کشور در مشهد برگزار شد (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) | ۲۶۷ هزار نفر در خراسان رضوی، مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی هستند بازدید سرزده رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از وضعیت توزیع و فروش سیب زمینی در میدان‌بار سپاد مشهد (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) | سیب‌زمینی در مشهد تا ۱۰ روز آینده ارزان خواهد شد + فیلم عامل ریزش بازار ارز چه بود؟ (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) هم نان، هم استقلال، هم آبادی! رسوب بحران در بورس تهران دلار در بازار جهانی عقب‌نشینی کرد (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) سقف روزانه پرداخت رمزارز‌ها افزایش یافت + جزئیات (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) بررسی قیمت خودرو‌های خارجی (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) | فیدلیتی ۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان بررسی قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) دادستان کرمان: بازداشت مدیر مدرسه فرزانگان کرمان و پلمب یک مرکز معاینه فنی (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) مبلغ واریزی کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های اول تا هفتم مشخص شد + زمان واریز قیمت جدید ارز‌های توافقی در مرکز مبادله امروز (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) اعلام شد | دلار کاهشی شد وزیر جهاد کشاورزی: افزایش قیمت برنج ساختگی بوده است قطع سراسری دستگاه‌های نانینو در مشهد | علت چه بود؟ (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) آغاز عرضه خودروهای سواری برای نخستین بار در حراج خرده‌فروشی اموال تملیکی + لینک ثبت‌نام اقبال سرمایه‌گذاران خارجی به خراسان رضوی قیمت طلای جهانی ریزشی شد (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت بلیت هواپیمای تهران به مشهد در آستانه نیمه شعبان (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: ۱۰ درصد شرکت‌ها و واحد‌های فناور پارک‌های علم و فناوری در حوزه صنایع خلاق فعالیت می‌کنند ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا (۲۴ بهمن ۱۴۰۳) | دلار کانال ۹۰ هزار تومان را از دست داد برگزاری رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی پارک‌های علم و فناوری کشور در مشهد+ویدئو رتبه دوم خراسان رضوی در تعداد شرکت‌های صنایع خلاق
سرخط خبرها

لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی

  • کد خبر: ۳۰۴۸۷۳
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی
سایپا قصد دارد پس از حدود ۴۰ سال، لوگوی خود را که توسط مرحوم استاد مرتضی ممیز طراحی شده بود، تغییر دهد و لوگوی جدیدی را در محصولات آینده خود مثل آریا استفاده کند که طراحی بحث‌برانگیز و پرابهامی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سایپا پس از حدود چهار دهه، دست به تغییر و به‌روزرسانی لوگوی خود زده است. این لوگوی جدید قرار است برای اولین بار در کراس‌اوور آریا استفاده شود تا پاسخی به انتقادات استفاده از لوگوی قدیمی و یکسان با خودرویی مثل پراید در محصولات جدید این شرکت باشد. بااین‌حال، این لوگوی جدید را می‌توان یک عقب‌گرد بزرگ دانست، زیرا طبق گفته‌ها، لوگوی جدید سایپا با الهام از رینگ یکی از خودرو‌های چانگان بنام Nevo E۰۷ طراحی شده است و تصاویر خودروی مذکور نشان می‌دهد که این گفته‌ها به‌احتمال‌زیاد صحت دارد، زیرا طراحی لوگوی جدید سایپا کاملاً شبیه به رینگ‌های چانگان E۰۷ به نظر می‌رسد.

شباهت لوگوی سایپا به خودرو چانگان E۰۷+عکس

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

در لوگوی جدید، همچنان همان طرح سه‌پر قبلی را حفظ شده ولی حالا تا حدودی شبیه برج آزادی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، یک حلقه هم به دور لوگو اضافه شده است که شباهت با رینگ چانگان را برجسته‌تر می‌کند. به‌طورکلی، اوج بی‌سلیقگی در طراحی این لوگو کاملاً به چشم می‌خورد و این سؤال را مطرح می‌کند که در دوره‌ای که تقریباً تمامی شرکت‌های خودروسازی دنیا سعی در ساده‌سازی، دور شدن از پیچیدگی و به‌نوعی یک‌بعدی ساختن لوگو‌های خود دارند، چرا باید طراحان سایپا از چنین طرح شلوغ و عجیبی استفاده کنند؟ البته چنین موضوعی در شرکت‌های خودروسازی ایرانی چیز عجیبی نیست و سال‌ها است که همین رویه را در طراحی خودرو‌های داخلی هم دیده‌ایم که کاملاً از ترند‌های جهانی فاصله دارند و مسیر بیراههٔ خود را پیش می‌روند.

لوگوی سابق سایپا با الهام از کاشی‌کاری‌های سنتی 

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

این در حالی است که لوگوی قبلی سایپا توسط مرتضی ممیز طراحی شد. استاد ممیز یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشان‌های زیادی مثل نشان ملی استاندارد، سازمان آتش‌نشانی و… را در کارنامهٔ خود دارد. وی لوگوی سایپا را در اواسط دههٔ ۶۰ شمسی با الهام از معماری ایرانی و به‌طور خاص کاشی‌کاری‌های بنای تاریخی گنبد سرخ در مراغه طراحی کرده بود. این لوگو در نگاه اول، چرخ‌دنده را به یاد می‌آورد که یکی از نماد‌های صنعت است. اینکه سایپا از چنین لوگوی زیبا و پرمفهومی به یک طرح شلوغ و کپی‌شده رسیده، به‌خوبی شرایط صنعت خودروسازی کشورمان را نشان می‌دهد.

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لازم به یادآوری است، گروه خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تأسیس و با تولید انواع مدل‌های ژیان، رسماً از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد. همچنین تا قبل از سال ۱۳۶۴، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاست‌‌های مطرح شده ضروری بود که سایپا از نشانی کاملاً مستقل و فارغ از نشان دیگر برند‌ها بهره ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->