جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا وزیر کشور: اجرای طرح انسداد مرز‌ها در حال پیگیری است کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
سرخط خبرها

رشوه‌های میلیاردی طبری به روایت نماینده دادستان

  • کد خبر: ۳۰۴۹۸
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
رشوه‌های میلیاردی طبری به روایت نماینده دادستان
تحلیلی از سومین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و متهمان دیگر این پرونده
به گزارش شهرآرانیوز، دادگاه اکبر طبری را می‌توان یکی از دادگاه‌های پرحرف وحدیث چند سال اخیر قلمداد کرد. به هرحال تخلف گسترده کسی که نزدیک به ۲۰سال به عنوان یک عضو بلندپایه در قوه قضائیه فعالیت می‌کرد، اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است. بر همین اساس، جلسه سوم رسیدگی به اتهامات طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه، دیروز در شعبه۵ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. در ابتدای جلسه، زمانی که رئیس دادگاه از طبری خواست در جایگاه حاضر شود، او در پاسخ گفت که مطالبش را در جلسه قبل گفته است و بقیه مباحث را وکیلش مطرح می‌کند. قاضی بابایی در واکنش به این اظهارات بیان کرد: امروز دفاعیات وکیل شما نیز استماع می‌شود. یکی از اتهامات شما در اراضی کلاک، پولشویی ازطریق ۴۲میلیارد ریال به آقای مشایخ برای خرید سهام است، آیا قبول دارید؟
متهم مدعی شد: خیر، قبول ندارم و تکذیب می‌کنم.
قاضی بابایی اظهار کرد: این ادعای شماست؛ چراکه صندوق امانات که اسناد داخل آن بوده، باز و صورت جلسه شده است و در پرونده موجود است.
طبری مدعی شد: در ۱۰سال گذشته وجوهی بین من و مشایخ تبادل شده است که مربوط به کار‌های ساخت وساز است. مشایخ هیچ پرونده‌ای در دادگستری نداشته است و ادعایی نیز درباره لواسان ندارد. از وکالت سهام هم بی خبرم.
نماینده دادستان در ادامه پاسخ داد: کدام منطق اقتصادی، این حجم سهم را بدون اطلاع شخص دیگری به نام وی می‌کند؟
طبری گفت: مبلغ ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان در سال۹۰ طی یک نامه به مشایخ پرداخت کردم و مقرر شد مابقی پول را یک واحد آپارتمان در برج روما برای مشایخ بخرم که البته دو واحد خریدم. سهام برای نجفی است.
رئیس دادگاه گفت: تحت پوشش مشایخ، اقدامات را انجام دادید.
طبری پاسخ داد: قبول ندارم.
قاضی ادامه داد: برابر دست نوشته در سال۹۰ و اقاریرتان، مبلغ ۸میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان از مشایخ گرفتید که ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان را طی دو فقره چک به او برگرداندید. درباره استرداد مبلغ توضیح دهید.
طبری گفت: پول اضافه بود که آن را پس دادم.
قاضی سوال کرد: این پول از کجا اضافه آمد؟
متهم پاسخ داد: در ساخت وساز.
قاضی به وی گفت: اسناد موجود در پرونده، نشان می‌دهد که علاوه بر مبلغ ۸میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان، زمینی واقع در کریم خان نیز که به صورت صوری به نام مشایخ بوده است، به عنوان رشوه بابت زمین کلاک دریافت کرده اید، در این باره توضیح دهید.
متهم پاسخ داد: من در زمین کلاک هیچ نقشی نداشتم و قراردادم با آقای مشایخ، موجود است.
قاضی در ادامه به وی گفت: شما مدام به مدارکی که اصلا وجود ندارد، اشاره می‌کنید.
در ادامه قاضی از نماینده دادستان خواست که توضیحات خود را بیان کند.
سپس قهرمانی، نماینده دادستان، به فرایندی از پرونده اشاره کرد و گفت: در جلسه گذشته و در ابتدای سخن، آقای طبری اذعان کرد که قراردادی با نجفی نبسته است، ولی اکنون چیز دیگری می‌گوید.
در ادامه نماینده دادستان گفت: آقای طبری بیان می‌کند که قراردادشان در صندوق امانات بوده است.
وکیل متهم، حرف نماینده دادستان را قطع کرد و گفت که صندوق امانات شکسته شده است که نماینده دادستان به وی تذکر داد و گفت: صندوق امانات شکستنی نیست. در زمان باز شدن صندوق امانات، دو نماینده بانک و چند نفر به نمایندگی از دستگاه‌های مسئول حضور داشتند.
در همین حال، قاضی بابایی اعلام کرد که فیلم مواجهه حضوری متهمان، پخش شود.
نماینده دادستان پیش از پخش فیلم مواجهه حضوری، تصریح کرد: ردپای مشایخ را در همه جا دیدیم؛ در موضوع کلاک، در موضوع روما، در پرونده سرخوش و در پرونده صدوقی که خارج از کیفرخواست است، هم مشایخ واسطه بود.
در این بخش از دادگاه، فیلم مواجهه حضوری متهمان پخش شد که در آن مشایخ و طبری حضور داشتند. متهم مشایخ در بخشی از فیلم مواجهه حضوری که در دادگاه پخش شد، گفت: منصوری (قاضی بازداشت شده در رومانی) را در دفتر طبری دیدم و مشکل کلاک را به منصوری گفت. همچنین قرارداد کاری بین من و طبری امضا شد.
پس از پخش فیلم مواجهه حضوری در دادگاه، قاضی بابایی با اعلام ختم جلسه دادگاه بیان کرد: زمان جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

تخلفات طبری، پنهان کارانه نبوده است
در همین زمینه پرسش‌های یک وکیل دادگستری درباره تخلفات اکبر طبری، تامل برانگیز است. کامبیز نوروزی، حقوق دان، با طرح این پرسش که آیا طبری تنها بوده است یا طبری‌های دیگری هم هستند، به اعتماد آنلاین گفت: درباره اینکه آقای طبری در دادگاه به خانواده لاریجانی‌ها به خصوص علی و آقای صادق لاریجانی حملات شدیدی می‌کند، بدون اینکه بخواهم این دو نفر را به لحاظ سیاسی قضاوت کنم،  صریحا می‌گویم طرح این مسائل ربطی به پرونده قضایی ندارد. این حقوق دان اظهار کرد: دادگاه آقای طبری فقط بیانگر یک مجموعه جرائم فردی که تعدادی از افراد مرتکب شده اند، نیست. درواقع اگر به مولفه‌های رفتار بزهکارانه متهمان این پرونده دقت کنیم، مشاهده می‌کنیم که تعدادی از مسئولان دستگاه قضایی در طول سال‌های طولانی، رفتار بزهکارانه داشته اند. این افراد در مسند قدرت قرار دارند؛ یعنی قاضی هستند و حتی شخص طبری، کسی بوده است که بنا بر گفته‌های افراد آگاه، به نوعی دست راست دو رئیس قوه به شمار می‌رفته و همراه با ۲۱نفر دیگر در طول نزدیک به ۱۵سال رفتار‌های بزهکارانه داشته است که سوءاستفاده از قدرت مبنای کارهایش بوده‌است. این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه گفت: در اینجا مشخصا دو مسئله باید مورد توجه قرار گیرد: اول اینکه چرا در طول این مدت تخلفات به این گستردگی دیده نشده است و ثانیا اگر هم دیده شده، به چه دلیل از آن چشم پوشی شده است؟ این قبیل اقدامات مثل قاچاق موادمخدر اقداماتی پنهان کارانه نیستند؛ یعنی به سادگی می‌شد رد سوءاستفاده‌ها را پیدا کرد. او توضیح داد: یکی از کسانی که در این پرونده حضور دارد، قاضی‌ای است که در چند مورد پرونده‌های متهمان مطبوعاتی را خیلی سخت گیرانه رسیدگی کرده بود. نکته بسیار مهمی که نباید لابه لای خبر‌های مربوط به دادگاه طبری گم شود، این است که وقتی بعضی مقام‌ها و سمت‌ها از هر نوع نقد و ایرادی مصون می‌شوند و قدرت به مرحله کنترل ناپذیری می‌رسد، به راحتی هر فسادی تحقق پذیر می‌شود. نوروزی ادامه داد: همچنین باید این اطمینان خاطر برای جامعه حاصل شود که فقط یک طبری وجود داشته است. درواقع مردم وقتی از پرونده حیرت انگیزی باخبر می‌شوند، دچار این تردید می‌شوند که آیا طبری‌های دیگری هم هستند یا نه؟  آیا طبری‌های دیگری هم خلق می‌شوند یا نه؟ یعنی اگر نتوانیم به این سوال‌های افکار عمومی پاسخی قاطع دهیم، جامعه گرفتار نوعی بی اعتمادی خواهد شد. کامبیز نوروزی در پایان گفت: شائبه پررنگی به وجود آمده است مبنی بر اینکه طبری، دادگاه را فرصتی برای حمله به لاریجانی‌ها می‌بیند که این روش بسیار غلط و بیجاست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->