سوتی‌های عجیب سریال «محکوم»! | بی احترامی پلتفرم‌ها به مخاطب همچنان ادامه دارد زمان پخش «بامداد خمار» مشخص شد + خلاصه داستان «لاک‌پشت و حلزون»، فیلمی ایرانی با طعم فرانسوی «یوز» تاریخ‌ساز شد | رکورد تازه در سینمای کودک ایران صوت | آهنگ جدید اشوان با نام «دلم تنگه» منتشر شد + لینک دانلود و متن آمریکا به اسلام ویزا نداد | تور ادبی آقای خواننده لغو شد لیدی گاگا به دنباله «شیطان پرادا می‌پوشد» اضافه شد «شرور» صدرنشین پیش‌فروش بلیت در ۲۰۲۵ شد هفته شیراز روی آنتن شبکه نمایش «قلمه»، جوانه امیدوارکننده طنزپردازان خراسان | آیین اختتامیه یازدهمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد + فیلم چالش‌های ایفای نقش شهید علی هاشمی در «پسران هور» | از واکنش دختر شهید تا سختی‌های فیزیکی اطلاعیه اداره کل هنرهای نمایشی درباره اختتامیه جشنواره تئاتر مهر و ماه دیزنی، «گیسو کمند» را با اسکارلت جوهانسون زنده می‌کند معصومه آقاجانی، بازیگر و دوبلور پیشکسوت در بیمارستان بستری شد پایان فصل اول «۱۰۰» با اجرای هادی حجازی‌فر | فصل دوم به زودی ۷۰ درصد مردم همچنان پای تلویزیون | رقابت نزدیک شبکه سه و آی‌فیلم «استخر» با حضور پسر سروش صحت به پایان فیلم‌برداری رسید فیلم کوتاه «تنبیه» نامزد سه جشنواره معتبر جهانی شد ویدئو | وداع همایون شجریان با مادرش در مشهد طنین موسیقی ایرانی در قلب ایتالیا | شعر و صلح میان دو تمدن
سرخط خبرها

دستمزد فیلمنامه‌نویس‌ها در سال ۱۴۰۴ + جزئیات

  • کد خبر: ۳۲۶۶۸۶
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۳
دستمزد فیلمنامه‌نویس‌ها در سال ۱۴۰۴ + جزئیات
هیأت‌مدیره انجمن فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نرخ پایه‌ی (مبنای شروع مذاکره) دستمزد فیلم‌نامه در سال ۱۴۰۴ را اعلام می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در بیانیه صنفی هیأت‌مدیره انجمن فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران آمده است: «دلیل تفاوت چشمگیر ارقام امسال با ارقام سال پیش، همان تفاوتی است که آرامش و امنیت مالی را از همه سلب کرده است. افزایش هزینه‌های تولید فیلم غیرقابل انکار است.

طبق عرف کاری و استاندارد‌های بین‌المللی، فیلم‌نامه‌ی یک اثر سینمایی حدود ۵ تا ۱۰ درصد از کل بودجه تولید فیلم محاسبه می‌شود، اما ما ترجیح دادیم به واقعیت‌ها استناد کنیم. انتظار داریم فیلم‌نامه‌نویسان حرفه‌ای بسیار بیش‌تر از این مبالغ را دریافت.

انتظار داریم ساختار‌های نادرستی که بدیهی تلقی می‌شود کنار گذاشته شود، بخصوص در مواردی که یک فیلمنامه بیش‌تر از یک نویسنده دارد. عرف صنوف محترم تهیه‌کننده، چه دولتی و چه خصوصی، بر این است که دستمزد نویسنده تقسیم بر تعداد نویسنده‌ها شود، اما عقلانی است که به تعداد نویسنده‌ها دستمزد هم بیش‌تر شود، چون تجربه، توان، استعداد و ذوق هر نویسنده‌ی همکاری قیمتی معادل همکارش دارد. تهیه‌کننده عملاً از ظرفیت هنری دو نفر استفاده می‌کند و لازم است هر نویسنده دستمزد مجزا و کاملِ نگارش فیلمنامه را دریافت کند.

این مدل رفتاری غلط آن‌چنان دور از بدیهیات عقلی است که رسم شدن‌ش و اجرا شدن‌ش در تمام دهه‌های گذشته به جادو شباهت دارد! زمانی که شما قصد انجام کاری دارید با اضافه کردن تعداد کسانی که کار می‌کنند، دستمزد آن کار به تعداد نفرات تقسیم نمی‌شود، بلکه به عدد افرادِ بیش‌تر تکثیر و اضافه می‌شود. این رفتاری اقتصادی است، چون شما در حال صرفه‌جویی در زمان هستید. اینکه چطور توانستند همکاران ما را در زمان قدیم قانع کنند که دستمزدشان را با هم تقسیم کنند و خودشان بیش‌تر نپردازند، همان جادو و شعبده‌ای است که ما امیدواریم از امسال به بعد این ستم و حق‌کشیِ پنهان از بنیاد‌های روابط فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده یا سفارش‌دهنده حذف گردد. دستمزد پایه‌ای که هیئت‌مدیره‌ی انجمن اعلام می‌کند به‌ازای هر نویسنده است و قرار نیست این مبلغ تقسیم شود.

در تمام جشنواره‌های داخلی و خارجی، وقتی اثری دو نویسنده داشته باشد، دو تندیس و دو جایزه داده می‌شود. چرا در قرارداد‌های نگارش فیلمنامه این اتفاق نادیده گرفته می‌شود؟

هم‌چنین مثل بیانیه‌های سال‌های قبل به همکاران توصیه می‌شود در تنظیم و عقد قرارداد از حقوق معنوی خود کوتاه نیایند. در صورت بروز اختلاف فقط قرارداد اصولی و آینده‌نگرانه کارگشا می‌تواند باشد. هیئت‌مدیره آمادگی دارد در صورت نیاز مشاوره‌ی حقوقی در اختیار اعضا قرار دهد.

ارقام مصوب پایه‌دستمزد نگارش فیلم‌نامه در سال ۱۴۰۴ بدین شرح است:

- دستمزد نگارش فیلم‌نامه‌ی سینمایی: یک میلیارد تومان (بر مبنای بودجه‌ی تولید ۲۰ میلیاردی یک فیلم سینمایی)

- دستمزد نگارش فیلم تلویزیونی (تله فیلم): ۵۰۰ میلیون تومان

- دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی: ۳۰۰ میلیون تومان

- دستمزد نگارش هر قسمت سریال نمایش خانگی: ۵۰۰ میلیون تومان (بر مبنای بودجه‌ی تولید ۵ میلیارد به‌ازای هر قسمت)

- طرح آماده برای تولید فیلم‌نامه‌ی سینمایی: معادل ۳۰ درصد قیمت فیلم‌نامه‌ی کامل

- دستمزد طرح سریال: معادل دستمزد نگارش یک قسمت از سریال

دستمزد بازنویسی فیلمنامه توسط همکاری دیگر: معادل دستمزد کامل نویسنده که اعلام شده.

آرزویی فعلاً دور از دسترس است که سفارش‌دهندگان فیلم‌نامه قبول کنند مهم‌ترین بخش پروسه نگارش فیلم‌نامه نوشتن «طرح» است. متأسفانه رسم جاری کشور ما گرفتن طرح بدون دستمزد و عقد قرارداد بعد از تصویب طرح است. این رفتار با نویسنده‌های حرفه‌ای دور از اصول حرفه‌ای است. تهیه‌کننده یا نویسنده را قبول دارد و به او سفارش می‌دهد یا طرح خودش را ارائه می‌کند و قرارداد نگارش می‌بندد. این روش کاری که از چندین نفر «طرح» طلب می‌کنند و دستمزدی نمی‌پردازند، به‌جهت غیراخلاقی و سودجویانه بودن، مورد انتقاد هیئت‌مدیره‌ی انجمن است و تنها راه‌حلی که الآن پیشنهاد می‌کند اتحاد همکاران برای عدم قبول این رویه‌ی کاری است.»

منبع: عصر ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->