حاجی‌بگلو: جشنواره طعم و رنگ الگویی ملی از نشاط اجتماعی در مشهدالرضا(ع) است جشنواره‌های فصلی زمینه‌ساز شادی و همدلی در مشهد هستند حجت‌الاسلام منصوریان: شهروندان مشهدی از فضاهای شاد شهری استفاده کنند شهردار مشهد مقدس: جشنواره‌های فصلی به نشاط اجتماعی کمک می‌کنند + فیلم برگزاری چهارمین جشنواره «طعم و رنگ پاییز» در مشهد بازگشت بازیکن جنجالی استقلال به ایران کیفیت هوای مشهد در نخستین روز آبان ناسالم اعلام شد قیمت طلای جهانی امروز (یکم آبان ماه ۱۴۰۴) اعلام شد | عقب‌نشینی طلای جهانی به کانال ۴۰۰۰ دلار گزارشی از چالش های رانندگان تاکسی مشهد | پشت فرمان گلایه های خطی های زرد! پیشرفت ۱۴‌ درصدی در ساخت فرهنگ‌سرای «انتظار» با معماری و فناوری جدید جایگاه مشهد مقدس در دیپلماسی همسایگی اجرای فاز نخست پروژه میان‌گذر جنوبی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مشهد آغاز عملیات عمرانی فاز دوم خط ۳ متروی مشهد تا میدان فردوسی با اعتبار ۶ هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری برای افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان به ۳ میلیارد دلار  مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه: خراسان رضوی سهم قابل‌توجهی در افزایش صادرات کشور در یک سال گذشته داشته است + فیلم پیش‌بینی تداوم آلودگی هوای مشهد برای گروه‌های حساس طی امروز و فردا (۳۰ مهر و یکم آبان ۱۴۰۴) دیپلماسی منطقه‌ای، پلی به سوی توسعه پایدار خراسان | مشهد، میزبان دومین رویداد استانی وزارت امور خارجه «قربانعلی شیرازی» مشاور شهردار مشهد در امور شهرسازی و معماری شد (۲۹ مهر ۱۴۰۴) ولیعهد عربستان با ترامپ دیدار می‌کند
سرخط خبرها

در میدان‌بار نوغان مشهد، یکی از سنتی‌ترین دادوستدها، همچنان زنده است | بازار تاریخی بارفروش‌ها

  • کد خبر: ۳۵۶۷۹۱
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۵
در میدان‌بار نوغان مشهد، یکی از سنتی‌ترین دادوستدها، همچنان زنده است | بازار تاریخی بارفروش‌ها
مغازه‌های «میدان‌بار نوغان»، اولش توی خود «نوغان» بوده‌اند، جایی حوالی میدان طبرسی. شهر که بزرگ و بزرگ‌تر شده، دیگر رفت‌و‌آمد وانت‌بار‌ها در کوچه‌پس‌کوچه‌های نوغان هم سخت شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مغازه‌های «میدان‌بار نوغان»، اولش توی خود «نوغان» بوده‌اند، جایی حوالی میدان طبرسی. شهر که بزرگ و بزرگ‌تر شده، دیگر رفت‌و‌آمد وانت‌بار‌ها در کوچه‌پس‌کوچه‌های نوغان هم سخت شده است. یک وانت، تا باری خالی می‌کرده یا چند تا گونی پیاز و سیب‌زمینی و گوجه و خیار بار می‌زده، کلی ماشین ردیف می‌شده‌اند پشت سرش.

همین‌ها بوده که قرار شده همه بارفروش‌های نوغان، جمع کنند و بروند جایی دیگر. کجا؟ میدان‌بار نادری، اما میدان بار نادری هم، افتاده بوده برِ خیابان شلوغ شهر و خودش هم، دیر یا زود باید جمع می‌کرده و می‌رفته. این بوده که ایده ساخت میدان بار در بیرون از شهر، پا گرفته.

جایی که حالا میدان بار نوغان است، پیش از اینها، زمین‌های زراعی «دِرِوی» بوده. روستایی کمتر شناخته‌شده با نام کتابی «درابد». مشهد چندتایی درابد داشته و هنوز هم یکی دو تا دارد. یکی‌اش همین درابد (احتمالا درابد خرانه‌دار) و دیگر، «درابد امام»، بالاتر از «روستای گرجی».

در گویش مشهدی، یک قاعده زبانی جالب‌توجه وجود دارد؛ آن هم اینکه اسم‌هایی را که به «اَد» ختم می‌شود، تبدیل می‌کند به «اِی» یا «اِه». مثلا «فارمد» که همان «پارمد» باشد (روستایی تاریخی در شمال شرق حاشیه مشهد) بنا براین قاعده می‌شود «پِرمِی»؛ «چلاقد» (روستایی در جاده امامزاده یحیی) می‌شود «چلقِی»؛ «ازغد» یا «زِغد» (روستای تاریخی دامنه‌های بینالود) یا می‌شود «زغِی» و «اَخلمد» (روستای سرسبز بالاتر از چناران با آبشار معروفش) می‌شود «اَخلمِه». درآبد هم این‌طوری بوده که شده «دِرِبِی» یا همان «دِرِوِی».

اوایل دهه ۵۰ که میدان بار نوغان بنا شده، یک جاده تقریبا مستقیم، از کوچه‌پس‌کوچه‌های نوغان می‌آمده و با عبور از توتستان‌های «بُقرآباد»، از کنار سیلو می‌گذشته و می‌رفته تا دروی. بعد‌ها یک جاده خاکی، درست می‌شود که از ته «محله طلاب»، صاف می‎‌آید تا میدان بار؛ آن جاده، حالا همین کمربندی صدمتری است که آن روزها، از ته قبرستان «گلشور»، از زمین‌های «مهرآباد» و «گلشهر» می‌گذشته و با عبور از انتهای خیابان طبرسی می‌رسیده به میدان بار.

میدان بار نوغان، حالا گوشه‌ای از تاریخ مشهد است؛ بخشی از حافظه جمعی بارفروش‌ها و مشتری‌هایشان؛ جایی که یکی از سنتی‌ترین دادوستدها، همچنان زنده است با سازوکار‌ها و حتی ساعت کار متفاوتش.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->