به گزارش شهرآرانیوز، چند روز پیش نامهای از سوی دفتر موسیقی منتشر شد که فهرست سالنهای فاقد تأییدیه ایمنی را مشخص و سامانههای فروش بلیت را ملزم به اطلاعرسانی به مخاطبان کرد. این تصمیم واکنشهای گستردهای در فضای هنری برانگیخت؛ برخی آن را گامی مهم برای ارتقای امنیت اجراها دانستند و برخی دیگر، شائبه سلب مسئولیت یا ایجاد محدودیت را مطرح کردند. بابک رضایی، مدیرکل دفتر موسیقی، در گفتوگو با فارس تأکید کرد که این اقدام نهتنها برای سلب مسئولیت نیست، بلکه برای «دفاع از امنیت و سلامت مردم» انجام شده است. او یادآور شد که طبق آییننامه ابلاغشده در سال ۱۴۰۰، توجه به مسائل ایمنی و اخذ تأییدیه آتشنشانی از وظایف حتمی دفتر موسیقی است.
رضایی در ابتدای صحبتهایش تأکید کرد که اعلام وضعیت سالنها به معنای ناایمن بودن قطعی آنها نیست: «من نمیتوانم بگویم ۱۰۰ درصد ناایمناند یا اینکه حتماً خسارت ایجاد میکنند؛ این در تخصص من نیست. اما طبق آییننامهای که سال ۱۴۰۰ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرده، ما موظفیم هنگام صدور مجوز کنسرتها به مسائل ایمنی و امنیتی، از جمله گرفتن تأییدیه آتشنشانی توجه کنیم و حالا تا پایان ماه صفر فرصت دادیم تا این تاییدیه اخذ شود اگر اتفاق نیوفتاد مجوزی داده نمیشود تا تعیین تکلیف شود، البته کنسرتهایی که تا ۱۵ شهریور مجوز دارند برگزار میشوند.»
او با بیان اینکه از روز نخست مدیریت در دفتر موسیقی، اجرای شرح وظایف قانونی را جدی گرفته است، ادامه داد: «دفتر موسیقی ۲۴ بند شرح وظیفه دارد، که پیش از این بخش کمی از آن اجرا میشد. ما پیماننامهای هم امضا کردیم که عدهای گفتند شعاری است، اما ما بهدنبال اجرای عملی آن هستیم.» رضایی توضیح داد که از ۱۵ اردیبهشت، مکاتبات رسمی با سازمان آتشنشانی برای بازدید و ارزیابی سالنها آغاز شد، وی در این باره گفت: «یک تیم کارشناسی تشکیل دادیم تا پیش از محرم و صفر، همه سالنهای اجرا را از نظر امنیتی، رفاهی و فنی بررسی کند. سازمان آتشنشانی گفت باید سالنها معرفی شوند و خودشان تشکیل پرونده دهند. ما دوبار مکاتبه کردیم؛ اردیبهشت و اوایل مرداد، و در بازدیدهای میدانی هم تأکید داشتیم که باید حتماً تأییدیه آتشنشانی دریافت کنند.»
به گفته او، در حال حاضر تنها دو سالن «ضرغام» و «رزمال» تأییدیه کامل دارند. با توجه به شروع ماه ربیع و درخواست تهیهکنندگان برای اجرای کنسرتها، تصمیم گرفته شد سامانههای بلیتفروشی وضعیت سالنها را اعلام کنند تا مردم مطلع باشند. این اقدام برای سلب مسئولیت نیست، بلکه برای شفافیت و احترام به مخاطب است. سالنها تا پایان ماه صفر فرصت دارند مشکلات ایمنی را برطرف کنند وگرنه مجوز اجرا صادر نمیشود.» رضایی همچنین به جلسه اخیر با برخی تهیهکنندگان اشاره کرد و تجربه یکی از آنها را از خارج از کشور مثال زد: «در خارج حتی جابهجایی دو متری پیانو بدون اجازه مسئول امنیت سالن ممکن نیست. در مسائل امنیتی شوخی ندارند، چون هیچکس نمیتواند تضمین کند حادثهای مثل متروپل یا بندر شهید رجایی رخ ندهد.» در بخش دیگری از گفتوگو، بحث قیمت بلیتها مطرح شد. رضایی گفت بر اساس بخشنامه معاون اول رئیسجمهور، هرگونه افزایش قیمت خدمات فعلاً ممنوع است: «ما نه میخواهیم قیمتگذاری دستوری کنیم و نه بازار را محدود کنیم، اما باید از حقوق مخاطب هم دفاع کنیم. الان قیمتهای بلیت، بهویژه در تهران، گاهی به یکمیلیون و ۸۰۰ هزار تومان میرسد. ما بررسی میکنیم سهم سالن و کنسرتگذار چقدر است و آیا منطقی است یا نه. اگر منطقی نباشد، باید تعدیل شود.»
او با اشاره به این که هدف از این رویکرد، ایجاد فضایی متعادل و قابلدفاع برای هم هنرمند و هم مخاطب است، تاکید کرد: «گرانی بلیت باعث کمرونق شدن کنسرتها میشود. ما بهدنبال آنیم که مردم با آسایش، امنیت و آرامش در کنار هنرمندان از برنامههای موسیقی لذت ببرند.» رضایی در پایان گفت: «اقدام برای اعلام وضعیت سالنها، کاری بود که شاید خیلیها از انجامش میترسیدند، اما ما انجام دادیم. امیدواریم با همکاری رسانهها و فعالان موسیقی، این مسیر به نفع امنیت و کیفیت اجراها ادامه پیدا کند.»
منبع: مجله موسیقی بیلبورد