زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند
سرخط خبرها

در عید قربان، قربانی تب کریمه نشوید!

  • کد خبر: ۳۵۷۸۶
  • ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
در عید قربان، قربانی تب کریمه نشوید!
امکان انتقال ۲ بیماری بالقوه خطرناک و کشنده تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و سیاه‌زخم گوارشی از دام‌های آلوده به انسان وجود دارد.

جانقربان-با نزدیک شدن به ایام عید قربان و سنت هرساله مردم برای قربانی در این روز ارزشمند، پیام های بهداشتی بسیاری از سمت مراکز بهداشتی، درمانی ودامپزشکی مبنی بررعایت اصول بهداشتی تبیین می شود که امسال با اوج گیری ویروس کرونا و فصل بیماری خطرناک تب کریمه کنگو توجه به این نکات ضروری است. 

به گزارش شهرآرانیوز، رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تهیه دام زنده از میادین عرضه مجاز دام، درباره عید قربان گفت: ممکن است امسال به دلیل همزمانی شیوع کووید۱۹ با عید قربان، تصمیم دیگری برای عرضه دام گرفته شود که متعاقبا اعلام خواهد شد.

دکتر بهزاد امیری، درباره توصیه‌های بهداشتی پیرامون ذبح دام در آستانه عید قربان، گفت: نکته‌ مهمی که مردم باید نسبت به آن آگاه باشند این است که در صورت عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی امکان انتقال ۲ بیماری بالقوه خطرناک و کشنده تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و سیاه‌زخم گوارشی از دام‌های آلوده به انسان وجود دارد. از این رو خودداری از خرید دام زنده و یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبخ و عرضه می‌شوند، موضوع بسیار مهمی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: از مردم تقاضا دارم در فصل گرما که بیماری‌های مشترک دام و انسان از جمله تب کریمه کنگو می‌تواند رخ دهد، از مواجهه مستقیم با دام در این ایام و تجمع در مراکز خرید و عرضه دام خودداری کرده و دام خود را از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

دکتر احمد شریعتی  اظهار کرد: مردم برای روز عید قربان از تجمع در مراکز خرید و عرضه دام خودداری کنند و قربانی کردن دام خود را به کشتارگاه‌ها بسپارند. ذبح دام برای عید قربان غیرحضوری خواهد بود.

وی افزود: در خصوص وضعیت کشتار دام برای روز عید قربان، اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو می‌تواند از طریق تماس با لاشه‌ حیوان و کنه انتقال یابد. تنها راه جلوگیری از این بیماری این است که از کشتار غیر مجاز جلوگیری و از تماس با لاشه‌هایی که مورد تایید دامپزشکی قرار نگرفته‌اند، خودداری شود. بیماری تب کریمه کنگو واکسن ندارد و تمهیدات بهداشتی آن استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و لباس کار است تا حداقل تماس با لاشه‌ها و کنه‌ها برقرار شود.

این مقام مسئول افزود: از آن جا که بیماری کرونا از طریق دام به انسان منتقل نمی‌شود، نگرانی از این بابت نداریم، اما به دلیل اینکه مراکز عرضه و کشتار دام معمولا در عید قربان به محلی برای تجمع خانواده‌ها تبدیل می‌شود، نگرانی‌هایی داریم که آن‌ها را به ستاد کرونا استان منتقل کرده و منتظر تدبیر آنان هستیم.

وی افزود: تلفن‌های مختلفی از جانب خیریه‌ها و کشتارگاه‌ها در سطح شهر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا مردم از طریق تلفن فرایند خرید دام و ذبح آن در کشتارگاه‌ها را انجام دهند، سپس با ماشین‌های سردخانه‌دار به خیریه‌ها و یا متقاضیان ارسال خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کشتار در ملأعام همانند گذشته ممنوع است و در سال‌های گذشته برای ذبح دام، خیریه‌ها و مراکزی را معرفی کرده بودیم که به دنبال آن هستیم در سال جاری به دلیل شرایط شیوع کرونا، آن‌ها را نیز محدود کنیم تا تمامی کشتارها در کشتارگاه‌ها انجام شود.
 
شریعتی با اشاره به مراکز کشتار دام در مشهد، تصریح کرد: روز عید قربان، کشتارگاه صنعتی تپه‌سلام، میدان دام عسگریه، میدان مهد توس و همچنین کشتارگاه شاندیز و طرقبه نیز به مردم غرب و شمال غرب مشهد کمک خواهند کرد.
 
وی در خصوص هزینه‌های کشتار و دام، گفت: هزینه کشتار در سال‌های قبل رایگان بود. برای سال جاری اما هنوز قطعی نشده و تا اوایل هفته آتی هزینه آن مشخص خواهد شد و به احتمال زیاد هزینه کشتار برای سال جاری هم رایگان خواهد شد. 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در این زمینه اظهار کرد: قیمت دام زنده به ازای هر کیلو از ۳۷ تا ۴۲ هزار تومان است که در روز عید قربان معمولا قیمت‌ها افزایش می‌یابد، اما به سازمان همیاری و کشتارگاه‌ها اعلام کرده‌ایم تا خریدهایی را از هم‌اکنون انجام دهند و تا حدودی جلوی افزایش قیمت را نیز بگیرند.

 

وی گفت: ۱۶۰ اکیپ ثابت و سیار، متشکل از ۷۰ دامپزشک و ناظران ذبح شرعی در سطح استان بر کشتارگاه‌ها نظارت خواهند کرد.

تب کریمه کنگو در حالی که ۱۱ نفر در تربت جام را گرفتار کرده است جان یکی از این افراد را در هفته گذشته گرفت.
 
بیشتر بخوانید: آشنایی با بیماری تب کریمه کنگو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->