به گزارش شهرآرانیوز؛ با وجود تعدد مراکز آموزشی در مشهد و استان و با وجود تبلیغات رنگارنگ و دور از واقع برخی از آنها، بسیاری از خانوادهها برای استفاده از خدمات این مراکز دچار تردید هستند و نمیدانند آیا هزینهای که برای آموزش فرزندان خود صرف میکنند، با تبلیغات این مراکز همخوانی دارد یا خیر و اساسا آیا خدمات و شیوه آموزشی این مراکز با استانداردهای تعریفشده، همخوانی دارد یا خیر.
دراینباره رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی خراسانرضوی، با اشاره به فعالیت ۸۴۲ مرکز و آموزشگاه علمی و زبان در استان، بر لزوم رتبهبندی این مراکز برای رفع سردرگمی خانوادهها تأکید کرد.
علی اسدی در گفتوگو با شهرآرا همچنین درباره فعالیت مراکز غیرمجاز و مشکلات تأمین فضای مناسب برای این آموزشگاهها هشدار داد و گفت: آمار مراکز آموزشی استان بهدلیل تقاضای روبهرشد و صدور مجوزهای جدید، در حال افزایش است و اکنون ۸۴۲ مرکز و آموزشگاه علمی و زبان در خراسانرضوی فعال هستند و این آمار همچنان روبهفزونی است.
وی درباره پاسخگویی این مراکز به نیاز دانشآموزان و اولیا در مشهد، گفت: تعداد مراکز موجود در مشهد برای پاسخگویی به نیازها کافی است، اما مشکل اینجاست که برخی از این مراکز مشتری زیادی ندارند. بیشترین تراکم مراکز در ناحیه۷ و پس از آن در نواحی۶ و تبادکان قرار دارد که این نواحی مجموعا پوشش دانشآموزی مناسبی را فراهم میکنند.
رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی خراسانرضوی به چالشهای پیشروی این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین چالشها، تعداد و تنوع زیاد این مراکز است که موجب سردرگمی مردم در انتخاب میشود. برای حل این مشکل، نیاز به نهادینه کردن یک نظام ارزشیابی و رتبهبندی برای افزایش کیفیت و معرفی بهتر مراکز داریم. این کار آغاز شده، اما نیازمند نظارت و توجه بیشتر است.
اسدی با اشاره به دغدغه مسئولان برای دسترسی همه اقشار به آموزشهای باکیفیت، افزود: باتوجهبه اینکه هزینهها بر عهده خانوادههاست، همه توان مالی شرکت در این آموزشگاهها را ندارند و این موضوع میتواند منجر به بیبهره ماندن افراد مستعد شود.
وی افزود که برای حمایت از دانشآموزان مستعد، مدارسی عامالمنفعه وجود دارند که از مدرسه تا دانشگاه این دانشآموزان را پوشش میدهند؛ همچنین نهادهای حمایتی دیگری نیز در این زمینه فعالیت میکنند.
اسدی بزرگترین دغدغه در حوزه مراکز آموزشی را «مراکز غیرمجاز» دانست که با تبلیغات فریبنده اقدام به جذب دانشآموز میکنند. وی تأکید کرد: توصیه ما به خانوادهها این است که حتما از وجود مجوز قانونی مراکز اطمینان حاصل کنند. مجوز مراکز باید در محل نصب شده باشد و خانوادهها میتوانند با مراجعه به سامانه mymoshar.ir نیز از معتبر بودن مجوز و مشخصات مرکز اطمینان یابند.
وی در ادامه افزود: شهریه قانونی مراکز نیز معمولا در یک پوستر در محل آموزشگاه نصب شده است. اگرچه شهریه سال جدید هنوز اعلام نشده است، خانوادهها فعلا میتوانند براساس شهریه قبلی بهصورت علیالحساب اقدام به پرداخت کنند.
رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی خراسانرضوی به مشکل یافتن فضای مناسب و منطبق با استانداردهای نوسازی اشاره کرد و گفت: پیدا کردن فضایی متناسب از نظر جمعیتی، محیطی و نوسازی، یکی دیگر از چالشهاست. مراکز مجاز باید همه شرایط لازم (از جمله تأیید نوسازی) را داشته باشند. این فضاها باید از نظر استحکام بنا موردتأیید باشند و ظرفیت مناسبی را برای دانشآموزان فراهم
کنند. اسدی تأکید کرد: اگرچه یافتن چنین فضاهایی در شهر دشوار است، این موضوع بههیچعنوان نباید منجر به عدول از قوانین و استانداردهای نوسازی شود.
وی افزود: نگرانیها درباره دانشآموزان حاشیه شهر، بهویژه در حوزه حمایتهای لازم، بیشتر به چشم میآید. نیاز به تقویت جایگاههای حمایتی در آموزشوپرورش احساس میشود. مدارس، با شناخت دقیق از دانشآموزان، مدیران را موظف به حمایت میدانند، هم از نظر اخلاقی و انسانی، هم از نظر وظایف اداری. مدیران هم خودشان از دانشآموزان حمایت میکنند و شرایط لازم را فراهم میکنند.