نرخ بلیت رفت‌وبرگشت مشهد–نجف ۱۵ میلیون تومان اعلام شد معضل ایجاد طبقات مازاد غیر مجاز در ساختمان‌ها و تهدید ایمنی مردم افزایش قیمت ارز اربعین در بانک مرکزی | دینار بازار آزاد مشهد چند؟ (۶ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۶ مرداد ۱۴۰۴) | دلار بازار آزاد صعود کرد بلاتکلیفی ۴ ساله تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی | فشار پیمانکاران بر کارگران بهره‌گیری از تجربه جهانی برای مقابله با رکود اقتصادی تولید محصول آب‌بر در استان بی‌آب خراسان رضوی! طلای جهانی به پایین‌ترین حد در دو هفته اخیر رسید (۶ مرداد ۱۴۰۴) رشد حدود ۵۰ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد (۶ مرداد ۱۴۰۴) ضرورت ساماندهی و اصلاح یارانه نان با رویکرد کارت ملی سرمایه گذاری ۲.۳ میلیاردلاری برای تولید ۷ هزار مگاوات برق خورشیدی واکاوی گرانی برنج | فشار برخی نمایندگان برای توقف واردات تاثیر واردات تدریجی خودرو بر قیمت‌ها چگونه است؟ ویدئو | رئیس سازمان بورس: حمایت از بازار ادامه دارد، اما با منطق! قیمت امروز میوه و تره بار در مشهد (۶ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت سیب‌زمینی کاهش یافت معامله ۱۶۷ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله اعتبار کالابرگ دهک‌های ششم و هفتم درآمدی از امروز شارژ می‌شود (۶ مرداد ۱۴۰۴) نیروگاه خورشیدی، ظرفیتی مغفول در کشور آفتاب‌خیز ایران | نصب و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی چقدر هزینه دارد؟ از «آب باریکه» تا درآمد سرشار| گزارش شهرآرانیوز از وضعیت مهارت‌آموزی در خراسان رضوی گزارش رسانه آمریکایی از پیش بینی بازار طلای جهانی در هفته جاری کمبود ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای سفر‌های اربعین ۱۴۰۴ مصرف سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزارتن آفت کش در کشور قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل چند؟ (۵ مرداد ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ مرداد ۱۴۰۴) | رشد قیمت آریزو ۸ به نیمه کانال ۲.۹ میلیارد تومان قیمت‌ امروز خودرو‌های داخلی (۵ مرداد ۱۴۰۴) | رشد ۱۰ میلیونی شاهین G آیا ادارات و بانک‌های تهران روز (چهارشنبه، ۸ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل می‌شود؟ تورم خدمات به ۴۰ درصد رسید | خدمات فنی صدرنشین تورم خردادماه رشد ۶۳ درصدی وصول مالیات در خراسان رضوی طی سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴ بازار موبایل ایران زیر و رو شد
سرخط خبرها

چین، دو فروند هواپیمای کارکرده مسافربری را ۴برابر گران‌تر از قیمت واقعی به ایران فروخت

  • کد خبر: ۳۳۴۵۵۲
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۸
چین، دو فروند هواپیمای کارکرده مسافربری را ۴برابر گران‌تر از قیمت واقعی به ایران فروخت
چینی‌ها هواپیماهایی را که هریک از آن‌ها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش دارند، به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر کردند!

به گزارش شهرآرانیوز؛ روز گذشته خبر رسمی ورود ۲ فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ A به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) منتشر شد.

البته یک ماه گذشته «مهرداد بذرپاش» وزیر راه وشهرسازی سابق در توییتی با اعلام این خبرو تبریک به ملت، گفته بود که خرید این دو هواپیما در دولت گذشته انجام شده است.

طبق اطلاعات رسیده، مقدمات ورود این دو فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشورمان از دو سال گذشته توسط یک شرکت گمنام چینی تحت عنوان HAOKUN ENERGY (هاکان انرژی) بابت تهاتر نفت ایران انجام شده، اما نکته این است که چینی‌ها هواپیما‌هایی که هر یک از آنها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش دارند، به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر کرده‌اند!

البته ادعا‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه به همراه این دو فروند هواپیما که با احتساب هزینه تراشی‌هایی تحریم، در مجموع کمتراز ۶۰ میلیون دلار ارزش دارند، قطعاتی هم وارد کشور شده که تا کنون جزییاتی از آن منتشر نشده است.

اخبار غیر رسمی حاکی از این است که شرکت چینی HAOKUN ENERGY بخش قابل توجهی از بدهی‌های خود به ایران را تسویه نکرده است، در دولت گذشته، (هاکان انرژی) بابت خرید نفت کشورمان وارد پروژه‌هایی از جمله طرح توسعه فاز دوم فرودگاه امام به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار شد که همان زمان کارشناسان این عدد را برای پروژه تعریف شده نجومی می‌دانستند که البته هاکان انرژی آن پروژه را هم پس از کلنگ زنی، رها کرد.

همچنین قرار بر این بود که هاکان انرژی با تهاتر نفتی، وارد پروژه‌های ریلی، خرید واگن و برقی کردن قطار تهران- مشهد، خرید هواپیما شود که هیچ یک به سرانجام نرسید. برای واردات ۵۵ فروند انواع هواپیما هم با هاکان انرژی توافقاتی شده بود که در نهایت پس از دو سال، دو فروند از آن، تقریبا با دو برابر قیمت روز گذشته وارد ناوگان ملی هما شد.

با وجود این ابهاماتی که درباره ارزش دو فروند ایرباس A ۳۳۰ فروخته شده به هما از محل تهاتر نفتی ایجاد شده، ضرورت دارد که نهاد‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند و سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ملی ایران ایر (هما) برای تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی توضیحاتی از جزییات قرارداد با چینی‌ها برای واردات این هواپیما‌ها ارایه دهند.

بذرپاش در روز‌های آخر خود در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در توصیه‌ای به صادق گفته بود که مسیر خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی را باز کرده است و بجای اینکه دولت هواپیما بیاورد بخش خصوصی با روش‌های بهتری می‌تواند هواپیما‌های بیشتری را وارد کند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا یک شرکت چینی آن هم با تهاتر نفت برای کشورمان دلالی هواپیما می‌کرده آن هم در حالی که وزیر راه سابق در همان زمان مدعی بود بخش خصوصی می‌تواند با روش‌های بهتر هواپیما‌های بهتری وارد کشور کند.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->