نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ
سرخط خبرها
علم و ورزش

ورزشکاران برای جلوگیری از گرمازدگی چه کنند؟

  • کد خبر: ۳۱۲۲۶
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
ورزشکاران برای جلوگیری از گرمازدگی چه کنند؟
با شروع تابستان، گرمازدگی ورزشکاران نیز افزایش می‌یابد. بی‌توجهی به بحث گرما و فعالیت‌های ورزشی و بدنی در دمای بالا ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال فعالیت بدنی در دمای بالا باعث تعریق شده و آب زیادی از بدن خارج می‌شود. ازبین‌رفتن زیاد آب بدن، گرمازدگی را به‌دنبال خواهد داشت که بعضی اوقات مرگ ورزشکار را به‌دنبال دارد.
هنگام فعالیت‌های ورزشی در فصل گرما باید از چه مایعاتی استفاده کنیم؟
تعریق در حین فعالیت ورزشی یکی از راه‌هایی است که به خنک‌شدن بدن کمک می‌کند و باید بدانید که تعریق فقط از آب تشکیل نشده است و شامل سایر مواد مانند الکترولیت‌ها مانند سدیم، پتاسیم و کلرید نیز می‌شود و میزان الکترولیت‌های ازدست‌رفته به‌همراه تعریق به عواملی از قبیل میزان تعریق، سطح تناسب اندام، میزان و نوع فعالیت ورزشی و درجه حرارت محیط بستگی دارد. خستگی، تیره‌بودن رنگ ادرار، برافروختگی رنگ پوست، ازدست‌دادن اشتها، تحمل‌نداشتن گرما و گرفتگی عضلات ازجمله علائم کم‌آبی در ورزشکاران است که باید این علائم را جدی گرفت و برای درمان آن اقدام کرد.
برای انجام فعالیت‌های ورزشی کوتاه‌مدت، مصرف آب به‌تن‌هایی کافی است؛ اما برای فعالیت‌های ورزشی طولانی‌مدت بهتر است از نوشیدنی‌های حاوی سدیم و کربوهیدرات استفاده شود. بدن ورزشکار برای فعالیت‌های ورزشی نیاز به مایعات دارد. اگر ورزشکاری حدود یک ساعت ورزش می‌کند، آب معمولی می‌تواند نیاز‌های او را برطرف کند؛ اما اگر فعالیت ورزشی چند ساعت طول بکشد، مانند کوه‌نوردی و ورزش‌هایی که ورزشکار در باشگاه به‌مدت چند ساعت آن را انجام می‌دهد، حتما باید ورزشکار علاوه بر آب، مواد قندی و نمکی استفاده کند.
مواد نمکی شامل سدیم و پتاسیم می‌شود که می‌توان آن‌ها را در پودر اُ‌آر‌اس پیدا کرد. برای تهیه این پودر باید به داروخانه‌ها مراجعه کرد. این پودر را با دستور‌العمل‌های موجود با آب مخلوط می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال نصف قاشق چای‌خوری این پودر با یک لیتر آب مخلوط می‌شود؛ حتی می‌توان مقداری مواد شیرین به ترکیب اضافه کرد تا این یک نوشیدنی ورزشی شود. همچنین می‌توان از مقداری آب‌لیمو در آن استفاده کرد. این بهترین نوشیدنی است که یک ورزشکار می‌تواند در طول تمرین از آن استفاده کند که در هر ساعت ورزش باید ورزشکار یکی‌دو لیوان آب استفاده کند. آب یونیزه‌شده هم به‌دلیل داشتن نمک، توصیه می‌شود و می‌تواند نیاز‌های مایعاتی بدن ورزشکاران را تأمین کند.
درمجموع میزان مصرف مایعات در مقاطع زمانی مختلف برای ورزشکاران متفاوت است؛ دوسه ساعت قبل از فعالیت ورزشی حدودا ۵۰۰- ۶۰۰ میلی‌لیتر، در حین فعالیت ورزشی هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ۲۰۰ - ۳۰۰ میلی‌لیتر و پس از فعالیت ورزشی به ازای هر کیلوگرم وزن ازدست‌رفته ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌لیتر، میزان مناسب مصرف مایعات در ورزشکاران خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->