دستگیری سرکرده‌های باند «ساعت‌های طلایی» در مشهد زلزله قوی ترکیه را لرزاند (۵ آبان ۱۴۰۴) هشدار خودمراقبتی کارگروه گردوغبار برای شهروندان مشهدی صادر شد (۵ آبان ۱۴۰۴) راز سفید شدن موها چیست؟ آتش‌سوزی در جنگل‌های ارس هزار مسجد مهار شد | نابودی هزار اصله نهال در کلات (۵ آبان ۱۴۰۴) + فیلم تأکید وزارت بهداشت بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای مقابله با پشه «آئدس» و کنترل تب دِنگی زن مفقود شده سبزواری پس از یک هفته در یک چاه ۱۵ متری پیدا شد + فیلم با ۴۰۰۰ قدم پیاده‌روی در هفته، مرگ را از خود دور کنید آیا تخم مرغ باعث بالا رفتن کلسترول خون می‌شود؟ تفاهم اولیه با سرمایه‌گذار ترک برای اجرای طرح قطار مشهد_گلبهار_چناران هشدار پلیس فتا: فریب آگهی‌های استخدام جعلی در دیوار و شیپور را نخورید شینا انصاری: هیچ ملتی از خطر بحران‌های زیست‌محیطی مصون نیست پیشرفت ۸۰ درصدی واکسیناسیون تب برفکی در خراسان رضوی | هیچ موردی از سویه غیربومی در استان مشاهده نشده است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۵ آبان ۱۴۰۴) | مشهدی‌ها منتظر سرمای آخر هفته باشند تربیت بدنی، پروردن روح و جان دانش‌آموزان است آمار مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج | این استان‌ها بیشترین موارد مسمومیت را دارند آیا گرسنگی طولانی‌مدت می‌تواند به کاهش وزن مؤثرتر کمک کند؟ چه عواملی باعث سقط جنین می‌شود؟ پرستار، ستون فقرات نظام سلامت پرستاران مشهدی در روزی که به نامشان است، از مهم‌ترین دغدغه هایشان می‌گویند | مرهم‌سازان بی‌مرهم مراقب قاتل خاموش خانه‌ها باشید دود قلیان، این گونه ضربان قلب را به هم می‌ریزد مهم‌ترین توصیه‌ها برای پیشگیری از آنفلوانزا زلزله، سیرچ کرمان را لرزاند + جزئیات (۴ آبان ۱۴۰۴) تأکید سازمان بازرسی به نظارت بر اجرای قوانین مربوط به پرستاران خسارتی از زلزله ۴.۴ ریشتری نهاوند گزارش نشده است |حضور تیم‌های ارزیاب در محل حادثه بودجه صندوق بیماران خاص و صعب العلاج کافی نیست ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار خاص و صعب العلاج نشان‌دار شده‌اند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد: مشهد با مدیریت مصرف و همراهی مردم، تابستان سخت را پشت سر گذاشت
سرخط خبرها

مطالبه مردمی؛ سامانه «۱۳۵» با پاسخ روشن

  • کد خبر: ۳۴۰۷۸۳
  • ۰۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۲
مطالبه مردمی؛ سامانه «۱۳۵» با پاسخ روشن
تعزیرات حکومتی خراسان رضوی: تمام فرایند‌ها در سامانه ۱۳۵ به‌صورت آنلاین بررسی و رسیدگی می‌شود.

در روز‌هایی که ایران با جنگ ترکیبی از سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش روبه‌روست، همدلی مردمی بیش از پیش احساس می‌شود و هر کدام از مردم در تلاش‌اند تا برای حمایت از کشور به سهم خود نقش‌آفرین باشند. یکی از نکاتی که مردم در این روز‌ها به آن اشاره داشته‌اند اهمیت نظارت مردمی بر بازار است.

به گفته آنها در چنین شرایطی ممکن است برخی از افراد و برخی از واحد‌های صنفی اقدام به گران‌فروشی برخی از کالا‌ها کنند که این موضوع موجی از نارضایتی را در بین شهروندان مشهدی برانگیخته است. بسیاری از این شهروندان تلاش کرده‌اند تا از طریق سامانه تلفنی‌۱۳۵ تعزیرات حکومتی تخلفات را گزارش دهند، اما طبق اعلام مخاطبان، پاسخ‌گویی این سامانه با چالش‌هایی همراه بوده است.

تجربه خبرنگار: تماس با ۱۳۵ و پیامک خودکار

برای بررسی دقیق‌تر، خبرنگار صدای مردم نیز شخصا با سامانه‌۱۳۵ تماس گرفت. در این تماس، سیستم خودکار از فرد تماس‌گیرنده خواست شماره تلفن همراه خود را وارد کند. پس از وارد کردن شماره، پیامی حاوی لینک وب‌سایت ثبت شکایات تعزیرات حکومتی (www.tazirat۱۳۵.ir) به شماره ارسال شد. درواقع، هیچ گفت‌وگوی انسانی در این تماس شکل نگرفت و تمام فرایند از طریق پیام صوتی و لینک اینترنتی مدیریت شد.

ثبت شکایت، بدون پاسخ روشن

در روز‌های اخیر و هم‌زمان با تغییر و تحولات، مجموعه‌ای از گزارش‌های مردمی در غالب کم‌و‌کیف خدمات سرشماره‌‎های نظارتی ارائه شده است. بخشی از پیام‌های مردم برنقاط ضعف این سرشماره‌ها اشاره دارد که سبب شده است دسترسی مردم با محدودیت روبه‌رو شود.

یکی از نقد‌های مردمی، درباره نحوه پاسخ‌گویی سامانه تلفنی‌۱۳۵ و پیچیدگی فرایند ثبت شکایت از تخلفات صنفی است.

شهروندی از منطقه قاسم‌آباد مشهد می‌گوید: در شرایط کنونی که تمام توجه‌ها به سمت جنگ است برخی از اصناف چندان به قیمت‌گذاری و چگونگی تعیین این قیمت‌ها دقت ندارند و برخی حتی قیمت‌ها را سرخود بالا برده‌اند. تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که با سرشماره‌۱۳۵ تماس بگیرم. اما تماس‌ها یا بی‌پاسخ ماند یا بعد از پخش یک پیام ضبط‌شده، قطع شد.

مرد میان‌سالی از بولوار شهید صادقی نیز در‌این‌باره این‌طور می‌گوید: با سرشماره‌۱۳۵ چند نوبت تماس گرفتم. فقط اعلام شد که شماره همراه وارد کنید. بعد از آن هیچ‌کس پشت خط نبود. توقع داشتم اگر سامانه‌ای برای ارتباط مردمی راه‌اندازی شده است، لااقل یک نفر آن طرف خط پاسخ‌گو باشد.

بی‌اطلاعی مردم از رسیدگی در سامانه‌های نظارتی

او در ادامه بیان می‌کند: بعد از تماس با سامانه‌۱۳۵ اصلاً نمی‌دانیم روند رسیدگی چگونه است؟ نه کسی پاسخ می‌دهد، نه پیگیری دارد. فقط یک لینک به گوشی ارسال می‌شود که آن‌هم برای بعضی‌ها که گوشی هوشمند ندارند یا دسترسی اینترنتی ندارند، بی‌فایده است.

پاسخ تعزیرات حکومتی خراسان رضوی

خبرنگار ما موضوع را از طریق اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی پیگیری می‌کند. سرحدی، مدیر روابط عمومی این اداره کل در پاسخ می‌گوید: سامانه‌۱۳۵ در واقع یک سامانه اینترنتی است و آدرس آن (www.tazirat۱۳۵.ir) می‌باشد.

شهروندان از طریق این آدرس اینترنتی وارد سایت می‌شوند و اطلاعات خود از جمله نام و نام‌خانوادگی را ثبت و شکایتشان را درج می‌کنند.

او در ادامه می‌افزاید: پس از ثبت شکایت، موضوع به اداره کل تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود. معاون اداره، شکایت را بررسی و به شعبه مربوط ارسال می‌کند. این فرایند معمولا در کمتر از بیست‌وچهارساعت انجام می‌شود.

پیگیری بازار و قیمت‌گذاری با صمت است

سرحدی با تأکید بر تفاوت وظایف دستگاه‌های نظارتی توضیح می‌دهد: شکایت‌هایی که مربوط به بازار و قیمت‌گذاری هستند، در اصل باید به اداره کل صنعت، معدن و تجارت (صمت) ارجاع شوند. مسئولیت اصلی نظارت بر بازار بر عهده صمت و اتاق اصناف است، نه تعزیرات حکومتی.

او ادامه می‌دهد: با این حال، تعزیرات حکومتی نیز در قالب گشت‌های روزانه در سه نوبت، قاضی به سطح شهر اعزام می‌کند. ولی نقش اصلی تعزیرات، اجرایی کردن تصمیمات و رسیدگی به تخلفات ثبت‌شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل تعزیرات همچنین تصریح می‌کند: سامانه تلفنی‌۱۳۵، پس از دریافت شماره همراه، لینک ثبت اینترنتی شکایت را ارسال می‌کند و کد پیگیری در اختیار شهروند قرار می‌دهد تا بتواند وضعیت پرونده خود را بررسی کند. در مواردی که گزارش تخلف از سوی بازرسان صمت ارسال شود، تعزیرات رسیدگی می‌کند. ولی در سامانه اینترنتی‌۱۳۵، شکایت مستقیما ثبت و به شعبه تعزیرات ارسال می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->