رمان «جایی برای دفن مردگان نیست» در کتابفروشی‌ها «فرهاد آییش» ۷۳ ساله شد استاندار خراسان رضوی: تولید فیلم سینمایی «کاکالوتی» گامی ارزشمند در مسیر تقویت فعالیت‌های هنری در استان است هوشنگ کامکار اثری را برای احمد پژمان، آهنگساز نوگرا منتشر کرد + صوت فیلم‌های سینمایی آخر هفته (۲۷ و ۲۸ شهریور ۱۴۰۴) + زمان پخش و خلاصه داستان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ «دونقطه» با ویژه‌برنامه روز شعر و ادب فارسی روی آنتن شبکه دو نفیسه مرشدزاده، نویسنده و ناشر: در ایران، بیش از اندازه به الهام و نبوغ بها می‌دهیم آیین تکریم هنرمندان پیشکسوت برگزار شد آیین پایانی یازدهمین کنگره ملی شعر «از توس تا نیشابور» برگزار شد + فیلم وقتی موسیقی پیام اعتراض شد | حمایت جید ثروال از فلسطین قطعه شهدا میزبان اکران «اشک هور» می‌شود جشن امضای کتاب فاضل نظری در مشهد برگزار شد + فیلم بتمن دوباره برمی‌گردد ثمینه باغچه‌بان پیشگام در آموزش ناشنوایان درگذشت + زمان تشییع واکنش احساسی حجازی‌فر به دیدن یسنا در اکران «ناتور دشت»
سرخط خبرها

هوشنگ کامکار اثری را برای احمد پژمان، آهنگساز نوگرا منتشر کرد + صوت

  • کد خبر: ۳۵۹۳۳۴
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۷
هوشنگ کامکار اثری را برای احمد پژمان، آهنگساز نوگرا منتشر کرد + صوت
هوشنگ کامکار برای زنده یاد احمد پژمان اثری را ساخت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ احمد پژمان یکی از آهنگسازان نوگرای ایرانی طی هفته‌های گذشته در آمریکا چهره در نقاب خاک کشید. هوشنگ کامکار برای او اثری را ساخته که آن را در سال نودو چهار نوشته است.

او این اثر را در صفحه شخصی خود منتشر کرده و درباره آن توضیحاتی داده است.

شعر این اثر که توسط گروه کامکار‌ها در قالب سمفونیک ساخته شده، سروده بیژن جلالی است و دکلمه اشعار به عهده هوشنگ کامکار بوده است. از دیگر عوامل آن می‌توان به امیرناصر رنجبر (نوازنده کمانچه) و امین جهانگیری (نوازنده سنتور) اشاره کرد. این اثر «باد تندی باید...» نام دارد.

هوشنگ کامکار در این باره نوشته است:

باغ‌های پژمان اثری در سه موومان برای ساز‌های زهی و در نکوداشت استاد احمد پژمان است. ساختار اثر مانند بسیاری از آثار هوشنگ کامکار ترکیبی از فرم‌های سیکل-تم و واریسیون است، علاوه بر اینکه موومان میانی بنا به سنت کلاسیک در فضایی آهسته‌تر و شاعرانه‌تر نوشته شده است.

مطابق با ویژگی‌های دوره متاخر آثار هوشنگ کامکار، نمود اِلمان‌های موسیقی قرن بیستم به بعد را شاهد هستیم. گواه اینکه عمده ملودی‌ها حالتی برگرفته از موسیقی کردی و ایرانی دارند، اما نحوه‌ی پردازش و بخصوص هارمونی اثر رویکردی مدرن دارد. بدین حالت که: شمای تماتیک اثر دارای ویژگی تنال و بعضا مدال است، اما استفاده از آکورد‌های ناپایدار و حل‌های غیرمنتظره، منجر به ساخت یک ساخت موسیقایی مابین موسیقی تنال، مدال و آتنال می‌شود و ازین طریق آهنگساز لحظاتی به پلی‌تنالیته و یا بی‌تنالیته نزدیک می‌شود.

در ادامه یادداشت آمده است:

هوشنگ کامکار این اثر را در سال ۱۳۹۴ به پاسداشت جایگاه هنری و تلاش‌های ارزشمند احمد پژمان برای موسیقی ملی ایران نوشت و به ایشان تقدیم کرد. احمد پژمان همواره یکی از اساتید مورد توجه هوشنگ کامکار بوده است. وی مهم‌ترین توانایی پژمان را علاوه بر تسلط بی‌بدیل او بر اصول و تکنیک‌های آهنگسازی مدرن و موسیقی کلاسیک، خلاقیتش در تلفیق موسیقی ایرانی و غربی و حفظ همزمان اصالت و هویت ملی موسیقی می‌دانند.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->