به گزارش شهرآرانیوز، در روزگاری که فیلم کوتاه بیش از گذشته توانسته سهمی در جریانسازی فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، جشنوارههای تخصصی نقش پررنگتری در معرفی استعدادها ایفا میکنند. یکی از این رویدادها، جشنواره انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) است که بهطور مستقل برگزار میشود و نگاه دقیقتری به این قالب سینمایی دارد. سعید ولیزاده، فیلمساز مشهدی و عضو ایسفا، از تجربههایش در این جشنواره و حضور تازهترین فیلمش با نام «سیاهماهی» در این رویداد میگوید که در ادامه میخوانید.
سعید ولیزاده، درباره اهمیت جشنواره ایسفا، میگوید: جشنواره ایسفا کاملاً تخصصی است و فقط روی فیلم کوتاه تمرکز دارد. به نظر من، اعتبارش حتی از جشنواره فیلم کوتاه تهران هم بیشتر است؛ چون آنجا گاهی سازندگان فیلم بلند هم شرکت میکنند، اما ایسفا نگاه علمیتر، دقیقتر و فنیتری دارد و تکثر آرا در آن پررنگتر است.
او با اشاره به تجربه خود در این جشنواره یادآور میشود: چند سال پیش، فیلمی از من موفق شد مدال مهندسی صدا را از ایسفا بگیرد. خودم هم عضو این صنف هستم و دو دوره بهعنوان داور حضور داشتم، اما طبق قانون انجمن، اگر فیلمسازی اثری در جشنواره داشته باشد، دیگر نمیتواند جزو هیئت داوران باشد.
این فیلمساز مشهدی درباره روند انتخاب آثار توضیح میدهد: مرحله نخست، غربالگری اولیه است. چیزی حدود هزار تا دو هزار فیلم به دبیرخانه میرسد و از میان آنها، بیست اثر انتخاب میشود. این مرحله هنوز رقابت اصلی نیست، اما بسیار تعیینکننده است. در مرحله بعد، فیلمها با دقت بیشتری داوری میشوند.
ولیزاده امسال با فیلم «سیاهماهی» در جشنواره حضور دارد و درباره این اثر توضیح میدهد: این فیلم سال گذشته در باشگاه فیلم رویش ساخته شد که به مسئله بحران آب و خشکسالی میپردازد. این فیلم نگاهی انتقادی به مدیرانی دارد که در جای درست خود قرار نگرفتهاند و تصمیمات نادرستشان مشکلاتی جدی ایجاد کرده است. قصه با نگاهی اسطورهای روایت میشود؛ قهرمانی که منفعت شخصیاش را فدای منفعت جمعی میکند تا آب دوباره جاری شود. به همین دلیل میتوان گفت فیلم نوعی حماسهسازی را دنبال میکند.