واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

درباره «آریادنه» و «هزارتوی دیدالوس» در سریال Dark (تاریک)

  • کد خبر: ۳۱۹۷۳
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
درباره «آریادنه» و «هزارتوی دیدالوس» در سریال Dark (تاریک)
در سریال «تاریک» ارجاعات زیادی به اسطوره‌ها و افسانه‌ها داده شده است. اشارات به افسانه «آریادنه» و «هزارتوی دیدالوس» یکی از آن‌هاست. فهم این اسطوره‌ها و ارجاعات می‌تواند لذت تماشای «تاریک» را بیشتر کند و پیچیدگی معماهایش را روشن‌تر.

ترجمه عاطفه همایونی؛ مینوس، اولین پادشاه کرِت، دیدالوس، بزرگ‌ترین معمار جهان، را واداشت تا پیچیده‌ترین هزارتوی جهان را برای او بسازد. هزارتو قرار بود از هیولایی نیمه‌گاو-نیمه‌انسان محافظت کند که نتیجه‌ خیانت پاسیفائه، همسر مینوس، و آمیزش او با گاو سپید زیبایی بود. این گاو از طرف خدای دریا، پوزیدون، برای قربانی‌شدن به مینوس هدیه داده شده بود. اما مینوس از قربانی‌کردن گاو خودداری کرد و خشم خدایان برای همیشه دامان خانواده‌ او را گرفت و مینوتورِ نیمه‌گاو-نیمه‌انسان در هزارتو حبس شد.

 

درباره هزارتوی دیدالوس در سریال Dark (تاریک)

 


بیشتر بخوانید: واکنش‌ها و نقدها به فصل سوم سریال Dark (تاریک) | تجربه داستانی علمی‌تخیلی در اعجاب‌آورترین و هیجان‌انگیزترین فصل سریال دارک

ایده مهم‌ترین فیلم‌‎های سفر در زمان از کجا به ذهن سازندگانشان رسیده است؟



 

از آن‌جا‌که کرتی‌ها در پرورش گاو بسیار مهارت داشتند، پادشاه آتن، آیگیوس، برای ازبین‌بردن گاوی که حومه‌ آتن را نابود کرده بود از آن‌ها کمک خواست. تنها پسر مینوس، آندروگیوس، برای کشتن این گاو راهی آتن شد و در مبارزه شکست خورد و به قتل رسید. مینوس در پی انتقام از آتنی‌ها، خراجی هولناک طلب کرد: هر 9 سال یک‌بار، آتنی‌ها باید 7مرد جوان و 7زن جوان خود را به کرت می‌فرستادند. این جوانان هرگز به آتن بازنمی‌گشتند چراکه مینوس آن‌ها را به هزارتو می‌فرستاد و طعمه‌ مینوتور می‌شدند. در نهمین سال این رسم قربانی، تزه (تسئوس)، وارث تاج و تخت آتن، داوطلبانه در میان قربانی‌ها قرار گرفت و به آیگیوس اطمینان داد مینوتور را خواهد کشت و این مراسم قربانی انسانی را پایان می‌بخشد. به محض ورود آتنی‌ها به کرت، آریادنه، دختر مینوس، به تزه‌ جوان دل باخت و بر آن شد تا تزه‌ را از هزارتو نجات دهد. آریادنه کلافی نخ به تزه داد تا راه ورود و خروج از هزارتو را پیدا کند. تزه در بین این گروه اولین کسی بود که در هزارتو با مینوتور روبه‌رو می‌شد و این هیولا را با دستان خالی شکست داد.

 

در اواسط راه تزه،‌ آریادنه را در جزیره‌ ناکسوس برای همیشه رها کرد. این جوانان نجات‌یافته که با عجله به‌سمت آتن بازمی‌گشتند فراموش کردند بادبان سیاه کشتی را با بادبانی سفید عوض کنند و آیگیوس با دیدن بادبان سیاه از دوردست به گمان کشته‌شدن پسرش و دیگر جوانان آتنی خود را به دریا افکند و مُرد. تزه پس از بازگشت، پادشاه آتن شد و بعدها با فائدرا، خواهر آریادنه ازدواج کرد. فائدرا که دومین همسر تزه بود دل در گرو هیپولوتوس، پسر تزه از همسر اولش، بست و زمانی که دیگر امیدی به این وصال نداشت خود را حلق‌آویز کرد و در نامه‌ای، هیپولوتوس را عامل مرگ خود دانست.

 

در این میان دیدالوس،‌ معمار بزرگ و پسرش، ایکار، که به نجات و فرار تزه و آریادنه از کرت کمک کرده بودند در برجی زندانی شدند. دیدالوس برای فرار از برج پرهای کبوتران را جمع کرد و با استفاده از موم کندویی که در برج بود دو بال برای پرواز ساخت. ایکاروس بالای برج رفت و در اولین پرواز خود، بی اعتنا به نصیحت‌های پدر، بسیار اوج گرفت و به خورشید نزدیک شد. موم‌ها ذوب شدند و ایکاروس با سقوط در اقیانوس جان باخت.

 


درباره هزارتوی دیدالوس در سریال Dark/ تاریک

در قسمت ۵ سریال «تاریک» مرد غریبه روی دیوار تصویری از افسانه «آریادنه» چسبانده است


درباره هزارتوی دیدالوس در سریال Dark/ تاریک

«مارتا» در تئاتری نقش «آریادنه» را بازی می‌کند


منابع:

اسطوره های موازی. ج.ف.بیرلین. ترجمه عباس مخبر. نشر مرکز.

وبگاه Encyclopedia of Myths

 

تریلر فصل سوم سریال Dark (تاریک)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->