برگزاری سومین جشنواره «عطر و طعم پاییز» در مشهد از اول آبان‌ماه ۱۴۰۴ کریمدادی: باوجود خشکسالی، وضعیت فضای سبز شهری مشهد در شرایط خوبی حفظ شد هم‌افزایی شهر‌های زیارتی؛ گامی برای ارتقای حکمرانی شهری در حوزه زیارت بافت فرسوده آبکوه با نقش‌آفرینی پررنگ مردم مشهد متحول خواهد شد علوی‌مقدم: اعتبارات ورزش در دوره ششم مدیریت شهری، ۱۱ برابر شد | برخی افراد به‌دنبال تیشه‌زدن به ریشه ورزش هستند موحدیان: احداث مکان‌های ورزشی هدیه شورای ششم به جوانان شهر مشهد است بازیکن استقلال، از فرش به عرش رسید هوای مشهد پس از ۴ روز آلودگی شدید، «قابل‌قبول» شد (۲۶ مهر ۱۴۰۴) | گروه‌های حساس همچنان ماسک بزنند دبیرخانه شهر‌های زیارتی؛ محور انسجام و هم‌افزایی مدیریت شهری در حوزه زیارت تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس و خیبر در دور رفت لیگ برتر فوتبال (۲۶ مهر ۱۴۰۴) | هاشمیان بر لبه تیغ شهردار مشهد مقدس: بوستان شهربانو طرق نمونه‌ای روشن از تحقق عدالت فضایی برای بانوان است نهضت همگانی پیشگیری از اعتیاد با اجرای طرح «شهید مهرورزی» در مشهدمقدس  تاریخچه حمل و نقل عمومی؛ از شرکت تعاونی تا سازمان نظارت بر تاکسی‌رانی در شهرداری مشهد | وقتی تاکسی‌ها به خیابان‌ آمدند کمک بزرگ کاپیتان تیم ملی قطر به آوارگان فلسطینی افزایش حدود ۴برابری دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد طی دوره ششم مدیریت شهری دادستان کل کشور در مشهد: کاهش حضور دولت در موضوعات اقتصادی رویکرد خوبی است ۹۰ دقیقه گفت وگوی شفاف شهری با مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد قلندرشریف: مشهد در حمل‌ونقل عمومی، شهری پیشرو است | شهروندان با استفاده از وسایل نقلیه عمومی، به کاهش آلودگی هوا کمک کنند + فیلم استقبال از بهار ۱۴۰۵ در مشهد، خلاقانه‌تر از سال‌های گذشته با تغییر در شاخص‌های خلاقیت هوای مشهد در وضعیت بحرانی | شاخص آلودگی به عدد ۲۰۸ رسید (۲۴ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان ملی

  • کد خبر: ۳۲۶۳۰۶
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۴
  • ۳
شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان ملی
طبق گفته مشاور عالی استاندار خراسان رضوی، باید شرکت فرودگاه‌های راه و شهرسازی مکان نهایی باند و شرایط فرودگاه را اعلام کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سال‌هاست که پروژه «شهر فرودگاهی» در مشهد مطرح شده است، یعنی از اوایل دهه ۹۰، اما با فراز و فرود‌های مختلف در این زمینه، سال ۹۸ دوباره این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد. هر بار پیگیری رسانه‌ها درخصوص آخرین وضعیت این طرح از مسئولان، به انجام مراحلی، چون جانمایی و راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی در مکان موردنظر ختم شد.

«ساخت شهر فرودگاهی، قطار سریع‌السیر مشهد- تهران و آزادراه حرم تا حرم» سه پروژه‌ای است که حتی در جلسه قرارگاه خدمات سفر سال ۱۴۰۲ نیز بر آن تأکید شد که این موضوعات جزو مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان بوده است؛ باوجوداین، اکنون ششمین سال از طرح مجدد این پروژه گذشته و اکنون گام بعدی پروژه شهر فرودگاهی مشهد در گرو تصمیم مسئولان ملی است.

«طبق آخرین پیگیری‌ها، اکنون این موضوع در اختیار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی وزارت راه و شهرسازی است. قرار بود این شرکت براساس نتایج نهایی بازسنجی که انجام شده بود، تدقیق نقطه نهایی باند و شرایط فرودگاه را اعلام کند، اما به نظر می‌رسد که تغییر و تحولات دولت و شرکت فرودگاه‌ها در این زمینه قدری تأخیر ایجاد کرده است.» این را مشاور عالی استاندار و مسئول پیگیری پروژه‌های کلان و طرح‌های ویژه خراسان به شهرآرا اعلام کرد.

جواد خدایی افزود: استاندار خراسان رضوی دستور ویژه داده است که در فروردین یا اردیبهشت ماه جاری پیگیری جدی از شرکت فرودگاه‌ها صورت بگیرد تا مرحله نهایی انجام شود و آن‌زمان می‌توان درخصوص این پروژه اطلاعات دقیق‌تری مطرح کرد.

نباید مانع توسعه فرودگاه فعلی مشهد شویم

او در خصوص اینکه آیا ساخت شهر فرودگاهی با توسعه فرودگاه فعلی منافاتی ندارد؟ اظهار کرد: اشکالی که در یکی دو دهه گذشته وجود داشته، این بوده است که فرودگاه مشهد را توسعه ندهیم، زیرا می‌خواهیم یک فرودگاه جدید بسازیم و این امر موجب شده بود که محدودیت‌هایی ایجاد شود. به همین دلیل در زمان وزیر اسبق راه و شهرسازی، رستم قاسمی، جلسه‌ای در استان برگزار و تصمیم بر آن شد که نباید مانع توسعه یا برآورده‌شدن نیاز‌های فعلی فرودگاه مشهد شویم.

خدایی بیان کرد: با فرض اینکه فرودگاه جدید هم بخواهد ساخته شود، زمان زیادی لازم است بنابراین نباید طرح توسعه فرودگاه فعلی به تأخیر بیفتد به‌ویژه اینکه بخشی از این طرح‌های توسعه‌ای، هم جنبه‌های ایمنی و فنی و هم خدمات رفاهی و مسافرپذیری دارد. پس از آن نیز اتفاقات مهمی از جمله فاز دوم ترمینال مسافری یا پل‌های هوایی که مسافران را به‌طور مستقیم داخل هواپیما منتقل می‌کند، انجام شد.

مشاور عالی استاندار با اشاره به اینکه ساخت شهر فرودگاهی با توسعه فرودگاه فعلی منافاتی ندارد، ادامه داد: باید فرودگاه جدید ساخته شود، پس از آن و در آینده تصمیم‌گیری شود که با توسعه‌های فعلی چه مواجهه‌ای داشته باشیم تا بهره‌برداری به‌روزتری از آنها شود.

لزوم تعیین‌تکلیف شهر فرودگاهی از سوی وزارت راه و شهرسازی

او اضافه کرد: اکنون نمی‌توانیم بگوییم که فرودگاه فعلی پاسخگوی نیاز‌های ماست، واقعا باید آینده را دید، زیرا تقاضا نیز زیاد است؛ ضمن اینکه فرودگاه فعلی آن‌قدر درگیر توسعه مشهد شده که خودش در مواردی مانع شده است. امیدواریم وزارت راه و شهرسازی که اکنون به ثبات مدیریتی رسیده در بحث شهر فرودگاهی نیز تعیین تکلیف کند.

خدایی با اشاره به اینکه براساس مطالعات قرار است محوریت پرواز‌های مشهد در شهر فرودگاهی اتفاق بیفتد. گفت: مأموریت اصلی این پروژه همین است. اکنون از فرودگاه فعلی صرفا استفاده مسافری می‌شود، در حالی که یکی از اهداف مهم فرودگاه جاده‌ای حمل بار یا استفاده از ظرفیت حمل و نقل هوایی در حوزه ترانزیت است.

مذاکره سرمایه‌گذاران پس از صدور مجوز‌های پروژه

او شهر فرودگاهی را یک پروژه سرمایه‌گذاری بزرگ‌مقیاس دانست و بیان کرد: سرمایه‌گذارانی که تاکنون مراجعه کرده‌اند انتظارشان این است که در ابتدا مجوز‌های این پروژه آماده شود تا بعد وارد مذاکره شوند. در این پروژه ضرورتی به حمایت مالی دولت نیست و البته دولت توان آن را هم ندارد.

تمرکز تصمیم‌گیری در تهران، چالش توسعه مشهد

مسئول پیگیری پروژه‌های کلان و طرح‌های ویژه خراسان بیان کرد: پیگیری پروژه‌ها با استان است، اما واقعیت این است که مسئولیت جانمایی، طراحی و صدور مجوز و سایر موارد یک امر کاملا تمرکزگرا در تهران است بنابراین یکی از چالش‌ها درباره توسعه مشهد همین تمرکز تصمیم‌گیری در پایتخت است. به همین دلیل استان، پیگیری مستمر برای پروژه‌ها را انجام می‌دهد.

مشاور عالی استاندار بیان کرد: شهر فرودگاهی منظور یک فرودگاه بزرگ نیست بلکه به معنای یک محدوده بزرگ است که فرودگاه محور آن باشد و ترکیبی از فعالیت‌های اقتصادی مختلف در آنجا انجام شود.

خدایی افزود: خیلی از مشکلات امروز ما ناشی از نبود دوراندیشی چند دهه قبل بوده است؛ بنابراین حتی اگر این پروژه در شرایط فعلی دور از اولویت به نظر برسد، به نظر ما حتما در اولویت‌هایی است که در آینده نه‌چندان دور مشهد ضرورت دارد. اگر امروز می‌گوییم چالش‌های توسعه‌ای در اطراف فرودگاه وجود دارد شاید پنج تا ۱۰ سال دیگر مشکلات، هم از حیث دسترسی و ترافیک خیابان‌های اطراف آن و هم از نظر بافتار پیرامونی شهری، بیشتر خود را نشان دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
اصولی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۴
1
1
قبل از حرکت.
شما سه گیرنده راداری ADS-B receiver در سه ارتفاع استان نقاط کوه کلیلاغ و کوه شیرباد و کوه هزار مسجد. نصب کن که پروازهای کوچک و بزرگ کاملاً از دید رادار پنهان نباشد. شهر فرودگاهی. پیش کش. خیلی راحت امکان گم شدن پروازها هست عین هلیکوپتر رییس‌جمهور. یک هشدار واقعی از متخصصین راداری
ماریا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۴
0
1
کاش قبل تمام این موضوعات،مشکلات مناطق پایبن شهرمشهدروحل کنن،ازجمله مترو مهرگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۵
0
2
فعلا چندین سال هست شهر فرودگاهی امام نتونستن کامل کنن شما بهتره فرودگاه فعلی را توسعه داده
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->