مقایسه دنا پلاس با پژو 207i در بازی بی رقیب

  • کد خبر: ۳۳۰۷۷
  • ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
  • ۶
مقایسه دنا پلاس با پژو 207i در بازی بی رقیب
مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. اگرچه هر دوی این خودرو‌ها محصول شرکت ایران خودرو بوده و روی کاغذ رقابتی با یکدیگر ندارند، اما در عمل خریداران تنها قادر به انتخاب یکی از آن‌ها خواهند بود؛ بنابراین باید به مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i بپردازند تا گزینه‌ی برتر را با خیال آسوده‌تری برگزینند.
 به گزارش شهرآرانیوز، خودروی پژو ۲۰۷i را می‌توان محصولی عجیب و حتی ناقص الخلقه لقب داد. اگرچه این خودرو نام پژو ۲۰۷ را یدک می‌کشد، اما در عمل نسخه‌ی فیس لیفت شده‌ای از خودروی پژو ۲۰۶ به شمار می‌رود. این خودرو که در بازار‌های جهانی با نام پژو ۲۰۶ پلاس شناخته می‌شد، به تدریج در ایران به پژو ۲۰۷i مشهور شد.

پیش از تصویب قرارداد برجام و در زمان تحریم ایران، تولید خودروی پژو ۲۰۷i در کشور ما متوقف شد. اما پس از برجام این خودرو بار دیگر تغییر شکل داد و با سر و صورت متفاوتی از خط تولید داخلی بیرون آمد. به طور کل خودرویی که در حال حاضر با نام پژو ۲۰۷i در بازار ایران یافت می‌شود نسخه‌ی فیس لیفت شده‌ای از خودروی پژو ۲۰۷i پیش از برجام است؛ بنابراین باید حساب این خودرو را از پژو ۲۰۷ عرضه شده در بازار‌های جهانی جدا دانست. با این توضیح کوتاه نوبت به مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i می‌رسد.


مقایسه دو خودروی سواری دنا پلاس با ۲۰۷i

مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i از نظر مشخصات فنی

خودروی دنا پلاس به یک موتور بنزین سوز ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مدل EF۷ مجهز است. موتوری با بهره‌مندی از گنجایش ۱۶۴۶ سی‌سی که قادر است حداکثر توانی معادل ۱۱۳ اسب بخار را با احتساب ۶۰۰۰ دور در دقیقه از خود تولید نماید. حداکثر گشتاور تولید شده توسط این موتور نیز رقم ۱۵۵ نیوتن‌متر با احتساب ۴۵۰۰ دور در دقیقه است.

در سوی دیگر میدان خودروی پژو ۲۰۷i قرار دارد که از وجود موتور TU۵ به عنوان قلب تپنده‌ی خود بهره می‌برد. این موتور بنزینی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ از گنجایشی برابر با ۱۵۸۷ سی‌سی برخوردار است. موتور به کار رفته در خودروی پژو ۲۰۷i قادر است حداکثر توانی معادل ۱۰۵ اسب بخار با احتساب ۵۸۰۰ دور در دقیقه ایجاد نماید و حداکثر گشتاوری برابر با ۱۴۲ نیوتن متر را با احتساب ۴۰۰۰ دور در دقیقه به نمایش بگذارد.

با توجه به بیشتر بودن وزن خودروی دنا پلاس در مقایسه با خودروی پژو ۲۰۷i می‌توان ادعا کرد که این دو خودرو کم و بیش از توان فنی مشابهی بهره می‌برند. البته در مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i به لحاظ شتاب صفر تا صد، عملکرد خودروی پژو اندکی بهتر به نظر می‌رسد. چرا که شتاب صفر تا صد ۱۱.۶ تا ۱۲.۶ ثانیه‌ای این خودرو در برابر شتاب ۱۳.۵ ثانیه‌ای خودروی دنا پلاس قرار می‌گیرد. حداکثر سرعت قابل دست‌یابی اسمی این دو خودرو نیز تقریبا برابر با یکدیگر بوده و رقم ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است.


مقایسه دو خودروی سواری دنا پلاس با ۲۰۷i



به طور کل موتور به کار رفته در هر دوی این خودرو‌ها اگرچه با یکدیگر متفاوت است، اما به نوعی بومی سازی شده است و نمی‌توان آن‌ها را یک موتور صد در صد خارجی لقب داد.

مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i از نظر متوسط میزان مصرف سوخت نیز به سود خودروی پژو تمام می‌شود. چرا که این خودرو به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت، حداقل به اندازه‌ی یک لیتر بنزین کمتری نسبت به رقیب خود مصرف می‌کند. اگرچه خودروی دنا پلاس در حال حاضر تنها در قالب مدل دنده دستی در دسترس خریداران قرار دارد، اما خودروی پژو ۲۰۷i علاوه بر مدل دنده دستی در قالب مدل دنده اتوماتیک نیز به بازار عرضه می‌شود.

به طور کل هنگام مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i می‌توان کاستی‌هایی را در بخش فنی هر کدام از این دو خودرو مشاهده کرد. به عنوان مثال در خودروی دنا پلاس گزارش‌های فراوانی در زمینه‌ی کیفیت نامناسب ساخت دیسک و صفحه این خودرو و خرابی‌های متعدد آن وجود دارد. از سوی دیگر در خودروی پژو ۲۰۷i نظیر همین مشکل را می‌توان در رابطه با جعبه دنده‌ی این خودرو مشاهده نمود. در مجموع به دلیل تولید شدن این دو خودرو در داخل کشور برخی قطعات فنی به کار رفته در آن‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست. علاوه بر آن در صورت خرابی نیز باید نمونه‌های معیوب را با نمونه‌های ساخته شده در چین تعویض نمود.


مقایسه دو خودروی سواری دنا پلاس با ۲۰۷i


مقایسه دنا پلاس با 207i از نظر امکانات و قابلیت‌ها

برای مقایسه دنا پلاس با 207i از دیدگاه کمیت و کیفیت آپشن‌های موجود در این دو خودرو بهتر است ابتدا نگاهی به امکانات و قابلیت‌های به کار رفته در خودروی دنا پلاس داشته باشیم.

مجهز به سيستم ضد سرقت یا ايموبيلايزر
بهره‌مندی از سيستم هشدار دهنده‌ی مركزی ورود غير مجاز
برخورداری از دوربين ديد عقب و سیستم هشدار دهنده‌ی موانع عقب
وجود سيستم عيب يابی هوشمند یا مولتی پلكس در خودرو
مجهز به قفل مركزی با ريموت كنترل راديويی
برخورداری كمربندهای ايمنی جلو از خصلت سه نقطه‌ای و قابليت تنظيم ارتفاع
مجهز به كليدهای كنترل کننده‌ی سيستم صوتی، بلوتوث تلفن همراه و سیستم كروز كنترل روی فرمان خودرو
برخورداری از سیستم تهویه مطبوع که به قابلیت تنظيم اتوماتيک مجهز است و وجود كانال تهويه هوا برای سرنشينان ردیف عقب
برخورداری از نمایشگر چند رسانه‌ای لمسی با رهياب جی پی اس و قابلیت بلوتوث تلفن همراه
مجهز بودن چراغ‌های جلوی خودرو به لامپ ال ای دی طرح نئون برخورداری خودرو از چراغ روشنایی‌ روز
بهره‌مندی از چراغ مه شكن در بخش جلو و عقب خودرو
وجود چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد و چراغ‏های سقفی در بخش جلو و عقب خودرو به همراه چراغ روشنايی فضای پايين پا هنگام سوار شدن یا پياده شدن از خودرو
امکان تنظيم زاويه‌ی نور چراغ‏های جلو از داخل خودرو
وجود آينه‌های جانبی برقی با طرح جدید، مجهز به راهنما و امکان تا شدن خودکار
برخورداری از آينه‌ی چراغ دار روی آفتاب‌گير سمت شاگرد
امکان تنظيم شيشه بالابرهای جلو و عقب خودرو به صورت برقی
برخورداری شیشه‌های خودرو از خصلت سولار یا ضد اشعه‌‌ی خورشید
بهره‌مندی از رینگ آلومينيومی مدل 195/60R15
امکان جا به جايی صندلی‏ راننده و سرنشين جلو به صورت برقی در قالب سیستم 8 حركته
وجود پشت سری صندلی‌های جلوی خودرو با قابلیت تنظيم ارتفاع و زاويه نشستن
امکان دسترسی به صندوق عقب و باز کردن قفل آن از داخل خودرو
وجود زير آرنجی در بخش جلو و عقب خودرو
مجهز به سان ‌روف
امكان نصب صندلی كودک روی صندلی عقب خودرو و برخورداری از قابلیت ایزوفیکس
مجهز به سیستم كروز كنترل
وجود ستون فرمان تلسكوپی و جمع شونده
برخورداری از سيستم روشنايی موقت هنگام حضور در محيط‌های تاريک
بهره‌مندی از نمايشگر دمای محيط
وجود آنتن سقفی باله کوسه‌ای به همراه سيستم پشتيبانی از رهياب
برخورداری از جا عينكی
بهره‌مندی از سيستم قطع شدن سوخت به شکل خودكار هنگام وقوع تصادف
وجود سيستم كنترل بخار بنزين



مقایسه دو خودروی سواری دنا پلاس با ۲۰۷i


حال به منظور مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i به بررسی کم و کیف امکانات و قابلیت‌های موجود در خودروی پژو ۲۰۷i می‌پردازیم. البته باید به این نکته توجه داشت که این امکانات در پیشرفته‌ترین مدل موجود از این خودرو مشاهده می‌شود.

مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم‌های مکمل و کمکی EBD و EBA
وجود ترمز جلو و عقب دیسکی که بخش جلو به سیستم خنک شونده مجهز است
برخورداری از ۲ کیسه هوای ایمنی که به راننده و سرنشین صندلی جلو اختصاص دارد
بهره‌مندی از سیستم چند رسانه‌ای که به مواردی نظیر صفحه نمایش ۷ اینچ لمسی، سیستم رهیاب یا جی پی اس، قابلیت پخش دی وی دی، درگاه یو اس بی، قابلیت بلوتوث و بلندگوی اختصاصی مربوط به در‌های جلو و عقب خودرو مجهز است
وجود فرمان هیدرولیکی و کلید‌های کنترل روی فرمان
مجهز به چراغ مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو
برخورداری از قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو
وجود چراغ روشنایی روز در بخش جلوی خودرو
بهره‌مندی از آینه‌های جانبی برقی که مجهز به راهنما بوده و هم‌رنگ با بدنه‌ی خودرو هستند
وجود شیشه بالابر برقی برای در‌های جلو و عقب خودرو
برخورداری از سیستم ایموبیلایزر و قفل مرکزی با ریموت
بهره‌مندی از کمربند‌های ایمنی مختص به سرنشینان جلو که سه نقطه‌ای بوده و از قابلیت تنظیم ارتفاع بهره می‌برند
وجود کمربند ایمنی مختص به سرنشینان عقب که از ویژگی سه نقطه‌ای برخوردار است
برخورداری خودرو از رینگ ۱۴ اینچ آلومینیومی
مجهز بودن صندلی عقب خودرو به قابلیت ایزوفیکس
بهره‌مندی خودرو از سنسور دنده عقب و دوربین دنده عقب
برخورداری صندلی راننده و سرنشین جلو از قابلیت تنظیم دستی در چهار جهت مختلف
وجود پشت سری قابل تنظیم در بخش جلو و عقب خودرو
مجهز بودن خودرو به سیستم کروز کنترل



مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i به عنوان دو خودروی سواری

مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i از نظر مشخصات ظاهری

تا کنون بار‌ها به این نکته اشاره کرده‌ایم که خودروی دنا پلاس در عمل نسخه‌ی فیس لیف شده‌ای از خودروی سمند به شمار می‌رود؛ بنابراین کماکان می‌توان آن پایه و هسته‌ی نسبتا قدیمی و از مد افتاده را در طراحی ظاهر این خودرو مشاهده کرد. این در حالی است که خودروی پژو ۲۰۷i از ظاهر مدرن‌تری نسبت به رقیب خود برخوردار است.
نمای جلو

نمای جلوی خودروی پژو ۲۰۷i شباهت فراوانی به نسخه‌ی اصلی و فرانسوی خودروی پژو ۲۰۷ دارد. این شباهت بیش از هر چیز در نوع طراحی سپر و بخش جلو پنجره‌ی این دو خودرو مشاهده می‌شود. علاوه بر آن کاپوت این دو خودرو نیز از طراحی کم و بیش مشابهی بهره می‌برد. با این حال نوع طراحی چراغ‌های جلو در خودروی پژو ۲۰۷i تا حدی با نوع طراحی چراغ‌های جلو در مدل اصلی خودروی پژو ۲۰۷ متفاوت است.
نمای عقب

با این حال در نمای عقب این دو خودرو شباهت‌های یاد شده کمتر به چشم می‌آید. نوع طراحی چراغ‌های عقب در کنار سپر عقب و همچنین فضای مختص به بار در نمونه‌ی اصلی و فرانسوی خودروی پژو ۲۰۷ بسیار نرم‌تر و چشم‌گیرتر از خودروی ایرانی پژو ۲۰۷i انجام گرفته است.
نمای داخل

در مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i از نظر نوع طراحی نمای داخل هم شاید نتوان برتری را به طور قاطع به یکی از این دو خودرو واگذار کرد. با این حال همان گونه که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، نوع طراحی بخش سمت راست داشبورد خودروی دنا پلاس جزو نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. از نظر جنس مواد به کار رفته در طراحی داشبورد نیز این دو خودرو تقریبا مشابه با یکدیگر عمل کرده‌اند و در هر دوی آن‌ها از مواد پلاستیکی خشک و بی کیفیت برای انجام این کار استفاده شده است.


مقایسه دو خودروی سواری دنا پلاس با ۲۰۷i


جمع بندی مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i

از لحاظ توان فنی می‌توان خودروی دنا پلاس را در جایگاه بالاتری نسبت به پژو ۲۰۷i قرار داد. البته هنگامی که پای وزن خودرو‌ها به میان می‌آید شرایط برای این دو خودرو نسبتا برابر جلوه می‌کند. با این حال خودروی پژو ۲۰۷i از شتاب صفر تا صد بیشتری نسبت به رقیب خود بهره می‌برد.

در مقایسه دنا پلاس با ۲۰۷i از نظر فضای فراهم شده درون کابین یا فضای مختص به حمل بار، این خودروی دنا پلاس است که گوی سبقت را از رقیب خود می‌رباید. از آن جایی که کابین خودروی پژو ۲۰۷i در عمل همان کابین خودروی پژو ۲۰۶ است، خودروی دنا پلاس گزینه‌ی بسیار بهتری برای انجام مسافرت‌های خانوادگی خواهد بود.



هنگامی که از نظر شکل و شمایل ظاهری به مقایسه دنا پلاس با 207i می‌پردازیم، برتری از آن خودروی پژو است. برخورداری این خودرو از ظاهر اسپورت و جوان پسند در کنار بهره‌مندی آن از خصلت هاچ بک و همچنین شباهت‌هایی که این خودرو با نسخه‌ی اصل و جهانی خودروی پژو 207 دارد، آن را به محصول پر هوادارتری نسبت به رقیب خود تبدیل نموده است.

از نظر قیمت نیز مدل دستی خودروی پژو 207i از شرایط بهتری نسبت به خودروی دنا پلاس برخوردار است. علاوه بر آن اگر به مقایسه دنا پلاس با 207i اتوماتیک بپردازیم باز هم به نسبت امکانات و قابلیت‌های موجود در این دو خودرو و نوع جعبه دنده‌ی آنها تفاوت قیمت 6 میلیون تومانی این دو خودرو تا حدی قابل توجیه‌ خواهد بود.

بر این اساس به عنوان آخرین جمله‌ در مقایسه دنا پلاس با 207i می‌توان گفت که اگر به فضای اندک کابین خودروی پژو 207i برای جا دادن سرنشین و بار اهمیت چندانی نمی‌دهید، این خودرو انتخاب بهتر و معقول‌تری نسبت به خودروی دنا پلاس خواهد بود.

منبع:مجله ستاره

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیررضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
3
8
ازهمه لحاظ دنا پلاس بهتره از نظر قدرت متور، زیبایی،کابین بزرگ، صندوق از 207 سرتره ولی 207 فقط شتاب خوبه،وقیمتش ارزون تره از نظر من برو دنا پلاس بخر خیالت راحت باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
1
1
۲۰۷‌بخاطر‌وزن‌کمش‌فقط‌شتاب‌اولیه‌خوبی‌داره‌‌دیگه‌چیزی‌نداره‌هرچندکه‌دنا‌پلاس‌طی‌مسافت‌کوتاهی‌شتاب‌اولیه‌خودشو‌جبران‌میکنه‌وازسایر‌جهات‌سرتر‌از۲۰۷هستش‌فقط‌این‌جوناهستن‌که‌باتبلیغات‌گول‌میخورن‌هردوروسوارشو‌بعد‌تصمیم‌بگیر‌
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
1
0
واقعا دو دلم بین این دوتا
از اون طرف آپشن های ۲۰۷ وسوسم می‌کنه مثلا فرمون برقی و سقف پاناروما ، از طرف دیگه ظاهر و کابین جادار دنا
دل میگه دنا عقل میگه ۲۰۷
کدومو بگیرم؟ لطفا راهنمایی کنید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
1
1
دنا پلاس بهتره از قدیم گفتن پول بیشتر جنس بهتر
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
0
1
۲۰۷ خوبه
عادل
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
0
0
207 کم مصرفتر شتاب بهتر ترمز گیری بهتر ولذت رانندگی بهتری ارائه میده دنا فقط با ابهت تره
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->