به گزارش شهرآرانیوز، فیلم سینمایی «صیاد»، به کارگردانی جواد افشار، زندگی و رشادتهای شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، یکی از قهرمانان برجسته ارتش جمهوری اسلامی ایران را در دوران جنگ تحمیلی به تصویر میکشد. این اثر سینمایی با تلاش برای روایت سرگذشت این شهید بزرگوار، به نسلهای جدید ایران یادآوری میکند که صیاد شیرازی نه تنها در عرصه نظامی، بلکه در ایجاد وفاق و همبستگی میان ارتش، سپاه و مردم نقشی برجسته داشت. در این فیلم، شهید صیاد به عنوان نماد غیرت ملی و وحدت ایرانی به تصویر کشیده شده است.
این فیلم که روز گذشته، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴، با حضور برخی عوامل این فیلم در سینما ویلاژتوریست مشهد اکران شد که به همین بهانه گفتگویی با آنها ترتیب دادهایم که در ادامه میخوانید.
جواد افشار درباره فیلم سینمایی صیاد میگوید: باعث افتخار ما بود که توانستیم فیلم صیاد را تولید کنیم. شهید صیاد شیرازی یکی از قهرمانان بزرگ ارتش بود که در این سالها متاسفانه مغفول مانده بود. تلاش زیادی شد تا بتوانیم گوشهای از سرگذشت این شهید بزرگوار را برای نسل امروز بازگو کنیم. صیاد برای سربلندی پرچم جمهوری اسلامی جان داد و حماسه خلق کرد. ما وظیفه خود میدانیم که این ایثار را با ابزار هنر پاس بداریم.
او با اشاره به نقش تاریخی صیاد میافزاید: چرا صیاد؟ چون او در مقطعی از تاریخ کشور ما، پس از انقلاب، نقش مؤثری در ایجاد وفاق داشت. دورانی که کشور درگیر هجمههای داخلی و تهدیدهای تجزیهطلبانه بود. در همان زمان، دشمن بعثی هم حمله را آغاز کرده بود. صیاد با درایت و صلابت توانست پیوندی میان ارتش، سپاه و مردم برقرار کند و در حفظ تمامیت ارضی ایران نقش ایفا کند.
این کارگردان با اشاره به کمتوجهی سینما به ارتش، میگوید: در بسیاری از فیلمهای دفاع مقدس، ارتش نقش پررنگی ندارد. اما در این فیلم، ارتش قهرمان است. صیاد نماد وحدت، غیرت ملی و وطندوستی است و روایت او فقط متعلق به یک نهاد خاص نیست؛ او برای همه ایران است.
علی سرابی، بازیگر نقش شهید سپهبد صیاد شیرازی در فیلم سینمایی «صیاد»، با تأکید بر مسئولیت سنگینی که ایفای این نقش بر دوش او گذاشته، توضیح میدهد: زمانی که پیشنهاد این نقش به من داده شد، گفتند که برای نخستین بار در جمهوری اسلامی قرار است درباره یکی از بلندپایهترین مقامات نظامی فیلم ساخته شود. این جمله به اندازهای برای من استرسآور بود که فشار مضاعفی به من وارد کرد. برای همین تمرینات سخت و تحقیقات گستردهای داشتم.
وی ادامه میدهد: الحمدلله آنچه امروز روی پرده دیده میشود، حاصل تلاش من برای نزدیک شدن به شخصیت شهید بزرگوار است. خدا را شکر، آنچه از مردم و خانواده محترم ایشان میشنوم، باعث شده تا این لحظه احساس سربلندی کنم.
بازیگر نقش صیادشیرازی درباره نحوه نزدیک شدن به لحن و گویش شهید صیاد تصریح میکند: فیلمهایی از اهالی درگز دیدم، لحن و لهجهشان را بررسی کردم تا بتوانم به آنچه باید، نزدیک شوم. تکهکلامهایی را تمرین کردم و از این طریق با این منطقه خاص در خراسان آشنا شدم.
سرابی بیان میکند: شخصیت شهید صیاد، بسیار پیچیده و والا بود. نوجوان بودم که آن خبر تلخ و شوم را شنیدم. همه اطرافیانم حال خوبی نداشتند. بعدها که قرار شد فیلم ساخته شود، با امیران ارتش و دوستان شهید گفتوگو کردم. بدون استثنا، همه یک جمله را تکرار کردند که شما نقش کسی را بازی میکنید که یک انسان معمولی نبوده، فرشتهای بوده که روی زمین گذاشته بودند.
او اضافه میکند: در عین حال، شخصیت بسیار رک، عادل و در برابر نادرستیها ایستادهای داشت. در خاطراتش آمده که وقتی احساس میکرد جایی خلاف مقررات عمل میشود، با صراحت بازگو میکرد. جملهای معروف دارد؛ زمانی که رئیسجمهور وقت، بنیصدر، او را خلع درجه میکند و از حضور در جبهه غرب منع میکند، میگوید که شما در جایگاهی نیستید که چنین تصمیمی بگیرید. این شجاعت، ویژگی کمیابی در میان فرماندهان نظامی است.
بازیگر نقش صیادشیرازی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره ورودش به سینما توضیح میدهد: برای یک بازیگر تفاوتی ندارد روی صحنه تئاتر باشد یا مقابل لنز دوربین سینما. انتخاب من این نیست که فقط سینما یا تئاتر کار کنم، هر دو را ادامه خواهم داد. نقش شهید صیاد برای من افتخار بزرگی بود؛ هم از نظر حساسیت موضوع و هم اهمیت آن در کشور.
سرابی درباره نحوه انتخابش برای این نقش بیان میکند: سر صحنه فیلم سینمایی "پروین" بودم که همسرم در آن نقش پروین را بازی میکرد. آقای شهرام خلج، طراح گریم، من را دید و گفت علیآقا نمیخوای سینما کار کنی؟ گفتم چرا، اگر نقش خوب باشد چرا که نه. گفت تست گریم بدیم. تست دادم و بعد مشخص شد چه نقشی است. با کمال افتخار این نقش را پذیرفتم.
او در پایان با اشاره به انتخابهای بعدی خود در سینما تاکید میکند: برای کارهای بعدی خیلی دقت خواهم کرد. توقعم از خودم بالا رفته و طبیعتاً انتخابهایم سختتر خواهد بود.
نادر سلیمانی با اشاره به روند انتخاب نقشهایش در سینما و تلویزیون، از فیلمهایی، چون «لاتاری» و «آبادان یازده ۶۰» یاد میکند و میگوید: وارد نقشهای جدی شدم. فیلم «لاتاری» اگرچه فضای طنز خودش را داشت، اما در کل اثری جدی بود. البته داستانش با آنچه ابتدا فکر میکردیم تفاوت داشت و تغییر کرد. در «آبادان یازده ۶۰» هم سعی کردم نمکی به کار بدهم، اما با شخصیتی خاص مواجه بودیم.
او ادامه میدهد: بعدتر وارد پروژهای شدم به نام «پالایشگاه»؛ نقشی جدی از یک ناخدا داشتم، نقشی که متأسفانه پرداخت زیادی به آن نشد، اما در فیلم ضد دیده شد. گریم و بازی آن اثر متفاوت بود. همین تفاوت باعث شد که آنقدر دیده شود.
بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون میگوید: تفاوت بازی من در این کار با آنچه از من انتظار میرفت، در آرامش و سکوت نقش بود. صدایی که دیگر کسی باور نمیکرد متعلق به نادر سلیمانی باشد. بازیای که امتیازش در همین سکوتها نهفته بود. همه اینها کمک کرد تا نادر سلیمانی دیده شود. در عکسی که از همان نقش منتشر شد، بازخوردها خیلی خوب بود. اینبار زمان بیشتری داشتیم، همهچیز با دقت پیش رفت.
او درباره نقشش در فیلم «صیاد» نیز اظهار میکند: خوشبختانه این پروژه هم خوب پیش رفت و میتوانم بگویم کاری نسبتاً عالی شد. شهید صیاد شیرازی، شخصیتی است که شاید خیلیها در اوایل انقلاب با آن مواجه بودند؛ شخصیتی جدی، صادق و بیپیرایه که بیدلیل در ارتش، با چالشهایی روبهرو شد. همین تضادها باعث شد مردم، سوالهایی در ذهنشان شکل بگیرد.
در ادامه ایوب آقاخانی بازیگر نقش خرسندی درباره حضورش در فیلم صیاد میگوید: نخستین بازیگری بودم که به پروژه پیوستم؛ حتی پیش از انتخاب بازیگر نقش شهید صیاد. نقش خرسندی برایم اهمیت داشت، چون در برههای مهم در روایت زندگی صیاد ظاهر میشود؛ برههای که با ترور صیاد پیوند دارد. خرسندی زنده میماند، اما بخش زیادی از تواناییهایش را از دست میدهد. صحنه ترور یکی از درخشانترین صحنههای فیلم بود و برای من همین کافی بود تا قانع شوم این نقش حاشیهای نیست.
او ادامه میدهد: ما نسلی هستیم که شهید صیاد را از نزدیک میشناسیم؛ او برای ما فقط نام یک اتوبان در تهران نیست. صیاد شیرازی از معدود شهدایی است که هم انقلاب را دیده، هم جنگ را، و هم سالهای پس از آن را. ما که با او همدوره بودهایم، وظیفه داریم نسلهای جدید را با چنین شخصیتهایی آشنا کنیم.
این بازیگر بیان میکند: من هنرمندی هستم که ریشهام در نویسندگی است. هیچ هنرمندی نمیتواند بدون ارتباط روشن با جامعه پیرامونش حرف بزند. من درباره سه شهید از سه طیف مختلف نمایشنامه نوشتهام؛ شهید چمران، شهید کشوری و شهید جهانآرا. این یعنی مسئله دفاع مقدس برایم اولویت دارد؛ نه به خاطر همسویی با ایدئولوژی، بلکه، چون این وقایع بخشی از زندگی ماست. ما بر شانههای این شهدا ایستادهایم.
آقاخانی تاکید میکند: فیلم صیاد از معدود فیلمهای بعد از انقلاب است که ارتش را قهرمانانه به تصویر میکشد. این خودش برای من یک دغدغه بود. ما در این فیلم وحدت را نشان میدهیم؛ وحدتی که فراتر از ایدئولوژی است. منظورم وحدت در تعلق به ایران است؛ اینکه من ایرانیام و ایران برایم مهم است.