گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت علت اصلی گرانی گوشت و مرغ، نبود پیش‌بینی در واردات نهاده‌های دامی است قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد
سرخط خبرها

عضو هیئت‌رئیسه مجلس: ۴۰ درصد افزایش مصرف سوخت ناشی از فرسودگی خودرو‌های داخلی است

  • کد خبر: ۳۲۴۴۵۵
  • ۱۳ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۰
عضو هیئت‌رئیسه مجلس: ۴۰ درصد افزایش مصرف سوخت ناشی از فرسودگی خودرو‌های داخلی است
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش مصرف سوخت کشور به خاطر فرسودگی خودرو‌های داخلی است. خودرو‌های فرسوده از رده خارج نمی‌شوند، زیرا قدرت خرید مردم پایین است و اجازه اشباع بازار خودرو داده نمی‌شود. ما بار‌ها بر لزوم واردات خودرو تأکید کرده‌ایم، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد رشیدی با اشاره به معضل قاچاق سوخت گفت: طبق آمار وزارت نفت، میزان قاچاق سوخت در کشور روزانه ۲۰ میلیون لیتر است که یکی از دلایل اصلی آن به قیمت پایین سوخت در ایران برمی‌گردد. وقتی قیمت سوخت در خارج از مرز‌ها چند برابر قیمت داخلی است، قاچاق سوخت شکل می‌گیرد. در هیچ کشوری قیمت سوخت به اندازه نرخ ایران پایین نیست و این موضوع شرایط قاچاق را فراهم می‌کند.

باید با قاچاق سازمان‌یافته سوخت مبارزه کرد

وی افزود: به اعتقاد ما، قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت تنها به فعالیت‌های سوخت‌بر‌ها و موتوری‌ها محدود نمی‌شود و موضوع وسیع‌تری دارد و قاچاق سازمان‌یافته‌ای وجود دارد که باید با آن مبارزه شود. قاچاق روزانه این مقدار سوخت به معنای از بین رفتن منابع کشور است؛ ما با زحمت بنزین و گازوئیل تولید می‌کنیم و آنها را به قیمت ناچیز به مردم می‌فروشیم، اما همین منابع قاچاق شده و به خارج از مرز‌ها می‌رود و سود آن به جیب عده‌ای سودجو می‌رود؛ بنابراین، نهاد‌های نظارتی و امنیتی و ستاد مبارزه با قاچاق باید به جدیت موضوع قاچاق سازمان‌یافته را پیگیری کنند. در همین رابطه نیز کمیسیون انرژی جلساتی تشکیل داده، اما هنوز راه درمانی پیدا نشده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: بخش زیادی از قاچاق سوخت از طریق مرز‌های آبی و با کشتی‌های سوخت‌بر صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده قاچاق سازمان‌یافته است. این قاچاق معمولی نیست که یک موتوری دو گالن بنزین را پشت موتور خود بگذارد و بخواهد از استان‌های مرزی خارج کند. قاچاق سوخت باید به‌طور جدی‌تری مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر این، بخش زیادی از مصرف بالای سوخت در کشور به خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی مربوط می‌شود که با قیمت بالا و مصرف زیاد عرضه می‌شوند. مردم نباید تاوان تولیدات بی‌کیفیت خودرو‌های داخلی را بدهند که هیچ‌گاه به سطح جهانی از لحاظ کیفیت و قیمت نرسیده‌اند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین با اشاره به مصرف بالای سوخت در کشور و همچنین کیفیت پایین سوخت گفت: در حال حاضر، مشکلاتی از جمله کیفیت، کمیت، تنوع و قیمت خودرو‌های داخلی وجود دارد که برای مردم قابل تحمل نیست؛ مردم از خودرو‌های داخلی بی‌کیفیت و با قیمت بالا و مصرف زیاد استفاده می‌کنند. چرا مردم باید تاوان استفاده از خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی را بدهند که هیچ‌گاه به سطح رقابت جهانی نرسید؟

۴۰ درصد افزایش مصرف سوخت ناشی از فرسودگی خودرو‌های داخلی است

نماینده کرمانشاه اظهار کرد: بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش مصرف سوخت کشور به خاطر فرسودگی خودرو‌های داخلی است. خودرو‌های فرسوده از رده خارج نمی‌شوند، زیرا قدرت خرید مردم پایین است و اجازه اشباع بازار خودرو داده نمی‌شود. ما بار‌ها بر لزوم واردات خودرو تأکید کرده‌ایم، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. در مجلس یازدهم چندین بار واردات خودرو تصویب شد، اما تاکنون عملی نشده است. شروط موجود در آیین‌نامه برای واردات خودرو نیز باعث شده که این خودرو‌ها برای مردم صرفه اقتصادی نداشته باشد.

رشیدی بیان کرد: خودرو‌های روز دنیا شامل مدل‌های برقی و هیبریدی با مصرف پایین هستند، اما مصرف سوخت خودرو‌های تولید داخل بالای ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این موضوع باعث آلودگی محیط زیست شده است. آلودگی که علاوه بر تهران، در تمامی کلان‌شهر‌ها تسری پیدا کرده که علت آن را باید در مصرف بالای سوخت خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی جست‌و‌جو کرد لذا این زنجیره معیوب فقط به دلیل قیمت پایین سوخت نیست.

خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی باعث هدررفت منابع کشور می‌شوند

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته با افزایش قیمت سوخت، بعد از مدت کوتاهی مصرف دوباره افزایش پیدا کرد. این نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از مصرف زیاد سوخت به دلیل خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی است که هم باعث ناترازی انرژی شده و هم منابع کشور را هدر می‌دهند و هم اینکه باعث الودگی زیست محیطی و درنتیجه ایجاد مخاطراتی برای سلامت مردم شده و هزینه‌های سنگینی را بر دوش سیستم بهداشت و درمان می‌گذارد.

این عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید این زنجیره معیوب را اصلاح کند، گفت: اولین اقدام این است که خودرو به بخش خصوصی واگذار شود و دست دولت از این حوزه خارج شود. سپس اجازه داده شود که واردات خودرو با شیبی مناسب انجام شود. برای این کار باید فرصتی چندین باره به خودروسازان داخلی داده شود تا کیفیت و قیمت محصولات خود را به استاندارد‌های جهانی نزدیک کنند؛ در غیر این صورت، باید به مردم اجازه داده شود که از خودرو‌های باکیفیت و اقتصادی بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: دولت توانایی انجام چنین اقداماتی را دارد، اما ممکن است علت عدم اجرای آن، نفوذ مافیای خودرو در دولت‌ها باشد که مانع واردات خودرو شده‌اند. حق مردم است که از خودرو‌هایی با کیفیت بالا و مصرف پایین استفاده کنند، همان‌طور که در بسیاری از کشور‌های دنیا این موضوع رایج است.

رشیدی در پایان گفت: در حال حاضر، در دنیا می‌توان با زیر ۱۰ هزار دلار خودروی اقتصادی و باکیفیت تهیه کرد، اما آیا ما در ایران با ۱۰ هزار دلار خودروی با کیفیت سوار می‌شویم؛ اصلا اینگونه نیست برای مثال، قیمت خودرویی مانند دنا بالای یک میلیارد تومان است، اما آیا کیفیت دارد؟ مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر است که این به معنای هدر رفتن منابع کشور و ایجاد آلودگی محیط زیست است؛ این مدل خودروی داخلی سند افتخار ملی نیست.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->