بازار بورس از شنبه ۷ تیر ۱۴۰۴ با چه دامنه نوسانی آغاز به کار خواهد کرد؟ ۶۷ درصد از درآمد‌های تهرانی‌ها صرف پرداخت اجاره می‌شود تحریم‌ها تنها ۱۰۰ هزار بشکه از فروش نفت ایران را کاهش داد زنجیره ارزش صنعت نفت، قهرمان بی‌صدای روز‌های بحران سوخت قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ تیر ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ تیر ۱۴۰۴) | کاهش قیمت‌ها تمدید لغو پرواز‌های داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا ساعت ۱۴ فردا (جمعه، ۶ تیر ۱۴۰۴) دستورالعمل استرداد وجه بلیت پرواز‌های لغو شده اعلام شد لزوم آغاز تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و خدماتی | کارگران آتش نشانی و خدماتی سنگ تمام گذاشتند قرائت کنتور برق تهرانی‌ها از شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) طبق روال گذشته انجام می‌شود قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ تیر ۱۴۰۴) | دلار چه قیمتی دارد؟ قیمت دلار جهانی امروز (۵ تیرماه ۱۴۰۴) | دلار جهانی به کف قیمت چند ساله سقوط کرد مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی ویژه دهک‌های یک تا سه درآمدی از شنبه (۷ تیرماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود+ جزئیات نرخ امروز طلا در مشهد چقدر است؟ (۵ تیر ۱۴۰۴) بانک مرکزی: تأمین ارز واردات در مدت ۳ ماه از ۱۲.۳ میلیارد دلار گذشت قیمت سیب‌زمینی نصف شد (۵ تیر ۱۴۰۴) جابه‌جایی بیش از ۴.۶ میلیون مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری در ۱۲ روز جنگ وزیر راه و شهرسازی: بازسازی مناطق خسارت‌دیده در جنگ در اولویت وزارت راه است قرائت کنتور مشترکان آب و فاضلاب از هفتم تیر به روال عادی بازمی‌گردد قیمت طلای جهانی اندکی بالا رفت (۵ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۵ تیر ۱۴۰۴) | ملزومات سالاد چه قیمتی دارند؟ تخصیص ارز ترجیحی واردات نهاده‌های دامی و برخی کالا‌های اساسی به روال قبل بازگشت چگونگی فعالیت بازار سهام و ابزار‌های دیگر تا عصر جمعه (۶ تیر ۱۴۰۴) اعلام خواهد شد زمان آغاز مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد+ جزئیات فروش طلا با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ‌های اعلامی را گزارش کنید ساعت کاری بانک‌ها از شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) چگونه خواهد بود؟ بررسی بازار خودرو پس از آتش‌بس ایران و اسرائیل (۴ تیر ۱۴۰۴) + جدول شماره تماس برای خسارات واحد‌های مسکونی ناشی از جنگ اعلام شد
سرخط خبرها

ورود اعتبار قطار برقی مشهد-تهران به بودجه ۱۴۰۴

  • کد خبر: ۳۱۹۱۹۳
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
ورود اعتبار قطار برقی مشهد-تهران به بودجه ۱۴۰۴
با تلاش نمایندگان مجلس ۲.۵ همت در بودجه ۱۴۰۴ برای قطار برقی مشهد-تهران در نظر گرفته شد.
ملیحه فلاح
خبرنگار ملیحه فلاح

به گزارش شهرآرانیوز؛ بر گفته نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۴ برای برقی‌سازی مسیر ریلی مشهد-تهران به‌صورت فاینانس با چین پیش‌بینی شده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا... پژمانفر دراین باره به شهرآرا گفت: این مبلغ آورده ۱۵ درصدی ایرانی‌ها از پروژه است و برای اولین‌بار در بودجه گنجانده شده است. از مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده ۸۵ درصد دیگر توسط چینی‌ها تأمین می‌شود. او همچنین تضمین تحقق ۲۵۰۰ میلیارد تومان را همکاری و عملکرد دولت بیان کرد. به گفته او در صورت اجرایی‌شدن این پروژه، گامی مهم برای افزایش سرعت، سهولت رفت‌وآمد، کاهش هزینه و کاهش آلایندگی هوا خواهد شد.

سهم چینی‌ها چقدر است؟

بنا بر گفته ها، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و کمی حساب و کتاب می‌توان گفت که سهم ۸۵ درصدی چینی‌ها از مجموع سرمایه گذاری بیش از ۱۴ هزارمیلیارد تومان است. با اضافه کردن مبلغ ۲.۵ هزار میلیارد تومان سهم ایرانی‌ها می‌توان گفت که مجموع این سرمایه گذاری بیش از ۱۶.۵ همت است.

برای درک بهتر بزرگی مبلغ ۲.۵ هزار میلیارد تومان در برنامه بودجه باید گفت که بودجه عمرانی خراسان رضوی در سال آینده ۱۰ هزارو ۶۰۴ میلیارد تومان است؛ بنابراین رقم در نظر گرفته شده برای پروژه قطار برقی در مقایسه با اعداد و ارقام آلبوم اقتصادی، بااهمیت است. البته باید این را هم اضافه کنیم که شاید این رقم دربرابر مبلغ مورد نیاز برای اجرای این پروژه چشمگیر نباشد، اما نمی‌توان تلاش نمایندگان برای گنجاندن آن در آلبوم اقتصادی را نادیده گرفت.

۱.۶ میلیادر دلار نیاز پروژه و تأثیر نوسانات دلاری

اینکه سرمایه موردنیاز برای اتمام عملیات برقی سازی قطار مشهد-تهران چقدر است را جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن کشور، در سفر آذرماه خود به مشهد و در جمع خبرنگاران این طور پاسخ داده بود: «برآورد ریالی فعلا در حد ۱.۳میلیارد دلار است؛ اما بخش اجرایی و تأمین ناوگان را هم که اضافه کنیم، هزینه‌ها به ۱.۶ میلیارد دلار می‌رسد.

برای زمان اتمام کار نیز همه چیز منوط به تأمین اعتبار است.»   زمانی که این مسئول هزینه به سرانجام رسیدن این پروژه را ۱.۶ میلیارد دلار بیان کرد، قیمت این اسکناس در بازار آزاد حدود ۵۳ هزار تومان بود، اما حالا قیمت دلار به ۹۳ هزار تومان رسیده است که این یعنی افزایش حدود ۷۵ درصدی هزینه ریالی اجرای این پروژه.

با درنظرگرفتن قیمت دلار فعلی، هزینه ریالی این پروژه حدود ۱۴۹ همت خواهد شد که این میزان سرمایه گذاری بیان شده از طریق فاینانس، فعلا به میزان ۱۱ درصد هزینه مورد نیاز برای اتمام پروژه قطار برقی مشهد-تهران است.

جزئیات پروژه

درباره برقی سازی، طبق گزارشی که از تهران به شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ارائه شده بود، دو موضوع مطرح شده است: یکی ارتقای سرعت راه آهن مشهد-تهران و دیگری برقی سازی این مسیر. پروژه برقی سازی از سال۱۳۵۴ مقدماتش آغاز شد و در سال۱۳۸۷ در قالب قانون توسعه حمل ونقل عمومی به تصویب مجلس رسید.  

در سال های۱۳۹۰ مناقصات آن تجدید شد و با ورود سازمان بازرسی، تغییراتی در روند پروژه ایجاد شد. درنهایت در سال۱۴۰۳، تفاهم نامه طراحی، ساخت و تأمین مالی پروژه برقی سازی راه آهن بین تهران و گرمسار، با مشارکت شرکتی به نام فراب- تام ایران خودرو به امضا رسید که به عنوان فاز نخست برقی سازی راه آهن مشهد-تهران در نظر گرفته شده است.  

درباره مشخصات این طرح، سرعت طراحی شده برای آن دویست کیلومتر در ساعت است و زمان سفر از مشهد به تهران به شش ساعت کاهش می‌یابد. ظرفیت حمل مسافران در دوره کوتاه مدت ۲۰میلیون نفر و در بلندمدت ۳۵میلیون نفر در سال پیش بینی شده است. در بخش باری، سرعت قطار ۱۲۰کیلومتر در ساعت و فاصله زمانی حرکت ۲۰ دقیقه خواهد بود. ظرفیت حمل بار در کوتاه مدت ۵میلیون تن و در بلندمدت ۱۰میلیون تن پیش بینی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->