اجرای سریع خط آهن چابهار – زاهدان تا خراسان رضوی پلمب دو بنگاه مشاور املاک در مشهد (۳ مهر ۱۴۰۴) پایان خاموشی صنایع و بخش خانگی اعلام شد (۳ مهر ۱۴۰۴) آغاز فروش ۱۱ محصول ایران خودرو از یکشنبه + جدول فروش (۶ مهر ۱۴۰۴) معرفی بهترین کسب و کارهای مشهد با وبسایت تاپ مشهد مصرف بنزین در هفته پایانی شهریور به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسید پاداش گزارش استخراج غیرمجاز رمزارز تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت نخست وزیر هند خواهان واردات نفت از ایران شد بررسی قیمت امروز خودرو (۳ مهر ۱۴۰۴) | بازار خودرو ترمز برید؟ + جدول افزایش ۲۵ درصدی هزینه ساخت مسکن تنها در یک سال قیمت امروز گوشت و مرغ در مشهد (۳ مهر ۱۴۰۴)| گوشت آبگوشتی و خورشتی چند؟ وزیر جهاد کشاورزی: ۹۵ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد بانک مرکزی: نماد اسکناس دلار و یورو در تالار مرکز مبادله ایجاد می‌شود پرداخت حدود ۱۲۰ همت وام ازدواج و فرزند طی ۶ ماه توسط شبکه بانکی | وام جهیزیه با کارت‌های رفاهی تا پایان آبان اجرایی می‌شود تاسیس اولین صندوق ETF بیت کوین در بورس تهران دلار دیجیتالی سقف شکنی کرد (۳ مهر ۱۴۰۴) | عبور تتر از ۱۰۸ هزار تومان هدف‌گذاری تولید ۵۵۰ هزار تن گندم در خراسان رضوی در سال زراعی جدید «ردیاب سوخت» به تراکتور‌های کشاورزی مشهد رسید | گامی در جهت شفاف‌سازی و مقابله با قاچاق تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمد‌ها زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به بار می‌آورد ذی نفعان، قطعه سازان را به مرز فروپاشی برده اند | چوب ذی نفعان لای چرخ قطعه سازی دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۳ مهر ۱۴۰۴) خروج یک واگن از قطار مسافری تهران-مشهد در ایستگاه مشهد | خدمات‌رسانی به سایر خطوط طبق روال در حال انجام است + جزئیات (۳ مهر ۱۴۰۴) طلا آرام گرفت | طلا در مشهد امروز چند؟ (۳ مهر ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی امروز (پنجشنبه، ۳ مهر ۱۴۰۴) | قیمت طلای جهانی ایست کرد خودرو در بازار آزاد ارزان‌تر از کارخانه معامله می‌شود چرا تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی زمان‌بر شده است؟ چرا سود سهام عدالت ۱۴۰۴ شهریورماه واریز نشد؟ امن‌ترین سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ۶ ماهه نخست امسال چه بود؟
سرخط خبرها

کریدور زنگزور چه تبعاتی بر اقتصاد ایران دارد؟

  • کد خبر: ۳۵۱۴۴۷
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۷
کریدور زنگزور چه تبعاتی بر اقتصاد ایران دارد؟
کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی با اشاره به انزوای ژئواکونومیک ایران در صورت تشکیل کریدور زنگزور گفت: این کریدور انزوای ترانزیتی و انرژی را برای ایران به همراه دارد و رشد سالانه اقتصادی ایران را ۱ تا ۲ درصد کاهش خواهد داد.

حسین محمدی‌اصل، در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز اولین اثر کریدور زنگزور را انزوای ژئواکونومیک و دورزدن ایران عنوان کرد و گفت: این کریدور با اتصال آذربایجان به نخجوان و ترکیه، مسیر مستقیم آسیا – اروپا را بدون عبور از ایران تکمیل می‌کند. این به معنای انحراف ۳۰ درصد از حجم تجارت منطقه از مسیر‌های ایرانی و کاهش درآمد ترانزیتی ایران است.

وی ادامه داد: کریدور زنگزور، کریدور شمال - جنوب (اتصال روسیه به هند) و نقش ایران به عنوان پل ترانزیتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این صورت پیش‌بینی می‌شود سهم ایران در ترانزیت کالا‌های اوراسیا تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

کارشناس راهبردی اقتصادی افزود: انتقال گاز آذربایجان به اروپا از طریق این کریدور، وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش می‌دهد، اما صادرات انرژی ایران را به حاشیه می‌راند.

وی به توطئه اقتصادی – امنیتی و بازی قدرت‌های بزرگ در کریدور زنگزور نیز اشاره‌ای کرد و گفت: این کریدور می‌تواند به استراتژی آمریکا برای محاصره ایران هر چه بیشتر کمک کند.

وی با اشاره به اینکه کریدور زنگزور سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیاردیورویی اتحادیه اروپا در کریدور میانی، ایران را از شبکه تجاری اوراسیا حذف می‌کند، افزود: روسیه با چشم‌پوشی از نفوذ سنتی خود در قفقاز، در ازای کاهش فشار ناتو در اوکراین، عملا کریدور زنگزور را به آمریکا واگذار کرده است. این خصلت روسی در سیاست خارجی، منافع ایران را قربانی منافع کوتاه‌مدت مسکو می‌کند.

محمدی‌اصل با اشاره به نقش مخرب لابی آذربایجان در ایران نیز گفت: نفوذ لابی باکو در تصمیم‌سازان ایرانی، مانع از واکنش قاطع به تهدیدهای کریدور شده و حتی تلاش دارد مشارکت آذربایجان در حمله احتمالی اسرائیل به ایران را کم‌رنگ کند.

وی به پیامد‌های بلندمدت بر اقتصاد ایران نیز اشاره کرد و ادامه داد: این کریدور انزوای ترانزیتی و انرژی را برای ایران به همراه دارد و رشد سالانه اقتصادی ایران را ۱ تا ۲ درصد کاهش خواهد داد.

کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی افزود: تسلط آمریکا بر کریدور، نظارت بر مبادلات مالی ایران با اوراسیا را افزایش می‌دهد و مکانیسم‌های دورزدن تحریم (مانند تجارت از طریق ارمنستان) را بی‌اثر می‌کند.

وی کریدور زنگزور را عاملی بر بحران بیکاری در کشور دانست و تأکید کرد: با تشکیل این کریدور صنایع لجستیک و حمل‌ونقل ایران به ویژه در شمال‌غرب با ورشکستگی مواجه خواهند شد. برآورد‌ها حاکی از، ازدست‌رفتن ۲۰۰ هزار شغل مستقیم در این رابطه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->