اقلام ضروری برای کوله‌پشتی زائران اربعین مصدومیت ۵ زائر ایرانی در تصادف ون با جرثقیل در عراق شاخص اصلی در انتخاب عینک آفتابی استاندارد چیست؟ بیشتر سرطان‌های کبد قابل پیشگیری هستند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۴) | تداوم هوای گرم سال تحصیلی دانشجویان نو ورود از ۲۶ مهرماه آغاز خواهد شد حادثه واژگونی آمبولانس اورژانس در اصفهان با کولر روشن خودرو هم از گرمازدگی در امان نیستید زنگ خطر باروری زنان ایرانی به صدا درآمد «انگور» میوه بهشتی برای سلامت قلب و مغز دستگیری کلاهبردار شیاد در مشهد با تیزهوشی یک طلافروش آغاز ذخایر استراتژیک دارو و تجهیزات پزشکی پیشرفت ۷۰ درصدی طرح جامع پایانه مرزی «دوغارون» خراسان رضوی صدرنشین پاک‌ترین هوای شبانه‌روز گذشته (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) «روزبه وادی» جاسوس موساد به‌اتهام افشای اطلاعات شهید هسته‌ای اعدام شد (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) حکم اعدام «مهدی اصغرزاده» تروریست داعشی اجرا شد (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) پاپوش خطرناک زن جوان برای نامزد خیانتکارش | جسدی که هرگز پیدا نشد! قتل مسلحانه برای چند دانه آلو در نزدیکی مشهد | نیمی از سر مقتول جلوی چشم فرزندانش متلاشی شد انکار قتلی که در حضور شاهدان رخ داد ! نجات جان کودک مسموم شده با مواد مخدر در نیشابور آیا نام‌گذاری «کوروش» برای فرزندان ممنوع شده است؟ دومین کامیون با راننده کودک در گناباد توقیف شد +عکس(۱۴ مرداد ۱۴۰۴) مجازات توهین کردن در قانون چرا چرخ قانون افزایش جمعیت ایران لنگ می‌زند؟ | افشاگری درباره پشت پرده مخالفان تصادف مرگبار در محور دهلران با ۳ فوتی و ۵ مصدوم (۱۴ مرداد ۱۴۰۴) زلزله شاهرود را لرزاند + جزئیات (۱۴ مرداد ۱۴۰۴) ثبت ۶۹ فوتی در تصادفات جاده‌ای استان‌های مرزی اربعین تکلیف امتحانات معوق دانشگاه‌ها مشخص شد | زمان آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ اعلام شد خواستگار قلابی با کلاهبرداری ۲۵ میلیارد ریال دستگیر شد
سرخط خبرها

مطالبه مردمی؛ سامانه «۱۳۵» با پاسخ روشن

  • کد خبر: ۳۴۰۷۸۳
  • ۰۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۲
مطالبه مردمی؛ سامانه «۱۳۵» با پاسخ روشن
تعزیرات حکومتی خراسان رضوی: تمام فرایند‌ها در سامانه ۱۳۵ به‌صورت آنلاین بررسی و رسیدگی می‌شود.

در روز‌هایی که ایران با جنگ ترکیبی از سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش روبه‌روست، همدلی مردمی بیش از پیش احساس می‌شود و هر کدام از مردم در تلاش‌اند تا برای حمایت از کشور به سهم خود نقش‌آفرین باشند. یکی از نکاتی که مردم در این روز‌ها به آن اشاره داشته‌اند اهمیت نظارت مردمی بر بازار است.

به گفته آنها در چنین شرایطی ممکن است برخی از افراد و برخی از واحد‌های صنفی اقدام به گران‌فروشی برخی از کالا‌ها کنند که این موضوع موجی از نارضایتی را در بین شهروندان مشهدی برانگیخته است. بسیاری از این شهروندان تلاش کرده‌اند تا از طریق سامانه تلفنی‌۱۳۵ تعزیرات حکومتی تخلفات را گزارش دهند، اما طبق اعلام مخاطبان، پاسخ‌گویی این سامانه با چالش‌هایی همراه بوده است.

تجربه خبرنگار: تماس با ۱۳۵ و پیامک خودکار

برای بررسی دقیق‌تر، خبرنگار صدای مردم نیز شخصا با سامانه‌۱۳۵ تماس گرفت. در این تماس، سیستم خودکار از فرد تماس‌گیرنده خواست شماره تلفن همراه خود را وارد کند. پس از وارد کردن شماره، پیامی حاوی لینک وب‌سایت ثبت شکایات تعزیرات حکومتی (www.tazirat۱۳۵.ir) به شماره ارسال شد. درواقع، هیچ گفت‌وگوی انسانی در این تماس شکل نگرفت و تمام فرایند از طریق پیام صوتی و لینک اینترنتی مدیریت شد.

ثبت شکایت، بدون پاسخ روشن

در روز‌های اخیر و هم‌زمان با تغییر و تحولات، مجموعه‌ای از گزارش‌های مردمی در غالب کم‌و‌کیف خدمات سرشماره‌‎های نظارتی ارائه شده است. بخشی از پیام‌های مردم برنقاط ضعف این سرشماره‌ها اشاره دارد که سبب شده است دسترسی مردم با محدودیت روبه‌رو شود.

یکی از نقد‌های مردمی، درباره نحوه پاسخ‌گویی سامانه تلفنی‌۱۳۵ و پیچیدگی فرایند ثبت شکایت از تخلفات صنفی است.

شهروندی از منطقه قاسم‌آباد مشهد می‌گوید: در شرایط کنونی که تمام توجه‌ها به سمت جنگ است برخی از اصناف چندان به قیمت‌گذاری و چگونگی تعیین این قیمت‌ها دقت ندارند و برخی حتی قیمت‌ها را سرخود بالا برده‌اند. تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که با سرشماره‌۱۳۵ تماس بگیرم. اما تماس‌ها یا بی‌پاسخ ماند یا بعد از پخش یک پیام ضبط‌شده، قطع شد.

مرد میان‌سالی از بولوار شهید صادقی نیز در‌این‌باره این‌طور می‌گوید: با سرشماره‌۱۳۵ چند نوبت تماس گرفتم. فقط اعلام شد که شماره همراه وارد کنید. بعد از آن هیچ‌کس پشت خط نبود. توقع داشتم اگر سامانه‌ای برای ارتباط مردمی راه‌اندازی شده است، لااقل یک نفر آن طرف خط پاسخ‌گو باشد.

بی‌اطلاعی مردم از رسیدگی در سامانه‌های نظارتی

او در ادامه بیان می‌کند: بعد از تماس با سامانه‌۱۳۵ اصلاً نمی‌دانیم روند رسیدگی چگونه است؟ نه کسی پاسخ می‌دهد، نه پیگیری دارد. فقط یک لینک به گوشی ارسال می‌شود که آن‌هم برای بعضی‌ها که گوشی هوشمند ندارند یا دسترسی اینترنتی ندارند، بی‌فایده است.

پاسخ تعزیرات حکومتی خراسان رضوی

خبرنگار ما موضوع را از طریق اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی پیگیری می‌کند. سرحدی، مدیر روابط عمومی این اداره کل در پاسخ می‌گوید: سامانه‌۱۳۵ در واقع یک سامانه اینترنتی است و آدرس آن (www.tazirat۱۳۵.ir) می‌باشد.

شهروندان از طریق این آدرس اینترنتی وارد سایت می‌شوند و اطلاعات خود از جمله نام و نام‌خانوادگی را ثبت و شکایتشان را درج می‌کنند.

او در ادامه می‌افزاید: پس از ثبت شکایت، موضوع به اداره کل تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود. معاون اداره، شکایت را بررسی و به شعبه مربوط ارسال می‌کند. این فرایند معمولا در کمتر از بیست‌وچهارساعت انجام می‌شود.

پیگیری بازار و قیمت‌گذاری با صمت است

سرحدی با تأکید بر تفاوت وظایف دستگاه‌های نظارتی توضیح می‌دهد: شکایت‌هایی که مربوط به بازار و قیمت‌گذاری هستند، در اصل باید به اداره کل صنعت، معدن و تجارت (صمت) ارجاع شوند. مسئولیت اصلی نظارت بر بازار بر عهده صمت و اتاق اصناف است، نه تعزیرات حکومتی.

او ادامه می‌دهد: با این حال، تعزیرات حکومتی نیز در قالب گشت‌های روزانه در سه نوبت، قاضی به سطح شهر اعزام می‌کند. ولی نقش اصلی تعزیرات، اجرایی کردن تصمیمات و رسیدگی به تخلفات ثبت‌شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل تعزیرات همچنین تصریح می‌کند: سامانه تلفنی‌۱۳۵، پس از دریافت شماره همراه، لینک ثبت اینترنتی شکایت را ارسال می‌کند و کد پیگیری در اختیار شهروند قرار می‌دهد تا بتواند وضعیت پرونده خود را بررسی کند. در مواردی که گزارش تخلف از سوی بازرسان صمت ارسال شود، تعزیرات رسیدگی می‌کند. ولی در سامانه اینترنتی‌۱۳۵، شکایت مستقیما ثبت و به شعبه تعزیرات ارسال می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->