عراقچی: تصمیمات سوئد قابل توجیه نیست اعلام برنامه‌های پاسداشت رئیس‌جمهور سیزدهم و همراهانش در هفته شهدای جمهور تشرف یک میلیون و ۷۰۰ هزار زائر به مشهدالرضا(ع) در دهه کرامت ۱۴۰۴ | نیمی از گردشگران خارجی ایران، زائر مشهد هستند گفت‌وگو با پدر شهید سیدحسن نصرالله درباره روزهای کودکی، شهادت و لحظه وداع با او + فیلم هشدار پلیس فتا درخصوص کلاهبرداری با درج آگهی استخدام از افراد جویای کار رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد؛ بهره‌برداری ۷ کیلومتر از خطوط متروی مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۴ «فرزین» و دغدغه نان تشریح آخرین وضعیت قانون عفاف و حجاب توسط رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی + فیلم نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس: اگر دولت برای تحول فرهنگ از مشهد شروع کند، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر است رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: نگاه ما در این دوره شورا به زنان، ابزار سیاسی نیست ناصحی: باید برای ۶ میلیون نفر در شهر مشهد برنامه‌ریزی شود رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد: توانستیم کاری انجام دهیم که ورزش در شهر امام‌رضا(ع) رایگان اداره شود هوای کلانشهر مشهد، در آستانه وضعیت هشدار (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) درخواست رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد از نمایندگان مجلس: درخصوص اعتبار زیارت به مشهد کمک کنید + فیلم نصب سردیس شهید مدافع حرم «جواد محمدی‌مفرد» در میدان راهنمایی مشهد هدیه‌ ویژه مدیریت شهری به زائران و مجاوران امام‌رضا(ع) | ایستگاه باب‌الجواد(ع) مترو مشهد آغاز‌‌به‌کار کرد + فیلم ‌دیدار و گفت‌وگوی شهردار مشهد مقدس با تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) جمع‌آوری ۷۰۶ معتاد متجاهر در مشهد آغاز مسافرگیری فاز یک خط۳ مترو مشهد در سالروز ولادت امام‌رضا(ع) (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جزئیات و فیلم افتخار خدمت در مشهد مقدس نعمتی عظیم و مسئولیتی سترگ است وزیر دادگستری در مشهد: همه املاک قلعه وکیل‌آباد به‌زودی تعیین‌تکلیف می‌شوند+فیلم
سرخط خبرها

خرید غیرنقد ۴۰۰ اتوبوس برای مشهد با تأیید شورای اسلامی شهر و برای اولین بار

  • کد خبر: ۳۱۷۵۰۱
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
خرید غیرنقد ۴۰۰ اتوبوس برای مشهد با تأیید شورای اسلامی شهر و برای اولین بار
قانون شهرداری‌ها را مکلف کرده است که سهم حمل‌و‌نقل عمومی از سفر‌های شهری را به ۷۵‌درصد برساند.
محمد کاملان
خبرنگار محمد کاملان

به گزارش شهرآرانیوز؛ قانون شهرداری‌ها را مکلف کرده است که سهم حمل‌و‌نقل عمومی از سفر‌های شهری را به ۷۵‌درصد برساند و از‌آنجا‌که سهم اتوبوس در حمل و‌نقل مشهد حدود ۱۵ درصد است و یک‌میلیون‌و‌۱۰۰‌هزار مسافر با این مد حمل‌و‌نقل در شهر جابه‌جا می‌شوند، یکی از این اولویت‌های شهرداری مشهد در این یکی‌دو سال اخیر، تقویت این ناوگان با خرید چهارصد دستگاه اتوبوس بوده است.

اما هر اتوبوس شهری برای شهرداری‌ها حدود ۱۲‌تا‌۱۵‌میلیارد تومان هزینه دارد و، چون دولت در این ماجرا کمکی به مدیریت شهری نمی‌کند، همه هزینه خرید اتوبوس‌های شهری روی دوش خود شهرداری‌هاست و باید اعتبار این خرید را با منابع خودشان تأمین کنند، آن هم درحالی که منابع نقد شهرداری چند سال است به‌شدت محدود شده است.

نیاز مبرم مشهد به اتوبوس از یک طرف و چالش کمبود نقدینگی از طرف دیگر باعث شد شهرداری مشهد برای اولین‌بار چهارصد دستگاه اتوبوس را به‌صورت غیرنقد و با تهاتر زمین و پروانه ساختمانی و... خریداری کند تا نیاز شهر هرچه‌سریع‌تر برطرف و سرفاصله اتوبوس‌ها کمتر و به سطح استاندارد نزدیک شود.

مشهد به ۳ هزار اتوبوس نیاز دارد

معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به نهایی شدن خرید سیصد دستگاه اتوبوس از یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی به‌صورت غیرنقد، گفت: برای کاهش سرفاصله اتوبوس‌ها و افزایش سهم استفاده مردم از حمل‌و‌نقل عمومی و البته نوسازی ناوگان نیاز داریم تعداد اتوبوس‌ها -که اکنون حدود ۱۷۰۰‌دستگاه است- به ۳ هزار دستگاه برسد و از‌آنجا‌که دولت به‌دلیل برخی مشکلات چند سالی است که سهم خودش را برای خرید اتوبوس شهری پرداخت نکرده و ناوگان مشهد باید نوسازی شود، قرار شد شهرداری مشهد خرید اتوبوس را با منابع داخلی خودش انجام دهد.

مجوز شورا برای خرید غیرنقدی

محمدهادی محمدی‌مقدم گفت: براساس مصوبه شورای‌اسلامی‌شهر و برای اولین‌بار بخش زیادی از هزینه خرید اتوبوس‌ها به‌صورت غیرنقد پرداخت خواهد شد. شهریورماه‌۱۴۰۲ شورای‌اسلامی‌شهر در مصوبه‌ای به شهرداری اجازه داد بخشی از پروژه‌های شهری و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد‌نیاز شهرداری را به‌صورت غیرنقد و از طریق تهاتر با پروانه ساختمانی، زمین و... اجرا کند.

۳ هزار میلیارد تومان برای خرید ۴۰۰ اتوبوس

وی افزود: در طول این یک سال با شرکت‌های خودروسازی که دارای توان ساخت اتوبوس و تأمین آن برای شهر مشهد بودند، مذاکرات مختلفی داشتیم و در‌نهایت یکی از این شرکت‌ها حاضر شد دویست اتوبوس دوازده‌متری و پنجاه اتوبوس دوکابین به‌صورت غیرنقد به شهرداری مشهد واگذار کند. قرار هم این بود که حدودا تا ۷۵‌درصد از هزینه سه هزار‌میلیارد‌تومانی خرید این اتوبوس‌ها به‌شکل غیرنقد و با پروانه ساختمانی و زمین و برات‌کارت و... پرداخت و ۲۵‌درصد هم به‌صورت نقد و از طریق اوراق به این خودروساز پرداخت شود.

قرارداد اصلاح و ۵۰ اتوبوس دیگر اضافه شد

وی بیان کرد: به‌دلیل برخی از مشکلاتی که در ارائه ضمانت‌نامه به وجود آمد، مجبور به اصلاح قرارداد با این شرکت خودروساز شدیم و علاوه بر اصلاح مدل ضمانت‌نامه‌ها، پنجاه دستگاه اتوبوس دیگر به قرارداد اضافه و تعداد اتوبوس‌هایی که این شرکت باید به شهرداری مشهد تحویل بدهد، به سیصد دستگاه رسید. براساس قراردادی که شهرداری مشهد با این شرکت دارد، به هر میزان که اتوبوس تحویل مدیریت شهری داده شود، اسناد زمین‌ها و املاک و پروانه به نام خودروساز منتقل خواهد شد.

«مان» آلمانی در راه مشهد

محمدی‌مقدم افزود: علاوه بر خرید اتوبوس از خودروساز‌های داخلی، به‌دلیل محدودیت تولید آنها، پیگیر واردات اتوبوس شهری بودیم که در نهایت اردیبهشت‌ماه امسال قرارداد واردات صد دستگاه اتوبوس شهری‌MAN را با یکی از شرکت‌های واردکننده نهایی کردیم و اصلاحات آن در شورای‌اسلامی‌شهر به تصویب رسید که به‌زودی ابلاغ می‌شود. هزینه خرید این اتوبوس‌ها به‌صورت ۱۰‌درصد نقد و ۹۰‌درصد غیرنقد پرداخت می‌شود و در نهایت تا تابستان سال‌۱۴۰۴ باید اجرایی شود و این اتوبوس‌ها به مشهد برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->